Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Medion 9700 digital kamera - lysmåling?
Fra : agent69

Dato : 30-06-02 21:24

Jeg købte nævnte kamera hos Aldi, og er egentlig godt tilfreds. Men
resultaterne af min fotografering svinger fra forbløffende skarphed af
billeder taget i dagslys og tidlig skumring, til skuffelse, når der er
en blanding af skygge og sol, samt ved fotografering med blitzen, som
synes svag. Den medfølgende manual er ikke så uddybende. Der står bl.a.
at man ved at trykke udløserknappen halvt ned kan låse
belysningsmålingen, og derefter flytte fokus mod motivet. Det virker
også, men hvad så med afstandsmålingen? Den er jo låst samtidigt, eller
hvad?

Og så har jeg en teori om, at det altid hjælper at skulle forklare noget
for andre, så forstår man det bedre selv. Jeg ser nu, at under menuen
Eksponering (i manualen fejlagtigt kaldt Belysning) er 3 modes at vælge
imellem - Fuld, Center og Spot- men jeg kunne ikke forstå funktionen.
Nu faldt ti-øren, tror jeg. Måske er det belysningen, der kan måles over
hele billedet, centeret af det, eller et fokuspunkt? Det må jeg
eksperiemtere videre med. Alle tips er i hvert fald velkomne.

I et indlæg har en anden person (vistnok Bjarne H) skrevet nogle
tekniske data. Jeg tjekkede den tyske Aldi-side, og der stod bl.a. at
kameraet er udstyret med Ricoh objectiv og Sony sensor. Så helt ringe er
det ikke. Til gengæld er det for langsomt til anvendelse ved fx.
flyopvisninger og lignende.

Mvh. John S. Albertsen

http://www.kandu.dk/

Fra : Iver Thuesen

Dato : 26-07-02 13:32

Hejsa,

jeg kan tilføje, at jeg benytter indstillingerne:
- fokusering: Spot
- exponering: Spot

som jeg synes giver de bedste all round resultater.

Endvidere kører jeg altid i bedste kvalitet.

Med en Exif-reader kan man aflæse lukker, blænde, m.fl. indstillinger
for de konkrete billeder - og blive ganske overrasket, at når f.eks.
et skumringsbillede tages ved 1/45s, så gælder det om at stå bomstille

I øvrigt er jeg godt tilfreds med kameraet, som bliver flittigt brugt.
Eneste ankepunkt er, som du også skriver, at hastigheden for optagelse
godt måtte være hurtigere.

Med de erfaringer jeg har nu med kameraet, ved jeg dog, at mit næste
kamera skal have mulighed for lukker- og blændeprioritering i
programstyringen. Dét savner jeg!

M.v.h. Iver

Fra : agent69

Dato : 07-08-02 08:28

Hej Iver.

Tak for din kommentar, som viste, at jeg er uvidende på andre områder
Hvad er en Exif?

Jeg er ved at blive dus med kameraet, men visse ting undrer mig stadig.
Nogle gange bliver nogle billeder meget grønne, så meget, at det ikke
kan reddes med billedbehandlingsprogrammer. Det er som om, at
hvidbalancen ikke bliver stillet rigtigt. Man er jo vant til, at et
billede bliver taget med det samme, man trykker knappen ned på et
almindeligt kamera, men her tager det lidt tid. Jeg har en mistanke om,
at det sker, hvis man blot trykker knappen i bund med det samme, uden
først at holde den halvt nede, men jeg er ikke sikker. Har du oplevet
samme problem?

Er der endvidere nogle, der har erfaringer med Jubii's fremkaldelser af
digitalbilleder på 10x15 cm papir til 2 kr. stykket? Det lyder rimeligt
(det er bare dyrt at sende billederne via Stofanet - 1 kr. pr. Mbyte, så
jeg har ikke prøvet endnu).

Mvh. John S. Albertsen

http://www.kandu.dk/

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 07-08-02 19:41

"agent69" <agent69.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at det sker, hvis man blot trykker knappen i bund med det samme, uden
> først at holde den halvt nede, men jeg er ikke sikker. Har du oplevet

Det er åbenbart noget, der kan ske med det kamera. Min knægt er lige kommet
hjem fra ferie, og et af billederne var grønt. Han havde selvfølgelig ikke
gjort noget forkert, så vi er ikke kommet nærmere med hensyn til hvorfor.
Din teori lyder rigtig.

Kurt