Matrox TV-out helvede
Fra : M.Kay

Dato : 29-06-02 18:53

Hej

Jeg har netop scoret et matrox G450. Flot billedkvalitet og så er der pasiv
køling, yay!

Men jeg kan slet ikke få tv-out til at virke. Kun når jeg aktiverer Dualhead
multi-display, og extender min desktop over begge skærmene kan jeg få
billede på tv'et (flot i øvrigt, der kan GF2ti'et også godt lægge sig til at
dø). Men jeg kan ikke få aktiveret kloning, så jeg kan se mine dvd og avi'er
på fjernsynet. Under DualHead clone funktionen er alt simpelthen grå'et ud.
Når jeg vælger funktionerne under TV output får jeg en fejl om at "matrox
powerdesk can't apply the specified changes for this display".

Hvad har jeg mon gjort forkert? Tip, tricks og ideer

--
MKay - mkay[a]mail.dk

- If we stop voting, will they all go away? -

Fra : N/A

Dato : 29-06-02 19:37

Fra : Lars Møllebjerg

Dato : 29-06-02 19:37

<snip>
> Du er klar over at du ikke behøver at køre DualHead Clone for at få
> signalet over til tv'et, ikke?
> Det er nok at slå Dualhead DVDMax til. Når du derefter starter en dvd-
> film eller ser et filmklip i MediaPlayer f.eks, vil filmen automatisk
> blive vist på tv'et.

Jeg vil lige tilføje at DVDMax ikke bare er lettere at bruge, det er også
langt bedre. Når man køre Clone vil DVD filmen blive skaleret op til
skærmopløsningen, hvorefter det hele klemmes sammen til TV-formatet igen.
Med DVDMax genereres TV-out signalet direkte i den rigtige opløsning.
Derudover kører DVDMax også automatisk med overscan, som man bør gøre når
man ser film.

/Lars

Fra : M.Kay

Dato : 29-06-02 19:46

I know it's awful, but Lars Møllebjerg wrote to everybody in
dk.edb.hardware.grafikkort saying:

> [...]
> Med DVDMax genereres TV-out signalet direkte i den rigtige opløsning.
> Derudover kører DVDMax også automatisk med overscan, som man bør gøre når

Okay nu er DVDmax slået til, og jeg kan få prøvebillede på tv'et når jeg
sætter indstillingerne for tv out, men når jeg starter medieplayeren med en
avi film sker der intet på tv'et. Er det vigtigt hvilket stik jeg har sat
skærmene til? lige nu er puterskærmen på 1 og tv på 2

Fra : Lars Møllebjerg

Dato : 29-06-02 21:25

"M.Kay" <G.i.n@ping.dk> wrote in message
> [...]
> avi film sker der intet på tv'et. Er det vigtigt hvilket stik jeg har sat
> skærmene til? lige nu er puterskærmen på 1 og tv på 2

Jeg har selv et Matrox G550, så jeg er ikke helt sikker på hvordan det er
med 450. Men sørg lige for at hente de nyeste drivere hos Matrox - jeg har
før hørt om problemer med de gamle drivere (dem der er på CD'en). Der ud
over er der et par indstilling under DVD Max du kan pille lidt ved (bare
husk hvordan de stod fra starten så du kan sætte dem tilbage).

/Lars

Hvad for et OS kører du for resten?
/Lars

Fra : Madsen

Dato : 29-06-02 19:54

Lars Møllebjerg skrev:

> [...]
> direkte i den rigtige opløsning. Derudover kører DVDMax også
> automatisk med overscan, som man bør gøre når man ser film.

Nå det er derfor en film ser bedre ud med DVDMax sammenlignet med
Dualhead Clone? Det var jeg ikke klar over så tak for forklaringen.

Noget andet der er irriterende ved DualHead Clone over til tv'et er,
at jeg bliver nødt til at køre monitoren ned på 1024 x 768 for at
kunne slå DualHead Clone til og 1024 x 768 er ikke just det mest
spændende på en stor monitor.
DVDMax derimod er ligeglad med hvilken opløsning monitoren kører i.

Madsen.

Fra : Esben

Dato : 30-06-02 00:43

"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:Xns923CD4ACDF2D2copy.if.you.wish@madsen.tdcadsl.dk...

> [...]
> at jeg bliver nødt til at køre monitoren ned på 1024 x 768 for at
> kunne slå DualHead Clone til og 1024 x 768 er ikke just det mest

Hvis man bruger dualhead zoom funktionen, kan man vælge en selection og få den vist i fuld skærm på det sekundære display. Tricket
er så at vælge hele desktoppen, hvorefter det bliver vist på den anden skærm eller tv, og det selvom den primære skærm er indstillet
til over 1024x768. Det virker ihvertfald op til 1280x960, jeg har ikke prøvet højere.
http://hjem.wanadoo.dk/~wai16459/pc/dualheadzoom.gif

--
Esben

Fra : Madsen

Dato : 29-06-02 20:46

M.Kay skrev:

> Er det vigtigt hvilket stik jeg har sat skærmene til? lige nu er
> puterskærmen på 1 og tv på 2

Så vidt jeg ved skal puterskærmen kobles på 1'eren og fjerneren på
2'eren så det burde være ok. Hvordan har du forbundet fjerneren?
Bruger du det splitkabel der følger med til Matrox-kortet?

