blomstrende, duftende roser
Fra : Sussie

Dato : 28-06-02 18:52

Jeg har tænkt mig at tage et hjørne af græsplænen og lave et rosenbed.
Er det ok for roserne at der kun er en smule sol i løbet af dagen????

Jeg har hørt om nogle roser der blomstrer længe og dufter rigtig meget, for
det er lige præcis de egenskaber jeg ønsker mig.
Kan det passe de hed Nye Engelske Roser?????? Eller hvilken sort skal jeg
vælge?????

Alle gode forslag er meget velkomne da jeg ikke ved noget om roser
overhovedet.

Hvordan gør jeg bedst????

Sussie

Fra : Aksel

Dato : 28-06-02 20:04

"Sussie" <ann.lau@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vælge?????
>
> Alle gode forslag er meget velkomne da jeg ikke ved noget om roser

Engelske roser, også kaldet Austin roser efter den gartner der har
fremdyrket de fleste af dem, er meget smukke og for det meste duftende, prøv
at se udvalget på http://rosenposten.dk/index2.asp
der står en god beskrivelse af de enkelte typer, men det ser ud til at de
alle kræver mindst 6 timers sol, generelt er roser solkrævende, selv 6 timer
er i underkanten for god vækst og blomstring.
Rosen "Dronning Margrethe" er meget smuk og blomstrer hele sommeren og har
en fin duft..
På linket rosentips er der en kort liste over roser der kan klare sig med
lidt lys.

Hilsen Aksel

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-06-02 20:11

On Fri, 28 Jun 2002 19:52:17 +0200, "Sussie" <ann.lau@ofir.dk> wrote:

>Jeg har tænkt mig at tage et hjørne af græsplænen og lave et rosenbed.
>Er det ok for roserne at der kun er en smule sol i løbet af dagen????

Jo mere sol jo bedre.... de blostrer mest hvis de får masser af sol. Men
hvis der ellers bare er lyst, så kan det godt lade sig gøre alligevel,
selv om der ikke er direkte sol.

> [...]
>det er lige præcis de egenskaber jeg ønsker mig.
>Kan det passe de hed Nye Engelske Roser?????? Eller hvilken sort skal jeg

Engelske roser, det er nyere sorter som generelt er sundere end roser
var for 10-20 år siden, og som tilmed næsten altid dufter vidunderligt.

>Alle gode forslag er meget velkomne da jeg ikke ved noget om roser
>overhovedet.
>
>Hvordan gør jeg bedst????

Prøv at snuse lidt rundt på http://www.rosenposten.dk/ - der kan du se
massevis af rosensorter, du kan søge på blomstringstid, farve, duft osv.
Og tilmed bestille roserne der hvis det har interesse. (Jeg vil lige
skyde ind at Knud Pedersen som driver siden, laver nogle rigtig flotte
kraftige rosenplanter, de kan kun anbefales).

Men nu du siger at der ikke er meget sol hvor de skal stå, at de skal
blomstre længe, at de skal dufte og at du ikke ved så meget om roser, så
vil jeg anbefale noget i stil med Rosa rugosa 'Hansa'. Det er en
hybenrose, med røde blomster. Hybenroser blomster længe, de dufter skide
godt og de er meget nemme. Der findes flere sorter af hybenroser, men
det er vigtigt når du skal have dem, at du tydeligt siger at det skal
være podede/okulerede!. Hybenroser som gror på egen rod er godt nok de
billigste, men de sætter rodskud ud til alle sider og kan godt blive et
problem.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Søren Zoëga

Dato : 29-06-02 10:35

Bare husk på, at stående fugt er en af rosernes værste fjender.
Hvis der ikke er for meget sol er det ekstra vigtigt at der er et godt
luftskifte omkring planterne.

mvh

Søren

Fra : Sussie

Dato : 29-06-02 17:38

Tusind tak for svarene allesammen.

Det glæder jeg mig til at finde lære mere om.

Sussie

Fra : Senior

Dato : 29-06-02 21:26

Jeg fik et meget flot rosenkatalog med Engelse roser igennem brochure
bestillingen på Ide' nyt.
Det kom fra Rosenposten, så måske kan du sende en mail til dem og be' om et
katalog.

Niels