Billedbrowser - også til pdf
Fra : Storm

Dato : 28-06-02 22:18

Skal man op i de helt dyre løsninger før at finde en billedbrowser til
OS 9 der også kan browse på preview af pdf'er?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Pelle Hede

Dato : 28-06-02 22:44

(Storm) wrote:

> Skal man op i de helt dyre løsninger før at finde en billedbrowser til
> OS 9 der også kan browse på preview af pdf'er?

Jeg er ikke sikker på at jeg har forstået hvad du ønsker. Hvorfor vil du
bruge en billedbrowser til det?

Men hvis jeg nu tager et vildskud i tågen, skulle MacGSView på
<http://www.cs.wisc.edu/%7Eghost/macos/index.htm> kunne eksportere til
noget GraphicConverter kan forstå. Det er ihvertfald hvad jeg lige kunne
læse mig til på <http://www.esm.psu.edu/mac-tex/tools.html>

Bemærk jeg har ikke prøvet det, OS 9 er næsten ikke eksisterende på min
maskine.

Pelle

Fra : Storm

Dato : 28-06-02 23:07

Pelle Hede <pelleh@mac.com> wrote:

> [...]
> <http://www.cs.wisc.edu/%7Eghost/macos/index.htm> kunne eksportere til
> noget GraphicConverter kan forstå. Det er ihvertfald hvad jeg lige kunne

Tak for dit indput.
Jeg vil bruge en billedbrowser til hurtigt at browse på alle dtp
filtyper (optimalt) og få et preview. ACDSee klarer det fint for
traditionelle billedfil-typer (dog ikke .psd photoshop-native filer).
Der er så andre eks. fra Digital Zone <http://www.mezzo.dk/>, der også
tager preview af filer som eks. QuarkXPress, men kun viser Acrobat
ikonet for pdf'er.

Efterhånden er pdf'er blevet meget centrale i den grafiske branche, og
for os slutproduktet for alle sager, så specielt pdf ville være godt at
få med i puljen. Kan du se det for dig? Jeg ledte egentlig ikke efter en
browser der _kun_ kunne browse pdf'er, men det kunne måske godt være
løsningen. Og det kan Ghostscript?

Jeg leder efter et værktøj som også folk - mindre tekniske end mig!!!
vil finde brugbart. Vælg en mappe - brows på indholdet, se og vælg.

Så er der helt tunge billeddatabase programmer ... men det var ikke lige
det.

Jeg gennemskuer ikke lige dine link, men jeg kan da se at de ofte nævnes
her i gruppen. Men er det ikke mest værktøj for Unixdrengene?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Pelle Hede

Dato : 28-06-02 23:45

(Storm) wrote:

> [...]
> Der er så andre eks. fra Digital Zone <http://www.mezzo.dk/>, der også
> tager preview af filer som eks. QuarkXPress, men kun viser Acrobat

Jeg er ikke sikker på det med preview, men du kan vel prøve programmet
før du afviser det?

> [...]
> få med i puljen. Kan du se det for dig? Jeg ledte egentlig ikke efter en
> browser der _kun_ kunne browse pdf'er, men det kunne måske godt være

Du behøver ikke Ghostscript. Jeg talte om MacGSView.

Nu har jeg lige startet Classic, hentet MacGSView og installeret den.

Den er ikke kompliceret og har en meget okay mac-feeling over sig. Den
kan åbne pdf og et par stykker til. Udover det har jeg lige eksporteret
en pdf til 24 enkelt sider i jpg format. *Fedest*.

Jeg synes at den har en dejlig retro-brugergrænseflade, om det skyldes
at jeg sjældent laver noget i os 9, eller om det bare er dens
simplicitet skal jeg ikke kunne sige.

Jeg synes den er sød, prisen taget i betragtning.

> Jeg leder efter et værktøj som også folk - mindre tekniske end mig!!!
> vil finde brugbart. Vælg en mappe - brows på indholdet, se og vælg.

