Agurk igen, igen - huller
Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 29-06-02 21:45

Mine skoleagurker - minisalatagurker - i drivhuset trives
tilsyneladende fint...

De har masser af mellemgrønne blade, masser af sideskud og ikke mindst
masser af agurker. De smager bare guf, især hvis man sammenligner med
"2 for en tier".

Men men men der er hul i midten af dem (inde ved kernerne).

De har i kapillærkasserne rigeligt adgang til vand hele tiden. Jeg
gøder dem med brændenældevand. Jeg nipper dem efter 2. blad på
sideskuddene.

Hvad søren går der galt (sig nu ikke, at det er sneglene der kapper
rødderne, så de ikke får vand nok)?

Hjerteligst
Dorte

Fra : Jakob Bock

Dato : 29-06-02 22:38

Dorte R.M. Hansen skrev:

> Mine skoleagurker - minisalatagurker - i drivhuset trives
> tilsyneladende fint...

> Men men men der er hul i midten af dem (inde ved kernerne).

Har du overvejet, om det bare er sådan denne sort agurk ser ud? Hvis eller
planterne trives, og agurkerne smager som de skal, så er der vel ikke så
meget at være bekymret for.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-06-02 22:56

Jakob Bock <jakobb@mail.tele.dk> skrev i en

> [...]
> planterne trives, og agurkerne smager som de skal, så er der vel ikke så

De skal have mørkegrønne blade. De mangler nitrat, men jeg kan ikke sige
noget om det er derfor de har hule agurker, jeg tror det næppe. Du lader dem
måske blive for tykke= hænge for længe.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Vibeke Hansen

Dato : 29-06-02 23:34

> [...]
>
> De har i kapillærkasserne rigeligt adgang til vand hele tiden. Jeg
> gøder dem med brændenældevand. Jeg nipper dem efter 2. blad på

Jeg er ikklar over, om du giver dem andet end brændenældevand, mine agurker
trives med 2-1-2 i næringsstoffer.
Og jeg regner med brændenældevand til at indeholde 15 % kvælstof, og for
lidt kali til at regne for noget.
Jeg havde det samme problem sidste år, og det hjalp at give dem kali.

jeg har i år lavet gødningsvand af halv brændenælde og halv kulsukker for at
få kalien med, men har endnu ingen erfaring med det.

venlig hilsen
Vibeke

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-06-02 02:13

Vibeke Hansen <vibsenhansen@get2net.dk> skrev
....> Og jeg regner med brændenældevand til at indeholde 15 % kvælstof, og
> [...]

Jeg kunne godt tænke mig at se det regnestykke der bringer 15% kvælstof i
brændenældevand. Min egen fantasi strækker ikke, medmindre man da opløser
brændenælderne i en kraftig kunstgødningssuppe, men det er vel ikke l i g e
tilfældet.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jakob Bock

Dato : 30-06-02 09:23

Preben Riis Sørensen skrev:

> Jeg kunne godt tænke mig at se det regnestykke der bringer 15% kvælstof i
> brændenældevand.

Her er en oversigt over det gennemsnitlige indhold af en portion
brændenældevand (1 kg brændenælder til 10 liter vand der har trukket i 14
dage). Tallene stammer fra forsøg lavet på Lunds Universitet i 80'erne.

Vandindhold 99,2 %
Tørsubstans 0,8 %
Organisk andel 70,2 %
Aske 29,8 %

Total kvælstof 33,8 mM
Organisk andel 15,4 mM
Nitrat 0,2 mM
Ammonium 15,2 mM

Fosfor 4,0 mM
Kalium 9,5 mM
Kalcium 10,9 mM
Magnesium 2,4 mM
Svovl 2,3 mM

Jern 118,1 µM
Bor 71,2 µM
Mangan 20,0 µM
Zink 26,7 µM
Kobber 8,0 µM
Molybdæn 0,9 µM

pH 5,5
Ledningstal 5020 µS/cm

Bakterieindhold 37x10(i 6.) st/ml
Auxin (væksthormon) 0,05 µM

I forsøgene blev der også foretaget prøvedyrkninger af bl.a. tomat, og
konklusionen var, at brændenældevandet har en gavnlig virkning på planternes
udvikling. Forsøgsplanterne fik 100 ml fortyndet (bedst er 1:10) hver anden
dag. Brændenældevand vil dog næppe kunne bruges som eneste gødning til sine
planter, men som et supplement. Brændenældevand har også en gunstig virkning
på jordbundens mikroliv -- noget man ikke ligefrem kan sige om
handelsgødning.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-06-02 23:00

