Defekt luftfilter?
Fra : Jens

Dato : 28-06-02 18:51

Hej i gruppen,

Jeg har brug for en lidt mere sagkyndig vurdering af et problem, end jeg
selv er i stand til at give:

Min MC opfører sig underligt. Forleden dag under kørsel døede motoren
pludseligt,
dvs. al trækkraft forsvandt, og den ville ikke tage gassen over ca. 3500
rpm.
Jeg var kunne kun lige få den op på 60 km/t resten af vejen hjem.

Efter at den havde stået natten over, var der ingen problemer. Og den kørte
fint hele dagen.
Men! I dag gjorde den det samme igen. Jeg har haft benzinhanerne skildt ad
og renset
dem for rust og tømt tanken helt i den tro at den ikke fik benzin nok pga.
snavs. Det har dog ikke hjulpet.

Under ovenstående operation er jeg også blevet opmærksom på at der er kommet
et hul i mit luftfilter.
Et temmelig stort hul. Mit spørgsmål er således:

Kan det skyldes hullet i luftfiltret at MC'en ikke vil trække over ca. 3500
rpm, og at den knalder
og brager når man forsøger?

Med venlig hilsen
Jens

Fra : Jens

Dato : 28-06-02 19:00

Det skal hertil lige siges at jeg ikke har haft skildt kaburatorne helt ad.
Jeg har drænet dem for benzin, men ikke taget fra hinanden og renset. Mit
håb var at jeg kunne undgå det. Jeg vil lige vide om det skyldes det defekte
luftfilter inden jeg går videre med at pille dem fra hinanden.

/Jens

Fra : Søren Lindholt

Dato : 28-06-02 22:21

"Jens" <jens@jatak.com> skrev i en meddelelse
> [...]
defekte
> luftfilter inden jeg går videre med at pille dem fra hinanden.

Hullet kan netop opstå ved at den "knalder" bagud , der kan stå flammer
baglæns igennem karb. og de kan smelte huller i luftfiltret. På min XT350 er
der normalt et metalgitter til at forhindre dette.

Derudover har luftfilteret da noget at sige mht. motorgang, men skulle da
ikke have så meget som du beskriver..

Har du tjekket lufthullet til tanken, der hvor luften kommer ind når benzen
går ud?

Jeg kan ikke lige komme på noget, men skriv da lige hvad det er for en mc,
det hjælper nok på buddene,

mvh Søren

Fra : Jens

Dato : 28-06-02 22:34

> Har du tjekket lufthullet til tanken, der hvor luften kommer ind når
benzen
> går ud?

Der skulle være hul igennem.

> Jeg kan ikke lige komme på noget, men skriv da lige hvad det er for en mc,
> det hjælper nok på buddene,

Det kan der være noget om :)
Det er en gammel Yamaha XS500 fra 77.

Jeg har skilt kaburatoren ad, hvilket ser ud til at have hjulpet. Nu har jeg
bare et nyt problem. Suk. Jeg tror jeg er kommet til at samle kaburatoren
forkert efter jeg rensede den. Nu går den helt akom når chokeren bliver
slået til for at starte. (ca. 4000 rpm, mod 3000 rpm før). Når chokere er
slået fra er problemet nærmest omvendt end før. Nu vil den ikke rigtig tage
gassen til at starte med. Den er meget langsom til at komme op i
omdrejninger, men den kan fint holde sig deroppe uden at hakke og sprutte.

Jeg må nok krybe til korset, og sende den til de professionelle...

Tak for hjælpen i øvrigt. Jeg var ikke klar over det med luftfiltret.

/Jens

Fra : Martin Sørensen

Dato : 29-06-02 01:27

> [...]
over ca. 3500
> rpm. Jeg var kunne kun lige få den op på 60 km/t resten af vejen hjem.

Ca. det samme oplevede jeg i forgårs. Den kom sig blot igen. Idag gjorde den
det så endnu engang, og det var så fordi den kun kørte på én cylinder (ud af
to). Den larmede underligt, trak dårligere end en Puch Maxi og skød ud
gennem udstødningen når jeg gav gas. Jeg fik den dog trillet hjem med ca.
40-50km/t. Der var heldigvis ikke mange hundrede meter.

