Parkeringslys - igen
Fra : Bjørn S

Dato : 28-06-02 12:54

Som nogen måske husker fik jeg påtale på manglende parkeringslys når tænding
var slukket på min MC ved syn i Frederikssund 21/06/02.

Cykkelen, en tyskimporteret Honda NTV650 havde ikke denne position i
tændingsnøglen, hvilket også mange andre har oplevet at få påtale om ved
syn. Jeg fik fat på en hyggelig og hjelpsom person inde hos SBI's
hovedkontor - Leif Lorentzen som pludselig ku huske et brev sendt fra
ferdselsstyrelsen til en importør eller forhandler, dette fik jeg en kopi
af, nu postet i dk.binaer.
Jeg forsøgte mig inden det med det nogle havde sagt her at når cykkelen
havde været indregistreret i andet EU-land så måtte de æde den, den gik
ikke, der skulle fræmligge en dansk typegodkændelse.... jeg gik ikke længre
i den diskutionen da jeg jo ville beholde mine endelig nyerhvervede plader

Kopi af brevet blev også sendt til synshallen i Frederikssund, men jeg måtte
møde op personlig (en køretur fra Brønshøj !!) hvis jeg ville ha en ny
pletfri synsrapport, hos synslederen personlig, men først når han kom hjem
fra ferie i august .... de kunne ikke bare bytte om .....hvem er det
egentlig som har klokket i det her

mvh Bjørn - som forlader sin MC med P-lys af

Fra : Mogens Dammand

Dato : 28-06-02 15:55

Har nu læst brevet, men har ikke forstået om der skal der være monteret
p-lys på MC'er.

Mogens
TA

Fra : Bjørn S

Dato : 28-06-02 16:31

"Mogens Dammand" <m.dammand@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Har nu læst brevet, men har ikke forstået om der skal der være monteret
> p-lys på MC'er.
>
> Mogens
> TA

Sitat fra brev
"Med henvisning til Deres brev af 16. januar 1997 skal Færdselsstyrelsen
bekræfte, at positionslygte på to-hjulet motorcykel uden sidevogn ikke skal
kunne tændes, når tændingsnøglen er fjernet."
Sitat slut

/Bjørn

Fra : Bjørn S

Dato : 28-06-02 16:38

"Mogens Dammand" <m.dammand@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Har nu læst brevet, men har ikke forstået om der skal der være monteret
> p-lys på MC'er.

Ahh.... nu forstod jeg hvad du sigter til. Jo, der skal være p-lys på
cykkelen, sagens kærne er om det skal kunne fungere når du forlader cykkelen
og forhåbentligvis har husket at tage din tændingsnøgle med dig, f.eks en
vintermorgen når du skal ind til bageren, og cykkelen står parkert i
vejkanten. Det er jo en af de oprindelige hensigterne med et p-lys. Er du
nu med ?

/Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 28-06-02 16:54

On Fri, 28 Jun 2002 13:53:48 +0200, "Bjørn S" <bjosko@ReMoVeyahoo.com>
wrote:
Hej Bjørn.

>Som nogen måske husker fik jeg påtale på manglende parkeringslys når tænding
>var slukket på min MC ved syn i Frederikssund 21/06/02.

Jeg ved helt precis hvem der har klokket i det.
Det har du
Hvem, ved sine fulde fem, vil stille til syn med noget som helst i Fr.
Sund.
Det er det værste sted du overhovedet kan stille med noget som helst.
Man bliver behandlet som en tredierangs undersåt i den mørke
middelalder.
Jeg taler af sørgelig erfaring.
Når jeg skal have noget synet hedder stedet Avedøre.
Mage til flinke og hjælpsomme mennesker skal man lede længe efter.
Og så har de folk der decideret har forstand på MC.

Tillykke med "sejren".

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Bjørn S

Dato : 28-06-02 16:57

<Steen Gruby> skrev i en meddelelse
> Det har du
> Hvem, ved sine fulde fem, vil stille til syn med noget som helst i Fr.
> Sund.

Jada, og hvem ved sine fulde fem kører så langt i det hele taget Men
forsøg at få en synstid på denne årstid ......som også passer ind i ens
arbejdstid, nu var der tilfeldigvis et "hul" der oppe som passet mig
tidsmessigt godt.
Joda, folkene på Avedøre er helt ok, jeg bruger 2 af dem jevnligt i
forbindelse med mit arbejde, hvor de syner køretøjer ude i lufthavnen.

/Bjørn

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 28-06-02 19:26

Steen Gruby wrote:

> [...]
> Når jeg skal have noget synet hedder stedet Avedøre.
> Mage til flinke og hjælpsomme mennesker skal man lede længe efter.

Det er med synshaller, som med motorolie og mc-tøj. Fyldt med fordomme og
religioner. Her på Lolland nævnes den ene synshal bedre end den anden. Det ene
sted er der lutter idioter. Det andet sted er de flinke. Nu kender jeg næsten dem
alle, og ved at de bliver sendt rundt på turnus.

> Og så har de folk der decideret har forstand på MC.

Så kan man ikke binde dem noget på ærmet.

Ps. Har lige dødsdømt en ung mands nyindkøbte Civic. Den var synet i Kbh. for tre
måneder siden!. F.eks var forreste bremseklodser fra en anden bil. Lidt trækiler
her og der havde hjulpet på monteringen.

Ib Jakobsen

Fra : Ukendt

Dato : 28-06-02 21:42

On Fri, 28 Jun 2002 20:25:59 +0200, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:

Hej Ib.

