Snegleforskrækker
Fra : Emil

Dato : 28-06-02 17:03

Jeg så lige, at nogle amerikanske forskere har fundet ud af at
snegle ikke bryder sig om koffein.

De anbefaler at sprøjte afgrøderne med en blanding af 1 kop kaffe
plus 4 kopper vand. Så vil sneglene finde andre græsgange.

Koffeinen virker som en slags nervegift på sneglene.
Det anbefales at man ikke bruger størrer koncentration, da det
kan slå sneglene ihjel.

---ooo0ooo---

Så det er da nemt at prøve.
Hvis nogen prøver, og får held dermed, så fortæl, fortæl!

m.v.h. Emil

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-06-02 20:04

On Fri, 28 Jun 2002 18:02:46 +0200, Emil <emilsen@image.dk> wrote:

>Jeg så lige, at nogle amerikanske forskere har fundet ud af at
>snegle ikke bryder sig om koffein.

Har du en henvisning til det? (Der hvor du så det)

> [...]
>
>Koffeinen virker som en slags nervegift på sneglene.
>Det anbefales at man ikke bruger størrer koncentration, da det

Hmm.. Nu kan jeg sådan set godt se fordelen i at de bæster bliver slået
ihjel...

http://www.gartneriet.dk

Fra : Emil

Dato : 28-06-02 21:01

On Fri, 28 Jun 2002, Mads Lie Jensen wrote:

>Har du en henvisning til det? (Der hvor du så det)

http://www.3sat.de/nano/news/34431/index.html

Det er på tysk, men der er ikke så mange svære gloser. Kanske
nogen vil oversætte til dansk?

Der er flere link´s til relevante sider.

Der står bla bla:

Gefräßige Schnecken können offenbar mit Koffein von Salatfeldern
verdrängt werden. Schon ein Spray mit 0,01 Prozent Koffein habe
sich als Anti-Schnecken-Mittel bewährt, heißt es in einer Studie
der Forschungslabors des US-Landwirtschaftsministeriums in
Hawaii, die im britischen Wissenschaftsmagazins "Nature"
veröffentlicht wird.

Die Entdeckung sei eher zufällig bei einem Test zur Bekämpfung
von Fröschen gemacht worden. Die Wissenschaftler empfehlen, auf
der Grundlage ihrer Erkenntnisse ein umweltschonendes
Pflanzenschutzmittel mit Koffein zu entwickeln. "Wenn große
Schnecken auf lockerem Boden lagen und mit ein- bis
zweiprozentiger Koffein-Lösung besprüht wurden, begannen sie sich
wild zu krümmen", heißt es in dem Bericht der Wissenschaftler.
"Überleben konnten nur die, die sich direkt nach dem Einsetzen
der Behandlung in die Erde eingruben." Lag der Koffein-Pegel der
Lösung, mit der die Schnecken besprüht wurden, bei nur 0,01
Prozent, ließen sie immer noch rasch vom Blattsalat ab. Zum
Vergleich: Löslicher Kaffee enthält 0,05 Prozent Koffein,
Filterkaffee etwas mehr.

Da Koffein wasserlöslich ist, halten die Wissenschaftler eine
Nutzung in Pestiziden für leicht möglich. So würden Schnecken
beim Aufsaugen von Flüssigkeit, die sie zur Schleimproduktion
benötigen, von den zu schützenden Pflanzenkulturen abgeschreckt.
Schädliche Auswirkungen des Koffeins auf die Pflanzen oder auf
die menschlichen Verbraucher seien nicht zu erwarten. Koffein
kommt in der Natur in Kaffee-Samen, Tee-Blättern und der
Mate-Pflanze vor, außerdem in Kakao- und Colafrüchten.

Fra : Emil

Dato : 28-06-02 21:21

On Fri, 28 Jun 2002 21:04:09 +0200, Mads Lie Jensen wrote:

>Har du en henvisning til det? (Der hvor du så det)

Måske er den engelske henvisning bedre:

http://www.nature.com/

m.v.h. Emil

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 28-06-02 21:38

> [...]