Hvis den ene cylinder ikke kører, så kan der være flere årsager. Efter en
justering af min karburator, kom min umiddelbart til at virke igen, men det
er jo ikke sikkert endnu.

> [...]
3500
> rpm, og at den knalder og brager når man forsøger?

Som de andre skriver, så er det nok fejlen der har forårsaget hullet og ikke
omvendt.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jens

Dato : 29-06-02 07:45

Jeg vil lige sige gruppen tak for de svar jeg fik. De har været meget
behjælpelige.
Jeg rensede her til morgen kaburatoren, og i den forbindelse kunne jeg se at
alt det snuller som var brændt/flået af luftfiltret havde haft fri adgang
til kaburatoren. Den var ikke særlig beskidt, men forbindelsen mellem
luftfilter og kaburator var foret med luftfilterslam. Efter at have haft det
hele skilt ad virker det hele tilsyneladende som det skal.
Jeg har dog fået en lille lækage omkring holderen til benzinhanen. Findes
der noget flydende pakning man kan smøre på hanen så der ikke er lækage? Den
lækker der hvor selve hanen sidder fast på tanken.

Med venlig hilsen

/Jens

Fra : Armand

Dato : 29-06-02 09:34

> [...]
lækage? Den
> lækker der hvor selve hanen sidder fast på tanken.

Hvis ikke (guderne forbyde det) at det skyldes en tæring så det lækker
ved
siden af monteringen, så er bensinhanen pakket med en simpel O-ring, som
du
blot skal forny!

Pas på med at få forbyttet "ON-RES-PRI -skiltet" på bensinhanerne! De
er spejlvendte hvorved du risikerer at den står på reserve, når den
viser ON (= sure erfaringer fra min tid på XS 500!)!

XS'eren burde forøvrigt have et metalgitter á det Rittig nævner på
forvæggen i luftfilterkassen!!

Opstartsproblemer:
Har du haft luftskruerne (er spidse og sidder siden-ind i karburatoren
med en fjeder bag) ude, og i fald: hvorledes har du iskruet dem igen?
Normalt skal de monteres et par omgange udskruet fra bunden, og sidenhen
fifles med, en for en, til motoren går med højest opnåelige tomgang (som
undervejs
sikkert får brug for at blive justeret ned)!
Find dk.fritid.motorcykel på Google news og søg på "luftskruer", hvorved
en grundigere beskrivelse deraf og fra min hånd bør dukke op!

--
Armand.

Fra : Søren Lindholt

Dato : 29-06-02 10:28

> XS'eren burde forøvrigt have et metalgitter á det Rittig nævner

GRRRR det var altså mig der skrev det ) (Rittig ved ingenting om
XT350ere...)

mvh Søren.

Fra : Claus Rittig

Dato : 29-06-02 15:45

"Søren Lindholt" <lindholt@person.dk> skrev i en meddelelse

> GRRRR det var altså mig der skrev det ) (Rittig ved ingenting om
> XT350ere...)

Nå? Jeg ved da at din går ad helvede til...

Det metalgitter sidder på stort set alle off-road motorcykler, også min
Honda.
Men det er rigtigt - det var ikke mig der bragte det på bane.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 29-06-02 19:26

Søren Lindholt <lindholt@person.dk> skrev i en

> GRRRR det var altså mig der skrev det ) (Rittig ved ingenting om
> XT350ere...)

Ups - En smutter!
Undskyld Bent!

--
Armand

Fra : Jens

Dato : 29-06-02 13:26

> [...]
> ved
> siden af monteringen, så er bensinhanen pakket med en simpel O-ring, som

Lækagen sidder mellem selve tanken og hanen. Der er en oval (meget, nærmest
aflang) papir/lærreds-pakning der sandsynligvis har siddet der siden cyklen
blev lavet. Jeg tror at den var groet fast på tanken, og at jeg i min iver
for at få hanen ud af tanken er kommer til at flosse den lidt. Jeg
spekulerer på om man kan finde noget "fugemasse" eller lign. der kan holde
til benzinen at smøre mellen tanken og selve hanen.

> [...]
> viser ON (= sure erfaringer fra min tid på XS 500!)!

> XS'eren burde forøvrigt have et metalgitter á det Rittig nævner på

Det er der skam også, og her inde i lå en del af de ødelagte luftfilter
også. Det var dog så smadret at en del af det var kommet ud i plastkassen
mellem luftfilterkassen og kaburatoren.

