Akeleje
Fra : Anne-Lise

Dato : 30-06-02 20:06

Har sået akelejefrø efter posens anvisninger. De er nu spiret og står
med kimblade, er ganske små, uhyggeligt spinkle og vældig langbenede.
De er ved at have opbrugt den fugtighed, de fik ved såningen, men ser
bestemt ikke ud til at være parat til at komme udenfor i haven.

Hvad vil akeleje-kyndige råde mig til for at få voksne planter ud af
disse tingester?

Med venlig hilsen
Anne-Lise
--
e-mail: anne-lise(snabel-a)carpentry(punktum)dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-06-02 21:09

On Sun, 30 Jun 2002 21:05:30 +0200, "Anne-Lise"
<anne-lise@carpentryBoomerang.dk> wrote:

> [...]
>bestemt ikke ud til at være parat til at komme udenfor i haven.
>
>Hvad vil akeleje-kyndige råde mig til for at få voksne planter ud af

Opbrugt den fugtighed de fik ved såningen? Hvad mener du helt præcis med
det? Har du sået dem i en kasse som så er smidt i en plastpose eller
noget i den stil? (Mine egne så-kasser får vand dagligt.)

Har du et drivhus? Så var det et oplagt sted at have dem stående i en
uges tid eller 2. Ellers kan et sted i haven med læ bruges. Bliver det
høj solskin pludselig, i stedet for det til tider overskyede vejr vi har
nu, så skal de nok også skygges, f.eks. ved at smide en netpose der har
været kartofler i, over kassen, evt. holdt oppe af nogle pinde. (Bare
indtil de bliver lidt større).

http://www.gartneriet.dk

Fra : Anne-Lise

Dato : 05-07-02 06:53

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> svarede og spurgte:
> [...]
> det? Har du sået dem i en kasse som så er smidt i en plastpose eller
> noget i den stil? (Mine egne så-kasser får vand dagligt.)

Sået i fugtig jord i en stor plastboks med tætsluttende låg og stillet
soveværelset for temperaturens skyld (ca. 18 grader) og ikke vandet
siden. Har nok ladet dem stå for længe inden de blev sendt til trin 2,
så det er derfor de er blevet så højbenede.

Nu er de kommet udenfor, først i skygge, og i dag i solen
Jeg vander flere gange om dagen med en sprayflaske.
Måske får de snart lyst til at udvikle egentlige blade og tage lidt på
i vægt, så jeg kan stille pinde ved dem ....

Tak for dit svar.