>De anbefaler at sprøjte afgrøderne med en blanding af 1 kop kaffe
>plus 4 kopper vand. Så vil sneglene finde andre græsgange.

Er det ikke nok, at jeg ofrer årgangsdåseøllebøllerne (læs: udløbet øl
på dåse) på de djævle

Det skal i parantes lige nævnes, at mine ølfælder (juicekarton uden
top fyldt med øl gravet ned under rabarberplanterne med 1 cm. kant
over jorden) har virket formidabelt, efter jeg forsøgte mig udendørs
istedet for i drivhuset. De er nogle rigtige drukkenbolde (men det er
ikke lækkert at fjerne resterne uadr).

Apropos drivhuset, så lavede jeg for et øjeblik siden forberedelserne
til mit første lille "kaffe til sneglen" forsøg. På et udvalgt (læs:
meget yndet indgangssted) sted dryssede jeg resterne af aftenens
kaffe, nemlig grumset ud over jorden og ligene af en snes snegle. Så
venter jeg spændt på at se, om nattens gæster har fortærret de døde -
eller grumset har holdt dem væk.

Virker det ikke, så må jeg vel ofre lidt af aftenkaffen imorgen...

Hjerteligst
Dorte
"Kvinden med leen i haven og drivhuset"

Fra : Emil

Dato : 28-06-02 22:21

On Fri, 28 Jun 2002, Dorte R.M. Hansen wrote:

>Er det ikke nok, at jeg ofrer årgangsdåseøllebøllerne (læs: udløbet øl
>på dåse) på de djævle

Hvis øllen er løbet ud, kan den da ikke længere være i dåsen?
(altså øldåsen - jeg forstår mig ikke på kvinder og øl).

>De er nogle rigtige drukkenbolde (men det er
>ikke lækkert at fjerne resterne uadr).

Således er det ofte med de søde små væsner.

>Apropos drivhuset, så lavede jeg for et øjeblik siden forberedelserne
>til mit første lille "kaffe til sneglen" forsøg.

Jeg ville egentligt også nyde det sidste dagslys til at dele
aftenkaffen med mine broccoli. Men Mads forlangte et link til den
udsendelse jeg havde set, så det må vente til dagslyset atter
dukker op.

> nemlig grumset ud over jorden og ligene af en snes snegle. Så
>venter jeg spændt på at se, om nattens gæster har fortærret de døde -
>eller grumset har holdt dem væk.

Her begår du en fejl! Det er koffeinen som holder sneglene væk.
Koffeinen bliver udvasket fra kaffegrumset og ned i kaffekanden.

>Virker det ikke, så må jeg vel ofre lidt af aftenkaffen imorgen...

Nå, du har altså alligevel forstået budskabet; jeg blev sgu lidt
svedt.

m.v.h. Emil

>"Kvinden med leen i haven og drivhuset"

"Manden der ler i haven og driver i huset"

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-06-02 20:04

On Fri, 28 Jun 2002 23:20:53 +0200, Emil <emilsen@image.dk> wrote:

>aftenkaffen med mine broccoli. Men Mads forlangte et link til den
>udsendelse jeg havde set, så det må vente til dagslyset atter
>dukker op.

Næhov, jeg bad pænt (syntes jeg da selv Jeg var bare nysgerrig, det
tyske forstod jeg ikke ret meget af, og det engelske links skulle man
betale for at få at se, og så nysgerrig var jeg dog ikke

http://www.gartneriet.dk

Fra : Emil

Dato : 29-06-02 22:06

On Sat, 29 Jun 2002 21:04:19 +0200, Mads Lie Jensen wrote:

>Næhov, jeg bad pænt (syntes jeg da selv Jeg var bare nysgerrig, det
>tyske forstod jeg ikke ret meget af, og det engelske links skulle man
>betale for at få at se, og så nysgerrig var jeg dog ikke

OK. Tysk er meget nemt at forstå. Man tager blot det første ord,
efterfulgt af det sidste ord i sætningen, og således videre til
der ikke er flere ord - bland evt. ordene lidt. Når det herefter
udtales på nordvestjydsk kan det forståes af enhver vest for
Storebæltet.
Det er nok ikke underligt at jeg fik klassens laveste karakter i
tysk i skolen.