> [...]
> Find dk.fritid.motorcykel på Google news og søg på "luftskruer", hvorved
> en grundigere beskrivelse deraf og fra min hånd bør dukke op!

Jeg fandt ud af at wiren fra gashåndtaget til kaburatoren pludseligt var for
kort. Arg! var min første tanke, nu har jeg bøjet kaburatoren. Men det viser
sig at gashåndtaget kan forkorte eller forlænge wiren med at antal "klik"
når man drejer på det uden at wiren er sat fast. Jeg drejede det lidt ud og
nu kører alt som det skal.

Alt dette her skyldes i øvrigt at jeg skulle have lavet et nyt sæde. Tillad
mig her at give mine varmeste anbefalinger til Fix Autopolstring (tæt ved
Hedensted). Jeg bruger cyklen til daglig transport så jeg var ked af at
sende sædet derned i en uge for at få det lavet. Jeg skrev et par mails
sammen med Per dernede fra, og han sagde at jeg bare kunne komme forbi en
lørdag eller søndag så ville han lave det mens jeg ventede. Og det gjorde
han. Jeg var der i dag klokken 10.00 og var tilbage i Århus kl. 12.04. Sædet
er nu pænere end originalt, og en del mere behageligt at sidde på. Det tog
ham alt i alt 5 kvarter at pille det gamle betræk af, tage mål, klippe og sy
et nyt, lægge nyt skumgummi på, og sætte det hele sammen, og så gav han oven
i købet drikkevarer mens jeg ventede. Pris: 350,- alt incl.
Det kalder jeg fandme service. Det er helt sikkert ikke sidste gang jeg får
lavet et sæde hos dem.

Fra : N/A

Dato : 29-06-02 20:17

Fra : Jens

Dato : 29-06-02 20:17

> Jens <jens@jatak.com> skrev i en
> lækker
> O-ring,
> nærmest
> cyklen
>
> Jeg husker det som, og Haynes bekræfter at: Det er en O-ring der sidder
> som pakning dér!
> Er der ikke en rille til en O-ring i flangen på bensinhanen?
>
> --
> Armand.

Det er der ganske rigtigt. Men lækagen er der hvor holderen til hanen sidder
fast på tanken. Altså der hvor de to rør der går op i tanken sidder.
Jeg kan ikke stramme de to skruer der sidder op i tanken nok til at stoppe
det fra at sive en lille bitte smugle. Det er ikke noget problem, men det er
ikke så fedt at der siver en lille smule benzin ud hele tiden. Hanen er våd
hele tiden, og det lugter ikke så godt.

Jeg har for øvrigt længe forsøgt at skaffe en Haynes eller Clymers manual
til min MC. De er ikke til at få fat i nogen steder. Du skulle tilfældigvis
ikke kende et sted hvor man kunne købe dem? Evt. på nettet?

Fra : Ole Baun

Dato : 29-06-02 20:54

"Jens" skrev i en meddelelse

> [...]
tilfældigvis
> ikke kende et sted hvor man kunne købe dem? Evt. på nettet?

Prøv den her: http://www.danbbs.dk/~bbb/b.htm
Jeg har godt nok aldrig selv handlet der, men den skulle være god nok.

Ole Baun

Fra : Armand

Dato : 30-06-02 11:12

> [...]
> fast på tanken. Altså der hvor de to rør der går op i tanken sidder.
> Jeg kan ikke stramme de to skruer der sidder op i tanken nok til at

Bensinsystemet skal være tæt!
Men jeg forstår ikke dit problem:
Den omtalte O-ring ligger udenom bolthullerne således at der ikke kan
trænge bensin ud imellem tankbund/flange!
Der kan stadig trænge noget ud under bolthovederne; men dét skal et par
kobberskiver pakke!
At der ikke er særligt godt pakket omkring hanens indre rør, betyder
intet,
for dér løber bensinen jo blot ned igennem ventilen og ud i slangen!
Pakker ventilen løber der intet forbi når den er lukket!

> Jeg har for øvrigt længe forsøgt at skaffe en Haynes eller Clymers
> manual til min MC. De er ikke til at få fat i nogen steder.

