Telia Telecom A/S
Fra : Jógvan Lindenskov

Dato : 29-06-02 00:43

Hej.

I 1997 oprettede vi et 1010 abbonement hos Telia. Altså et af de abonementer
hvor man skulle taste 1010 før opkald. Da det var mig der var
computerhjernen i familien, var det mig der bestilte det via nettet. Jeg var
16 år gammel og fejlagtigt skrev jeg det i mit eget navn.

Det blev åbenbart aldrig rettet for så vidt jeg husker kom telefon regningen
altid i mit navn. Om det så var mig der underskrev kontrakten da abonementet
blev oprettet, er sgu' et godt spørgsmål. Kopien er ikke at finde....

Nu, ca. 3 år efter at abbonementet blev opsagt, (engang i 99) får jeg en
regning ind ad døren på 13.000 kr fra SERGEL Inkasso vedr. mit
"mellemværende med Telia Telecom A/S". Jeg har snakket med min mor som
fortæller mig, at for ca. et ½ år siden fik jeg en regning fra Telia på
omtrent samme beløb. På det tidspunkt var jeg flyttet på kollegie, så min
mor åbnede brevet og så en monster regning på de der 13.000 kr. Hun fortalte
det aldrig til mig, men hun har sagt at hun ringede til Telia for at bede om
en forklaring. Det endte med at de blev enige om at Telia skulle sende
samtaleopgørelser for alle de samtaler Telia påstod der ikke var betalt for.
De dukkede aldrig op, og efter en måneds tid valgte min mor at forblive
passiv.

Og i går dukkede inkassobrevet så op i min postkasse. Jeg har svaret brevet
med et ønske om, kopier af alle de samtaler/tjenester de mener der ikke er
betalt for. Samt en kopi af kontrakten, da jeg godt kunne tænke mig at vide
om det er mig der har underskrevet den eller ej.

Hvis det er mig der har underskrevet og jeg ikke var 18 år gammel på
tidspunktet, hvad så?

Hvis det var min mor der undskrev kontrakten, og Telia ikke nænnede at kigge
på underskiften for at se om den passede med navnet på kontrakten, hvad så?
Er det så mig der ender i RKI hvis jeg ikke kan bevise at der IKKE er
foretaget opkald for 13.000 kr og jeg ikke kan/nægter at betale? Eller er
det min mor?

Tak til alle dem der gad læse dette igennem.

Mvh
Jógvan Lindenskov

Fra : Andy

Dato : 29-06-02 03:05

> [...]
> Er det så mig der ender i RKI hvis jeg ikke kan bevise at der IKKE er
> foretaget opkald for 13.000 kr og jeg ikke kan/nægter at betale? Eller er

Jeg kan ikke svare på dit spørgsmål, men det sjove er at jeg selv, og stort
set alle dem jeg kende har haft Telia siden de kom ind på det danske marked.

Vi får opkrævninger og inkasso skrivelser for regninger som er 5 år gamle,
og som bevisligt er betalt... Det sker igen og igen, nu for 3die år i
træk... Det nytter ikke at tale med Telia, eller bede om en skriftlig
erklæring på at man intet skylder dem... De trækker regningerne tilbage,
eller lover at sende en erklæring som dog aldrig kommer frem, og showet
fortsætter igen året efter... Sådan har det kørt i 3 år, og Telia har gang
på gang indrømmet at de har "haft problemer" med deres fakturerings system.

Fra : Tjinca

Dato : 29-06-02 06:40

> på gang indrømmet at de har "haft problemer" med deres fakturerings
system.

Nå ja, i følge en opkrævning jeg fik i mandags, stod der at jeg manglede at
betale 75 kr. som skulle være fra perioden 3 december til 1 februar 2001.
Problemet var bare at jeg på det tidspunkt allerede havde opsagt
abonnementet i snart 5 måneder, og betalt samtlige af mine regninger.
.....Det eneste udestående jeg havde med dem var at de efter 5 måneder
stadigvæk ikke kunne skaffe låsenummeret til min mobil, så jeg kunne finde
en anden udbyder.

Nå men her over 1 1/2 år efter dukker der en regning op på 75 kr. for en
periode langt efter min opsigelse. Dette begrunder de med at de har fået et
"nyt faktureringssystem" og at de ifølge deres gamle system ikke har været i
stand til at udsende rykkere for det skyldige beløb!

Jeg ringer ind og klager, og fyren finder da også ud af at der er sket en
fejl fra deres side da regningen er fra en periode efter min opsigelse. Nu
skulle jeg nok blive slettet ...og fik jeg overhovedet en undskyldning?

