Sad but true - I´m out of here
Fra : igor.vovchanchyn

Dato : 29-06-02 22:02

Kære NG,
da jeg for et par uger siden fandt dk.livssyn.kristendom blev jeg virkelig
glad - ja, nærmest begejstret.
- Her var et sted hvor jeg kunne dele mit syn på kristendommen og Gud med
andre, få deres meninger, idéer, forslag og måske af og til støtte. Jeg var
sikker på at tonen her ville være venlig, åben og imødekommende.

I kan sikkert forestille jer min skuffelse, da jeg måtte indse at NG´en her
er en af de giftigste på .dk-hirakiet. Med Erik E. Larsen i spidsen, er der
en række skribenter der er ved at omdanne NGén til noget der mest af alt
minder om det gamle radioprogram "noget for noget".

Jeg søgte et kristent fællesskab på nettet og fandt et forum, hvor folk der
staver dårligt bliver udhængt til offentlig latterliggørelse, hvor folk der
beder om hjælp til konkrete problemstillinger bliver gjort nar osv osv.

Jeg har derfor besluttet at droppe dk.livssyn.kristendom. Egentlig trist for
nyhedsgruppen - ikke pga. mig som person, men fordi NGén pga. ovennævnte,
slet ikke kan opfylde det krav / forventninger, man efter at have læst
hensigtserklæringen på usenet, må have.

Jeg ved at Erik E. Larsen og de andre perfide skribenter er fløjtende
ligeglade med om der er en bruger mindre på NGén (måske passer det dem godt,
så er der en mindre at flame), men jeg vil alligevel opfordre jer andre
brugere til gøre alt hvad I kan for at ændre tonen til det bedre.

Guds fred
/Igor

Fra : Allan Riise

Dato : 29-06-02 22:03

igor.vovchanchyn <NOSPAM@NOSPAM.COM> scribbled:
> [...]
> dem godt, så er der en mindre at flame), men jeg vil alligevel
> opfordre jer andre brugere til gøre alt hvad I kan for at ændre tonen

Vi er nogen der prøver, så hæng på lidt endnu, vi kan jo håbe at empati og
forståelse folk imellem sejrer til sidst

Venligst ...
--
-- Allan Riise -- ICQ 55853098
-- www.AriSoft.dk --

Fra : N/A

Dato : 29-06-02 23:21

Fra : Live4Him

Dato : 29-06-02 23:21

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post.tele.dk> wrote in message

> Det skal bare ses i lyset af at vi altså ikke udgør en internet-menighed,
og
> at det heller ikke er meningen med Gruppen.
> Heller ikke selvom om der er nogle sekteriske elementer herinde, der
> åbenbart tror det.

Hvem er det og hvordan kommer det til udtryk ?

> Folk kommer fra forskellige kristne trossamfund og dyrker forskellige
> fortolkninger. Der er selvfølgelig også nogen som bare interesserer sig
for
> emnet.

Ja, og netop det styrker bredden, mangfoldigheden, og er vel NON-sekterisk.

jørgen.

Fra : Andreas Falck

Dato : 03-07-02 18:15

"Allan Riise" <Ari06@AriSoft.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]

[ ... ]
> Vi er nogen der prøver, så hæng på lidt endnu, vi kan jo håbe
> at empati og forståelse folk imellem sejrer til sidst

Jeg vil da også opfordre alle der ønsker en bedre tone i gruppen til
at blive i stedet for at skride. - og så at ignorere dem der
fortsætter med den beskidte tone.

Jo flere der ønsker den gode tone, des lettere vil det være at holde
gruppen i den gode tone!

Jeg deltager fortiden ikke særligt meget, da jeg næsten uafbrudt
opholder mig på campingplads her i denne våde sommertid.

"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk/
"Hvad med Israel?" - http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-052.htm

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 30-06-02 03:19

"igor.vovchanchyn" <NOSPAM@NOSPAM.COM> skrev i en meddelelse

> [...]
> så er der en mindre at flame), men jeg vil alligevel opfordre jer andre
> brugere til gøre alt hvad I kan for at ændre tonen til det bedre.

Du ved overhovedet ikke hvad jeg er ligeglad med og en sådan udtalelse gør
dig ikke bedre end dem du farer imod.

Men jeg er sikker på at alle dine indlæg og synspunkter vil blive læst og
besvaret af Erik E. Larsen og de andre perfide skribenter med deres meninger
og synspunkter.

Da jeg prøver kun at diskutere bibelen Guds Ord og prøver at undgå at være
personligt, hvad der til tider er vanskeligt da ens tro også kan være
personligt. Men har jeg personligt fornærmet dig eller din tro, beder jeg
dig undskylde det er ikke min hensigt af fornærme folk.

Erik L

for visdommen er et pust af Guds kraft,
en ren og klar udstrømning af den Almægtiges herlighed,
derfor kan intet urent bane sig vej til hende.

Fra : Allan Riise

Dato : 30-06-02 07:46

Erik Engelbrecht Larsen <ErikLarsen@oncable.dk> scribbled:
> [...]
>

> for visdommen er et pust af Guds kraft,
> en ren og klar udstrømning af den Almægtiges herlighed,
> derfor kan intet urent bane sig vej til hende.

Erik L
Du diskuterer netop ikke bibelen !
Din udlægning af teksterne og din alene er den rigtige, da du ikke er med i
diskussionen, men kun påtvinger andre folk din udlægning med citater en mas.
Jeg har overvejet om man mon ikke burde lave en ny gruppe der så skulle
hedde dk.livssyn.kristendom.ekstrem hvor Erik L og hans lige kan sidde og
kaste bibelcitater i hovedet på hinanden, og så være enige om at de. og kun
de alene, er værdige til at sidde ved Gud den almægtiges side.
At man dog kan være så forstokket, lukket og selvfrelst er dog for mig
uforståeligt.
Lad den som er ren for skyld, kaste den første sten.....

Venligst ...

