Kvikgræs... HJÆLP!
Fra : Jasper Norman

Dato : 28-06-02 23:22

Hej.

Vi har lejet et stuehus. Ejeren har været så venlig at pløje et stykke på ca
200m2 sådan at vi kan bruge jorden som køkkenhave. mit problem er, at jorden
var inficeret med kvikgræs/tidsler. Nu er der gået ca. 1 mdr. siden
pløjningen, og kvikgræsset står højt og flot! Hvad kan jeg gøre? Her på
landet har jeg naturligvis adgang til diverse kraftige giftstoffer, som jeg
helst vil undgå, og samtidig er det jo rimeligt sent på året, og bondemanden
mener at hvis jeg bruger gift, skal der gå ca. en mdr. før jeg kan så noget
som helst! Men det er fint nok. Jeg er indstillet på at grave det meste af
jorden op "manuelt" og fjerne det jeg kan af kvikgræsset... men hvad kan/bør
jeg så efter sliddet? Jeg har hørt at ærter skulle kunne nå at blive
"færdige" men er der eller nogle alternativer, der helst skal kunne "vokse
fra" kvikgræsset?

Mvh

Jasper

Fra : Jakob Bock

Dato : 28-06-02 23:44

Jasper Norman skrev:

> Men det er fint nok. Jeg er indstillet på at grave det meste af
> jorden op "manuelt" og fjerne det jeg kan af kvikgræsset...

Jorden vil under alle omstændigheder have godt af at blive dybdegravet inde
du anlægger din køkkenhave, og så kan du ved samme lejlighed fjerne det du
kan af kvikgræsrødder.

En dybdegravning går groft sagt ud på, at man løsner jorden i to spadestiks
dybde. Her graver man først et lag jord op, og løsner så jorden nedenunder
med en greb. Det er vigtigt ikke at blande det nederste lag jord med det
øverste. Det er så meningen, at man efterfølgende ikke går på disse områder,
men indretter faste bede.

> men hvad kan/bør jeg så efter sliddet? Jeg har hørt at ærter skulle kunne nå
> at blive "færdige" men er der eller nogle alternativer, der helst skal kunne
> "vokse fra" kvikgræsset?

Der er nok ikke så meget der kan nå at blive færdigt hvis det sås nu, men du
kan jo altid nå at plante jordbær (august) og sætte hvidløg (oktober).
Planter du jordbær eller andre flerårige afgrøder, er det særligt vigtigt,
at du renser bedet godt for kvikgræs. Spinat og en del andre bladgrøntsager
kan du også nå at så.

Du kan også med fordel så en såkaldt grøngødningsblanding i dine bede. De
forhandles ofte under betegnelsen miljøfrø. Begrebet "grøngødning" dækker
over planter, der på den ene eller anden måde har en gavnlig effekt på
jorden. F.eks. indeholder de fleste blandinger kløver, som tilfører jorden
kvælstof. Andre planter har dybe rødder, som løsner jorden i dybden.

Grøngødningsplanterne er desuden med til at holde på jordens struktur i
løbet af vinteren, og i foråret kan planterne vendes ned i jorden.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Pia J

Dato : 29-06-02 09:03

Jeg syntes lige jeg læste forleden at med den slags ukrudt skal jorden
fræses flere gange i en periode hvor man bagefter river alle rødder og
stumper væk. og alt grønt hakkes af i tiden mellem fræsninger og fjernes, så
kvæler man planterne. Jeg har selv tænkt mig, når jeg flytter, at så etårige
miljøplanter der hvor jeg vil have køkkenhave, de ser pæne ud i
eftersommeren, slås med en le og ligger til om foråret, hvor man så fræser
dem ned inden man starter køkkenhaven. De giver tiltrækker kvælstof, løsner
jorden og holder ukrudt væk.

Men jeg er jo ikke ekspert, så ret mig endelig nogen? Uden sved og hakkejern
tror jeg dog ikke den går.

:Pia

Fra : Jakob Bock

Dato : 29-06-02 09:31

Pia J skrev:

> [...]
> stumper væk. og alt grønt hakkes af i tiden mellem fræsninger og fjernes, så

Den med at kvæle planten ved at flerne alt grønt, tror jeg er svær at udføre
i praksis -- i hvertfald på større arealer. Jeg vil heller ikke mene, at det
er smart at fræse et jordstykke med kvik, da hvert stykke rodstump der måtte
blive ligge i jorden, kan blive til en ny plante.

Fræsning af køkkenhavejord kan heller ikke anbefales, da det ødelægger
jordens struktur, og også en del af det liv der er i den -- ikke mindst de
uundværlige regnorm.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Pia J

Dato : 29-06-02 12:54

> Fræsning af køkkenhavejord kan heller ikke anbefales, da det ødelægger
> jordens struktur, og også en del af det liv der er i den -- ikke mindst de
> uundværlige regnorm.

interessant - for det tror jeg da sælger har gjort flittigt! Men jeg kender
jo heller ikke deres udbytte, eller om de bare gøder til vanvid...

:Pia

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-06-02 20:13

On Sat, 29 Jun 2002 13:54:07 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>interessant - for det tror jeg da sælger har gjort flittigt! Men jeg kender
>jo heller ikke deres udbytte, eller om de bare gøder til vanvid...