Det var nu MacGSView, som jeg havde i tankerne. Den åbner fint pdf, eps
og ps og kan eksportere til jpeg og andet godt, uden at man skal have en
cand.scient.

> [...]
>
> Jeg gennemskuer ikke lige dine link, men jeg kan da se at de ofte nævnes
> her i gruppen. Men er det ikke mest værktøj for Unixdrengene?

Jeg beklager. Min oprindelige tanke var:

MacGSView kan åbne dine formater. Den kan eksportere dine formater til
noget eksempelvist GraphicConverter kan læse.

Og du finder den på <http://www.cs.wisc.edu/%7Eghost/macos/gsv20b3.htm>

At du også bare kan bruge den til at se dine dokumenter er en anden ting.

Jeg beklager at jeg kom til at strø om mig med irrelevante links.

Preview er jeg stadig ikke sikker på.

Pelle

Fra : Storm

Dato : 29-06-02 15:40

> [...]

> simplicitet skal jeg ikke kunne sige.
>
> Jeg synes den er sød, prisen taget i betragtning.

Jeg vil også prøve programmet og afviser det bestemt ikke. Det kan jeg
jo dårligt, når jeg ikke har prøvet det. Umiddelbart kunne jeg bare se,
at det lignede noget, hvor jeg lige skulle "prøve lidt hårdere" - og det
er ikke lige nu.

> [...]
>
> At du også bare kan bruge den til at se dine dokumenter er en anden ting.
>
> Jeg beklager at jeg kom til at strø om mig med irrelevante links.

Jeg takker, og du skal hverken klage eller beklage - Måske kan jeg
bruge linksne en anden gang til noget andet - eller måske bare blive
klogere. F.eks. har jeg aldrig brugt GraphicConverter - men jeg kan jo
se herinde at det er nærmest "default".

Lige nu tror jeg at iView MediaPro var hvad jeg ledte efter. Den
fortjener vist at blive gået lidt efter i sømmene for muligheder.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Pelle Hede

Dato : 29-06-02 16:00

(Storm) wrote:

> [...]
> jo dårligt, når jeg ikke har prøvet det. Umiddelbart kunne jeg bare se,
> at det lignede noget, hvor jeg lige skulle "prøve lidt hårdere" - og det

Jeg var bare ekstremt nostalgisk over den retro-følelse den havde. Jeg
kan se at Preben har fundet et rigtigt guldkorn til dig

> [...]
> bruge linksne en anden gang til noget andet - eller måske bare blive
> klogere. F.eks. har jeg aldrig brugt GraphicConverter - men jeg kan jo

GraphicConverter er et must.

> Lige nu tror jeg at iView MediaPro var hvad jeg ledte efter. Den
> fortjener vist at blive gået lidt efter i sømmene for muligheder.

Det tror jeg også.

Pelle

Fra : Storm

Dato : 29-06-02 21:36

Pelle Hede <pelleh@mac.com> wrote:

> GraphicConverter er et must.

Til hvad?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : N/A

Dato : 30-06-02 11:03

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 30-06-02 11:03

Pelle Hede <pelleh@mac.com> wrote:

> Alle mærkelige billedformater. Har du aldrig haft en Amiga at lege med?
> Eller når en windowsbruger sender et halvt ton .bmp billeder til brug på
> en wæpside. Den har en udemærket batch-funktion hvis man ikke er i humør
> til terminalarbejde.

Graphic Converter er også løsningen, når man vil konvertere sine
billeder den anden vej til noget, som man kan formode, at windowsbrugere
kan åbne. Graphic Converter forsyner de konverterede filer med de
windowsbrugerne nødvendige formatforkortelser efter filnavnet.

Hvad er egentlig det her "batch" for noget? Jeg har set udtrykket både i
Graphic Converter og Acrobat. men det er endnu ikke gået op for mig,
hvad man bruger det til.

