/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Telia Telecom A/S
Fra : Jógvan Lindenskov


Dato : 29-06-02 00:43

Hej.

I 1997 oprettede vi et 1010 abbonement hos Telia. Altså et af de abonementer
hvor man skulle taste 1010 før opkald. Da det var mig der var
computerhjernen i familien, var det mig der bestilte det via nettet. Jeg var
16 år gammel og fejlagtigt skrev jeg det i mit eget navn.

Det blev åbenbart aldrig rettet for så vidt jeg husker kom telefon regningen
altid i mit navn. Om det så var mig der underskrev kontrakten da abonementet
blev oprettet, er sgu' et godt spørgsmål. Kopien er ikke at finde....

Nu, ca. 3 år efter at abbonementet blev opsagt, (engang i 99) får jeg en
regning ind ad døren på 13.000 kr fra SERGEL Inkasso vedr. mit
"mellemværende med Telia Telecom A/S". Jeg har snakket med min mor som
fortæller mig, at for ca. et ½ år siden fik jeg en regning fra Telia på
omtrent samme beløb. På det tidspunkt var jeg flyttet på kollegie, så min
mor åbnede brevet og så en monster regning på de der 13.000 kr. Hun fortalte
det aldrig til mig, men hun har sagt at hun ringede til Telia for at bede om
en forklaring. Det endte med at de blev enige om at Telia skulle sende
samtaleopgørelser for alle de samtaler Telia påstod der ikke var betalt for.
De dukkede aldrig op, og efter en måneds tid valgte min mor at forblive
passiv.

Og i går dukkede inkassobrevet så op i min postkasse. Jeg har svaret brevet
med et ønske om, kopier af alle de samtaler/tjenester de mener der ikke er
betalt for. Samt en kopi af kontrakten, da jeg godt kunne tænke mig at vide
om det er mig der har underskrevet den eller ej.

Hvis det er mig der har underskrevet og jeg ikke var 18 år gammel på
tidspunktet, hvad så?

Hvis det var min mor der undskrev kontrakten, og Telia ikke nænnede at kigge
på underskiften for at se om den passede med navnet på kontrakten, hvad så?
Er det så mig der ender i RKI hvis jeg ikke kan bevise at der IKKE er
foretaget opkald for 13.000 kr og jeg ikke kan/nægter at betale? Eller er
det min mor?

Tak til alle dem der gad læse dette igennem.

Mvh
Jógvan Lindenskov




 
 
Andy (29-06-2002)
Kommentar
Fra : Andy


Dato : 29-06-02 03:05

> I 1997 oprettede vi et 1010 abbonement hos Telia. Altså et af de
abonementer
> hvor man skulle taste 1010 før opkald. Da det var mig der var
> computerhjernen i familien, var det mig der bestilte det via nettet. Jeg
var
> 16 år gammel og fejlagtigt skrev jeg det i mit eget navn.
> Det blev åbenbart aldrig rettet for så vidt jeg husker kom telefon
regningen
> altid i mit navn. Om det så var mig der underskrev kontrakten da
abonementet
> blev oprettet, er sgu' et godt spørgsmål. Kopien er ikke at finde....
> Nu, ca. 3 år efter at abbonementet blev opsagt, (engang i 99) får jeg en
> regning ind ad døren på 13.000 kr fra SERGEL Inkasso vedr. mit
> "mellemværende med Telia Telecom A/S". Jeg har snakket med min mor som
> fortæller mig, at for ca. et ½ år siden fik jeg en regning fra Telia på
> omtrent samme beløb. På det tidspunkt var jeg flyttet på kollegie, så min
> mor åbnede brevet og så en monster regning på de der 13.000 kr. Hun
fortalte
> det aldrig til mig, men hun har sagt at hun ringede til Telia for at bede
om
> en forklaring. Det endte med at de blev enige om at Telia skulle sende
> samtaleopgørelser for alle de samtaler Telia påstod der ikke var betalt
for.
> De dukkede aldrig op, og efter en måneds tid valgte min mor at forblive
> passiv.
> Og i går dukkede inkassobrevet så op i min postkasse. Jeg har svaret
brevet
> med et ønske om, kopier af alle de samtaler/tjenester de mener der ikke
er
> betalt for. Samt en kopi af kontrakten, da jeg godt kunne tænke mig at
vide
> om det er mig der har underskrevet den eller ej.
> Hvis det er mig der har underskrevet og jeg ikke var 18 år gammel på
> tidspunktet, hvad så?
> Hvis det var min mor der undskrev kontrakten, og Telia ikke nænnede at
kigge
> på underskiften for at se om den passede med navnet på kontrakten, hvad
så?
> Er det så mig der ender i RKI hvis jeg ikke kan bevise at der IKKE er
> foretaget opkald for 13.000 kr og jeg ikke kan/nægter at betale? Eller er
> det min mor?

