Mini-network
Fra : Bob Widenmann

Dato : 29-06-02 01:04

Vi har nu en iMac233 med OS8.5IE og en PM7600 med OS8.1DK, som vi gerne
vil forene i et netværk. Det går fint med at dele adgang til vores ADSL,
både hvad angår email og Internet, men det er endnu ikke lykkes mig at
få de to maskiner til at snakke sammen og dele filer og programmer. De
vil slet ikke vide af hinanden.

De er forbundet med en Netgear FS105 switch og i begge computere har jeg
tændt for File sharing/Arkivdeling og Appletalk.

Jeg lagt mærke til at FXlysene på switchen slet ikke lyse, hverken grønt
eller gult.

Jeg vil være taknemlig for lidt hjælp her....

Mvh, Bob

--
Bob

Fra : mac

Dato : 29-06-02 06:26

Bob Widenmann <maribob@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> tændt for File sharing/Arkivdeling og Appletalk.
>
> Jeg lagt mærke til at FXlysene på switchen slet ikke lyse, hverken grønt

Nu siger du de ikke lyser. Jeg regner med du mener der ikke er
forbindelse, for dit primære problem er næppe manglende belysning på
skrivebordet

Derfor:

Du har sandsynligvis ikke sat 7600'en eller iMac'en til at forbinde
Appletalk netværket via Ethernet. Det gøres i Appletalk kontrolpanelet
under "forbind via" eller "connect via". Hvis 7600'en kører lidt ældre
system, kan det godt være proceduren er lidt anderledes, men jeg er ikke
helt på hjemmebane her. Det er trods alt et par år siden sidst...

> Jeg vil være taknemlig for lidt hjælp her....
>
> Mvh, Bob

Med venlig hilsen

Simon T

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 29-06-02 11:22

> [...]

> De er forbundet med en Netgear FS105 switch og i begge computere har jeg
> tændt for File sharing/Arkivdeling og Appletalk.

Har du husket at gøre en eller flere mapper fælles?

mvh.
Kaj.

--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 29-06-02 22:35

maribob@tdcadsl.dk (Bob Widenmann) writes:

> Jeg lagt mærke til at FXlysene på switchen slet ikke lyse, hverken grønt
> eller gult.

Uha. Er du sikker paa at kablerne er af den rigtige slags og
fungerer? Check eventuelt med at erstatte nogen af de kabler der
virker, med de kabler du har her.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Bob Widenmann

Dato : 30-06-02 01:51

Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Uha. Er du sikker paa at kablerne er af den rigtige slags og
> fungerer? Check eventuelt med at erstatte nogen af de kabler der
> virker, med de kabler du har her.

Tak for svarene, som dog endnu ikke har hjulpet.

1. Til Simon T.:

Lysene. Nej, gudskelov, skrivebordet er i hvert fald godt belyst - endda
fra to sider. Udover de grønne lys på switchen som viser at der er
forbindelser (disse lyser) er der fem andre der i brugervejledningen
(ja, jeg læser disse faktisk, navnlig på søvnløse nætter) kaldes for FDX
og lyser som tegn på at der er et full-duplex (?) netærk. Dette skulle
give øget hastighed. Mine lyser ikke. I denne forbindelse siger
fabrikanten: "Make sure the connected device is capable of full-duplex
transmission, using auto-sensing. The Model FS105 switch will not
support a full-duplex link that is not advertised [as] using
auto-sensing." Jeg har ikke den ringeste idé om hvad full-duplex er for
noget.

Apple Talk er aktiveret på begge maskiner og har for længst fået besked
på at det hele foregår via ethernet.

2. Til Kaj:

Flere mapper blev gjort fælles men den anden maskine kan ikke få færten
af dem. Maskinerne kan ikke engang snuse sig til naboens eksistens. Er
det i øvrigt en god ide at gøre hele harddisken fælles, måske på begge
computere?

3. Til Thorbjørn:

De to kabler betegnes af Office Line på Åboulevarden som KA-PAT, Kabel
Patch. De er som allerede nævnt på 1 og 10 m. i længde. Da jeg købte
switchen forhørte jeg mig først hos den tekniske afdeling, hvorefter jeg
gentog mine ønsker overfor salgsafdelingen. Det er disse kabler jeg fik.
De virker ved forbindelsen til Internet, mail og news og jeg havde
håbet, at de også kunne sammenkoble to computere i en afstand på mindre
end 10 m.

Dine sidste sætning ("Check eventuelt med at erstatte nogen af de kabler
der virker, med de kabler du har her") forstår jeg ikke.

Der må være noget jeg har glemt - eller slet ikke vist - undervejs.

Bob

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 30-06-02 03:43

maribob@tdcadsl.dk (Bob Widenmann) writes:

> auto-sensing." Jeg har ikke den ringeste idé om hvad full-duplex er for
> noget.

Ethernet - den underliggende teknologi for lokalnetvaerk som vi kender
dem i dag - benytter en protokol som er beregnet til at flere maskiner
kan sende data i form af pakker til hinanden via den samme fysiske
leder. Det er hvad der sker i den udgave hvor der benyttes BNC-stik,
og hvor maskinerne saa benytter en "send paa kablet, og hvis det viser
sig at en anden maskine sender samtidig, saa proev igen om et lille
stykke tid" algoritme (en saakaldt kollision).

Dette kan fungere ganske fint, men ydelsen falder drastisk naar der
kommer mange kollisioner, og derfor er man interesseret i et
kollisionsfrit miljoe.