Vh

Ove Steen Smidt

Fra : Storm

Dato : 30-06-02 12:17

Ove Steen Smidt <ossmidt@post11.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvad er egentlig det her "batch" for noget? Jeg har set udtrykket både i
> Graphic Converter og Acrobat. men det er endnu ikke gået op for mig,

Som bruger af PhotoShop har konvertering af billeder ikke været noget
problem for mig (har jeg bildt mig ind). Og jeg har altid - hvis muligt
sat mine programmer til at gemme med extension på.

PhotoShop har også kunne køre batchkørsel af mapper i de sidste
adskillige versioner. Det vil sige, du laver en action fra start til
slut, og så kan du ude fra (f.eks.) PhotoShops file-menu køre dette
lille "program" (om det nu virkelig er et program ved jeg ikke, men
sådan opfatter jeg det) "automatisk" på alle filer i en valgt mappe. Nu
om stunder er der mange af Adobes programmer der kan det trick, også
Acrobat 5.0.

Altså du kan gøre samme ting ved alle filer i en mappe på en gang, mens
du rydder op...

Hvad gør Graphic Converter ved skrifter? Kan man konvertere et
dtp-dokument så skrifterne bliver tilgængelige fra pc?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 30-06-02 12:18

ossmidt@post11.tele.dk (Ove Steen Smidt) writes:

> Hvad er egentlig det her "batch" for noget? Jeg har set udtrykket både i
> Graphic Converter og Acrobat. men det er endnu ikke gået op for mig,
> hvad man bruger det til.

På engelsk betyder "batch" "A quantity of anything produced at one
operation". I computersprog hentyder det som regel til, at du tager
en mængde opgaver (f.eks. konverteringen af 45 jpeg billeder til png)
og specificerer dem på en eller anden måde i det der kaldes et
"batchjob". Herefter kan du sætte batchjobbet i gang når det passer
dig, og så står det og tygger mens du drikker kaffe.

Hvis du har Mac OS X kan du prøve at skrive "man batch" i en terminal
(jeg ved ikke om kommandoen findes).
--
Thomas Bjorn Andersen - tbamacnewss@gen-v.net - ICQ: 11413721
+++ATH

Fra : Peter Gersmann

Dato : 30-06-02 13:18

In article <m3bs9t10cv.fsf@ted.gen-v.net>, Thomas Bjorn Andersen
<tbamacnews@gen-v.net> wrote:

> På engelsk betyder "batch" "A quantity of anything produced at one
> operation".

Batch står i Retskrivningsordbogen som "Bundt" men den engelske forklaring er
bedre, for et batch er "en mængde enheder der udsættes for samme behandling".

//Peter Gersmann

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 30-06-02 12:25

> [...]
> Hvad er egentlig det her "batch" for noget? Jeg har set udtrykket både i
> Graphic Converter og Acrobat. men det er endnu ikke gået op for mig,

Batch = parti eller portion.

Anvendes når man i et program ønsker at udføre samme aktion på en større
mængde arkiver.

/Preben

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 29-06-02 00:23

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg leder efter et værktøj som også folk - mindre tekniske end mig!!!
> vil finde brugbart. Vælg en mappe - brows på indholdet, se og vælg.

Hent først MacGSView installeren:
<ftp://mirror.cs.wisc.edu/pub/mirrors/ghost/aladdin/gs600/mac/test/MacGS
View_2.0b3_Installer.bin>

Når den er installeret, har du udover programmet MacGSView, også fået
programunderstøttelse for postscript. (en udvidelse: GhostScriptLib PPC
og en mappe i programunderstøttelse).