Fra : Søren Mosegård

Dato : 30-06-02 09:30

> Lad den som er ren for skyld, kaste den første sten.....
>
> Venligst ...
> --
> -- Allan Riise -- ICQ 55853098
jamen din lille tumpe, så ville der jo ikke være nogen gruppe mere

Fra : Allan Riise

Dato : 30-06-02 09:46

Søren Mosegård <dsl452801@vip.cybercity.dk> scribbled:
> "Allan Riise" <Ari06@AriSoft.dk> skrev i en meddelelse

> jamen din lille tumpe, så ville der jo ikke være nogen gruppe mere

OT

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 30-06-02 10:11

"Søren Mosegård" <dsl452801@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> jamen din lille tumpe, så ville der jo ikke være nogen gruppe mere

Jow da, du vil stadig spørge og svare dig selv

Fra : Søren Mosegaard

Dato : 01-07-02 08:44

Søren Mosegård <dsl452801@vip.cybercity.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:afmfft$1thg$1@news.cybercity.dk...
> jamen din lille tumpe, så ville der jo ikke være nogen gruppe mere

Hej Søren,

Vi ta'r den lige en gang til: Ku' du ikke tænke dig at være med til at starte et band?

Jeg spiller rimeligt godt guitar (o.k., hvem gør ikke dét...) & evt. lidt keyboard, og min smag er britpop, 60'er-rock, Bowie, V.U.,
Bach, Strauss og Wagner.

Jeg tænkte, vi kunne kalde os The Søren Mosegaard's. Vi skal bare nå til konsensus om stavemåden.

Med venlig hilsen
Søren Mosegaard
forfatter, formand for Snow White Foundation (musiker?)
http://www.geocities.com/snow_white_foundation/

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 30-06-02 10:06

"Allan Riise" <Ari06@AriSoft.dk> skrev i en meddelelse
> Erik Engelbrecht Larsen <ErikLarsen@oncable.dk> scribbled:

> Erik L
> Du diskuterer netop ikke bibelen !

Det er din mening og jeg har min,

> Din udlægning af teksterne og din alene er den rigtige, da du ikke er med
> diskussionen, men kun påtvinger andre folk din udlægning med citater en
mas.

Eller jeg står fast i min tro og kan på grund af min overbevisning ikke være
flexibel eller Økumenisk. Det kan vel også ske for dig at du vælger at tro
på Guds Ord, Bibelen og ikke godtager hvad som helst, ikke!

Et eksempel er 1 Per 3v21 hvor der står "Det vand er et billede på den dåb,
som nu frelser jer; ikke en fjernelse af legemets snavs, men en god
samvittigheds pagt med Gud, ved Jesu Kristi opstandelse" Og i den
forbindelse har jeg mange gange påpeget af der er en frelse forbundet med at
lade sig døbe og det understøttes af Rom 6.

For sådanne skriftsteder, som det vel er kristen at udøve, har jeg fået på
puklen af mange for at fortolke det ordret, af mennesker som mener det er
ved troen man bliver frelst og ikke gennem dåben. (underforstået, man tror
og lader sig døbe)

Læs det igen; "Det vand er et billede på den dåb, som nu frelser jer; ikke
en fjernelse af legemets snavs, men en god samvittigheds pagt med Gud, ved
Jesu Kristi opstandelse" .

Og har folkekirkens medlemmer en anden fortolkning af ApG 2v38, og ikke vil
adlyde denne befaling fra Gud, har jeg vel ret til at sige der er store
velsignelser i at adlyde Gud og gå dåbens vej og få Helligånden som Gave.

> [...]
> de alene, er værdige til at sidde ved Gud den almægtiges side.
> At man dog kan være så forstokket, lukket og selvfrelst er dog for mig

Er det ikke muderkastning og personforfølgelse af kristne grupper du ikke
kan sammen med. Da jeg forstår dig således " Din kristendom er den sande i
vi andres er ekstreme, selvfrelste og kaster kun med bibelcitater",

Og når du som kristen kritisere "Erik L og hans lige" for at være
selvfrelste, er du så ikke en del af "Erik L og hans lige" ???

> Lad den som er ren for skyld, kaste den første sten.....

1 Kor 6v9 Ved I ikke, at uretfærdige ikke skal arve Guds rige? Far ikke
vild! Hverken utugtige eller afgudsdyrkere eller ægteskabsbrydere eller
mænd, der ligger i med mænd, v10 eller tyve eller griske mennesker, ingen
drukkenbolte, ingen spottere, ingen røvere skal arve Guds rige. v11 Sådan
var nogle af jer engang, men I blev vasket rene, I blev helliget, I blev
gjort retfærdige ved Herren Jesu Kristi navn og ved vor Guds ånd.

Er du blevet vasket ren???

Fra : Allan Riise

Dato : 30-06-02 10:23

Erik Engelbrecht Larsen <ErikLarsen@oncable.dk> scribbled:
Venligst
Allan Riise .....
> "Allan Riise" <Ari06@AriSoft.dk> skrev i en meddelelse

> Det er din mening og jeg har min,

Problemet er at du mener at vi skal tro ligesom dig, ellers er vi ikke sande
kristne....

> [...]
> ikke være flexibel eller Økumenisk. Det kan vel også ske for dig at
> du vælger at tro på Guds Ord, Bibelen og ikke godtager hvad som

Og igen er det et spørgsmål om hvordan man udligger teksten. Du har din og
jeg har min. Og lige meget hvad så er jeg i stand til at høre på andre, tage
deres udlægning til efterretning, og se emperisk på tingene. Du efterlever
da vel heller ikke guds ord, som man gjorde for 2000 år siden ?
Hvis du gjorde det, så brugte du vel ikke maskiner, men kun samtale... !

> [...]
> i den forbindelse har jeg mange gange påpeget af der er en frelse
> forbundet med at lade sig døbe og det understøttes af Rom 6.

