Kviksølvsbarometer
Fra : 1249

Dato : 29-06-02 13:25

Hej alle

Jeg er den lykkelige ejer af et gammelt kviksølvsbarometer, men savner
en oplysning om dens funktion :
Hvornår bliver vejret som barometret viser. Fortæller den det kommende
vejr nogle timer før et vejrskift eller taler man om et eller flere døgn
??
Håber at der en en som kan det der.

Hilsen
1249

http://www.kandu.dk/

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 29-06-02 14:56

1249 wrote:

> [...]
> Hvornår bliver vejret som barometret viser. Fortæller den det kommende
> vejr nogle timer før et vejrskift eller taler man om et eller flere døgn

Den kan ikke forudsige vejret.! Kun fortælle dig hvad lufttrykket er nu og
her.
Alt andet er erfaringsværdier baseret på lufttryk.

Du kan sikkert et eller andet sted på Internet finde sammenhængen mellem
luftryk og vejr.
F.eks. dmi.dk.

Du skulle måske overveje at spørge i dk.videnskab.

--
Mvh. Jørgen
Prøv noget nyt, læs her: http://www.usenet.dk/

Fra : 1249

Dato : 01-07-02 19:45

Tak for svaret Jørgen Rasmussen.

http://www.kandu.dk/

Fra : Ivar

Dato : 29-06-02 15:00

1249 skrev:

> Jeg er den lykkelige ejer af et gammelt kviksølvsbarometer, men savner
> en oplysning om dens funktion :

Ændringer i lufttryk viser at højtryk eller lavtryk er på vej, hvilket
indikerer et omslag i vejret. Men det kan ikke bruges som egentlig
vejrudsigt, da der er mange andre faktorer der spiller ind. I et
traditionelt barometer er der vis hysterese i mekanikken (det hænger
lidt) derfor kan man ved at banke på det se om lufttrykket er på
vej op eller ned. Der er desuden altid en "huske-viser" man kan
indstille, så man kan sammenligne over lidt længere tidsrum.

Man kan ikke aflæse mere på et kviksølvbarometer end man kan
på andre barometre. Det benytter sig blot af et andet måleprincip.
Kviksølvbarometre sælges ikke mere, da de har en åben
kviksølvoverflade der udsender sundhedsskadelige kviksølvdampe.

Ivar