Her er et frit oversat dansk resumé af det tyske volapyk:

---ooo0ooo---

Snegle kan tilsyneladende jages bort fra salatmarker v.hj.a.
koffein.

Det britiske videnskabsmagazin "Nature" har offentliggjort et
studie fra US-landbrugsforskningsministeriet i Hawaii, hvoraf det
fremgår at en spray med blot 0,01 % koffein har vist sig effektiv
i bekæmpelsen af snegle.

Opdagelsen blev gjort ved en tilfældighed under forsøg med
bekæmpelse af frøer, og forskerne anbefaler nu at der udvikles et
miljørigtigt plantebeskyttelsesmiddel med koffein.

Forskerne skriver: "Når store snegle ligger på den bare jord, og
sprøjtes med koffeinudtræk på 1-2%, begynder de at vride sig helt
vildt. Kun de som øjeblikkeligt gravede sig ned i jorden
overlevede.
Blot en opløsning på 0,01% får de sprøjtede snegle til
øjeblikkeligt at fjerne sig fra salatbladene."

Til sammenligning indeholder en almindelig kop kaffe 0,05%
koffein, filterkaffe noget mere.
Da koffein er vandopløseligt, ser forskerne at det kan bruges som
plantebeskyttelsesmiddel.

Sneglene behøver fugtighed til deres slimproduktion, og
koffeinopløsningen bevirker af de forsvinder fra salatmarkerne.

Der kan ikke forventes skadevirkninger på hverken planter eller
mennesker. Koffein forekommer naturligt i kaffe, te, kacao, cola
og i mate-planten.
---ooo0ooo---

(jeg ved ikke hvad en mate-plante er - any?)

m.v.h. Emil

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-06-02 22:23

On Sat, 29 Jun 2002 23:05:30 +0200, Emil <emilsen@image.dk> wrote:

> [...]
>Storebæltet.
>Det er nok ikke underligt at jeg fik klassens laveste karakter i

Hmmm... den klasse må have haft et umanerlig højt gennemsnit?

Jeg kan normalt godt forstå tysk på skrift, men den der var lige i
overkanten.. lidt vel mange svære og ubekendte ord tror jeg. Eller også
tog jeg mig bare ikke tid nok...

>Her er et frit oversat dansk resumé af det tyske volapyk:

Mange tak.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Emil

Dato : 29-06-02 22:06

On Sat, 29 Jun 2002, Mads Lie Jensen wrote:

>Næhov, jeg bad pænt

Jeg bad også pænt for mine broccoli. Men nogen spiser af bladene.
Alle andre afgrøder er uberørte (ah, et par snegle i
jordbærrene), og det er både salat, porrer, selleri, hvidkål,
rødkål, selleri, persillerod o.s.v. der går fri.

Men nu fik broccolierne både kaffegrums på jorden, og en kande
kaffe til deling med mig.

m.v.h.Emil

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-06-02 22:24

On Sat, 29 Jun 2002 23:05:32 +0200, Emil <emilsen@image.dk> wrote:

> [...]
>rødkål, selleri, persillerod o.s.v. der går fri.
>
>Men nu fik broccolierne både kaffegrums på jorden, og en kande

Og du er _helt_ sikker på det ikke er kålsommerfuglene som har været på
spil?

http://www.gartneriet.dk

Fra : Emil

Dato : 30-06-02 20:48

>Og du er _helt_ sikker på det ikke er kålsommerfuglene som har været på
>spil?

Nej, sikker er jeg ikke.
Men hverken tidlig morgen, eftermiddag, sen aften eller efter
mørkets frenbrud kan jeg se nogle larver eller andet uønsket på
bladene - og jeg kigger omhyggeligt efter.

Et lille hint: Ved udtynding af persillen (et par uger siden) har
jeg sat de overskydende planter på andre steder i haven. Nogle få
steder er bladene på disse planter spist fuldstændigt, mens
stilkene står og stritter fint i luften. 3 meter længere væk er
der ingen problemer. Mystisk. Ørentviste?