Jeg kan ikke svare på dit spørgsmål, men det sjove er at jeg selv, og stort
set alle dem jeg kende har haft Telia siden de kom ind på det danske marked.

Vi får opkrævninger og inkasso skrivelser for regninger som er 5 år gamle,
og som bevisligt er betalt... Det sker igen og igen, nu for 3die år i
træk... Det nytter ikke at tale med Telia, eller bede om en skriftlig
erklæring på at man intet skylder dem... De trækker regningerne tilbage,
eller lover at sende en erklæring som dog aldrig kommer frem, og showet
fortsætter igen året efter... Sådan har det kørt i 3 år, og Telia har gang
på gang indrømmet at de har "haft problemer" med deres fakturerings system.



Tjinca (29-06-2002)
Kommentar
Fra : Tjinca


Dato : 29-06-02 06:40

> på gang indrømmet at de har "haft problemer" med deres fakturerings
system.

Nå ja, i følge en opkrævning jeg fik i mandags, stod der at jeg manglede at
betale 75 kr. som skulle være fra perioden 3 december til 1 februar 2001.
Problemet var bare at jeg på det tidspunkt allerede havde opsagt
abonnementet i snart 5 måneder, og betalt samtlige af mine regninger.
.....Det eneste udestående jeg havde med dem var at de efter 5 måneder
stadigvæk ikke kunne skaffe låsenummeret til min mobil, så jeg kunne finde
en anden udbyder.

Nå men her over 1 1/2 år efter dukker der en regning op på 75 kr. for en
periode langt efter min opsigelse. Dette begrunder de med at de har fået et
"nyt faktureringssystem" og at de ifølge deres gamle system ikke har været i
stand til at udsende rykkere for det skyldige beløb!

Jeg ringer ind og klager, og fyren finder da også ud af at der er sket en
fejl fra deres side da regningen er fra en periode efter min opsigelse. Nu
skulle jeg nok blive slettet ...og fik jeg overhovedet en undskyldning?

Nå men i går kommer jeg hjem og opdager et nyt brev fra dem, og atter engang
er over skriften "Vi har skiftet nyt faktureringssystem" og "....i vores
gamle system var det ikke muligt at sende rykkere for det skyldige beløb ud"

Ja tak! men det lader til at det nye system er mere effektiv denne gang,
siden jeg får 2 opkrævninger for det samme beløb over den samme periode hvor
jeg ikke var kunde længere.

Jeg giver sgu snart ikke meget for deres faktureringssystemer, ej heller for
deres kundeservice.



Ivar Madsen (29-06-2002)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 29-06-02 08:33

On Sat, 29 Jun 2002 07:40:27 +0200, "Tjinca" <IngaKejs@hotmail.com>
wrote:

>Jeg giver sgu snart ikke meget for deres faktureringssystemer, ej heller for
>deres kundeservice.

Det burde være muligt ved dom, at lukke et firma der har så dårligt
styr på at få sendt regninger ud.