Altså, du mener at mennesket er skabt til at synde, og lige meget hvad vi
gør, så er det ikke op til os at forbedre os, men op til Gud herren om vi
skal i himlen eller ej, selvom vi tror på Guds enbårne søn Jesus. Jamen
hvorfor dog så i det hele taget prøve at5 gøre sig til et bedre menneske,
hvis det alligevel ikke betyder nogt. Ved du hvad, det tror jeg ikke er Guds
mening for mennesket.

> [...]
> mener det er ved troen man bliver frelst og ikke gennem dåben.
> (underforstået, man tror og lader sig døbe)

Nej, man lader sig døbe, og giver sin tro til kende ved konfirmationen, og
man kan derved blive frelst, hvis man beholder sin tro.
Men nu er det stadig sådan at jeg ikke mener at det er selve _teksten_ det
drejer sig om, men budskabet.

> Læs det igen; "Det vand er et billede på den dåb, som nu frelser jer;
> ikke en fjernelse af legemets snavs, men en god samvittigheds pagt
> med Gud, ved Jesu Kristi opstandelse" .

Har nu læst det 3 gange, og jeg har stadig god samvittighed.

> [...]
> ikke vil adlyde denne befaling fra Gud, har jeg vel ret til at sige
> der er store velsignelser i at adlyde Gud og gå dåbens vej og få

Du bliver ved med dåbens gave. Og ja, jeg er døbt konfirmeret og efterlever
Guds ord, men det alene gør ingen frelst. Den der tror at han er frelst, kan
få en stor overraskelse ved paradisets port. Tænk blot på Fillistrerne.

> [...]
> ikke kan sammen med. Da jeg forstår dig således " Din kristendom er
> den sande i vi andres er ekstreme, selvfrelste og kaster kun med

Igen, nej min er ikke den sande, og på nøjagtig samme måde er din det heller
ikke. Tro er et person spørgsmål. og som Jesu sagde. Enhver der tror på mig,
skal sidde ved min faders side på den yderste dag". Altså er det ikke et
spørgsmål om hvordan vi tror, men at vi tror.

> Og når du som kristen kritisere "Erik L og hans lige" for at være
> selvfrelste, er du så ikke en del af "Erik L og hans lige" ???

Nej, for jeg lader folk tro som de vil tro, den der vil omvende sig til Jesu
er velkommen til, dem der ikke vil er da også lige så velkommen til at lade
være.

> [...]
> røvere skal arve Guds rige. v11 Sådan var nogle af jer engang, men I
> blev vasket rene, I blev helliget, I blev gjort retfærdige ved Herren

Ja da, for enhver synder der oprigtigt angrer og tror Jesu Guds enbårne søn
"skal sidde ved Guds side, på den yderste dag!.
Altså enhver synd kan tilgives, ingen synd er for stor. Det var det
vigtigste i Jesu budskab da han gik på jorden, som jeg ser det.

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 30-06-02 18:00

> [...]
> da vel heller ikke guds ord, som man gjorde for 2000 år siden ?
> Hvis du gjorde det, så brugte du vel ikke maskiner, men kun samtale... !

Du, at elske Gud af hele sit hjerte og alt sin styrke, og elske sin næste
som sig selv kan vel ikke være så gammeldags???

> [...]
> hvorfor dog så i det hele taget prøve at5 gøre sig til et bedre menneske,
> hvis det alligevel ikke betyder nogt. Ved du hvad, det tror jeg ikke er

Jeg har ikke skrevet om menneskernes evne til at synde eller lade være, men
at i dåben opnår vi fred med gud og vores dårlige samvitighed vaskes væk og
vi opretter en ny samvitighedspagt med Gud.

> Nej, man lader sig døbe, og giver sin tro til kende ved konfirmationen, og
> man kan derved blive frelst, hvis man beholder sin tro.

Den tekst kender jeg ikke, hvor i bibelen siger Gud det??

> Men nu er det stadig sådan at jeg ikke mener at det er selve _teksten_ det
> drejer sig om, men budskabet.

Men budskabet er jo netop helt fra den første Pinse, at et menneske skal
omvende sig og lade sig døbe ApG 2v38, er det ikke??

> [...]
kan
> få en stor overraskelse ved paradisets port. Tænk blot på Fillistrerne.

Og det siger jeg ikke er det budskab Gud fremsiger gennem bibelen!
Fillistrerne ???

> [...]
> skal sidde ved min faders side på den yderste dag". Altså er det ikke et
> spørgsmål om hvordan vi tror, men at vi tror.

Ja, "Enhver der tror på mig" eller også som jesus sagde Joh 14 v12
Sandelig, sandelig siger jeg jer: Den, der tror på mig, han skal også gøre
de gerninger, jeg gør, ja, gøre større gerninger end dem, for jeg går til
Faderen;

Skal den der tror så ikke også gør de tegn og mirakler som Jesus gjorde, før
vi skal til bors i himmelen ??

> [...]
> Altså enhver synd kan tilgives, ingen synd er for stor. Det var det
> vigtigste i Jesu budskab da han gik på jorden, som jeg ser det.

1 Kor 6v 9-10-11 detaliere bedre hvad synd vi skal slippe eller lade os
vasket rene for.

Fra : E.Dalgas

Dato : 30-06-02 12:16

"Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> skrev

> [...]
at
> lade sig døbe og det understøttes af Rom 6.

Nå har du det ! Det du har påpeget og diskussionen har drejet sig mest om,
er hvorvidt dåb er en betingelse for frelse eller ej. At dåb er en del af
frelsen og høre med til det at blive en kristen er der vist kun få i dlk som
er i tvivl om. Du skriver at "der er en frelse" forbundet med dåben og det
har du ret i, men hvilken ! Andre gange skriver du at hvis ikke man er døbt
i vand, heller ikke kan være løst fra synden (læs:frelst). Bare du selv kan
holde styr på dine dåbsudsagn, for jeg syntes du ændre dem efter behov.
Troen på Jesus frelser ! Dåben i vand føre den troende ind i det liv den
troende, pga af troen, nu er kaldet til at leve. I din verden er der ingen
"perriode" imellem troen og dåben, men det er der i den VIRKELIGE verden,
hvilket gør din udlægning af HVORNÅR et menneske er frelst og HVORNÅR det
ikke er, til en helt unødvendig fordømmelse af mennesker som tror på Jesus
men endnu ikke har forstået eller set dåbens betydning.