Problemerne er dér hvor køkkenhaven støder op mod en lav
nåleskov.

m.v.h. Emil

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-06-02 21:06

On Sun, 30 Jun 2002 21:48:19 +0200, Emil <emilsen@image.dk> wrote:

>Nej, sikker er jeg ikke.
>Men hverken tidlig morgen, eftermiddag, sen aften eller efter
>mørkets frenbrud kan jeg se nogle larver eller andet uønsket på
>bladene - og jeg kigger omhyggeligt efter.

Nåja, det var også bare lige... det kunne jo være..

> [...]
>der ingen problemer. Mystisk. Ørentviste?
>
>Problemerne er dér hvor køkkenhaven støder op mod en lav

Her ville jeg til gengæld skyde på at det var snegle. Måske skovsnegle.
Men jeg har godt nok aldrig oplevet sneglene æde persille. Overhovedet.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Emil

Dato : 30-06-02 23:38

On Sun, 30 Jun 2002, Mads Lie Jensen wrote:

>Men jeg har godt nok aldrig oplevet sneglene æde persille. Overhovedet.

Du har sikkert ret. Jeg nævnte ørentviste fordi jeg tidligere har
oplevet at de små unger har myldret i nyspiret (10 - 15 cm høj)
kruspersille, som jo er et fint gemmested for kravlet.

Nå, det er ikke længere noget problem, så fred være med det.

m.v.h. Emil

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 29-06-02 20:56

On Fri, 28 Jun 2002 23:20:53 +0200, Emil <emilsen@image.dk> wrote:

>Hvis øllen er løbet ud, kan den da ikke længere være i dåsen?
>(altså øldåsen - jeg forstår mig ikke på kvinder og øl).

Jeg forstår mig heller ikke på dåser - næh Asté Spumante (hæng mig
ikke op på stavemåden) og min mand holder jeg mig til

>Her begår du en fejl! Det er koffeinen som holder sneglene væk.
>Koffeinen bliver udvasket fra kaffegrumset og ned i kaffekanden.

Jamen jeg havde jo drukket kaffen for katten da Desuden skader det
vel ikke at eksperimentere, tænkte jeg.

>Nå, du har altså alligevel forstået budskabet; jeg blev sgu lidt
>svedt.

OK jeg er atter på vej i drivhuset. Grumset virkede (selvfølgelig)
ikke, så nu får de en tynd kop kaffe.

>"Manden der ler i haven og driver i huset"

Har du ingen dræbersnegle?

Hjerteligst
Dorte

Fra : Emil

Dato : 29-06-02 23:20

On Sat, 29 Jun 2002, Dorte R.M. Hansen wrote:

>Jamen jeg havde jo drukket kaffen for katten da Desuden skader det
>vel ikke at eksperimentere, tænkte jeg.

Det vil jeg lige advare dig imod. De fleste opfindelser gøres når
'folk' tænker, og de fleste masseødelæggelsesvåben er resultatet
af eksperimenter. Jeg imødeser en grum fremtid for dine snegle
(hvis de altså *får* en fremtid).

>OK jeg er atter på vej i drivhuset. Grumset virkede (selvfølgelig)
>ikke, så nu får de en tynd kop kaffe.

Hvorfor giver du dem ikke en *stærk* kop kaffe? Brugsen har
tilbud på det i denne uge, og formålet berettiger vel prisen.

>Har du ingen dræbersnegle?

Ikke ret mange. De fleste er tigerstribede (sorte striber på den
brune krop) og resten er blot brune. Jeg mistænker dem for kun at
være brune mutationer af alm. skovsnegl, for jeg har også sort
skovsnegl og nogle få albinoer.

Ellers vrimler det med vinbjergsnegle - de holder sig dog borte
fra køkkenhaven. Jeg har malet en orange plet på de fleste, så
jeg ikke uforvarende kommer dem i plæneklipperen.

