ENDELIG fil jeg råd til en Mac, men hvad s~
Fra : Jakob Kusk

Dato : 29-06-02 20:27

Hej igen.

Nu har jeg tænkt, spurgt og sparet (og solgt en HP bærbar...) så nu er der
blevet råd til en Mac. Problemet er bare, hvilken Mac det skal være.

Kort sagt: Kan I hjælpe mig?

Jeg har følgende krav:
1: Den skal køre OS X
2: Den skal koste under 13.000,-

Jeg har kikket lidt på den nye eMac, men jeg er også smaskforelsket i den
mindste iBook. Det er et svært valg.

Jeg har i forvejen en Intel-maskine med diverse tilbehør, så hvis jeg skulle
beslutte mig for iBooken kan jeg (vel?) tage min 17" TFT skærm og sætte den
til iBooken når jeg er hjemme. Jeg har også Logitechs "Cordless Desktop", og
hvis jeg eller husker rigtigt kan det også bruges til iBooken. Den mindste
model iBook er med 128MB RAM, men jeg har en ekstra 128MB-klods i min
Intel-bærbare, så den kan jeg vel flytte - eller hva?
Skulle valget derimod falde på eMac'en får jeg både en større harddisk,
"rigtigt" tastatur/mus og en hurtigere processor, så valget er slet ikke
nemt.

Jeg er også ganske åben for andre forslag, men bemærk venligst
maksimumprisen. Jeg vil helst ikke leve af soyamælk og gamle feltrationer
alt for længe.

Tak for de mange fine svar jeg allerede har fået her i gruppen. I fik mig
sørme overbevist til sidst
(også tak til Mac Østjylland, der viste mig hvor dejligt velkendt
kommandoprompten i OS X egentlig er for en Linux-nørd)

mvh
Jakob

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 29-06-02 21:08

Jakob Kusk <Ask@me.dude> wrote:

> Jeg har kikket lidt på den nye eMac, men jeg er også smaskforelsket i den
> mindste iBook. Det er et svært valg.

Jeg synes valget mellem bærbar og alm. Mac er meget et spørgsmål om
brugsvaner. Min PowerBook, som er trådløst forbundet med min faste
internet forbindelse, bruges nærmest som et slags "elektronisk
husalter", dvs. til megen kommunikation og surferi, som jeg ikke ville
bruge tid på, hvis jeg kun kunne sidde inde på arbejdsværelset.

Men til krævende opgaver er det nu rart med en G4 processor og en hurtig
og stor HD. (Bl.a. iMovie, iDVD og endda OS X selv gør jo stor brug af
G4'eren. Og så er der jo lige det med grafikkortet som Apple anbefaler
udstyret med 32mb ram for at kunne udnytte Quartz Extreme. Her falder
iBooken jo lidt igennem.)

Martin

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 29-06-02 21:34

In article <1fek783.1yz1nk51wxewoyN%mb@talent.dk>,
mb@talent.dk (Martin Bredthauer) wrote:

> [...]
> husalter", dvs. til megen kommunikation og surferi, som jeg ikke ville
> bruge tid på, hvis jeg kun kunne sidde inde på arbejdsværelset.

Jeg synes også en iBook med wireless styrer suverænt. Det er min eneste
tidssvarende Mac, og jeg kan lave det hele på den, selvom ikke alt er
lynende hurtigt.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 29-06-02 21:06

In article <afl1mv$fje$1@news.cybercity.dk>, "Jakob Kusk" <Ask@me.dude>
wrote:

> [...]
> 2: Den skal koste under 13.000,-
>
> Jeg har kikket lidt på den nye eMac, men jeg er også smaskforelsket i den

Nej, køb eMac'en....

En iBook er superlækker, men når du skal køre OS X vil du have en G4
processor der er så hurtig som mulig og en stor skærm. Så nemt er det,
med mindre du har et behov for en bærbar.