Nå men i går kommer jeg hjem og opdager et nyt brev fra dem, og atter engang
er over skriften "Vi har skiftet nyt faktureringssystem" og "....i vores
gamle system var det ikke muligt at sende rykkere for det skyldige beløb ud"

Ja tak! men det lader til at det nye system er mere effektiv denne gang,
siden jeg får 2 opkrævninger for det samme beløb over den samme periode hvor
jeg ikke var kunde længere.

Jeg giver sgu snart ikke meget for deres faktureringssystemer, ej heller for
deres kundeservice.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 29-06-02 08:33

On Sat, 29 Jun 2002 07:40:27 +0200, "Tjinca" <IngaKejs@hotmail.com>
wrote:

>Jeg giver sgu snart ikke meget for deres faktureringssystemer, ej heller for
>deres kundeservice.

Det burde være muligt ved dom, at lukke et firma der har så dårligt
styr på at få sendt regninger ud.

--
news.milli.dk fører pga. HD problem på min arbejdsmaskine
kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 29-06-02 11:06

Ivar Madsen <news-12-04-02@milli.dk> skrev:

> Det burde være muligt ved dom, at lukke et firma der har så
> dårligt styr på at få sendt regninger ud.

Spørgsmålet er om det i det hele taget er lovligt at udsende regninger
på den måde som det ser ud til, at Telia gør?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Ivar Madsen

Dato : 29-06-02 11:35

On Sat, 29 Jun 2002 10:05:58 +0000 (UTC), "Morten Bjergstrøm"
<nospam01@miljokemi.dk> wrote:

>Spørgsmålet er om det i det hele taget er lovligt at udsende regninger
>på den måde som det ser ud til, at Telia gør?

Efter pålydene her i gruppen, så siger Telia selv, at de med det gamle
fakturingssystem ikke har kunne udsende rykker, jeg gør udfra at det
er sandt at de har skrevet det, ser ikke nogen grund til ikke at stole
på det udsagn fra dem der har referet Telia for den udtagelse.

Kan man ikke sige at Telia har fortabt deres krav ved inaktivitet i
længer tid, efter sigende i flere år, det kan ikke være rimeligt at de
kommer så længe efter, bare fordi de ikke har skrevet rykker ud.
Sådan som det er framlagt her i gruppen, så er der tale om af kunderne
mener at de har betalt hvad de skylder, og ikke bevist har opnået en
gæld til Telia.

Flere har skrevet at de har fået en regning, de ikke mener de skulle
have haft, ringet til Telia, og fået anuleret den, og så fået en ny
magen til på et sener tildspunkt. Ikke fordi det sker en enkelt gang,
men når nu det sker for flere af deres kunder, taler det så ikke for
så meget rod i deres bogholderi, at Telia har fortabt deres krav til
disse kunder alene pga. deres rod i bogholderiet?

Fra : Ivar Madsen

Dato : 29-06-02 11:43

On Sat, 29 Jun 2002 12:35:26 +0200, Ivar Madsen
<news-12-04-02@milli.dk> wrote:

> [...]
>så meget rod i deres bogholderi, at Telia har fortabt deres krav til
>disse kunder alene pga. deres rod i bogholderiet?

Vil lige tilføje, at der jo her er tale om et kunde/lefverandør
forhold, hvor kunden løbende træker på en ydelse (Telefonopkald) og
leverandøren med faste interval sender fraktura ud på det de ydelser
der er købt/leveret i en given periode, og det alene er leverandøren
der er ansvarlig for udsendelse af fraktrua, så sålænge kunden betaler
dem til tiden, så har kunden en forventning om ikke at skylde noget.

Havde der f.eks. været tale om et Taxi kørsel, hvor kunden også
løbende køber/får leveret en ydelse, men hver gang skal kvitere for
ydelsen og får en kvitering på denne konkrete ydelse, og derfor har
mulighed for at sammenholde dem med de tilsendte fraktura, så er sagen
en anden, kunden kan let se at der er en leveret ydelse der ikke er
med på fakturaen.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 29-06-02 12:09

> [...]

> udfra at det er sandt at de har skrevet det, ser ikke nogen grund
> til ikke at stole på det udsagn fra dem der har referet Telia for

Problemet er, at rigtigt mange har modtaget regninger fra Telia for
andres forbrug eller ikke eksisterende forbrug. Det er det, der er
fremgået af ualmindeligt mange indlæg på Usenet og i medierne har deres
faktureringssystemer også været omtalt.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jógvan Lindenskov

Dato : 29-06-02 16:54

Øhm...gidder i ikke også svare på det jeg spurgte om? Hvis i vil
altså...ingen tvang.

Fra : Allan Olesen

Dato : 29-06-02 17:12

"Jógvan Lindenskov" <quadro_jog@hotmail.com> wrote:

>Øhm...gidder i ikke også svare på det jeg spurgte om? Hvis i vil
>altså...ingen tvang.