Hent derefer f.eks. programmet iView Medie Pro:
<http://www.iview-multimedia.com/bin/ivmp.sit>

Installer og sørg for at gruppen DTP er slået til.
Bingo; preview af EPS, PDF, AI, QXD, you name it.
(hele mapper kan droppes på åbent katalog-vindue)

/Preben

Fra : Pelle Hede

Dato : 29-06-02 01:00

(Preben Bødker Nielsen) wrote:

> [...]
> Bingo; preview af EPS, PDF, AI, QXD, you name it.
> (hele mapper kan droppes på åbent katalog-vindue)

Jeg må indrømme at den helt klart sparker r** af et gui-program. Hvordan
og hvor finder du dog disse programmer? Jeg anede ikke der fandtes så
smarte gui-dimser

Pelle

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 29-06-02 12:27

Pelle Hede <pelleh@mac.com> wrote:
> Jeg må indrømme at den helt klart sparker r** af et gui-program.

Prøv også programmets html-eksport.
Og bemærk muligheden for en "auto-update-mappe".

>Hvordan
> og hvor finder du dog disse programmer?

10 års installation af diverse "nytteløs" software sætter sine spor

Seriøst skulle jeg for mange år siden bruge et program, som Nina
beskiver.
Avis og annonceproduktion på Lokalsætteriet (uge- og dagblade).
iView Multimedia (hed det dengang) var bedste bud.
Største anke var manglende preview på Quark-dokumenter og EPSer.
Begge dele findes nu (Quark-delen kræver den ekstra Xtension).

/Preben

Fra : Pelle Hede

Dato : 29-06-02 13:53

> 10 års installation af diverse "nytteløs" software sætter sine spor

Men hvorfor har jeg ikke lagt mærke til den noget før? Den kunne jeg
godt have brugt for et halvt år siden. *suk*

Pelle

Fra : N/A

Dato : 29-06-02 16:36

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 29-06-02 16:36

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Tak til dig og Peter Zorilla. Til en _ikke_ privat løsning synes jeg
> bestemt ikke den er dyr. 70 Euro for enkeltbruger, 330 Euro for
> 5-bruger. Og så kører den tilsyneladen flot på OS 9, selv om den er
> skabt til OS X.

Du mener "som skabt til". Den er pre-OS X.

> Hvordan kunne jeg undgå at kende den, kunne man spørge Ja, og
> html-eksporten er helt suveræn til at dele overblik med andre hurtigt.
>
> Hvor meget databasemuligheder der ligger i catalogerne kan jeg ikke lige
> gennemskue, men det kan da vist fint supplere vores DiskTracker arkiv -
> måske med links til iview sags-billedkatalog på intranettet?

Lige præcis DiskTracker er sjovt nok min andet favorit
"katalog-program".

> Hvad mener du med programunderstøttelse for postscript?
> I min opfattelse er pdf (i hvertfald oprindeligt) preview på en
> postscriptfil, men det har jo udviklet sig kraftigt, med forms, script
> og xml-mulighederne. Er jeg simpelthen nødt til at sætte mig ind i
> GhostScript hvis jeg vil følge lidt med?
> I øjeblikket bruger jeg kun Adobe.

Hvis du bruger iView uden at have GhostScriptLib PPC i Systemmappe/Udv.
samt mappen GhostScript i programunderstøttelse, kan iView _ikke_ lave
preview af PDFer.
Det er altså GhostScript der hjælper iView med previewet.

En præcision:
Du skal _kun_ installere MacGSView.
Derefter kan du glemme alt om MacGSView. Brug iView.

> Det ser så ud til at den kan give problemer med scripts, det må jeg så
> se på. Jeg har jo en OSA menu kørende men har slået min suppe-script
> fra igen (jeg er ikke sikker, men hvis jeg havde en pdf-destiller der
> var ved at sige "relocating files" samtidig med at suppe-scriptet
> hentede mails - synes jeg systemet gav sig/op).
>
> Mon der er en pc-version?

Ikke forstået. Probs. med hvilke scripts (iViews?)
PC-version af hvad (iView?)

/Preben

Fra : Storm

Dato : 29-06-02 21:36

Preben Bødker Nielsen <gizmo@os.dk> wrote:

> Du mener "som skabt til". Den er pre-OS X.