> [...]
> ved troen man bliver frelst og ikke gennem dåben. (underforstået, man tror

Løgn og latin ! Du har fået på puklen for at *føre lovlære* ved hjælp af
vanddåben og gøre den til et frelseskrav på lige fod med troen. Dermed har
du sat dig selv udenfor den evangeliske forkyndelse som hersker hos en del
af dlk`s brugere.

--

E.Dalgas

Fra : Allan Riise

Dato : 30-06-02 12:26

E.Dalgas <ebd@oncable.dk> scribbled:
> [...]
> af vanddåben og gøre den til et frelseskrav på lige fod med troen.
> Dermed har du sat dig selv udenfor den evangeliske forkyndelse som

Takker meget for dit indlæg i denne tråd. Hvor er det dog rart at se at jeg
ikke står alene mod denne "rettroende" ekstremist.

Venligst ...

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 30-06-02 13:13

"Allan Riise" <Ari06@AriSoft.dk> mælte sligt:

>Takker meget for dit indlæg i denne tråd. Hvor er det dog rart at se at jeg
>ikke står alene mod denne "rettroende" ekstremist.

Selvfølgelig står du ikke alene med din opfattelse, men de fleste gængse
brugere af denne (og så mange andre grupper) finder efterhånden ud af, at der
er visse indlæg (og undertiden også skribenter), det bare ikke kan betale sig
at svare på. Folk *vil* skændes og det kan man ikke forhindre - man kan
derimod lade være med at deltage i deres skænderier, når man kan se, at det er
frugtesløst.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"This translation is subject to revision according to the Latin typical
edition (editio typica) when it is published."

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 01-07-02 07:26

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at svare på. Folk *vil* skændes og det kan man ikke forhindre - man kan
> derimod lade være med at deltage i deres skænderier, når man kan se, at

Helt frugtløs er det nu ikke, jeg får da ikke fundet frem til mange ting og
aktuelle emner ved at grænske i Bibelen og på nettet.

Og om det resultet jeg når til er sandhed eller falsk lære, vil Gud ved sin
Ånd og kraft så åbenbare for mig, ved at stadfæste
sandheden og ved af lade usandheden stå som kraftløs.

Eller som Paulus skriver det;

1 Kor 4 v18 Der er nogle, som er blevet indbildske, fordi de regner med, at
jeg nok ikke kommer; v19 men jeg kommer snart til jer, hvis Herren vil, og
så får jeg at vide, hvordan det forholder sig med disse indbildske, ikke med
deres ord, men med deres kraft. v20 For Guds rige afhænger ikke af ord, men
af kraft. v21 Hvad vil I? Skal jeg komme til jer med riset, eller med
kærlighed og i mildhedens ånd?

Så det er da meget nemt at finde ud af hvem der har Guds Kraft og hvem der
er indbilsk, er det ikke rigtigt Rasmus

Erik L

Hvilken far iblandt jer vil give sin søn en slange, når han beder ham om en
fisk, eller give ham en skorpion, når han beder om et æg? Når da I, som er
onde, kan give jeres børn gode gaver, hvor meget snarere vil så ikke Faderen
i himlen give Helligånden til dem, der beder ham!«

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 30-06-02 17:36

> [...]
> -- www.AriSoft.dk --
> -- www.winxp-dk.dk --
> -- Brug dtext.news.tele.dk, hvis du alligevel ikke henter binært --

Lige meget hvor meget du holder med Erik D og takker ham, står der i Bibelen
at dåben frelser 1Pet 3v21 og at vi sammenvokser med Jesus i dåben Rom 6v3-4
og bliver omskæret i dåben Kol 2v 11-12 og der står vi får syndsforladelse
når vi lader os døbe ApG 2v38.

Trods mange Økumeniske kristne gerne ser disse skrift steder slættet, vil de
alligevel vedblive at være Guds Ord til mennesker om frelse. Guds budskab
som Peter talte på tempeltrappen står urokkeligt fast og kan ikke omstødes
at mennesker; ""Omvend jer og lad jer alle døbe i Jesu Kristi navn til jeres
synders forladelse, så skal I få Helligånden som gave ""

Jeg har heller ikke fået en forklaring hvordan man dør med Jesus og opstår
med Ham, hvis man ikke bliver begravet i dåben, Det er jo en problem de ikke
kan gøre rede for og derfor racer mod Gud indblæste skriftsteder om dåb.

Fra : Niels

Dato : 30-06-02 13:08

"E.Dalgas" <ebd@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> du sat dig selv udenfor den evangeliske forkyndelse som hersker hos en del

Det er vel egentlig underordnet om nogen skiller sig ud fra mængden eller
ej, vi diskuterer jo kristendom og skulle ikke gerne diskutere personers
måde at præsentere sin overbevisning på.. gør vi det havner vi bare i den
samme grøft...

Jeg personligt tillægger den tro som Gud selv lægger i mennesket om Jesus
Kristus som værende den tro der frelser.

Herefter følger naturligt i Guds rige, at den frelste lader sig døbe og får
Helligånden som gave..

Det er den rækkefølge som Bibelen giver os..

Men jeg har set og kendt mange mennesker som er barnedøbt, og som har fået
Helligånden som gave uden at være døbt med troens dåb..

Og jeg har set og kendt mennesker som er kommet til tro og ladet sig døbe,
men som ikke har helligånden..

Og jeg har kendt og kender mange som er barnedøbt og som ikke har modtaget
Helligåndens dåb men som er levende vidnende kristne i al deres færd.