--
news.milli.dk fører pga. HD problem på min arbejdsmaskine
kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.

"Morten Bjergstrøm" (29-06-2002)
Kommentar
Fra : "Morten Bjergstrøm"


Dato : 29-06-02 11:06

Ivar Madsen <news-12-04-02@milli.dk> skrev:

>>Jeg giver sgu snart ikke meget for deres faktureringssystemer, ej
>>heller for deres kundeservice.
>
> Det burde være muligt ved dom, at lukke et firma der har så
> dårligt styr på at få sendt regninger ud.

Spørgsmålet er om det i det hele taget er lovligt at udsende regninger
på den måde som det ser ud til, at Telia gør?

--
Morten http://miljokemi.dk

Ivar Madsen (29-06-2002)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 29-06-02 11:35

On Sat, 29 Jun 2002 10:05:58 +0000 (UTC), "Morten Bjergstrøm"
<nospam01@miljokemi.dk> wrote:


>> Det burde være muligt ved dom, at lukke et firma der har så
>> dårligt styr på at få sendt regninger ud.
>Spørgsmålet er om det i det hele taget er lovligt at udsende regninger
>på den måde som det ser ud til, at Telia gør?

Efter pålydene her i gruppen, så siger Telia selv, at de med det gamle
fakturingssystem ikke har kunne udsende rykker, jeg gør udfra at det
er sandt at de har skrevet det, ser ikke nogen grund til ikke at stole
på det udsagn fra dem der har referet Telia for den udtagelse.

Kan man ikke sige at Telia har fortabt deres krav ved inaktivitet i
længer tid, efter sigende i flere år, det kan ikke være rimeligt at de
kommer så længe efter, bare fordi de ikke har skrevet rykker ud.
Sådan som det er framlagt her i gruppen, så er der tale om af kunderne
mener at de har betalt hvad de skylder, og ikke bevist har opnået en
gæld til Telia.

Flere har skrevet at de har fået en regning, de ikke mener de skulle
have haft, ringet til Telia, og fået anuleret den, og så fået en ny
magen til på et sener tildspunkt. Ikke fordi det sker en enkelt gang,
men når nu det sker for flere af deres kunder, taler det så ikke for
så meget rod i deres bogholderi, at Telia har fortabt deres krav til
disse kunder alene pga. deres rod i bogholderiet?

--
news.milli.dk fører pga. HD problem på min arbejdsmaskine
kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.

Ivar Madsen (29-06-2002)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 29-06-02 11:43

On Sat, 29 Jun 2002 12:35:26 +0200, Ivar Madsen
<news-12-04-02@milli.dk> wrote:

>Flere har skrevet at de har fået en regning, de ikke mener de skulle
>have haft, ringet til Telia, og fået anuleret den, og så fået en ny
>magen til på et sener tildspunkt. Ikke fordi det sker en enkelt gang,
>men når nu det sker for flere af deres kunder, taler det så ikke for
>så meget rod i deres bogholderi, at Telia har fortabt deres krav til
>disse kunder alene pga. deres rod i bogholderiet?

Vil lige tilføje, at der jo her er tale om et kunde/lefverandør
forhold, hvor kunden løbende træker på en ydelse (Telefonopkald) og
leverandøren med faste interval sender fraktura ud på det de ydelser
der er købt/leveret i en given periode, og det alene er leverandøren
der er ansvarlig for udsendelse af fraktrua, så sålænge kunden betaler
dem til tiden, så har kunden en forventning om ikke at skylde noget.

Havde der f.eks. været tale om et Taxi kørsel, hvor kunden også
løbende køber/får leveret en ydelse, men hver gang skal kvitere for
ydelsen og får en kvitering på denne konkrete ydelse, og derfor har
mulighed for at sammenholde dem med de tilsendte fraktura, så er sagen
en anden, kunden kan let se at der er en leveret ydelse der ikke er
med på fakturaen.

