tv-out - hvad betyder dette
Fra : Tine Müller

Dato : 29-06-02 07:51

Jeg har overvejet at købe denne computer http://www.zitech.dk/index.htm -
Zitech Intel Pentium 4 . 2,0 GHz - og deri er er kort som hedder "GeForce4
MX-420 64MB AGP med TV-OUT".

Er der nogen som vil være venlig og forklare mig helt nøjagtigt hvad tv-out
kan bruges til fra denne computer?

KH
Tine Müller

e-mail: tinem@email.dk
homepage: http://tine_muller.homepage.dk/

Fra : Lars Møllebjerg

Dato : 29-06-02 08:00

"Tine Müller" <tinem@email.dk> wrote in message
> [...]
"GeForce4
> MX-420 64MB AGP med TV-OUT".
>
> Er der nogen som vil være venlig og forklare mig helt nøjagtigt hvad

Computerens skæmbillede kan overføres til dit TV - så kan du f. eks. bruge
computeren som DVD afspiller, eller afspille nogle af de "berygtede" DivX
film på TV'et. Desværre er nVidia kendt for deres dårlige TV-out, men har
man aldrig set bedre er det sikkert godt nok til de fleste - desværre har
jeg set bedre... :)

/Lars

Fra : Tine Müller

Dato : 29-06-02 08:32

"Lars Møllebjerg" <larsm@xs4all.nl> skrev

> [...]
> man aldrig set bedre er det sikkert godt nok til de fleste - desværre har

Tak for dit svar.

Hvad mener du med "nVidia"?

"berygtede" DivX - er det film man kan downloade fra Internettet og så
afspille?

Det er meningen, at jeg også vil lave videoredigering på computeren og er
blevet anbefalet
http://www.pinnaclesys.com/ProductPage.asp?langue_id=2&product_id=2 som jeg
så vil også vil købe - kan jeg så også se disse videofilm på TV?

Jeg har et 20'' Dantax tv (Model MND 41. Med tekst-TV, black matrix
billedrør, 100 programpladser, OSD (display på skærmen), hyperband,
sleeptimer, automatisk indstilling og scart-indgang. Incl. fjernbetjening) -
Det eneste jeg kan se bagpå dette er at der er et meget bredt stik - er det
her forbindelsen skal isættes?

Det var en hel masse på en gang. Håber du kan hjælpe.

Fra : Jimme

Dato : 29-06-02 08:43

> [...]
jeg
> så vil også vil købe - kan jeg så også se disse videofilm på TV?

sikkert en udemærket idé, jeg ville dog hellere købe computeren et sted hvor
man fik lidt mere for pengene, jeg ved godt at man siger at zitech er
kvalitet, men jeg mener at det er for dyrt.

> her forbindelsen skal isættes?

det lyder som et scart-stik. ja du kan godt bruge scart-indgangen, du skal
dog gå hen i en radio/tv-forhandler og købe et specielt scart-stik hvor der
er plads til at man kan sætte phono-stik (lyd), analog video og s-video ind
i stikket.

Hvis dit tv ikke har s-video, skal du have en ledning som kan (omforme)
s-video fra grafikkortet til analog (gul ledning). Spørg en
computerforhandler.

Fra : DWM

Dato : 29-06-02 09:56

"Jimme" <jimme@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> sikkert en udemærket idé, jeg ville dog hellere købe computeren et sted hvor
> man fik lidt mere for pengene, jeg ved godt at man siger at zitech er
> kvalitet, men jeg mener at det er for dyrt.

Zitech er dyrere end de fleste men har tilgengæld også en kanon
service.

/Kenneth Iversen

Fra : DWM

Dato : 29-06-02 09:56

"Tine Müller" <tinem@email.dk> skrev i en meddelelse news:afjnml$3i4$1@sunsite.dk...
> Tak for dit svar.
>
> Hvad mener du med "nVidia"?

Nvidia er dem der har udviklet Geforce chippen.

> "berygtede" DivX - er det film man kan downloade fra Internettet og så
> afspille?

Ja.

> [...]
> http://www.pinnaclesys.com/ProductPage.asp?langue_id=2&product_id=2 som jeg
> så vil også vil købe - kan jeg så også se disse videofilm på TV?

Ja i form af at der har et TV-out på den PC så vil du kunne det.

> [...]
> Det eneste jeg kan se bagpå dette er at der er et meget bredt stik - er det

Ja det er det. Jeg kan forøvrigt godt anbefale at man køber et
sæt hvor man kan skifte stik i enderne på scartkabel.
På den måde kan man både bruge scartstik og composive (de små runde)

/Kenneth Iversen

Fra : Lars Møllebjerg

Dato : 29-06-02 14:28

> "Lars Møllebjerg" <larsm@xs4all.nl> skrev

<snip en masse der er svaret på>

> Det er meningen, at jeg også vil lave videoredigering på computeren og er
> blevet anbefalet

nVidia kan som sagt ikke finde ud af TV-out, så glem alt om et GeForce
grafik kort. Det bedste til TV-Out er Matrox, men de er ikke for gode til
spil. Evt kan du prøve et ATI kort (Radeon). ATI er nogenlunde til TV-Out og
spil, og du kan også få dem med indbygget TV-kort (altså TV-in og TV-out på
samme kort).
Den mest optimale løsning er nok et GeForce 4 og så et Matrox G450 PCI kort
til TV'et, men det koster en del, og tager også meget plads i computeren,
der kun har plads til et begænset antal kort.
Evt. kan du også kigge på Matrox Parhelia, men det har ikke ydet helt så
meget som lovet på spille siden, så det er ikke sikkert det er prisen værd.

> http://www.pinnaclesys.com/ProductPage.asp?langue_id=2&product_id=2 som
jeg
> så vil også vil købe - kan jeg så også se disse videofilm på TV?
Jeg vil anbefale Hauppage (http://www.hauppage.com/) hvis de har noget
passend til det du skal bruge - Problemet med Pinnacle er at de kører en
forældet driver standard, så du kan stort set kun bruge deres egen
software - det var i hvert fald tilfældet 6-8 måneders tid tilbage, hvor jeg
flåede mit Pinnacle PCTV ud af maskinen og pladserede det et mere passende
sted (skraldespanden).

<snip noget mere der er svaret på>

/Lars

Fra : Bernhard Mogens Ege

Dato : 01-07-02 13:52

> [...]

> spil, og du kan også få dem med indbygget TV-kort (altså TV-in og TV-out på

Nu har jeg et Geforce 2 GTS med tv-out og jeg må sige at tv-out er
meget god (set på mit 100Hz Philips). Meget bedre end mit ASUS TNT1 og
TNT2 præsterede. Er endda meget bedre end ASUS Geforce 4. Jeg kan
skelne de enkelte pixels på tv-out, noget jeg ikke troede muligt
(filtrering er slået fra og bruge tv-tool til at fixe parametre på
tv-out). Tv-out chippen er en BT869.

Jeg har svært ved at se hvordan ATI kunne gøre billedet bedre (jeg har
ikke set ATI tv-out).

So jo, god tv-out fra nVidia kort kan lade sig gøre, men jeg er enig i
at det ikke hører til normalen (har set 3 ringe og 1 (meget) god).

mvh Bernhard