Kreditor kræver lån indfriet
Fra : Niels

Dato : 28-06-02 23:04

Hejsa

Man låner nogle penge af en. Der aftales et afdrag som betales regelmæssigt.

Kan kreditor pludselig kræve lånet indfriet?

--
Niels
- e-mail is like a box of chocolate. You'll never know what you gonna get...

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 28-06-02 23:49

Niels skrev:

> Man låner nogle penge af en. Der aftales et afdrag som
> betales regelmæssigt.
> Kan kreditor pludselig kræve lånet indfriet?

Vel ikke, hvis I har aftalt en regelmæssig afdragsordning, og aftalen
ikke er blevet misligholdt.

--
Mvh. Peter
"Jeg er uenig i, hvad du siger, men jeg vil indtil døden forsvare din

Fra : Peter G C

Dato : 29-06-02 05:40

Peter Bjerre Rosa <peter@filmsvar.dk> skrev:

[klip]

> Vel ikke, hvis I har aftalt en regelmæssig afdragsordning, og aftalen
> ikke er blevet misligholdt.

Enig, jf. Gældsbrevslovens § 5. Men ellers afhænger det af aftalen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Sverre Stokke

Dato : 29-06-02 04:25

peter@filmsvar.dk writes:

>Vel ikke, hvis I har aftalt en regelmæssig afdragsordning, og aftalen
>ikke er blevet misligholdt.

Er det ikke en standardbestemmelse ved et banklån at banken til en hver
tid kan forlange lånet indfriet ?

Hilsen Sverre.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 29-06-02 08:35

On Sat, 29 Jun 2002 05:24:58 +0200, "Sverre Stokke"
<sverre@enterpol.dk> wrote:

>Er det ikke en standardbestemmelse ved et banklån at banken til en hver
>tid kan forlange lånet indfriet ?

Det mener jeg ikke at have set i nogle af de banklån jeg har taget
gennem tiderne, og heller ikke andre steder.

--
news.milli.dk fører pga. HD problem på min arbejdsmaskine
kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.

Fra : Henning Makholm

Dato : 29-06-02 20:01

Scripsit Ivar Madsen <news-12-04-02@milli.dk>
> On Sat, 29 Jun 2002 05:24:58 +0200, "Sverre Stokke"

> Det mener jeg ikke at have set i nogle af de banklån jeg har taget
> gennem tiderne, og heller ikke andre steder.

Det er allerførste sætning i de "almindelige bestemmelser for lån og
kreditter" i Forstædernes Bank (som jeg lige har ved hånden).

--
Henning Makholm "We will discuss your youth another time."

Fra : Sverre Stokke

Dato : 29-06-02 12:09

news-12-04-02@milli.dk writes:

>Det mener jeg ikke at have set i nogle af de banklån jeg har taget
>gennem tiderne, og heller ikke andre steder.

Det har jeg - da jeg nærlæste det med småt. Forklaringen var at banken i
en situation, hvor den var truet af en ekstraoridnært store udtræk, kunne
forlange alle lån indfriet.

Hilsen Sverre.

Fra : Bakke

Dato : 29-06-02 20:24

> Man låner nogle penge af en. Der aftales et afdrag som betales
regelmæssigt.

> Kan kreditor pludselig kræve lånet indfriet?

Hvis den, der har lånt pengene, ( debitor ) overholder de aftalte vilkår,
så NEJ.
Men ofte er der i låneaftaler vilkår om at den ene eller den anden kan
opsige aftalen med et meget kort varsel.
Så hvis du vil have hjælp helt konkret, må du offentliggøre ordlyden af din
aftale. Det er nødendigt for at kunne råde dig.l

Mvh

Bo

Fra : news.sunsite.dk

Dato : 03-07-02 07:48

"Bakke" <spamfree@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
din
> aftale. Det er nødendigt for at kunne råde dig.l

Jeg kan desværre ikke offentligøre ordlyden, da jeg ikke kan finde min
genpart af gældsbrevet og kreditor vil ikke give mig en kopi af hans.

--
Niels

Fra : Henning Makholm

Dato : 03-07-02 16:21

Scripsit "news.sunsite.dk" <niels@biggs.dk>

> Jeg kan desværre ikke offentligøre ordlyden, da jeg ikke kan finde min
> genpart af gældsbrevet og kreditor vil ikke give mig en kopi af hans.

Hm, det må da indgå i hans almindelige aftaleretlige loyalitetspligt
at oplyse dig om hvad han mener I har aftalt, og hvad han bygger den
aftale på.

--
Henning Makholm "What a hideous colour khaki is."

Fra : Peter Dahl

Dato : 04-07-02 18:30

> [...]
>
> Hm, det må da indgå i hans almindelige aftaleretlige loyalitetspligt
> at oplyse dig om hvad han mener I har aftalt, og hvad han bygger den

Opsigelsesfrister i pengeinstitutternes dokumenter varierer efter om det er
privat eller erhverv. Privat kan typisk opsiges med 3 måneders varsel, eller
øjeblikkelig ved en række forhold, fx at debitor tages under
konkursbehandling, flytter til udlandet m.m.
Erhverv er med dags varsel.

Peter