Firma i lejlighed
Fra : izeqb

Dato : 29-06-02 14:13

Hej...

Jeg er uddannet massør, og kunne godt tænke mig at åbne en "klinik" i
et værelse i min lejlighed.

Det ville nok ikke være fuldtid, men om aftenen et par timer om ugen.

Hvad siger loven om det?
Er det lovligt, eller er det måske noget som boligselskabet afgør?

MVH.
Hjalte

Fra : Ove Kristensen

Dato : 29-06-02 15:41

"izeqb" <isak@city.dk> skrev i en meddelelse
[klip]
> Jeg er uddannet massør, og kunne godt tænke mig at åbne en "klinik" i
> et værelse i min lejlighed.
>
> Hvad siger loven om det?
> Er det lovligt, eller er det måske noget som boligselskabet afgør?

Som hovedregel er det i følge de fleste boligselskabers kontrakter forbudt
at udøve erhverv fra sit lejemål, og det kan man få ophævet sit lejemål på.

mvh
Ove.

Fra : Lars Overgaard

Dato : 29-06-02 15:49

In article <3d1dc718$0$185$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Ove Kristensen wrote:

> [...]
> at udøve erhverv fra sit lejemål, og det kan man få ophævet sit lejemål på.

Tja...da jeg boede i lejlighed måtte man ikke have kat. Da min kæreste og jeg
så fandt ud af at sådan en lille fætter ville vi gerne have, så ringede jeg
og charmede mig ind hos en ganske flink ansat i boligforeningen. Resultatet
blev, at sålænge der ikke kom klager over det, så var det helt i orden med
dem.
Senere fik min overbo faktisk en Grand Danois (det er altså en _stor_ hund
i en 2-værelses lejlighed!)

Det korte af det lange er...prøv at ringe og spørge dem. Måske får du lov.

Held og lykke.

--

Lars
lars@linuxnet.dk

Fra : Steen F.

Dato : 30-06-02 02:37

> [...]
>
> Hvad siger loven om det?
> Er det lovligt, eller er det måske noget som boligselskabet afgør?

Spørg boligselskabet. Jeg kender til et eksempel på en dagplejemor som -
fuldt lovligt - passer børn fra en almennyttig bolig (rækkehus).
Hvis du vil kunne trække noget af huslejen fra i skat i.f.m. at drive
virksomhed fra din private bopæl, så har Told & Skat nogle regler om det.
Der skal enten være separat indgang eller kort vej fra hoveddøren til det
værelse hvorfra du driver din virksomhed. Den går ikke, hvis man f.eks. skal
igennem stuen for at komme til værelset. Ligeledes må der ikke forefindes
andet i værelset end det udstyr der skal bruges i forbindelse med at drive
virksomheden. Altså ikke noget med, at opstille en massagebriks etc. i
soveværelset eller i din stue. Skal være et separat rum som ikke bruges til
andet.
Men du kan få Told & Skat til at komme ud og vurdere din lejlighed hvis du
altså ønsker at kunne trække nogle m2 fra.
Dette er mine erfaringer efter et møde med Told & Skat.

MVH Steen