Så det er min overbevisning, at den førnævnte tro som Gud lægger i os er den
frelsende kraft..

Om nogen er af en anden overbevisning og derfor evt. kalder mig med navne
som ikke skal gengives her, er ligegyldigt for mig.

Og så lige til noget personligt til de 2 rygklappere Allan og Igor..

Læs fundatsen som Jørgen postede for nylig, og begynd så at snakke
kristendom i stedet for alt det personfnidder..

Og til Erik E. Larsen
Hmm, dig har jeg vist opgivet at opdrage på, du er vist for gammel )

Niels

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 30-06-02 18:13

> [...]
> Helligåndens dåb men som er levende vidnende kristne i al deres færd.
>
> Så det er min overbevisning, at den førnævnte tro som Gud lægger i os er

Du skal fødes af Vand og Ånd for at komme ind i himmelen siger Jesus og
Paulus skriver i Tit 3v5 hvordan dette foregår, så jeg mener din vudering af
kristendommen ikke kan føre nogen til genfødsel og til frelse??

Tit 3v5 frelste han os, ikke fordi vi havde gjort retfærdige gerninger, men
fordi han er barmhjertig; det gjorde han ved det bad, der genføder og
fornyer ved Helligånden,

Hvad det så end er for et "bad" så Genføder Gud os ved det bad og det "bad"
er vist det samme Vand og den Ånd Jesus siger vi skal genfødes ved.

> Og til Erik E. Larsen
> Hmm, dig har jeg vist opgivet at opdrage på, du er vist for gammel
)

Du har vist ikke en opdragelse jeg kan tage alvorligt.

Fra : Niels

Dato : 30-06-02 19:01

"Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
af
> kristendommen ikke kan føre nogen til genfødsel og til frelse??

Kristendommen som sådan er jeg ligeglad med, den frelser ingen.

Hvordan er det nu lige vi får troen Erik, er det egen fortjeneste eller
Guds.. og er det Guds fortjeneste, hvordan formidler Han så den tro Han
giver os?

Sker det bare, eller er det talsmanden (Helligånden) som formidler..

Og er det ånden der formidler troen, er troen så ikke født af ånd?

Lyver Jesus når Han sige at enhver der tror på Ham skal have evigt liv?

> [...]
"bad"
> er vist det samme Vand og den Ånd Jesus siger vi skal genfødes ved.

Det bad kalder Peter for et "billede" og den dåb som frelser kalder Peter en
samvittighedspagt med Gud.

Det er min overbevisning at dåb ikke frelser, hverken voksendåb eller
barnedåb, for så kunne alle jo uden at forpligtige sig lade sig døbe for en
sikkerheds skyld, for ligesom at gå med både livrem og seler, for det kunne
jo være der var noget om snakken om ham der gud som de kristne snakker om.

Det var derfor jeg skrev at dåben og Helligåndens gave var en naturlig følge
af at komme til tro.

Derfor tror jeg at folk som i deres hjerte tror med den tro som Gud selv har
givet dem, og de med deres mund bekender Jesus som Herre er frelste.. og det
hvad enten jeg er enige med deres teologiske overvejelser om dåb og Ånd
eller ej.

Jeg er også overbevist om at de fleste kristne jeg kender (inkl.
undertegnede) kunne få væsentlig mere ud af deres kristenliv ved at følge
den lille regel der står Matt 6,33

Niels

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 30-06-02 21:44

"Niels" <ikke.til@raadighed> skrev i en meddelelse
> [...]

> Sker det bare, eller er det talsmanden (Helligånden) som formidler..
>
> Og er det ånden der formidler troen, er troen så ikke født af ånd?

Jeg har aldrig hørt om en "Tro" der bliver født af ånden ???

Nej Niels det er dig der vælger at hvad du vil tro på, Gud gør det ikke for
dig, og du viser din tro ved de handlinger du foretager Tror du på Gud
viser du Gud din tro ved at følge hans bude og befalinger Joh 15 v10 Hvis
I holder mine bud, vil I blive i min kærlighed, ligesom jeg har holdt min
faders bud og bliver i hans kærlighed.

Og her går det allerede galt for mange ved den allerførste befaling ApG
2v38, man tror simpel hen ikke på at omvendelse og dåb er en kærligheds
erklæring til Gud.

> Lyver Jesus når Han sige at enhver der tror på Ham skal have evigt liv?

Nej Niels, men den "tro" bibelen Guds Ord beskriver er en aktiv vandring
hvor man (ihvertfald) forsøger at vinde Guds velbehag ved at (prøve) at
holde Guds bude og befalinger.

Når Jesus kommer tilbage og spørger de kristne; " har I holdt mine bude og
mine befalinger (også ApG2v38)", hvad vil de kristne så sige, Jesus ved!

> [...]
> "bad"
>
> Det bad kalder Peter for et "billede" og den dåb som frelser kalder Peter

Mener du at der kun tales i billedsprog?? Nej Niels, Jesus er virkelig og
frelsen er virkelig og Peter skrev hvad syndfloden og dåben har som
fældesnævner, Vandet i syndfloden og vandet i dåben drukner synd, derfor er
det også at Peter i ApG 2v38 kan tilbyde syndsforladelse ved omvendelse og
dåb,

1 Pet 3v20 det var dem, som var ulydige, dengang Gud ventede langmodigt i
Noas dage, da arken blev bygget; i den blev nogle få, nemlig otte sjæle,
frelst gennem vand. v21 Det vand er et billede på den dåb, som nu frelser
> [...]

kunne
> jo være der var noget om snakken om ham der gud som de kristne snakker

Ligemeget hvad du siger så kan du ikke omstøde Guds Ord som siger, der er
frelse, omskærelse og genfødsel i dåben når du sammenvokser med Jesus død og
opstandelse i dåben

Rom 6v3 Eller ved I ikke, at alle vi, som er blevet døbt til Kristus Jesus,
er døbt til hans død?

