Stegt flæsk
Fra : Kat

Dato : 29-06-02 14:06

Har hørt at man kan stege flæsket til stegt flæsk i ovnen, så man
undgår for meget os og lugt i huset. Det må prøves.
Nu har jeg søgt lidt på nettet omkring dette men er lidt forvirret.
Nogle steder skal flæsket stegs i 1 time, og andre steder skal det kun
have 10-15 min.!
Hvad mon så det rigtige er, når man godt kan lide at flæsket er godt
sprødt?
Bliver ovnen plasket ind i fedtet, så man står med et kæmpe
rengøringsproblem bagefter?
--

/kat
---

Fra : Esther Selig

Dato : 30-06-02 09:35

In article <3d1db0bb$0$146$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Kat
<katras@REMOVETHISofir.dk> wrote:

> Har hørt at man kan stege flæsket til stegt flæsk i ovnen....

Det kan man godt. sundhedsstyrelsen anbefaler dog at man max spiser
stegt flæsk en gang hvert 3. år
Nåmen til sagen: Du kan vælge 2 fremgangsmåder:
enten lægger du flæsket på risten over bradepanden (taglagt hvis der er
meget flæsk). Eller også lægger du flæsket direkte i bunden af
bradepanden - her skal det være taglagt, ellers brænder det fast i
bunden af panden og det vil du ikke ønske dig. Ovnen skal være 200-225
grader og stegetiden er svær at sige - afhænger lidt af hvor meget
flæsk og hvor mørkt du vil ha det.
Mellem 30 og 60 min. Kig til flæsket og når det godt brunt og der er
smeltet ca 50 liter fedt af, er det klar.
Stegt på rist bliver flæsket meget sprødt men også en smule tørt i det.
Bliver lidt mere saftigt hvis det ligger og svømmer i fedtet i
bradepanden. Salt på efter stegning - hvis det ikke er røget/saltet
flæske du steger, altså.
Stænk og fedt i ovnen kan ikke undgås. Flæsk er noget værre svineri,
uanset hvordan du tilbereder det. hilsen esther

Fra : Charlotte og Jesper

Dato : 30-06-02 10:21

Vi har prøvet ovn-flæsk og er blevet eninge om at det gør vi aldrig igen.
Det giver et værre svineri.
VH
Jesper

Fra : Kat

Dato : 30-06-02 12:58

"Charlotte og Jesper" skrev:

> Vi har prøvet ovn-flæsk og er blevet eninge om at det gør vi aldrig
igen.
> Det giver et værre svineri.

Værre end på panden?
--

/kat
---

Fra : Kat

Dato : 30-06-02 13:00

"Esther Selig" skrev:

> Det kan man godt. sundhedsstyrelsen anbefaler dog at man max spiser
> stegt flæsk en gang hvert 3. år

Nå, men så har jeg da lidt til gode, da det nok er 10 år siden, at jeg
sidst har spist stegt flæsk

Hvad hulen er taglagt?
--

/kat
---

Fra : Hanne Christensen

Dato : 30-06-02 13:58

"Kat" <katras@REMOVETHISofir.dk> skrev i en meddelelse news:3d1ef2b1$0$49751> Hvad hulen er taglagt?
> --
>
> /kat
> ---
> www.symbiose.subnet.dk
> Fysisk og psykisk sundhed
> Forkæl dig selv og dine nærmeste

Ligesom tagplader: en anelse ind over det foregående stykke flæsk.
venlig hilsen
Hanne

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 30-06-02 13:52

"Kat" <katras@REMOVETHISofir.dk> writes:

> Hvad hulen er taglagt?

Taglagt er når man ligger kødet lidt hen over hinanden, ligesom man
ligger tagsten på et tag. Det er ofte det man gør når kødet skal se
pænt ud til julefrokosten.

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Henrik

Dato : 30-06-02 14:43

Og lægger man dem sådan....så ligger de der!

Fra : Kat

Dato : 30-06-02 15:49

"Trine Kornum Christiansen" skrev:

> Taglagt er når man ligger kødet lidt hen over hinanden, ligesom man
> ligger tagsten på et tag. Det er ofte det man gør når kødet skal se
> pænt ud til julefrokosten.