> [...]
virkning
> på jordbundens mikroliv -- noget man ikke ligefrem kan sige om

Ja det var cirka de tal jeg havde regnet med, nemlig i omegnen af nul og
nix. Så er der langt op til 15 % N.
At handelsgødning ikke har en gunstig virkning på jordbundens mikroliv har
mere at gøre med, hvordan det tilføres. Og her er den tynde blanding i
kappilærkasser helt ideel, og dræber ikke mikrolivet, men nærer det. Det
eneste stof i ovenstående analyse der kan være det mindste interessant er,
at der er væksthormon i brændenældevandet. Det er nok det der giver en vis
virkning, men kan da ikke forsvare at planten så skulle kunne nøjes med
'suppen' alene. Det er det samme med mennesker: en tissetår og en prut, og
du er sulten igen
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jakob Bock

Dato : 01-07-02 10:24

Preben Riis Sørensen skrev:

> Ja det var cirka de tal jeg havde regnet med, nemlig i omegnen af nul og
> nix. Så er der langt op til 15 % N.

Hvad er det lige du mener med 15% N? 15% af hvad?

> At handelsgødning ikke har en gunstig virkning på jordbundens mikroliv har
> mere at gøre med, hvordan det tilføres. Og her er den tynde blanding i
> kappilærkasser helt ideel, og dræber ikke mikrolivet, men nærer det.

Mikroorganismerne i jorden kan ikke bruge handelsgødning til noget som
helst. Næringen i handelsgødning er i mineralsk form, og mikroorganismerne
får deres energi fra organiske kulstofforbindelser. Heller ikke _helt_ omsat
kompost indeholder næring til mikroorganismer -- ellers ville den jo ikke
være "helt omsat".

Hvis du er interesseret, kan du jo evt. læse denne artikel:

http://www.havenyt.dk/artikler/156.html

> Det eneste stof i ovenstående analyse der kan være det mindste interessant er,
> at der er væksthormon i brændenældevandet.

Det er muligt, men jeg tror det næppe. Fakta er i det mindste, at planterne
der fik brændenældevand i det omtale forsøg, klarede sig bedre, end den
kontrolgruppe de fik en tilsvarende mængde mineralsk gødning.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Vibeke Hansen

Dato : 01-07-02 10:31

> [...]
> brændenælderne i en kraftig kunstgødningssuppe, men det er vel ikke l i g

Nej, det har du så ret i.
Jeg har været på jagt i mine bøger efter oplysningen, men kan ikke finde den
igen.
Det pudsige er, at jeg har ret gode erfaringer med at regne med så stærk en
suppe.
jeg har brugt brændenældevand i 3 sæconer nu til at blande gødningsvand med,
bruger opløst hønsemøj og en kalibjergart for at få mine foretrukne
blandingsforhold,
og sidster år gav mine skoleasgurker ialt 43 agurker pr plante fra 8/7 -
26/9.
Om så planterne bliver bedre til at optage kvælstof fra luften med den
suppe ved jeg ikke, men de har ikke haft nogen mangler af kvælstof.

Vibeke

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 30-06-02 21:59

On Sun, 30 Jun 2002 00:34:28 +0200, "Vibeke Hansen"
<vibsenhansen@get2net.dk> wrote:

> [...]
>lidt kali til at regne for noget.
>Jeg havde det samme problem sidste år, og det hjalp at give dem kali.

De har ikke fået andet end brændenældevand hidtil. Men det er så
ændret nu.

>jeg har i år lavet gødningsvand af halv brændenælde og halv kulsukker for at
>få kalien med, men har endnu ingen erfaring med det.

Det kunne da være spændende at høre om, når du er blevet klogere på
det.

Tak for svaret.

Hjerteligst
Dorte

Fra : jso

Dato : 30-06-02 09:33

"Dorte R.M. Hansen" <dot.ringholm@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Mine skoleagurker - minisalatagurker - i drivhuset trives
> tilsyneladende fint...
>

> Hvad søren går der galt (sig nu ikke, at det er sneglene der kapper
> rødderne, så de ikke får vand nok)?

Nej det
lader jeg så være med

> Hjerteligst