Våben anbefaling...
Fra : TH

Dato : 29-06-02 23:22

Hej NG...

Jeg skal anskaffe mig et våben til flugtskydning. (Ren sport) Jeg har
undersøgt markedet og landet på 3 varianter som jeg ikke kan bestemme mig
for:

1)
Nyt Lincoln Premier. (12/76) Pris: 5000.

2)
Brugt Laurona Sport (12/70) Pris: 5000.

3)
Nyt Marrochi Sport (Chokes, 12/76) Pris: 6450.

Jeg kender slet ikke til 2+3, men regner med at kvaliteten er ok...(?). Det
skal siges at jeg til i hvert fald Marrochien får tilpasning med i
prisen....

Jeg er nybegynder, så det skal være et godt "start-våben" hvis der er noget
der hedder sådan.

Har I nogen anbefalinger?

Mvh
TH

Fra : Martin Nielsen

Dato : 30-06-02 07:53

Vælg det som falder bedst for dig, det er det vigtigste overhovedet.

Jeg er selv på jagt efter en Sporting bøsse.
Jeg vil personligt vælge et brugt våben i en god kvalitet. Evt. Beretta,
miroku eller browning. Hvis du kan være heldig at finde en winchester 101 er
det også et godt valg. En af mine venner har netop købt en Beretta Silver
Pigeon Sporting m. Chokes som brugt, men utrolig flot til 6,500 kr. incl.
kuffert. Der kan være mange penge at spare. Gå i jagtbutikken og find et par
som passer dig, og led så efter dem som brugt. Se evt. www.jagtshop.dk, der
er en del brugte våben.

Sørg for at vælge en model som passer så godt som overhovedet muligt mht.
skæftet, så du kun har brug for et minimum af tilpasning. Når man f.eks.
bukker skæftet op eller ned, er der stor sandsynlighed for at det langsomt
retter sig ud efter nogle år.

Held og lykke på banen
/Martin

Fra : TH

Dato : 30-06-02 16:27

Davs,

> Hvis du kan være heldig at finde en winchester 101 er
> det også et godt valg.

Jeg har faktisk en sådan i kikkerten....men er det et bedre gevær end fx. et
nyt Marrochi Sport? Husk at jeg kun skal bruge det til Sport-skydning...

Jeg er klar over at geværet skal "ligge godt"....men jeg må nok erkende at
jeg er for grøn til at kunne bedømme om et gevær ligger godt eller ej.
Hvilke kriterier skal man se efter når man bedømmer om det "ligger godt"?

Er der nogen der evt har links til et Winchester 101? Jeg kan ikke finde
noget info på Winchesters sider...

/TH

Fra : Martin Nielsen

Dato : 30-06-02 19:41

En god måde er at vælge et punkt du vil sigte på. Tag geværet i anslag med
åbne øjne og se om du rammer det punkt i anslaget. Hvis du gentagne gange
skal korrigere med ansigtet (evt. lægge det mere ind over skæftet, eller
rette anslaget for at få det rigtige sigte ud over skinnen), passer det nok
ikke så godt til dig. Hvis du synes du får det godt i anslag og rammer
punktet, så prøv med lukkede øjne, og åbn dem når du har fået geværet op.
Rammer du stadig punktet, ligger det måske godt til dig.

Men det er svært 100% at vejlede, man skal føle det selv, jeg synes nok man
kan mærke hvis det ikke ligger perfekt.
Skift imellem de modeller du har udvalgt dig, og du vil nok hurtig spore dig
ind på hvilket som ligger bedst.
Andre har sikkert selv deres måde at finde det bedste gevær. Men mine
metoder har hjulpet mig mange gange, også når du tør-træner anslaget hjemme.

Jeg tror uden tvivl at en brugt Winchester 101 er en bedre løsning end
marroshien du nævner. Men om du kan finde den i en sporting-model ved jeg
ikke. Winchesteren er efterhånden en del år gammel, men kvalitet er bare
helt iorden. Jeg snakkede med en på skydebanen den anden dag, og han sagde
at grunden til man ikke møder winchesteren så meget på hylden hos
våbenhandleren, er at de modeller,hvis kvalitet skal svare til model 101,
ikke er til at betale for alm. jægere. Om det passer, ved jeg ikke, men
mange anbefaler den der hvor jeg skyder.
Hvis der er andre i denne NG som også kender til Winchester 101, er de
velkomne til at kommentere.

Jeg mener at Kr. O. Skov i Bording, næsten altid har brugte Winchestere på
hylden, og så er han til at handle med.

Når du får handlet, så fortæl os hvad det blev.

Held og lykke

Fra : Sørensen

Dato : 30-06-02 10:04

Hej

Jeg øser lige ud af mine egne erfaringer!

Da jeg i sin tid tog jagttegn da skød jeg med Lincoln Premier.
Jagttegnsinstruktørerne var meget arrige på den, den kunne simpelhen ikke
holde til de kontinuerlige skud man har på en flugtskydningsbane.
Da jeg så blev færdig med jagttegnet, da skulle jeg skulle ud at have et
gevær. Mit behov er tildels jagt og tildels flugtskydning. Det har siden
vist sig, at jeg skyder langt mere flugtskydning.
Men jeg stod for at skulle have et slidstærkt gevær der kunne klare jagtens
strabadser men også de mange skud på skydebanen. Jeg fandt frem til, i
samarbejde med kammerat der også skulle have gevær, at Miroku og Browning(de
laves samme sted og er ens) var de eneste i prislejet 8-9000 kr. der kunne
følge med! Jeg købte et Miroku Mk-70 jagt med chokes til 8495,- og den er
jeg rigtig glad for. Jeg har siden set Mk-70 Sport (den har en bredre skinne
og et mindre kammer end jagt modellen) til 8995,- Den vil jeg anbefale til
dig, hvis du vil have noget kvalitet du kan stole på, og som bare virker!
Mht. Beretta Silver Pigeon så fandt vi ud af, at de billige modeller af
Silver Pigeon (8000-9000 kr) simpelhen er for dårlige i låsen og i
mekanikken, der er for mange funktionsfejl på dem. De er siden hen blevet
bekræftet af uafhængige ejere.
Til sidst står Marrochien. Jeg har en anden kammerat, som har købt en, og
han er glad for den. MEN vi har siden hen set den blive solgt til 5000,-
(godt nok på tilbud) en del steder, så jeg synes ikke du skal købe den til
den 6495. Det er ikke så lang tid siden den har været solgt til den pris i
Hubertushuset. I Jylland sælges den vist til den pris hele året rundt!
Til sidst vil jeg bare sige, glem alt ovenstående, og læs (det står også i
en anden besked, men det er klar det vigtigste) det jeg skriver nu:
Gå rundt til en masse forhandlere og "kast" deres forskellige modeller op
til skulderen, prøv at fornemme om geværet ligger godt når du kaster det op.
Bræk og luk det, er det god kvalitet!? (man kan snildt mærke forskel på et
Lincoln og et Browning). Det er alfa og omega at våbenet ligger godt til dig
når du skal begynde at skyde, hvis det gør det, så rammer du, og så er det
egentlig lige gyldigt hvilket våben du står med. Det eneste der tæller er
hvor mange duer du rammer

Held og lykke med det

- Anders

Fra : Martin Sørensen

Dato : 19-08-02 14:02

Hej

Det er bedre at købe et "godt" brugt gevær som beretta, mirouku, browning
ellert lign. det tror jeg du vil få mest ud af .

Mvh
Martin Sørensen
www.danhunters.dk