Her er det en fordel ved en switch istedet for en hub. En hub
(http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=hub) har samme
elektriske egenskaber med parsnoede kabler (twisted pair) som et
traditionelt BNC-kabel, med kollisioner og det hele. Alle pakker
sendes til alle tilkoblede maskiner, og den samlede traffik skal kunne
foregaa inden for de 10 eller 100 Mbit/sekund som hubben
understoetter.

En switch (http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=switch),
derimod, sender _kun_ de pakker ud paa hver port som er relevante for
den maskine der sidder paa porten. Dette betyder flere ting:

* Begraensningen paa 10/100 Mbit/s gaelder _pr_ _port_ (afhaengigt af
switchens fabrikat).

* Trafikken _fra_ maskine til switch bliver ikke sendt tilbage _til_
maskinen fra switchen, da dette ikke er noedvendig information.

En moderne switch kan fortaelle maskinens netkort at dette er
tilfaeldet, som en del af forhandlingen af hvilken protokol der skal
bruges, og at netkortet ikke behoever forvente at der kan ske
kollisioner hvis det sender samtidig med at der modtages data fra
swtichen.

Netkortet kan derfor skifte til "full duplex", hvor det kan sende
samtidig med at det modtager. Dette kan betyde rigtigt meget for en
servers ydelse.

> [...]
> De virker ved forbindelsen til Internet, mail og news og jeg havde
> håbet, at de også kunne sammenkoble to computere i en afstand på mindre

Det kan de formentlig ogsaa sagtens.

> Dine sidste sætning ("Check eventuelt med at erstatte nogen af de kabler
> der virker, med de kabler du har her") forstår jeg ikke.

Hvis du allerede har kabler sat til der fungerer, saa afproev at
kablerne kan udskiftes vilkaarligt i den fungerende konfiguration.
Herved udelukker du en kabelfejl.

Mht din switch. Det er vigtigt at du ikke bruger den port der hedder
"Uplink" eller tilsvarende til en almindelig maskine. Det vil _ikke_
virke hvis du bruger denne.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 30-06-02 09:13

> [...]

> Mht din switch. Det er vigtigt at du ikke bruger den port der hedder
> "Uplink" eller tilsvarende til en almindelig maskine. Det vil _ikke_

Medmindre han bruger et krydset kabel .
--
Cand.scient. Per Erik Rønne [, MSc]
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 30-06-02 17:47

serse@diku.dk (Per Erik Rønne) writes:

> Medmindre han bruger et krydset kabel .

Jeg mistaenkte nu at han brugte baade uplink og den tilknyttede
almindelige port.

Man skal ikke mudre mere end alller hoejest noedvendigt.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 03-07-02 15:08

Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Jeg mistaenkte nu at han brugte baade uplink og den tilknyttede
> almindelige port.
>
> Man skal ikke mudre mere end alller hoejest noedvendigt.

Korrekt

Fra : Martin Edlich

Dato : 30-06-02 04:04

In article <1feklab.zwjwc118h3nd6N%maribob@tdcadsl.dk>,
maribob@tdcadsl.dk (Bob Widenmann) wrote:

> [...]
> transmission, using auto-sensing. The Model FS105 switch will not
> support a full-duplex link that is not advertised [as] using

Der er problemer med din switch, Apple computere og auto-sensing.
Du kan vælge mellem at installere et nyt netkort i din 7600, udskifte
switchen eller finde de små udvidelser hos Apple, der låser iMac'en fast
på 10Mbit half duplex.

> Jeg har ikke den ringeste idé om hvad full-duplex er for
> noget.

Den kan snakke og lytte samtidigt.

Fra : Bob Widenmann

Dato : 04-07-02 04:18

> [...]
> Du kan vælge mellem at installere et nyt netkort i din 7600, udskifte
> switchen eller finde de små udvidelser hos Apple, der låser iMac'en fast

TDCs newsserver har været nede de sidste to dage, derfor min taushed.

1. Til Thorbjørn kan jeg kun bekræfte at det hele foreløbigt er ganske
mudret og man tager ikke fejl i at mistænke mig for næsten hvad som
helst, da jeg nemlig har kastet mig ud i noget hvor jeg er aldeles
uvidende. -- Angående porterne, så er de to maskiner (vores, altså)
tilknyttet de porter som i følge fabrikantens piktogram skulle være
beregnet til computere, medens den port som piktogrammet sætter sammen
med hvad der ser ud til at være et symbol for en server har jeg brugt
til ADSL-kablen, altså fra filteret. Det er vel den port der skulle gør
det ud for en "uplink"-port - eller hva?
Men switchen er tilsyneladende designet til at kompensere for
min dumhed: "The Autop Uplink technology that Netgear has included in
this product will automatically sense whether the straight-through cable
plugged into any port should have a 'normal' connection, e.g. connecting
to a PC; or an 'uplink' connection, e.g. connecting to a router, switch,
or hub. That port will then configure itself to the correct
configuration. This feature also eliminates the need to worry about
crossover cables, as Auto Link will accommodate either type of cable to
make the right connection."

2. Jeg er mesdt tilbøjelig til at tro at Martin har ret og at jeg skal
følge hans råd. Jeg har nu via email spurgt fabrikanten, og så få vi se
hvad de siger.

Mange tak for svarene. Om ikke andet har jeg allerede lært temmelig
meget.
--
Bob