Aftalebrud - Hvad kan man gøre ?
Fra : Martin Andersen

Dato : 29-06-02 17:23

Jeg indgik en aftale per telefon om at købe en racekat for 800kr.
Vi aftalte at katten blev hentet en uge efter, og at jeg kom med tog
og bus.
3 dage efter købte jeg togbillet t/r og ringede så for at sige at
jeg kom onsdag kl 15.
Sælger fortalte så at han havde solgt katten tilbage til forrige ejer, fordi
den forrige ejer havde truet med foged-retten hvis katten blev solgt.

Som jeg ser det så er det et aftalebrud mellem sælger og mig, men
spørgsmålet er, hvad kan man gøre.
Togbilletten kostede 450kr (jeg købte en børnebillet til katten).
Det er Orange billetter, så jeg kan ikke refundere dem.
Skal jeg regne pengene for tabt ?

Hilsen Martin

Fra : Henning

Dato : 29-06-02 18:01

>Som jeg ser det så er det et aftalebrud mellem sælger og mig, men
>spørgsmålet er, hvad kan man gøre.
>Togbilletten kostede 450kr (jeg købte en børnebillet til katten).
Børnbillet til en kat?? Hvor stor er den kat?
>Det er Orange billetter, så jeg kan ikke refundere dem.
I princippet skal sælger dække dine tab - men du skal gennem et civilt
søgsmål - for 450,-
>Skal jeg regne pengene for tabt ?

I realiteten - ja!

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-06-02 18:55

Martin Andersen skrev:

>Jeg indgik en aftale per telefon om at købe en racekat for 800kr.

Den er bindende for begge parter.

>Skal jeg regne pengene for tabt ?

Ring til fyren og sig at han bør betale dine biletter. Men reelt
kan du ikke gøre noget hvis han nægter, for så kan kun en retssag
gennemtvinge din ret - og det kan den måske ikke en gang.

Der er ikke noget du kunne have gjort anderledes. Men ring i det
mindste til fyren og gør ham klart hvad der er sket så han kan
forstå hvorfor vi har en lovbestemmelse (og en moral) der siger
at man skal holde en aftale.

--
Bertel

Fra : Michael Petersen

Dato : 29-06-02 21:23

Martin Andersen skrev i meddelelsen
<3d1ddedc$0$49728$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

>Sælger fortalte så at han havde solgt katten tilbage til forrige ejer,
fordi
>den forrige ejer havde truet med foged-retten hvis katten blev solgt.

ja ja det er en detalje, og har ikke 100% relevans til spørgsmålet, men jeg
er sq nysgerig

hvilken ret har den _forige_ ejer til at bestemme dyrets videre
ejerskab ?

de "ting" jeg ejer er der da ingen (heller ikke tidligere ejere) der skal
blande sig i om jeg sælger videre..

--
med venlig hilsen Michael, residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse, ved privat post

Fra : Sander

Dato : 29-06-02 21:37

"Michael Petersen" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3d1e1760$0$1458$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
jeg
> er sq nysgerig
>
> hvilken ret har den _forige_ ejer til at bestemme dyrets videre

Jeg følger lidt med i dk.fritid.dyr.kat og jeg mener, at have læst noget
der, om købekontrakter, hvori der kan stilles forskellige krav, ved
videresalg af kat, men ellers spørg i den omtalte gruppe.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Martin Andersen

Dato : 29-06-02 23:59

Michael Petersen wrote:

> [...]
> jeg er sq nysgerig
>
> hvilken ret har den _forige_ ejer til at bestemme dyrets videre

Den detalje nævnte jeg ikke, for at ikke rode det for meget til.
Der forelå vistnok en muntlig aftale mellem sælger og den forrige
ejer om at katten ikke skulle videresælges. Det er en hun-kat der
ikke er neutraliseret, og opdrætteren ønsker ikke at den får killinger.

Det vil altså sige at sælgeren først brød en muntlig aftale om at ikke
sætte katten til salg og solgte den til mig. Sælgeren brød så endnu en
muntlig aftale ved at ikke sælge til mig, men tilbage til den forrige ejer.

Opdrætteren har kontaktet den forrige ejer og bedt om en forklaring. De har
nemlig en skriftlig aftale om at katten ikke må videresælges uden at være
fixet. Opdrætteren har nemlig sit gode navn og rygte at tænke på, da hun
står i katten's stamtavle.

Så den forrige ejer har ørene i klæmme, og har nu solgt katten tilbage til
opdrætteren. Jeg ringede til opdrætteren, og hun ville neutralisere den og
muligvis sælge den til mig.

Martin

Fra : NoTrabajo

Dato : 30-06-02 05:38

"Martin Andersen" <andmar@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Togbilletten kostede 450kr (jeg købte en børnebillet til katten).
> Det er Orange billetter, så jeg kan ikke refundere dem.

Kun en "tåbe" køber Orange billetter. Den restriktive måde DSB behandler kunder med Orange
billetter på, er en stor svinestreg.

Jeg har selv én gang rejst på Orange billet, men jeg gør det aldrig mere.

NoTrabajo

Fra : Martin Andersen

Dato : 30-06-02 09:51

NoTrabajo wrote:

> "Martin Andersen" <andmar@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Kun en "tåbe" køber Orange billetter. Den restriktive måde DSB behandler
> kunder med Orange billetter på, er en stor svinestreg.

Det er 50% billigere end normal billetter. Jeg har ikke ligefrem et pool af
penge at tage fra.

> Jeg har selv én gang rejst på Orange billet, men jeg gør det aldrig mere.
>
> NoTrabajo

Martin

Fra : NoTrabajo

Dato : 30-06-02 11:50

> Det er 50% billigere end normal billetter. Jeg har ikke ligefrem et pool af
> penge at tage fra.

Men du ser så også hvor let pengene kan være spildt, fordi forudsætningerne for den rejse,
man havde tænkt sig at foretage, har ændret sig.

Nej, med de Orange billetter tjener DSB penge på syge mennesker. Ved sygdom får du nemlig
heller ikke pengene retur.

NoTrabajo

Fra : Frank Ronnie Hansen

Dato : 30-06-02 21:26

"NoTrabajo" skrev

> Men du ser så også hvor let pengene kan være spildt, fordi forudsætningerne
> for den rejse, man havde tænkt sig at foretage, har ændret sig.

Man får heller ikke pengene tilbage på en almindelig billet hvis man har
foretaget rejsen.

-Frank

Fra : NoTrabajo

Dato : 01-07-02 04:47

"Frank Ronnie Hansen" <fever@tdcadsl> skrev i en meddelelse

> Man får heller ikke pengene tilbage på en almindelig billet hvis man har
> foretaget rejsen.

Utrolig interessant oplysning

På en almindelig billet kan du få hele billettens pris refunderet indtil dagen før
rejsedagen, og på selve rejsedagen mod et fradrag af 25 kr. Det siger lidt sig selv at man
ikke kan få billetten refunderet, når man først har rejst på den. Hvorfor er det
interessant for dig at fremhæve her?

NoTrabajo

Fra : Frank Ronnie Hansen

Dato : 01-07-02 08:33

"NoTrabajo" skrev

> [...]

> lidt sig selv at man ikke kan få billetten refunderet, når man først har rejst
> på den. Hvorfor er det interessant for dig at fremhæve her?

Fordi jeg ikke kan læse indenad. Jeg havde forstået at trådens forfatter
_havde_ foretaget rejsen.

Det er vist på tide at jeg hiver min Søren og Mette frem igen

-Frank hin Ufordøjelige