--
news.milli.dk fører pga. HD problem på min arbejdsmaskine
kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.

"Morten Bjergstrøm" (29-06-2002)
Kommentar
Fra : "Morten Bjergstrøm"


Dato : 29-06-02 12:09

Ivar Madsen <news-12-04-02@milli.dk> skrev:

> Efter pålydene her i gruppen, så siger Telia selv, at de med det
> gamle fakturingssystem ikke har kunne udsende rykker, jeg gør
> udfra at det er sandt at de har skrevet det, ser ikke nogen grund
> til ikke at stole på det udsagn fra dem der har referet Telia for
> den udtagelse.

Problemet er, at rigtigt mange har modtaget regninger fra Telia for
andres forbrug eller ikke eksisterende forbrug. Det er det, der er
fremgået af ualmindeligt mange indlæg på Usenet og i medierne har deres
faktureringssystemer også været omtalt.

--
Morten http://miljokemi.dk

Jógvan Lindenskov (29-06-2002)
Kommentar
Fra : Jógvan Lindenskov


Dato : 29-06-02 16:54

Øhm...gidder i ikke også svare på det jeg spurgte om? Hvis i vil
altså...ingen tvang.



Allan Olesen (29-06-2002)
Kommentar
Fra : Allan Olesen


Dato : 29-06-02 17:12

"Jógvan Lindenskov" <quadro_jog@hotmail.com> wrote:

>Øhm...gidder i ikke også svare på det jeg spurgte om? Hvis i vil
>altså...ingen tvang.

Beklager, ingen svar - kun et par spørgsmål:

Har opkaldene fundet sted?

Var du stadig under 18, mens opkaldene skulle have fundet sted?


--
Allan Olesen, Lunderskov.
Danske musikere tjener penge ved ulovlig softwarekopiering.

Jógvan Lindenskov (29-06-2002)
Kommentar
Fra : Jógvan Lindenskov


Dato : 29-06-02 17:28


"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> wrote in message news:3d1ddc5e$0$1455
>
>
> Har opkaldene fundet sted?

Opkald for omkring 10.000 kr? Så vidt jeg om min mor ved. Aldrig i livet!

>
> Var du stadig under 18, mens opkaldene skulle have fundet sted?

Medmindre Telia mener opkaldene er foretaget efter abbonementet blev opsagt,
var jeg stadig under 18. Jeg fylder 20 til oktober. Det er flere år siden vi
har haft Telia abbonement. Som jeg skriver i mit originale indlæg, blev det
opsagt engang i 99.

Jeg har endnu ikke modtaget kopier af opgørelser for alle de opkald de mener
der ikke er blevet betalt for.

Mvh
Jógvan Lindenskov




Allan Olesen (29-06-2002)
Kommentar
Fra : Allan Olesen


Dato : 29-06-02 18:30

"Jógvan Lindenskov" <quadro_jog@hotmail.com> wrote:

>Medmindre Telia mener opkaldene er foretaget efter abbonementet blev opsagt,
>var jeg stadig under 18. Jeg fylder 20 til oktober. Det er flere år siden vi
>har haft Telia abbonement.

Ok. Men jeg kan lige så godt indrømme, at jeg ikke aner, om det
vil have nogen juridisk betydning.

Der er andre eksempler på, at en aftale, der ikke er indgået helt
efter bogen, kan blive gjort gyldig af, at man betaler
regningerne. Og hvis regningerne løbende er betalt af din mor,
kunne man måske argumentere for, at aftalen dermed er bekræftet
af en myndig person. Som sagt - jeg aner det ikke.

>Som jeg skriver i mit originale indlæg, blev det
>opsagt engang i 99.

Jeg spurgte faktisk, fordi man ikke ud af årstallene i dit
oprindelige indlæg kunne regne ud, om du var over eller under 18,
da aftalen blev opsagt. Afhængigt af fødselsdage og årstider
kunne man nå frem til begge svar.


