File upload og sikkerhed
Fra : Allan Unnerup

Dato : 28-06-02 15:05

Hvordan uploader en surfer en fil til en webserver uden at give køb på
sikkerheden?

Scenario:
Som bruger af et webhotel er man registreret som bruger A
Som surfer på samme webhotel kører servlets under webserverens bruger B
Når man som surfer (bruger B) uploader en fil og vil gemme den under bruger
A's filkatalog, skal bruger A have givet udvidede rettigheder (rwxrwxrwx)
til det katalog, som bruger B skal benytte. Hvilke muligheder er der for at
undgå dette problem?

Min udbyder har installeret apache suEXEC, og jeg kan løse problemet med et
CGI-script. suEXEC kører CGI-scriptet som bruger A, selvom det er startet af
bruger B, og derved skal der ikke udvidede rettigheder til de kataloger,
hvor de uploadede filer skal gemmes.

Men findes der ikke en Java-løsning?

Hilsen Allan

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 28-06-02 15:28

"Allan Unnerup" <alu@udkik.dk> writes:

> til det katalog, som bruger B skal benytte. Hvilke muligheder er der for at
> undgå dette problem?

Ingen.

> [...]
> bruger B, og derved skal der ikke udvidede rettigheder til de kataloger,

Hvilket problem er det du er ved at løse? Måske er der en helt anden
mulighed.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Allan Unnerup

Dato : 28-06-02 15:45

> Ingen.

Jo, jeg beskriver jo netop en løsning

> Hvilket problem er det du er ved at løse? Måske er der en helt anden
> mulighed.

Jeg vil gerne erstatte CGI-script-løsningen med en Java-løsning. Men her er
måske en kodeopgave, der ikke kan løses i Java?

Andre muligheder modtages gerne.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 28-06-02 16:18

> at

> Jo, jeg beskriver jo netop en løsning

Jeg kan ikke forestille mig andre løsninger end den.

> et
> startet af

> Jeg vil gerne erstatte CGI-script-løsningen med en Java-løsning. Men her er
> måske en kodeopgave, der ikke kan løses i Java?

Nejda. Så vidt jeg husker har O'Reilly en standard servlet til at
lave FORM UPLOAD's som vist er det du gerne vil have.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Allan Unnerup

Dato : 28-06-02 17:20

> Nejda. Så vidt jeg husker har O'Reilly en standard servlet til at
> lave FORM UPLOAD's som vist er det du gerne vil have.

Jeg bruger O'Reilly's udmærkede servlet, men den håndterer jo kun selve
uploaden (under bruger B), ikke problemet med at gemme den uploadede fil i
et katalog med bruger A's rettigheder.

Hilsen Allan