Tak for det
Men bliver det underste stykke så ikke lidt slattent?
Som sagt kan jeg godt li´ det lidt tørt og sprødt.
--

/kat
---

Fra : Ove Kristensen

Dato : 01-07-02 04:21

"Kat" <katras@REMOVETHISofir.dk> skrev i en meddelelse
[klip]
> Men bliver det underste stykke så ikke lidt slattent?

Det var jo ikke det stykke der skulle taglægges )

Mvh
Ove.

Fra : Esther Selig

Dato : 30-06-02 16:09

In article <3d1ef2b1$0$49751$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Kat
<katras@REMOVETHISofir.dk> wrote:

> Hvad hulen er taglagt?
> --

Lagt ligesom tagsten (altså dem af tegl), tror jeg. jeg skal prøve at
forklare: læg et stykke flæsk, læg den næste stykke, så det dækker
halvvejs ind over det første. læg det næste så det dækker halvvejs ind
over det andet osv. fortsæt til der ikke er mere flæsk tilbage.

Altså: ligesom en omhyggelig konditor ville lægge æblesnitterne i en
æblepie. Eller ligesom en kok ville lægge kartoffelskiverne i en
kartoffelgratin (ikke bare kyle dem ned ligesom vi andre plejer at
gøre).
Nærmere kan jeg vist ikke forklare det.hilsen esther

Fra : Peter Græbe

Dato : 01-07-02 21:07

Esther Selig <selig@fjerndettemail.tele.dk> skrev:

> Stænk og fedt i ovnen kan ikke undgås. Flæsk er noget værre svineri,
> uanset hvordan du tilbereder det. hilsen esther

Ja. Og uanset hvor 'smart' ovnen er, tager det en hulens tid at
få affedtet og afkaramelliseret den og dens tilbehør -
naturligvis afhængigt af, hvad de har været udsat for.
Mit råd: Køb et stænklåg (øøh, hedder det det?) og steg flæsket
på en stegepande med stanklåget ovenpå. Efterfølgende kan ovnen
bruges til at holde skiverne lune - om de er flise- eller
taglagte er vist ligegyldigt.

Holddaop! Jeg skal da lige forbi slagteren i morgen. Stegt flæsk
med nye kartofler og persillesovs. Nostalgi og tilfredse
smagsløg!

--
Peter Græbe

Fra : otn

Dato : 03-07-02 18:30

Peter Græbe <graebe@internet.dkX> wrote:

> [...]
>
> Holddaop! Jeg skal da lige forbi slagteren i morgen. Stegt flæsk
> med nye kartofler og persillesovs. Nostalgi og tilfredse

Tja - hvis man vil have stegt flæsk - så må man nok accepterer at det
ikke er slankekost. Så - trods rengøringsbsværet - pandesteg flæsket -
brug en del af fedet fra flæsket til den opbagte sovs med masse af
persille - og måske en snert balsamico og selvfølgelig lidt piskefløde.

otn

Fra : Kat

Dato : 03-07-02 18:53

"otn" skrev:

> [...]
> brug en del af fedet fra flæsket til den opbagte sovs med masse af
> persille - og måske en snert balsamico og selvfølgelig lidt

Næ, du har da ret i, at det ikke er slankekost!
Men jeg vil da mene, at din udgave er noget af det fedeste og mest
usunde, når vi nu skal have pegefingeren løftet
Opbagt sovs kan da laves udemærket uden stegefedtet, lidt mælk og
masser af krydderier. synes jeg.
--

/kat
---

Fra : jesper

Dato : 01-07-02 00:40

> [...]
> have 10-15 min.!
> Hvad mon så det rigtige er, når man godt kan lide at flæsket er godt

Ikke fordi det har noget med spørgsmålet at gøre, men jeg kan ikke lade være
med at nævne et forsøg jeg lavede den anden dag: Stegt flæsk (pande)
serveret med guacomole og kogte majskolber - det var faktisk ret vellykket.
Dog frygter jeg her efter offentliggørelsen, at blive offer for
hjerteforeningens snigskytter!

Mvh. Jesper