Men sammenvoksningen i dåben sker nok heller ikke, kun et billed; ikke??

> Det var derfor jeg skrev at dåben og Helligåndens gave var en naturlig
følge
> af at komme til tro.

Tro er ikke noget vi har i en pose, tro er noget vi viser Gud og andre ved
de gerninger vi gør, Jeg tror vi skal adlyde ApG 2v38 og derfor handler jeg
på min tro ved at udføre den handling jeg tror på.

Hvis jeg troede på at jeg kunne lægge hænder på de syge og de vil blive
raske, er troen først i funktion når jeg gør det, elles er det nytteløs at
tro uden frugt,

> [...]
det
> hvad enten jeg er enige med deres teologiske overvejelser om dåb og Ånd

Når de med deres mund bekender, Ja der forudsætter heller ikke en aktiv tro,
for alle kan sige "Jesus er Herren" med deres mund uden at være frelst eller
kristen,

> Jeg er også overbevist om at de fleste kristne jeg kender (inkl.
> undertegnede) kunne få væsentlig mere ud af deres kristenliv ved at følge
> den lille regel der står Matt 6,33

Men søg først Guds rige og hans retfærdighed, så skal alt det andet gives
jer i tilgift.

Ja Nils! der har du ret, men så havner vi igen i vandet 1 Kor 6 v11 Sådan

Fra : Niels

Dato : 30-06-02 22:23

> Jeg har aldrig hørt om en "Tro" der bliver født af ånden ???

Det må være fordi du ikke er nået til Johannes breve, han skriver meget om
det..

1 Joh 5,1

Enhver, som tror, at Jesus er Kristus, er født af Gud. Og enhver, som
elsker den, der har født ham, elsker også den, der er født af ham;

Hvis vi nærlæser denne lille bid ser vi, at den der tror, allerede ER født
af gud, ellers ville der have stået at den der tror BLIVER født af Gud.

Så den frelsende tro er af Gud og ingen anden.

altså efter min mening.

> Nej Niels det er dig der vælger at hvad du vil tro på, Gud gør det ikke
for

Næe, det har jeg prøvet, det ødelagde mit liv totalt.. det var først da Gud
prikkede mig på skuldrene 3 gang, at jeg omvendte mig, men det var ikke mit
værk, det var Jesus der prikkede og gav mig troen til omvendelse.

> [...]
Hvis
> I holder mine bud, vil I blive i min kærlighed, ligesom jeg har holdt min

Enig, men det er eftervirkningerne af den tro der frelste os, ikke
frelsesgrundlaget.

> Og her går det allerede galt for mange ved den allerførste befaling ApG
> 2v38, man tror simpel hen ikke på at omvendelse og dåb er en kærligheds
> erklæring til Gud.

De fleste ved det ikke når de omvender sig, de har kun hørt om frelseren, og
det de hørte fødte tro.. resten er en opgave for bibellæreren bagefter.

Altså efter min mening..

> Nej Niels, men den "tro" bibelen Guds Ord beskriver er en aktiv vandring
> hvor man (ihvertfald) forsøger at vinde Guds velbehag ved at (prøve) at
> holde Guds bude og befalinger.

Du taler om at blive i troen, det gør jeg ikke, jeg taler om den tro der
fører et menneske fra et liv uden Gud til et liv med Gud..

Den frelsende tro, NÅDEN.

Du husker sikkert hvad Paulus skriver om babyføde og voksenføde..
Hebr 6,1

Først skal mennesker frelses, (evangeliet om Kristus Mark 16, 15)
så skal de gennes ind i menigheden og oplæres (babymad)
Og så skal de trænes som tjenere (voksenmad)

> Når Jesus kommer tilbage og spørger de kristne; " har I holdt mine bude og
> mine befalinger (også ApG2v38)", hvad vil de kristne så sige, Jesus ved!

Mange af os får nok svært ved at svare på dette hvis vi skulle svare på det
nu, nok mest fordi vi lider under janteloven, men den dag vil vi huske alt.

Men Erik, jeg er lykkelig over at jeg er frelst af nåde og ikke fordi jeg er
go eller knapt så go!

Så sandt

Niels

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 30-06-02 23:47

> [...]
mit
> værk, det var Jesus der prikkede og gav mig troen til omvendelse.

Jeg har ikke sagt noget om at korsets værk var skulle udføres af dig eller
andre mennesker, men det var ikke Jesus der omvendte sig, det var dig, Nu er
vi begyndt på lydighed til ApG2v38, Men hvad med resten af Guds befaling???

> Hvis
>
> Enig, men det er eftervirkningerne af den tro der frelste os, ikke
> frelsesgrundlaget.

En tro der kan frelse, en frelsende tro; Hvad forstår du egentlig ved ordet
"tro", er det er kraft, er det en selvfølighed eller noget vi skal handle
på, hvad er " tro " for noget ??

> [...]
>
> Du taler om at blive i troen, det gør jeg ikke, jeg taler om den tro der
> fører et menneske fra et liv uden Gud til et liv med Gud..

Jeg kender da mange Kristne der tror og siger de er frelste ved nåde, men så
fornægter de hellihåndens kraft, tungetale og anden mirakler ved at sige
Guds kraft sluttede da den sidsta Apostel døde og Apostlene havde kun Guds
kraft medens de startede Kristendommen. Er de troende kristne også frelst
fordi de tror???