Vær opmærksom på, at de 1280x960 som Apple oplyser om eMac'en opnås ved
72 Hz, hvilket er ret lavt. Jeg har ikke selv set maskinen i aktion, så
det kan være, at det er acceptabelt med dens grafikkort og skærm.

> [...]
> Skulle valget derimod falde på eMac'en får jeg både en større harddisk,
> "rigtigt" tastatur/mus og en hurtigere processor, så valget er slet ikke

Mht. skærmen, så kan iBook'en (og eMac'en) godt bruge den, hvis det er
en VGA skærm. RAM'en skal være SO-DIMM til iBook'en, hvilket det nok
også er i den Intel-bærbare, men tjek hellere om det er den rigtige
type, hvis du vælger den løsning. eMac'en bruger alm. PC-133 SDRAM, som
heldigvis er den mest gængse.

Til Mac OS X skal du have mindst 256 MB RAM og meget gerne mere. Hvis du
vil til at rode med X-Windows oven i din OS X (altså XFree86),
Office-pakken, Virtual PC, grafiske programmer o.lign., så vil jeg
anbefale 512 MB RAM. Det koster ikke en bondegård i dag, så du vil
fortryde hvis du ikke gør det. Tjek dog lige hvad Apple tager for
RAM'en, for hvis de er for dyre, så køb den et andet sted og sæt den i
maskinen, når du får den.

Du kan godt bruge dit tastatur og din mus, hvis det er USB-udstyr. Jeg
bruger selv Logitechs Cordless Desktop Optical på min Cube med de nyeste
Logitech beta-drivere og det spiller 99% (der er et par irriterende
bugs).

> Jeg er også ganske åben for andre forslag, men bemærk venligst
> maksimumprisen. Jeg vil helst ikke leve af soyamælk og gamle feltrationer
> alt for længe.

Det er mange penge ja, især hvis man sammenligner med en bambus PC'er,
men du lader til at være afklaret med det.

Jeg vil lige gøre dig opmærksom på, at der er MacWorld om under 3 uger,
så vent liiige og se hvad der kommer der. Der vil helt sikkert komme nye
modeller i nogle af serierne og måske vil der så komme gode tilbud på de
ældre modeller. Det kunne være, at der kunne blive råd til et G4 Tower,
da du jo allerede har en fin skærm.

> [...]
> (også tak til Mac Østjylland, der viste mig hvor dejligt velkendt
> kommandoprompten i OS X egentlig er for en Linux-nørd)

OS X er superlækkert, men stadig under udvikling. Det har nogle
underlige bugs her og der, men det er uendeligt mere elegant end f.eks.
Windows XP.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jakob Kusk

Dato : 29-06-02 21:25

Tak for de hurtige henvendelser.

Jeg er systemadministrator (aka. Server-pedel) i mit daglige arbejde, så jeg
er ikke skærmt af at skulle rode inden i computeren - og i øvrigt er Apple
ALT for dyre hvis man vælger ekstra RAM når man køber computeren.

Den lavere hastighed på iBooken skræmmer mig ikke. På Mac Østjyllands kursus
d. 27/6 brugte vi Slot-in iMacs, der hvist kørte 350 eller 400MHz, og det
syntes jeg egentligt var fint. Maskien skal ikke bruges til at spille eller
redigere video på. Jeg havde egentlig tænkt mig, at den skulle være min
"den-der-virker" maskine, dvs. til mail og sårn'.... Selvfølgelig vil jeg
lege med operativsystemet i starten (XDarvin skal prøves!), men derudover
forventer jeg ikke at have brug for de vanvittige hastigheder.

Jeg under mig lidt over "Quartz Extreme" Kan nogen forklare lidt nærmere om
det?

mvh
Jakob Kusk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 29-06-02 21:45

In article <afl524$k99$1@news.cybercity.dk>, "Jakob Kusk" <Ask@me.dude>
wrote:

> Tak for de hurtige henvendelser.