OK - Jeg læste "Made for OS X" som skabt til OS X... på deres
hjemmeside, men pyt.

> [...]
>
> En præcision:
> Du skal _kun_ installere MacGSView.
> Derefter kan du glemme alt om MacGSView. Brug iView.

Ok - tak.

> Ikke forstået. Probs. med hvilke scripts (iViews?)

De skriver i "Known issues" MacOS 9.2.2. - AppleScript 1.7 udførelse
kvitter iView. (Dog rettet med v1.8).

> PC-version af hvad (iView?)

Ja?

Ha, for et år siden havde vi planer om en større billeddatabaseløsning.
Jeg prøvede at søge på forskelligt dengang, som jeg skrev ned og gemte.
Jeg havde en kategori af små billige programmer der ikke kunne se
dtp-montage programmer, eps- og pdf - her stod iView også under. Er dens
forbedringer så nye - eller havde jeg fundet gamle oplysninger?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 29-06-02 22:31

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:
> De skriver i "Known issues" MacOS 9.2.2. - AppleScript 1.7 udførelse
> kvitter iView. (Dog rettet med v1.8).

Applescript 1.8 findes endnu kun på engelsk.

OSAmenu er på iView-buglisten.
Den bruger du vist, ikke. Prøv uden den!

> Ja?

Findes ikke.
Lav dine kataloger på Mac og lad Windåserne se dem som html-arkiver.

> [...]
> dtp-montage programmer, eps- og pdf - her stod iView også under. Er dens
> forbedringer så nye - eller havde jeg fundet gamle oplysninger?

iView (Multimedia) er fra 1995.
Tror jeg startede med den i 99.
Der var vist problemer med nogle EPSpreview, men ikke alle.
Quark-preview kom til med den seperate Xtension (som man betaler ekstra
for).
Preview af PDF kom først/kun til med brugen af GhostScript.

/Preben

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 30-06-02 11:03

> [...]
> for).
> Preview af PDF kom først/kun til med brugen af GhostScript.

iView hedder mig bekendt i den nyeste version "iView Media Pro" og har
en hel del nye faciliteter. Alligevel foretrækker jeg
Multimedia-versionen, fordi det her er mere enkelt at styre opsætningen
af et billedkatalog til papirudskrivning eller eksport til pdf. I Media
Pro-versionen er det endnu ikke lykkedes mig at finde ud af, hvordan jeg
skal bestemme, hvormange rækker og kolonner jeg vil have på en side.

Vh.

Ove Steen Smidt

Fra : Storm

Dato : 30-06-02 12:20

> [...]

> Pro-versionen er det endnu ikke lykkedes mig at finde ud af, hvordan jeg
> skal bestemme, hvormange rækker og kolonner jeg vil have på en side.

Det er da det første jeg bliver spurgt om i iView MediaPro-versionen,
når jeg siger make html-gallery - virker det bare ikke for dig?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 30-06-02 12:25

> iView hedder mig bekendt i den nyeste version "iView Media Pro"

Det er derfor jeg skriver Multimedia i parantes.

> [...]
> Pro-versionen er det endnu ikke lykkedes mig at finde ud af, hvordan jeg
> skal bestemme, hvormange rækker og kolonner jeg vil have på en side.

Sådan:
Print/grid* (vælg mellem vinduets opsætning eller egen defination.

*på dansk; gitter.

/Preben

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 30-06-02 19:32

> [...]

> Sådan:
> Print/grid* (vælg mellem vinduets opsætning eller egen defination.

Jotak. Det er nok, fordi metoden er så forskellig fra den gamle version,
at jeg næsten har troet, at muligheden var bortfaldet. Og så er jeg
kommet skævt ind på den.

Vh.

Ove Steen

Fra : Jan Jonasen

Dato : 29-06-02 19:27

In article <1feii5t.1rf7nss1mwpy4tN%Ninzen@ofir.dk>, Ninzen@ofir.dk says...
> Der er så andre eks. fra Digital Zone <http://www.mezzo.dk/>, der også
> tager preview af filer som eks. QuarkXPress, men kun viser Acrobat
> ikonet for pdf'er.

