Dæktryk Bar til Psi ???
Fra : Mike Speed

Dato : 30-06-02 19:34

Hej

Er der nogen der har en udregning fra Bar til Psi.
Jeg har en Yamaha 600FZS. Der skriver de 2.25 bar til forhjul og 2.8 bar
til baghjul, men hvad er det i Psi ????

Michael
Michaelkrx@mail.dk

Fjern X fra min email hvis du vil skrive til mig

Fra : Steven

Dato : 02-07-02 10:54

On Sun, 30 Jun 2002 20:33:42 +0200, "Mike Speed" <michaelkrx@mail.dk>
wrote:

>Hej
>
>Er der nogen der har en udregning fra Bar til Psi.
>Jeg har en Yamaha 600FZS. Der skriver de 2.25 bar til forhjul og 2.8 bar
>til baghjul, men hvad er det i Psi ????

Hej,

Jeg læste nogle indlæg fra Fazer600 ejere på et engelsk eller
amerikansk internet sted, hvor en af dem skrev at cyklen blev en helt
anden med dæktryk 38/42 psi (for/bag), hvilket jo er et noget højere
tryk i fordækket i forhold til instruktionsbogen.

Imidlertid besluttede jeg mig for at prøve og kan faktisk godt lide
den lidt fastere fornemmelse fordækket nu giver.

42 psi er jo cirka hvad der anbefales ved hurtig kørsel eller med en
samlet vægt på 90 kg eller derover, hvilket jeg har med Wingrack og
topboks.

mvh
Steven
FZS600

Fra : Armand

Dato : 02-07-02 15:51

Steven <slet-dette.1234abcd@worldonline.dk> skrev i en
> [...]
> Imidlertid besluttede jeg mig for at prøve og kan faktisk godt lide
> den lidt fastere fornemmelse fordækket nu giver.

Tjaeh :-/
Men når det kommer til stykket og du virkelig skal bruge dit dæk til
noget (á: bremse?), så vil det nok være en fordel om du havde haft det
mindre tryk i, således at dækket er mere varmt og derfor har mere bid

For slet ikke at snakke om dækslitagen, og den markant kantede
nedslidning, som du skal leve med de sidste par tusinde km af dækkets
levetid

--
Armand.

Fra : Steven

Dato : 03-07-02 22:54

On Tue, 2 Jul 2002 16:51:10 +0200, "Armand"
<armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> [...]

>For slet ikke at snakke om dækslitagen, og den markant kantede
>nedslidning, som du skal leve med de sidste par tusinde km af dækkets

Du har sikkert ret, - men umiddelbart synes jeg at informationerne i
instruktionsbogen virker meget basale og derfor kunne være ment som et
godt udgangspunkt, således at man kan justere trykket plus/minus
10-15% afhængig af kørestil, støddæmperjustering, dæktype, vægt og
temperatur.

Der står anført i bogen, at man - ved at være opmærksom på følgende
'points' - vil maksimere performance, holdbarhed og sikkerhed, men det
er vel ikke altid at trykket, som giver maksimal holdbarhed af dækket,
også svarer til det der giver bedst performance.

I et andet afsnit i bogen skriver de, at det er vigtigt at justere
både støddæmpere og dæktryk efter vægt.

Anbefalingen for eksempelvis bagdækstryk er 2,50 bar/36,25 psi med
vægt op til 90 kg og 2,90 bar/42,05 psi over 90 kg, hvilket er 15%
forskel.

Det betyder altså, at hvis jeg kører til købmanden med 89 kg i vægt og
køber 6 øl, så skal jeg på hjemvejen faktisk have nøjagtig 15% mere
tryk i bagdækket, - det lyder ulogisk, - man kan vel forøge trykket
fra de 2,50 bar gradvis, så hvis man kærer med omkring 75-80 kg sættes
trykket op til cirka 2,70 bar.

Men som sagt, jeg er ikke ekspert på området, men altid villig til at
prøve anbefalinger fra andre Fazer ejere.

mvh
Steven
FZS600