Beklager, ingen svar - kun et par spørgsmål:

Har opkaldene fundet sted?

Var du stadig under 18, mens opkaldene skulle have fundet sted?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Jógvan Lindenskov

Dato : 29-06-02 17:28

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> wrote in message news:3d1ddc5e$0$1455

> Har opkaldene fundet sted?

Opkald for omkring 10.000 kr? Så vidt jeg om min mor ved. Aldrig i livet!

> Var du stadig under 18, mens opkaldene skulle have fundet sted?

Medmindre Telia mener opkaldene er foretaget efter abbonementet blev opsagt,
var jeg stadig under 18. Jeg fylder 20 til oktober. Det er flere år siden vi
har haft Telia abbonement. Som jeg skriver i mit originale indlæg, blev det
opsagt engang i 99.

Jeg har endnu ikke modtaget kopier af opgørelser for alle de opkald de mener
der ikke er blevet betalt for.

Mvh
Jógvan Lindenskov

Fra : Allan Olesen

Dato : 29-06-02 18:30

> [...]

>var jeg stadig under 18. Jeg fylder 20 til oktober. Det er flere år siden vi

Ok. Men jeg kan lige så godt indrømme, at jeg ikke aner, om det
vil have nogen juridisk betydning.

Der er andre eksempler på, at en aftale, der ikke er indgået helt
efter bogen, kan blive gjort gyldig af, at man betaler
regningerne. Og hvis regningerne løbende er betalt af din mor,
kunne man måske argumentere for, at aftalen dermed er bekræftet
af en myndig person. Som sagt - jeg aner det ikke.

>Som jeg skriver i mit originale indlæg, blev det
>opsagt engang i 99.

Jeg spurgte faktisk, fordi man ikke ud af årstallene i dit
oprindelige indlæg kunne regne ud, om du var over eller under 18,
da aftalen blev opsagt. Afhængigt af fødselsdage og årstider
kunne man nå frem til begge svar.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Allan Olesen

Dato : 29-06-02 18:33

"Jógvan Lindenskov" <quadro_jog@hotmail.com> wrote:

>Opkald for omkring 10.000 kr? Så vidt jeg om min mor ved. Aldrig i livet!

Jeg glemte at besvare den her.

Hvis I er sikre på, at opkaldene ikke er foretaget, skulle I nok
vælge at forfølge den del af problemet først. Hvis I begynder at
påberåbe jer ugyldighed, kunne nogen måske opfatte det som en
accept af, at opkaldene er foretaget.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Jógvan Lindenskov

Dato : 29-06-02 20:37

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> wrote in message news:3d1def38$0$1482

> [...]
> vælge at forfølge den del af problemet først. Hvis I begynder at
> påberåbe jer ugyldighed, kunne nogen måske opfatte det som en

Lige præcis. Det var mere om hvem af os der så evt. ender i RKI hvis det
ikke bliver betalt. Jeg, eller min mor.

/Jógvan Lindenskov

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 29-06-02 20:56

Jógvan Lindenskov <quadro_jog@hotmail.com> wrote:
> "Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> wrote in message

> Lige præcis. Det var mere om hvem af os der så evt. ender i RKI hvis
> det ikke bliver betalt. Jeg, eller min mor.

Det er først når der foreligger en dom eller at du/din mor erkender at skylde
beløbet at du/din mor kan sættes i RKI.

Ellers kan jeg jo i princippet sende en fiktiv regning til en jeg ikke kan lide
med det ene formål at få ham i RKI.

--
Ejvind

Fra : Ivar Madsen

Dato : 29-06-02 21:07

On Sat, 29 Jun 2002 21:55:36 +0200, "Ejvind Kruse"
<hejwin@mail.tele.dk> wrote:

>Ellers kan jeg jo i princippet sende en fiktiv regning til en jeg ikke kan lide
>med det ene formål at få ham i RKI.

Det kræver også at du er momsregisterets, desvære, det gjorde det
thivertifald da jeg for 10-12 år siden kørte TAXA, da kunne man ikke
bruge RKI da Taxi vognmænd ikke er momsreg.

Fra : Atcox

Dato : 30-06-02 01:44

> Lige præcis. Det var mere om hvem af os der så evt. ender i RKI hvis det
> ikke bliver betalt. Jeg, eller min mor.

Sålænge Telia ikke kan fremvise et bevis for opkaldene som du kan
acceptere sker der vel ingenting?

Hvordan blev abonnementet opsagt? Hvis du har på skrift at abonnementet
blev opsagt i 1999, og regningen lyder på forbrug i perioden 2000-2001
burde det vel være temmeligt åbenlyst at der er noget galt.