Det kommer også an på hvilken jordtype man har. Noget jord tåler det
bedre end andet. Vores køkkenhave bliver også fræset 2 eller 3 gange om
året, og den får ikke ret meget gødning, men vi kan alligevel høste pænt
meget i den.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-06-02 20:12

On Sat, 29 Jun 2002 10:30:49 +0200, Jakob Bock <jakobb@mail.tele.dk>
wrote:

>i praksis -- i hvertfald på større arealer. Jeg vil heller ikke mene, at det
>er smart at fræse et jordstykke med kvik, da hvert stykke rodstump der måtte
>blive ligge i jorden, kan blive til en ny plante.

Mine kartofler groede voldsomt til i kvik sidste år, faktisk så meget at
vi helt opgav at finde de sidste 20-30 toppe. Sidst på efteråret fræsede
jeg så stykket og det lå vinteren over. I foråret blev det fræset 3
gange, ind imellem hver fræsning kørte jeg stykket over med en harve
(ikke på traktor, en model større end en kultivator, men ikke større end
at den kan trækkes i et reb). Det fik en del af rødderne med op hver
gang. Til sidst blev stykket så revet og der kom endnu flere rødder med
op.

Faktisk havde jeg indstillet mig på at skulle rykke mange kvik-totter op
mellem bl.a. løgene som blev sat i det stykke. Men nej, der er næsten
intet.

Ok, der har helt sikkert været held med inde over, for det er ikke det
smarteste at fræse jordstykker med meget kvikgræs.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 29-06-02 12:53

Jeg vil lægge noget sort plastik ud over hele stykket (noget billigt
roe-kule plastik) Det ville kvæle kvikgræsset. og så vente til næste år med
at bruge stykket. Hvis du ikke får bugt med kvikgræsset vil det genere dig
resten af dine dage, husk at hvis du gennemfræser jordstykket, bilver
rødderne findelt og hver del vil gro videre, det er næsten håbløst at få
bugt med.
Men "round up" er meget virktsomt, så måske du skulle overveje den
løsning, en gang for alle. Men husk at det skal bruges når græsset er i god
vækst, og inden du fræser det!

Thorleif.

Fra : Jasper Norman

Dato : 30-06-02 00:31

Hej igen.

Jeg har i dag sprøjtet med noget usædvanligt giftigt sprøjt jeg fik af
landmanden. Til en begyndelse starter jeg med ca. 25 m2 og forsøger at grave
kvikgræsset op på andre 30-50 m2 med en greb/spade. Jeg er udmærket klar
over at giften helt klart er greben overlegen, men ifølge landmanden skal
jorden "stå" 1 mdr. før jeg kan så noget som helst igen... altså 1 august
Så jeg håber at jeg kan få det meste af K-græsset med, og at jeg
herefter kan overkomme at fjerne det manuelt. Den slags gift er jo, trods
alt, heller ikke at spøge med...

Mvh

Jasper

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-06-02 02:16

Jasper Norman <norman@mail.tele.dk> skrev i en
> [...]
> Så jeg håber at jeg kan få det meste af K-græsset med, og at jeg
> herefter kan overkomme at fjerne det manuelt. Den slags gift er jo, trods

Hvis det ikke havde været så sent, kunne du bare have dyrket kartofler i det
og været flittig med hakkejernet og hypningen. Senere kvæler kartoflerne alt
under sig.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-06-02 06:37

On Sun, 30 Jun 2002 01:31:25 +0200, "Jasper Norman"
<norman@mail.tele.dk> wrote:

>Jeg har i dag sprøjtet med noget usædvanligt giftigt sprøjt jeg fik af

Nu ved du vel hvad du sprøjtede med?

>herefter kan overkomme at fjerne det manuelt. Den slags gift er jo, trods
>alt, heller ikke at spøge med...

Sikkert ikke, men du sprøjter vel ikke med noget uden at vide hvad det
er og uden at have læst etiketten hvor der skal stå om sprøjtefrist,
værnemidler osv?

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jasper Norman

Dato : 30-06-02 23:04

Nej det er klart. Det er en eller anden form for "Round-up". Problemet
opstår når der på etiketten står at mod ditten og datten skal man bruge 1
liter pr. hektar og mod det andet skal man bruge 3 liter pr. hektar.
Landmanen sagde dog at konen derhjemme bruge en kapsel pr. 10 liter, så det
er det, jeg har lagt ud med.

mvh

Jasper

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-07-02 07:41

On Mon, 1 Jul 2002 00:03:54 +0200, "Jasper Norman" <norman@mail.tele.dk>
wrote:

>Nej det er klart. Det er en eller anden form for "Round-up". Problemet
>opstår når der på etiketten står at mod ditten og datten skal man bruge 1
>liter pr. hektar og mod det andet skal man bruge 3 liter pr. hektar.

Tjaa... kvikgræs står stort set altid på sådanne etiketter, det er
nemlig også et problem i mange landbrug. Og så er resten jo bare et
simpelt regnestykke

http://www.gartneriet.dk

Fra : Johnny

Dato : 27-09-02 13:44