Tak for dit link til/opskrifterne fra din lokalradio; sneglene
smager rigtigt godt med persille, selleri, gulerødder og hvidløg.

m.v.h. Emil

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-06-02 02:22

> Hvorfor giver du dem ikke en *stærk* kop kaffe? Brugsen har
> tilbud på det i denne uge, og formålet berettiger vel prisen.
>klip>
> m.v.h. Emil

Der er i hvert fald visse kaffemærker der vil kunne slå hvad som helst ihjel
incl. planterne, men det skyldes næppe koffeinen. Er der ikke lige en der
vil indfange et offer, og tvinge en tår kaffe i klienten? Jeg tror højst den
vil klage over det manglende wienerbrød.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : N/A

Dato : 30-06-02 23:18

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-06-02 23:18

Dorte R.M. Hansen <dot.ringholm@get2net.dk> skrev >
....> Der var nok pletter i forsøgsområdet, som ikke var besat af snegle nu
> her for et øjeblik siden, hvor jeg aflivede endnu 89 af slagsen i
> drivhuset (suk!).
>
> Der skal vist _meget_ kaffe til at fjerne dem er jeg bange for... Men
> skulle en anden have fået bedre resultat, hører jeg gerne om metoden.
> Jeg er efterhånden meget tæt på at bruge giftigere midler.

Du har tilsyneladende ikke læst at pensling med en tyk grød af kunstgødning
23-3-7 (eller anden N-gødning?) sætter en brat stopper for enhver
snegletrafik. Jeg har så fornylig hørt at de heller ikke kan lide at kravle
i (tør?) kalk.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Emil

Dato : 30-06-02 23:38

On Sun, 30 Jun 2002, Dorte R.M. Hansen wrote:

>Det gjorde jeg så i formiddags.
>Der skal vist _meget_ kaffe til at fjerne dem er jeg bange for... Men
>skulle en anden have fået bedre resultat, hører jeg gerne om metoden.

Du har nok set den oversættelse jeg gav af artiklen i "Nature".
Det er kun seriøse skribenter der får lov til at offentliggøre
deres resultater her, så metoden er troværdig.

Du skal tænke på at sneglene skal flygte. Altså skal du begynde
behandlingen bagerst i drivhuset, så sneglene har en udvej.

>Dem havde jeg ikke noget imod at have et par stykker af. De virker
>meget hyggeligere end mine l....brune grovæddere.

Nu har jeg ikke noget belæg for min formodning, men det kan da
være at vinbjergssneglenes slimspor holder dræbersneglene væk.

>Det mener du da vel ikke?

Jooh, de smager faktisk som vinbjergssnegle. De skal småsimre i
mindst en time for at blive møre. Og smagen kommer kun fra de
grøntsager og urter man bruger - og fra hvidløgsfluten som sammen
med en kraftig hvidvin udgør tilbehøret.

Men håndfangede og -flåede kaniner smager bedre. Det er nok et ?
om tilvænning.

> Jeg sender gerne rigelige snegleråvarer -

Tak. Jeg skylder nok at fortælle, at min datter og svigersøn bor
et par km herfra, og de har rigeligt med dræbersnegle. Så jeg
*er* forsynet.

De indrettede en køkkenhave midt i græsplænen, som bliver slået
meget hyppigt. En række fliser omkring køkkenhaven har periodisk
været drysset med et tyndt, smalt lag salt, og periodisk med et
tyndt lag havegødning. Det har holdt sneglene borte i år.
Deres naboer vader stadig rundt i sneglemos til anklerne.

Til gengæld har de opgivet at dyrke nogle slags planter i havens
udkant, da sneglene hurtigt fik *kål* på dem (geoginer, liljer
o.fl.a.).
De stedsegrønne planter er gået fri, og i år ser det ud til at
kartofler, majs, løvstikke og nogle flere som er plantet i havens
udkant ikke bliver angrebet.

Den lille familie er lige taget på ferie, så jeg kan ikke give en
mere udtømmende liste over deres erfaringer lige nu.

>Dorte
>(En skuffelse rigere - men langtfra slået endnu)

Den kloge narrer den mindre kloge. En million snegle kan ikke
tage fejl.

m.v.h. Emil