Det vil nok være bedst, hvis du svarer på det rigtige indlæg næste
gang...

> Jeg er systemadministrator (aka. Server-pedel) i mit daglige arbejde, så jeg
> er ikke skærmt af at skulle rode inden i computeren - og i øvrigt er Apple
> ALT for dyre hvis man vælger ekstra RAM når man køber computeren.

Netop.

> [...]
> lege med operativsystemet i starten (XDarvin skal prøves!), men derudover
> forventer jeg ikke at have brug for de vanvittige hastigheder.

En G4 processors store fordel er Altivec, eller Velocity Engine som
Apple kalder det, som er en slags MMX eller SSE til PowerPC. Den er
udnyttet godt i OS X og især det grafiske eye candy i OS X udnytter det.
Nu skulle de ikke redigere video, men det er også et af de områder, som
har stort udbytte af Altivec.

En 600 Mhz iBook er selvfølgelig ikke sløv, men i forhold til en 700 Mhz
G4 falder den altså noget bagud. Hvis du bruger programmer som ikke er
optimeret til G4, så er den omtrent lige så hurtig som G3'eren (ved
samme klokfrekvens).

> Jeg under mig lidt over "Quartz Extreme" Kan nogen forklare lidt nærmere om
> det?

Som OS X er lige nu, så er der ikke meget af skærmvisningen, som er
accellereret af grafikkortet, da der ikke er nogen kort som er i stand
til det. Quartz, som er grafikmotoren i OS X, bygger på PDF og det er
der ingen kort, som kan klare i dag.

Næste version af OS X har fået Quartx Extreme, som vil udnytte OpenGL
til at accellerere grafikvisningen, da dagens grafikkort sagtens kan
finde ud af det. Hvordan det teknisk set spiller af, aner jeg ikke, men
de første forlydender tyder på, at det virker rigtigt godt.

QE kræver mindst et ATI Radeon eller et Geforce2MX (eller større)
grafikkort, hvilket både iBook'en og eMac'en lever op til. Der skal
helst være 32 MB video-RAM, hvilket iBook'en ikke har, men det er såvidt
jeg har hørt ikke så kritisk.

Det er faktisk imponerende, hvor godt OS X kører i dag, når man tænker
på, at det meste af grafikarbejdet klares af CPU'en, mens den skal køre
alt det andet.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-06-02 06:36

Hej Jakob

Jakob Kusk wrote:

> Nu har jeg tænkt, spurgt og sparet (og solgt en HP bærbar...) så nu er der
> blevet råd til en Mac. Problemet er bare, hvilken Mac det skal være.

Du har glemt at skrive en enkelt ting eller to... - Hvad skal du fortrinsvis
bruge den til? - Almindeligt brug? - Grafik? - Video? - musik? - DTP? -
Programmering - Java/Linux?

> Jeg har følgende krav:
> 1: Den skal køre OS X

Det kan / gør alle nye Mac, så det bliver ikke det, der er problemet.

> 2: Den skal koste under 13.000,-

Vil du købe helt nyt - eller måske en lettere brugt model?

Hvis du vælger nyt, så er dr, som du selv skriver kun iBook og eMac, der kan
matche priserne. Men hvis du fx. kunne finde en let brugt QuickSilver G4/733
eller evt. den store 867mhz version, så ville det måske også være værd at
overveje.

> Jeg har kikket lidt på den nye eMac, men jeg er også smaskforelsket i den
> mindste iBook. Det er et svært valg.

Tja, måske, - men jeg ville ikke være i tvivl om, hvad jeg ville vælge, hvis
det var mig, der skulle ud og købe nyt her og nu, - så blev det helt klart
eMac'en. Den er hurtigere, har 17" skærm, bedre opgraderingsmuligheder, m.m.

Hvis du er studerende, så kan du jo få mere ud af fx. den store udg. af
eMac'en, da studenterpriserne er en del lavere end den normale butikspris.