> Du husker sikkert hvad Paulus skriver om babyføde og voksenføde..
> Hebr 6,1

Ih du milde, Jeg taler netop om der mangler lidt lærdom på dette område,

> Først skal mennesker frelses, (evangeliet om Kristus Mark 16, 15)
> så skal de gennes ind i menigheden og oplæres (babymad)
> Og så skal de trænes som tjenere (voksenmad)

Det er ikke hvad Jesus siger, Joh 14 v12 Jeg har endnu meget at sige jer,
men det kan I ikke bære nu. v13 Men når han kommer, sandhedens ånd, skal
han vejlede jer i hele sandheden; for han skal ikke tale af sig selv, men
alt, hvad han hører, skal han tale, og hvad der kommer, skal han forkynde
for jer. v14 Han skal herliggøre mig, for han skal tage af mit og forkynde
det for jer. v15 Alt, hvad Faderen har, er mit; derfor sagde jeg, at han
skal tage af mit og forkynde det for jer.

og 1 Joh 2 v27 Men i jer bliver den salve, I har fået fra ham, og I har
ikke brug for, at nogen skal lære jer noget; men da hans salve lærer jer
alt ­ og det er sandt og uden løgn ­ skal I også blive i ham, sådan som den
har lært jer

Gud vil selv undervise os ved Helligånden så vi ikke fare vild.

> [...]
alt.

> Men Erik, jeg er lykkelig over at jeg er frelst af nåde og ikke fordi jeg

Og jeg er lykkelig over jeg er frelst ved Jesu død og opstået med Jesus
opstandelses kraft.

> gerninger,
>
> Så sandt

Ja det er sandt Gud genføder os i badet. (Hvis vi vel tro på det.)

Fra : Niels

Dato : 01-07-02 00:32

> [...]

Lad os kalde punkterne herover for 1,2 og 3

> Det er ikke hvad Jesus siger, Joh 14 v12 Jeg har endnu meget at sige jer,

Under punkt 1 henviste jeg til Markus der skriver at Jesus siger:
Så sagde han til dem: "Gå ud i alverden og prædik evangeliet for hele
skabningen. (Mark 16,15)

Altså gå ud og forkynd budskabet om Kristus

> men det kan I ikke bære nu. v13 Men når han kommer, sandhedens ånd, skal

Og Jesus bekræfter med din tekst Paulus ord om barne/voksenføde punkterne 2
og 3.

Vi kommer ikke videre i denne diskution da vi begge er fastlåste i vor
overbevisning om hvad skriften siger.. så eod.

Niels

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 01-07-02 06:38

> "Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> >

> Vi kommer ikke videre i denne diskution da vi begge er fastlåste i vor
> overbevisning om hvad skriften siger.. så eod.

Ja, du har ret; din udlægning af evangeliet er svært for mig at forstå, så
jeg holder mig til de få skriftsteder jeg kan forstå som f.eks.

Joh 14v15 Elsker I mig, så hold mine bud;

Joh 15v9 Som Faderen har elsket mig, har også jeg elsket jer; bliv i min
kærlighed. v10 Hvis I holder mine bud, vil I blive i min kærlighed, ligesom
jeg har holdt min faders bud og bliver i hans kærlighed.

Og spørgsmål og svaret om hvordan man får finger i Guds herlighed ligger i
ApG 2;

ApG 2v37 Da de hørte det (Peters tale), stak det dem i hjertet, og de
spurgte Peter og de andre apostle: »Hvad skal vi gøre, brødre?«

ApG 2v38 Peter svarede: »Omvend jer og lad jer alle døbe i Jesu Kristi navn
til jeres synders forladelse, så skal I få Helligånden som gav

Det er alt hvad Gud folanger, men det gør Han så også;

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 30-06-02 17:10

"E.Dalgas" <ebd@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> "Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> skrev

> dåb,

Jeg har hele tiden sagt at Dåben frelser os og er et skæld mellem det gamle
liv og det nye Genfødte liv, og jeg har hele tiden sagt at man bliver
omskåret af Gud i dåben.

Altsammen fordi det ståe i bibelen.

> Troen på Jesus frelser !

Det er nemlig lige det jeg fortæller Allan Riise, vi bliver aldrig enige så
længe f.eks. du stiller frelsen til andet end hvor den høre hjemme, man
bliver døbt til Jesu død og opstandelse og får derved syndsforladelse Ved
Jesus død.

Troen frelser ingen, det gør Jesus ved at give os del i Hans død på Korset.
Som der står den der tror og bliver døbt skal blive frelst. Der står ingen
steder den der tror (uden handling) bliver frelst.

>Dåben i vand føre den troende ind i det liv den
> troende, pga af troen, nu er kaldet til at leve. I din verden er der ingen
> "perriode" imellem troen og dåben,

Nej, det er der ikke for bibelen siger at man sammenvokser til Jesus død og
opstandelse i dåbsøjeblikket Rom 6v3 "Eller ved I ikke, at alle vi, som er
blevet døbt til Kristus Jesus, er døbt til hans død? ""

Ganske simpel og ligetil og uden lovgerninger, du skal bare tro at Jesus vil
frelse dig og lade dig døbe så frelser han dig i døben og giver dig
syndsforladelse + alle nådegaverne. Det er hvad Gud har befalet ApG 2v38. og
lovet dig.

> [...]

> Løgn og latin ! Du har fået på puklen for at *føre lovlære* ved hjælp af
> vanddåben og gøre den til et frelseskrav på lige fod med troen.

Det er derfor jeg skriver at fred ikke kan lade sig gøre, fordi skriver man
ordret af efter bibelen som Mark 16v16 "Den, der tror og bliver døbt, skal
frelses; men den, der ikke tror, skal dømmes". En sætning hvoraf selv den
største atist kun kan udlede at dåb er nødvendig for at blive frelst og
bliver man ikke døbt bliver man fordømt.

>Dermed har
> du sat dig selv udenfor den evangeliske forkyndelse som hersker hos en del
> af dlk`s brugere.

Dåben er et krag, ikke fra mig men fra Gud som befaler " omvendelse og dåb"
i ApG 2v38.

At så bibelsk dåb læger en stopper for jeres Fældeskirkelige evangelium,
hvor dåben er gemt i baggrunden for ikke at skabe splid.

Fra : claus Christian Lars~

Dato : 30-06-02 06:23

igor.vovchanchyn wrote:

> - Her var et sted hvor jeg kunne dele mit syn på kristendommen og Gud med
> andre, få deres meninger, idéer, forslag og måske af og til støtte. Jeg var
> sikker på at tonen her ville være venlig, åben og imødekommende.