--
Allan Olesen, Lunderskov.
Danske musikere tjener penge ved ulovlig softwarekopiering.

Allan Olesen (29-06-2002)
Kommentar
Fra : Allan Olesen


Dato : 29-06-02 18:33

"Jógvan Lindenskov" <quadro_jog@hotmail.com> wrote:

>Opkald for omkring 10.000 kr? Så vidt jeg om min mor ved. Aldrig i livet!

Jeg glemte at besvare den her.

Hvis I er sikre på, at opkaldene ikke er foretaget, skulle I nok
vælge at forfølge den del af problemet først. Hvis I begynder at
påberåbe jer ugyldighed, kunne nogen måske opfatte det som en
accept af, at opkaldene er foretaget.


--
Allan Olesen, Lunderskov.
Danske musikere tjener penge ved ulovlig softwarekopiering.

Jógvan Lindenskov (29-06-2002)
Kommentar
Fra : Jógvan Lindenskov


Dato : 29-06-02 20:37


"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> wrote in message news:3d1def38$0$1482
>
> Hvis I er sikre på, at opkaldene ikke er foretaget, skulle I nok
> vælge at forfølge den del af problemet først. Hvis I begynder at
> påberåbe jer ugyldighed, kunne nogen måske opfatte det som en
> accept af, at opkaldene er foretaget.
>

Lige præcis. Det var mere om hvem af os der så evt. ender i RKI hvis det
ikke bliver betalt. Jeg, eller min mor.

/Jógvan Lindenskov



Ejvind Kruse (29-06-2002)
Kommentar
Fra : Ejvind Kruse


Dato : 29-06-02 20:56

Jógvan Lindenskov <quadro_jog@hotmail.com> wrote:
> "Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> wrote in message
> news:3d1def38$0$1482
>>
>> Hvis I er sikre på, at opkaldene ikke er foretaget, skulle I nok
>> vælge at forfølge den del af problemet først. Hvis I begynder at
>> påberåbe jer ugyldighed, kunne nogen måske opfatte det som en
>> accept af, at opkaldene er foretaget.
>>
>
> Lige præcis. Det var mere om hvem af os der så evt. ender i RKI hvis
> det ikke bliver betalt. Jeg, eller min mor.

Det er først når der foreligger en dom eller at du/din mor erkender at skylde
beløbet at du/din mor kan sættes i RKI.

Ellers kan jeg jo i princippet sende en fiktiv regning til en jeg ikke kan lide
med det ene formål at få ham i RKI.

--
Ejvind


Ivar Madsen (29-06-2002)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 29-06-02 21:07

On Sat, 29 Jun 2002 21:55:36 +0200, "Ejvind Kruse"
<hejwin@mail.tele.dk> wrote:

>Ellers kan jeg jo i princippet sende en fiktiv regning til en jeg ikke kan lide
>med det ene formål at få ham i RKI.

Det kræver også at du er momsregisterets, desvære, det gjorde det
thivertifald da jeg for 10-12 år siden kørte TAXA, da kunne man ikke
bruge RKI da Taxi vognmænd ikke er momsreg.

--
news.milli.dk fører pga. HD problem på min arbejdsmaskine
kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.

Atcox (30-06-2002)
Kommentar
Fra : Atcox


Dato : 30-06-02 01:44

> Lige præcis. Det var mere om hvem af os der så evt. ender i RKI hvis det
> ikke bliver betalt. Jeg, eller min mor.
>

Sålænge Telia ikke kan fremvise et bevis for opkaldene som du kan
acceptere sker der vel ingenting?

Hvordan blev abonnementet opsagt? Hvis du har på skrift at abonnementet
blev opsagt i 1999, og regningen lyder på forbrug i perioden 2000-2001
burde det vel være temmeligt åbenlyst at der er noget galt.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408908
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste