Kammerlængder
Fra : Anders Vad

Dato : 29-06-02 13:50

Hej NG.

Jeg har fundet et gevær som jeg er brændt lidt varm på. Det er en 12/70 ´er
og jeg havde egentligt bestemt mig for en 12/76´er. Hvad syntes I?

Mvh
Anders.

Fra : Per Herholdt

Dato : 29-06-02 19:10

Anders Vad wrote:
> Hej NG.
>
> Jeg har fundet et gevær som jeg er brændt lidt varm på. Det er en
> 12/70 ´er og jeg havde egentligt bestemt mig for en 12/76´er. Hvad
> syntes I?

Afgør det ud fra hvor store ladninger du vil skyde med. Jeg holder mig til
28g og det klares med cal 20/70, så 12/70 klarer efter min mening behovet
for at affyre de ladninger der er til at holde ud at skyde med.(Og som er
rigelige bare der rammes, der kan også skydes forbi med 38g)
--
MVH Per

To start press any key --- where is the any key??

Fra : Karina Frandsen

Dato : 29-06-02 23:49

Hej anders hvis jeg skulle vælge, så ville jeg vælge 12/70.
Det er den mest amindelige størelse, og så er den billiger end 12/76.Desuden
så får man heller ikke mege mere udaf en 12/76end en 12/70, efter min
mening. Så hvis ellers geværet ser fornuftig ud , så syntes jeg at du skal
købe det, især hvis det er det som du kan lide, så er det dumt at købe et
andet.

Fra : Lumholdt&Riber

Dato : 30-06-02 18:29

Til hav- eller strandjagt efter ederfugl eller andet skudstærkt fuglevildt
kan det måske være en fordel med en 12/76, men til al anden skydning gør en
12/70 jobbet fuldt ud så godt,-og så er patronerne, som allerede nævnt også
billigere.
Henrik Sørensen

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 01-07-02 03:21

On Sun, 30 Jun 2002 19:28:58 +0200, "Lumholdt&Riber"
<Ribermail@kabelnettet.dk> wrote:

> [...]
>12/70 jobbet fuldt ud så godt,-og så er patronerne, som allerede nævnt også

Dog kan 12/70 patroner godt brukes i en 12/76, men ikke omvendt... Så
argumentet om pris på ammunisjon stemmer ikke helt...

Fra : Jørgen Folkmann Somm~

Dato : 01-07-02 04:12

En lille kommentar! Jeg har købt en Mosberg pumpgun
12/89, den skulle være perfekt til strand og havjagt.
Hvis der er nogen der har erfaring med denne eller tilsvarende, vil jeg
meget gerne høre nærmere?
Mvh.
Jørgen

Fra : Jan Nielsen

Dato : 01-07-02 12:06

On Mon, 1 Jul 2002 05:12:13 +0200, "Jørgen Folkmann Sommer"
<albego@worldonline.dk> wrote:

>En lille kommentar! Jeg har købt en Mosberg pumpgun
>12/89, den skulle være perfekt til strand og havjagt.
>Hvis der er nogen der har erfaring med denne eller tilsvarende, vil jeg
>meget gerne høre nærmere?

Hvis du vil anvende kal. 12-89 ammunition regelmæssigt, vil jeg foreslå
at du kommer pulveriserede hovedpinepiller i termokaffen... ;)

--
- JN -

Fra : Jørgen Folkmann Somm~

Dato : 01-07-02 16:32

Vdr. ammunition til 12/89 kan jeg kun sige: De er sgu for dyre!!!
Jørgen

Fra : J. Nielsen

Dato : 02-07-02 18:57

On Mon, 1 Jul 2002 17:31:33 +0200, "Jørgen Folkmann Sommer"
<albego@worldonline.dk> wrote:

>Vdr. ammunition til 12/89 kan jeg kun sige: De er sgu for dyre!!!

Jeg så Remington Steel til kr 229,- for 25 stk - så er de godt og vel
betalt - selv om det faktisk er billigt i forhold til de Remington magnum
patroner der stod hos den forhandler hvor jeg købte min første haglbøsse.
De kostede kr 225,- for 25 stk... i 1972!
--
Knæk og bræk

J. Nielsen

Fra : Palle Piil Jensen

Dato : 06-12-03 01:49

Jeg bruger 12/89 Federal 42-45 grams., kornstørrelse 2 til havjagt, og nu
har jeg lagt hovedpinepillerne på hylden! Ikke mere noget med edderfugle der
skal have et ekstra "nådesskud" i havoverfladen.

Mvh
Martin Lorange

Fra : Brynjar Harsvik

Dato : 02-07-02 21:08

On Sat, 29 Jun 2002 14:50:03 +0200, "Anders Vad" <shodan@mail.tele.dk> wrote:

>Hej NG.
>
>Jeg har fundet et gevær som jeg er brændt lidt varm på. Det er en 12/70 ´er
>og jeg havde egentligt bestemt mig for en 12/76´er. Hvad syntes I?

Hva skal du bruke hagla til? Dersom det handler om duer, kaniner, hare, rype,
fasan og nabokatta holder det i massevis med 12/70. Hvis du derimot skal bruke
den på rev, rådyr, gjess, storfugl og annet hardskutt vilt bør du gå for 12/76.
Husk at du uten problemer kan bruke 12/70 i ei hagle for 12/76, men ikke
omvendt!

Brynjar