Så skulle du se dk.politik!

Jeg tror efterhånden det er en naturlov at det folk finder sammen for at
diskutere er det de er uenige om.

På dk.politik er det nødvendigt at sætte et killfilter op, hvis man vil
være der. ( jeg er stået af derovre, forlængst).

Hvis du sætter et killfilter op vil du sikkert kunne få gavn af gruppen.

Stavefejl må du nok lære at leve med

Hilsen claus.

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 30-06-02 13:23

igor.vovchanchyn med emailen NOSPAM@NOSPAM.COM skrev således:

> [...]
> Gud med andre, få deres meninger, idéer, forslag og måske af og til
> støtte. Jeg var sikker på at tonen her ville være venlig, åben og

Som den eneste på hele Usenet ???

I sammenligning med så mange andre grupper er det her en engleparade.
De eneste høfligere grupper jeg har set er de modererede grupper - de
er bare så forfærdeligt kedelige

> I kan sikkert forestille jer min skuffelse, da jeg måtte indse at
> NG´en her er en af de giftigste på .dk-hirakiet.

Uenig, men i modsætning til så mange andre af grupperne er emnet som
diskuteres her noget som folk er levende optagede og personligt
involveret i - det skaber en særlig entusiasme og temperament.

> Jeg søgte et kristent fællesskab på nettet

Det er ikke gruppens mening - det her er ingen andagtsgruppe. De
foregår bedst ansigt til ansigt.

> og fandt et forum, hvor
> folk der staver dårligt bliver udhængt til offentlig
> latterliggørelse, hvor folk der beder om hjælp til konkrete
> problemstillinger bliver gjort nar osv osv.

Stavediskussionen indgik i en bredere diskussion om herlighedsteologi
og (for nogle af skribenterne herinde) lyder forespørgslen "Hvordan
kan jeg melde mig ind i den katolske kirke" vitterligt ligesom
forespørgslen "Hvordan kan jeg melde mig ind i den nærmeste
satanist-menighed".

Med venlig hilsen
Lars Erik Bryld
30 jun AD 2002
Kirken i Roms første hellige martyrer

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 30-06-02 17:59

"Lars Erik Bryld" <lars-erik@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan jeg melde mig ind i den katolske kirke" vitterligt ligesom
> forespørgslen "Hvordan kan jeg melde mig ind i den nærmeste

Ja, hvis man er lutheraner, så lyder det nok noget i retning af: "Hvordan
kan jeg støtte Babylon (Romerkirken) og dyrke Antikrist (Paven)?"

Men det skyldes jo nok også Luthers fortolkning af Åbenbaringen og hele den
retorik, han således byggede op imod Den Katolske Kirke.

Ikke desto mindre er det et fremragende eksempel på hvordan man i hvert fald
verbalt kan være drabeligt uenige, men det forhindrer mig ikke i at sige
ovenstående med et skævt grin og i øvrigt respektere katolikker som kristne.
Heller ikke selv om jeg ikke bryder mig om den verdslige magt, den Katolske
Kirke har.

Det, der går galt herinde er når visse personer tydeligvis bliver for
desperate og fiser rundt og leger Johannes Døber...Jeg har aldrig forstået
folk der på den ene side hævder at "Gud er Kærlighed" og samtidig
fremstiller Ham som en sindssyg, tyrannisk despot...Er det frygt eller
kærlighed, der driver værket? Og hvor er "Det Glade Budskab" henne i alle
deres trusler om død og Dommedag? Hvad er så overhovedet ideen i at kalde
sig kristen, når det er straffen, man prædiker?

Anders Peter Johnsen

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 30-06-02 18:44

"igor.vovchanchyn" <NOSPAM@NOSPAM.COM> wrote in message

> [...]
> sikker på at tonen her ville være venlig, åben og imødekommende.
>
> I kan sikkert forestille jer min skuffelse, da jeg måtte indse at NG´en

Tja, hva' skal man svare?
Det er en giftig kop te, nærmere betegnet til tider
skarntydegift, men tag det dog roligt.
At du læser mange breve af den karakter, er
ikke ensbetydende med, at vi andre tier og
samtykker - nærmere, at vi venter med at blande
os, til det viser sig formålstjenligt.

Skulle du have en henvisning til en sober
ng - så prøv dk.historie.genealogi, den er
rigtig hyggelig, og vi nørder hjælper hinanden.

Prøv at være med på en kigger et stykke tid endnu.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 01-07-02 08:49

> [...]
> så er der en mindre at flame), men jeg vil alligevel opfordre jer andre
> brugere til gøre alt hvad I kan for at ændre tonen til det bedre.

Bloker dog for de personer du ikke vil have indlæg fra, men ellers har du
ret,
dk.livssyn.kristendom er af og til helt kørt af sporet. Derfor har mange
også
forladt denne NG. Jeg har selv været væk et stykke tid - skulle lige kigge,
men
kan se det kører i samme skure og har endnu mindre med NG navn at gøre.
Hvis du ikke allerede har været der, kan jeg anbefale
http://forum.giraffen.dk/
Her er tonen mere sober og det handler om det egentlige - Jesus kristus.

Med venlig hilsen
Ernst Pedersen

Fra : Live4Him

Dato : 01-07-02 11:08

"Ernst Pedersen" <tingvej@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> dk.livssyn.kristendom er af og til helt kørt af sporet. Derfor har mange
> også
> forladt denne NG.

Det er rigtigt at mange der tidligere har deltaget i gruppen, ikke gør det
mere. Men det kan have flere årsager ; tidspres, manglende interesse mv. Jeg
tror ikke at manglende netikette er den eneste årsag.

Desuden ved man jo ikke om de stadig læser med, selvom de ikke poster, og i
så fald har de jo ikke forladt gruppen helt.

jørgen.