Madsen.

Fra : M.Kay

Dato : 29-06-02 22:02

I know it's awful, but Madsen wrote to everybody in
> [...]

> 2'eren så det burde være ok. Hvordan har du forbundet fjerneren?
> Bruger du det splitkabel der følger med til Matrox-kortet?

Ja det går fra splitkabel til composite til scart i pal. Jeg kan jo også
fint få et billede på tv'et bare ikke med DVDmax eller med kloning. Wirk'lig
weird.

Men i mangel af flere alternativer vil jeg nok installere mit styresys(XP)
på en anden disk, for at udelukke konflikter med gamle drivere og alt muligt
andet

Fra : Madsen

Dato : 29-06-02 22:08

M.Kay skrev:

> Ja det går fra splitkabel til composite til scart i pal. Jeg kan
> jo også fint få et billede på tv'et bare ikke med DVDmax eller med
> kloning. Wirk'lig weird.

Ja, egentlig.

> Men i mangel af flere alternativer vil jeg nok installere mit
> styresys(XP) på en anden disk, for at udelukke konflikter med
> gamle drivere og alt muligt andet

Jeg ville nu starte med at gøre som Lars foreslår. Altså hente den
nyeste driver, afinstallere Matrox-driveren inde fra Tilføj/fjern
og evt. efterfølgende bruge Matrox Powerdesk uninstaller. Så er
du rimelig sikkker på at alt fra den gamle driver er ude. Installer
så den nyeste driver og prøv igen.

ftp://ftp.matrox.com/pub/mga/archive/win_2k/2002/w2k_582.exe
ftp://ftp.matrox.com/pub/mga/utils/pd_unin201.exe

Madsen.

Fra : M.Kay

Dato : 29-06-02 22:14

> [...]

> ftp://ftp.matrox.com/pub/mga/archive/win_2k/2002/w2k_582.exe
> ftp://ftp.matrox.com/pub/mga/utils/pd_unin201.exe

Jeg startede med den nyeste, som jeg hentede i dag. Jeg tror jeg går tilbage
til at bruge mit TNT2 som tv-out kort.

Desuden har jeg lige nu prøvet at starte et 3d spil og yrk det går jo slet
ikke. Jeg troede G450 havde 3D ydelse som et TNT2. Kortet var gratis så jeg
mister nok ingen søvn, men det er nu ærgerligt, når nu både tv-out
kvaliteten og signalet til pc skærmen var uovertruffen.
Tak for alles hjælp

Jeg sparer hermed officielt sammen til Parphelia.

Fra : Madsen

Dato : 29-06-02 22:18

M.Kay skrev:

> Jeg troede G450 havde 3D ydelse som et TNT2.

Det er nok nærmere G400 Max du kan sammeligne med TNT2, vil jeg tro.

Madsen.

Fra : M.Kay

Dato : 29-06-02 22:32

I know it's awful, but Madsen wrote to everybody in
dk.edb.hardware.grafikkort saying:

> Det er nok nærmere G400 Max du kan sammeligne med TNT2, vil jeg tro.

Jaaee! Jeg låner lige din homer og siger DOH!

Fra : Madsen

Dato : 29-06-02 22:42

M.Kay skrev:

> Jeg låner lige din homer og siger DOH!

Den ser lidt kikset ud ;)

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 30-06-02 00:48

Esben skrev:

> [...]
> på den anden skærm eller tv, og det selvom den primære skærm er
> indstillet til over 1024x768. Det virker ihvertfald op til

Det var egentlig smart. Dualhead Zoom har jeg aldrig leget med.
Jeg har behov for at køre enten 1600 x 1024 eller 1920 x 1200
på det primære display og det er jeg ikke sikker på at Dualhead
Zoom kan sørge for, men det skal da helt klart prøves af en af
dagene.

Madsen.

Fra : Esben

Dato : 30-06-02 00:56

"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:Xns923D123F650B8copy.if.you.wish@madsen.tdcadsl.dk...

> [...]
> på det primære display og det er jeg ikke sikker på at Dualhead
> Zoom kan sørge for, men det skal da helt klart prøves af en af

Nææ, man kan vist kun vælge en 4:3 selection, jeg prøvede netop i 1280x1024, og her kunne jeg ikke få hele højden af billedet med.
Har du en FW900 eller sådan noget?

--
Esben

Fra : Madsen