Jeg har min gamle Haynes (#308!) liggende, så det bekræfter at den
findes!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 28-06-02 19:11

> [...]
skildt ad
> og renset dem for rust og tømt tanken helt i den tro at den ikke fik

Jeg tror ikke at di luftfilter bærer skylden for lige dét; men få det da
skiftet hurtigst muligt (luftfiltre er almindelige servicedele, som man
må forvente udgiften til udskiftning af ind imellem!)!

Mit bud på miserens årsag:
Havde du måske lige forinden benyttet dig af reservetanken?
Nogle vil kalde det for en af mine mani'er; men jeg rammer jævnligt
rigtigt ved at foreslå folk at tømme deres svømmerhuse for bensin, og
derved også få det vand
ud, som er blevet lukket i karbunaderne ved brug af RES!

Nærmere forklaring:
- Vand er tungere end bensin og lægger sig derfor på bunden af tanken.
Dér gør det ingen skade, sålænge man blot bruger "alm. tank", som lukker
ud igennem et rør, der stikker op fra bunden af tanken. RES-positionen
derimod lukker ud fra bunden - Hvor vandet måtte ligge!
- Hvorfra alt det vand kommer?
Tjaeh :-/
Udkondensering af fugt fra luften henunder vinteropstaldningen, er nok
den største synder - Den bedste måde at undgå dét på er at undgå luftrum
i tanken, også til dagligt!
Hvad der end måtte komme i tanken af vand opløses aldrig hvorfor mængden
stille og roligt bygger sig op med tiden, lige til den dag man bruger
RES!

--
Armand.

Fra : Søren Lindholt

Dato : 29-06-02 10:23

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse > Mit bud på
> [...]
> Nogle vil kalde det for en af mine mani'er; men jeg rammer jævnligt
> rigtigt ved at foreslå folk at tømme deres svømmerhuse for bensin, og

Men du glemmer ligeså tit at foreslå en snaps karburatoralkohol i tanken med
mellemrum. Det blander sig med vandet og ryger igennem systemet.

Kommer du til FIM ??

S.

Fra : Armand

Dato : 29-06-02 19:26

> Men du glemmer ligeså tit at foreslå en snaps karburatoralkohol i
tanken med
> mellemrum. Det blander sig med vandet og ryger igennem systemet.

Jup! Så rigtigt, så rigtigt!!

> Kommer du til FIM ??

Desværre
Arr. befinder sig for fjernt for mig, der ikke kunne tage fri til jobbet
som arr.-slave

--
Armand.
(Tidl. DMC-slave, der lige forpassede chancen for at genoptage

Fra : N/A

Dato : 29-06-02 09:31

Fra : Mads Stetter

Dato : 29-06-02 09:31

"Henning" <henning@see.sig> skrev i en meddelelse
3500 rpm, og at den knalder og brager når man forsøger?

> Jaeh, det påvirker da karbureringen. Hvis det er en 4T med CV
karburatorer, tror jeg dog ikke, at hullet direkte kan give så store
problemer. Måske noget af filtermaterialet har sat sig fast et sted i en
karburator?

Den var ikke særlig beskidt, men forbindelsen mellem
luftfilter og kaburator var foret med luftfilterslam.

*Fanfare*

Og første præmien går til... *TADA.wav*.... HENNING

Tillykke tillykke, (Giver hånd)

Go' Week til alle

--
Mvh Mads Stetter
DT125R (Krøllet)

Fra : Armand

Dato : 29-06-02 09:59

Mads Stetter <m_stetter@hotmail.com> skrev i en

> Den var ikke særlig beskidt, men forbindelsen mellem
> luftfilter og kaburator var foret med luftfilterslam.

Æh - "slam" ? :-/

Der skulle ikke komme decideret slam fra selve luftfilteret!
Gearkasseudluftningen ender (formodentlig stadig!) i luftfilterkassen
lige imellem stutsene til karburatorerne og det kan hænde at det er
snask (á: "mayonaisse") derfra der er blevet trukket ind i karbunaderne,
Men det har vel ikke noget med luftfilterets hul at gøre :-/

I fald at det er "mayonnaisse" der er kommet med ind, må der være en
årsag
til at det pludseligt er sket :-/
Foregik tingene ved almindelig jævn kørsel i højgear??

--
Armand.