Velstand og fremgang ?
Fra : Live4Him

Dato : 28-06-02 13:15

"Min kære, frem for alt ønsker jeg, at du må have det godt og være rask,
ligesom din sjæl har det godt." 3 Joh 1,2.

Dette vers bruges af nogen menigheder til at understøtte påstanden om at gud
har lovet os velstand både åndeligt, sjæleligt og materielt. Men egentlig
viser det bare hvad der sker når man tager vers ud af sammenhæng og læser
sine egne ønsker ind i bibelen, fremfor af lade bibelen tale.

Ønsket her er ikke "guds tale til dig" som det påståes af nogen, men det er
Johannes tale til Gajus. Det er en hilsen på samme måde som når vi skriver
et brev til en ven eller familimedlem og starter med : "jeg håber alt er vel
og ... "

Gud har ikke lovet den kristne at vi altid skulle have det godt - tværtimod
har Han lovet os mange trængsler
Joh 16,2 | 16,33 | Matt 24,9.

Hver dag har nok i sin plage, siger Jesus. Sandheden er at lidelse i høj
grad er en del af den kristnes liv og ingen hilsen fra Paulus til Gajus kan
ændre dette faktum. Hvis det virkelig var Guds primære ønske og vilje med
os, at vi bare skulle have det godt, så havde Han nok ikke nægtet Paulus
udfrielse fra den plagsomme torn i kødet. 2 Kor12,7-10. Så havde Han nok
ikke tilladt at så mange kristne igennem historien blev forfulgt, pint og
døde matyrdøden. Ja, hvilke enorme lidelser har kristne igennem tiden ikke
været udsat for.

jørgen.
--
http://www.sermonaudio.com/

Fra : Niels

Dato : 28-06-02 14:12

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> døde matyrdøden. Ja, hvilke enorme lidelser har kristne igennem tiden ikke

Er lidelse, sult, forfølgelse og sygdom ikke et uendelig ligegyldigt emne i
vort kristenliv, skulle det at "søge Guds rige først" ved hvert eneste valg
vi foretager os ikke ligge så langt tættere på vort hjerte?

At fokusere på ovenstående negative temaer er efter min mening lige så
forkert i vort liv med Kristus som at fokusere på: økonomisk fremgang, at
være rask, blive godt gift, success på arbejdspladsen eller bare en
lædersofa og et farvefjernsyn.

Paulus havde mange problemer, men hans løsning var den Jesus selv foreslog,
nemlig omvendelse, Paulus mente man skulle omvende sig hver dag..

Dermed ikke sagt, at alle problemer skyldes tilfældig synd, og at alle
successer skyldes manglende synd, men at vi skal fjerne vort blik fra (alle)
omstændigheder og se på Jesus i stedet.. noget a la Peter da han efter at
have gået på vandet kom til at kikke på bølgerne og derfor sank i.

Guds fred til dig Jørgen.

Niels