Undskyld, men Mezzo laver ikke softwaren, det gør selve Digital Zone
<http://www.digitalzone.dk>. Her er der også en demo af en single bruger
udgave til download.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Storm

Dato : 29-06-02 21:36

Jan Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> In article <1feii5t.1rf7nss1mwpy4tN%Ninzen@ofir.dk>, Ninzen@ofir.dk says...
> >
> Undskyld, men Mezzo laver ikke softwaren, det gør selve Digital Zone
> [...]

Undskyld, men jeg skrev da også: fra Digital Zone Mezzo kører bare
en "download og vind"-ting i øjeblikket, men det gør Digital Zone måske
osse. - Hvad er det vi undskylder

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Jan Jonasen

Dato : 29-06-02 22:06

In article <1fek9ay.2yqap3mtctafN%Ninzen@ofir.dk>, Ninzen@ofir.dk says...
> Undskyld, men jeg skrev da også: fra Digital Zone Mezzo kører bare
> en "download og vind"-ting i øjeblikket, men det gør Digital Zone måske
> osse. - Hvad er det vi undskylder

Jeg undskylder, da det var en næsten ligegyldig oplysning fra min side

Fra : Peter Gersmann

Dato : 28-06-02 22:35

In article <1feignb.idvwqn8aom9sN%Ninzen@ofir.dk>, Ninzen@ofir.dk (Storm)
wrote:

> Skal man op i de helt dyre løsninger før at finde en billedbrowser til
> OS 9 der også kan browse på preview af pdf'er?

Ja.

//Peter

Fra : Storm

Dato : 28-06-02 22:44

Peter Gersmann <moof.nospamforme@tdc-broadband.dk> wrote:

> Ja.

Mærkeligt - jeg ville tro det format måtte være det letteste.

Men - øv så - og tak. Jeg har også ledt grundigt uden held.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Peter Gersmann

Dato : 29-06-02 05:01

In article <1feihqr.1cfyycvjkwdweN%Ninzen@ofir.dk>, Ninzen@ofir.dk (Storm)
wrote:

> Mærkeligt - jeg ville tro det format måtte være det letteste.
>
> Men - øv så - og tak. Jeg har også ledt grundigt uden held.

Hvis kriteriet er "det skal være billigt", og at du som ACDSee bruger er fint
tilfreds med ikke at have en database så er der jo nu skitseret en række
løsninger.

iView Media Pro er en bedre løsning. Den skal jo ikke opbygge Thumbnails hver
gang. Desuden giver den oplysninger om kvalitet, farverum etc. Hvis du ikke
vil søge i indholdet af dine PDF'er men "bare" se forsider kunne iView være
en løsning.

Vh.
Peter Gersmann

Fra : Storm

Dato : 29-06-02 15:57

> [...]

> tilfreds med ikke at have en database så er der jo nu skitseret en række

Tilfreds med og tilfreds med... - vi kan leve med mindre

> iView Media Pro er en bedre løsning. Den skal jo ikke opbygge Thumbnails hver
> gang.

Kæmpefordel.

> Desuden giver den oplysninger om kvalitet, farverum etc. Hvis du ikke
> vil søge i indholdet af dine PDF'er men "bare" se forsider kunne iView være
> en løsning.

Ja, det kan jeg nøjes med. Det lyder fint.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Zorilla

Dato : 29-06-02 00:09

On 28/06/02 23:17, in article 1feignb.idvwqn8aom9sN%Ninzen@ofir.dk, "Storm"
<Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Skal man op i de helt dyre løsninger før at finde en billedbrowser til
> OS 9 der også kan browse på preview af pdf'er?

Kommer an på hvad du forstår ved dyre løsninger, iViewMedia Pro kan i
hvertfald hvad du ønsker.

mvh
Peter