Du skal regne med, at iBook'en er langsommere end emac'en - også selv om de
havde samme frekvenshastighed.

> Jeg har i forvejen en Intel-maskine med diverse tilbehør, så hvis jeg skulle
> beslutte mig for iBooken kan jeg (vel?) tage min 17" TFT skærm og sætte den
> til iBooken når jeg er hjemme.

Det kommer jo an på tilslutningsstikket, men hvis det er det samme, så ja. Hvis
du fx. valgte en let brugt QuickSilver, så vil du kunne få en switchbox, hvor
du kunne sætte både din PC og Mac'en til samme skærm og blot med et tryk på en
knap skifte mellem de to computere med samme skærm. Svjh. koster en sådan boks
ca. 7-800kr.

> Jeg har også Logitechs "Cordless Desktop", og
> hvis jeg eller husker rigtigt kan det også bruges til iBooken.

Ja, du skal blot have Mac versionen af LogiTechs software, men der kan være
nogle problemer med LogiTech både mus og trackballs på Mac, men det skyldes
kun, at softwaren ikke er helt som den bør være. Her kan måske programmet 'USB
Overdrive' til Mac hjælpe noget.

> Den mindste model iBook er med 128MB RAM, men jeg har en
> ekstra 128MB-klods i min Intel-bærbare, så den kan jeg vel
> flytte - eller hva?

Hm... Det kommer helt an på, hvilken bærbar PC, du har. Det er ikke alle, hvor
du kan bruge den samme RAM. Hvis det er 144-pins SO-DIMM, du har i din PC, så
er der en mulighed, men det er langt fra sikkert. - Hvis det fx. er enten en
IBM eller Toshiba, mener jeg kun der er 2-3 modeller, hvor RAM'en umiddelbart
også kan bruges på en iBook. Men det vil du hurtigt kunne afgøre, - dels hvis
str. er den samme og typebetegnelsen ligeledes er identisk, så kan du uden
videre sætte den i iBook'en.

> Skulle valget derimod falde på eMac'en får jeg både en større harddisk,
> "rigtigt" tastatur/mus og en hurtigere processor, så valget er slet ikke
> nemt.

Helt klart, og som sagt, så ville jeg seelv uden videre vælge eMac'en, hvis
valget stod mellem de to. Men da du jo har en bærbar i forvejen, så vil den
stationære løsning jo nok også give dig større muligheder, - alt afhængig af,
hvad du vil bruge den til.

> Jeg er også ganske åben for andre forslag, men bemærk venligst
> maksimumprisen. Jeg vil helst ikke leve af soyamælk og gamle feltrationer
> alt for længe.

Som sagt ovenfor, så vil en let brugt QuickSilver med en ca. 40gb HD være endnu
bedre og hurtigere end selv eMac'en, og med en QS, får du de fulde muligheder
for udbygninger med flere interne drev og flere tilslutninger, - også som sagt
med fællesskærm til både din PC og Mac.

Mht. RAM, så vil det være en fordel med minimum 512mb, så er du sikker på, at
du ikke kommer i underskud. Og da de større G4 bruger den noget billigere PC133
RAM, så kan du spare en del her også, og så bruge det på en større G4.

Begge maskiner vil du kunne sætte i netværk via enten DAVE eller PCMacLan.

Så hvis jeg skulle bestemme for dig, ville jeg finde en let brugt QuickSilver
733 eller 867. De blev som std. lev. med min. 256mb RAM og at smide yderligere
en 256 i vil koste ca. 500kr., så jeg vil tro, du vil kunne få fx. en 733 med
512mb RAM til omkring 13000kr. uden skærm + ca. 7-800kr. for en skærmswitch,
så du kan koble begge maskiner til den samme stationære skærm. - Og som sagt,
så vil mit alternativ helt klart være eMac 800 med studierabat, hvis altså du
er studerende.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,