> [...]
>sted er der lutter idioter. Det andet sted er de flinke. Nu kender jeg næsten dem
>alle, og ved at de bliver sendt rundt på turnus.

D'herrers faglige kunnen har jeg ikke angrebet.
Det er deres menneskelige egenskaber jeg er efter.
Vi er kunder i butikken, og så behøver de ikke tale til kunderne som
om det var tyende.
Men da det er en statsinstitution er opfattelsen åbenbart at nogle
tror de kan te sig som de lyster.
Og den behandling behøver vi ikke finde os i.
De "motorsagkyndige" er her for at sikre at de køretøjer der
fremstilles er i forsvarlig stand, og for at hjælpe og vejlede
kunderne.
Og hvis tonen i en butik ikke passer kunderne er det ikke urimeligt at
man råder andre til at finde en butik hvor personalet er flinke og har
forstået opgaven.
Og det er netop hvad jeg mener at have fundet i Avedøre modsat Fr.
Sund.

>Så kan man ikke binde dem noget på ærmet.

Det ville også vere dumt.
Det er vor egen sikkerhed der er tale om.
Men man kan så i det mindste forvente at gældende regler er bekendt og
at de bliver fulgt.
Er man usikker (hvilket er ganske menneskeligt), skal sagen
undersøges.
Kunden skal ikke sendes væk med et "hovskisnovski" svar.

>Ps. Har lige dødsdømt en ung mands nyindkøbte Civic. Den var synet i Kbh. for tre
>måneder siden!. F.eks var forreste bremseklodser fra en anden bil. Lidt trækiler
>her og der havde hjulpet på monteringen.

Den er da helt klar - selvfølgelig skal sådan en dumpes.
Men den der stiller med en ekvipage, som f.eks. Bjørn, hvor der oven i
købet ligger en skrivelse fra færdselsstyrelsen der preciserer
hvorledes tingene skal opfattes, har sørme ikke fortjent at blive
smidt hjem.
Det er her hjælpen skal komme ind.
Det er ikke kunden dr skal kende reglerne her.
Den med ukendskab til loven firtager ikke for straf gælder ikke her.

Som du nok har anet har jeg det meget svært med autoiteter, og det
bliver ikke bedre af at noget tiltager sig en autoritet de ikke har
noget at have i.
Den slags kan få mig til at se rødt ,-)

Det der satte prikken over I'et for mit vedkommende da jeg var til
periodisk syn med min bil i Fr. Sund var, at den "sagkyndige" efter at
have talt ned til mig i et kvarter, tog min bil ud på en prøvetur.
Her knaldede han bremserne i så alt hvad der lå i bagagerummet fik et
fur - hvad skulle det til for?
Det var tilfældigvis computere og måleudstyr for en formue der nød
turen.
Havde han sagt hvad han havde i sinde, havde jeg tømt det ud først.
Da jeg viste ham hvad han havde forårsaget var der blot en
skuldertrækning og et hånligt smil til overs for det.
Kan det undre at jeg har en noget ensidig opfattelse af den ka'l ?
Næste periodiske syn henlagde jeg til Avedøre - til min fulde
tilfredshed og en hyggelig sludder med den sagkyndige.

Jeg skal forresten snart ned til dem igen med min NSU Super FOX anno
1958.
Jeg glæder mig

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Søren Lindholt

Dato : 28-06-02 22:25

> Havde han sagt hvad han havde i sinde, havde jeg tømt det ud først.
> Da jeg viste ham hvad han havde forårsaget var der blot en
> skuldertrækning og et hånligt smil til overs for det.

"Give me a uniform and I feel like Hitler"

Der var et indslag i tv for nylig om at netop bilinspektørerne skal til at
være venlige og servicemindede... lad os håbe det virker...

S.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 28-06-02 22:30

Steen Gruby wrote:

> D'herrers faglige kunnen har jeg ikke angrebet.

Jamen, det gjorde jeg da heller ikke.

> Det er deres menneskelige egenskaber jeg er efter.

Da jeg startede med synskørsel for 21 år siden, var det med en vis respekt og
nervøsitet man mødte op. I det område jeg stiller til syn i taler vi pænt til
hinanden, og man kan da sagtens lave sjov med dem. Du kan sagten sige til ham der
syner dit køretøj, om det ikke er et problem at være svagtseende med det arbejde. Så
grin de andre ansatte.

> Vi er kunder i butikken, og så behøver de ikke tale til kunderne som om det var
> tyende.

Så klag over dem. Ofte ligger der kundetilfredshedsskemaer på disken.

> Men da det er en statsinstitution er opfattelsen åbenbart at nogle
> tror de kan te sig som de lyster.
> Og den behandling behøver vi ikke finde os i.

Nej satme, nej. Heller ikke her. Så ville jeg også klage.

> De "motorsagkyndige" er her for at sikre at de køretøjer der
> fremstilles er i forsvarlig stand, og for at hjælpe og vejlede
> kunderne.

Helt sikkert.

> Og hvis tonen i en butik ikke passer kunderne er det ikke urimeligt at
> man råder andre til at finde en butik hvor personalet er flinke og har
> forstået opgaven.

Faktisk kommer mange hernede fra hele sjælland.

> Og det er netop hvad jeg mener at have fundet i Avedøre modsat Fr.Sund.

Finno.

> Det ville også vere dumt.

Nej da. Gider du stille til omstilling for en f.eks lyddæmper. Eller tilsvarende.
Eller som da jeg i sin til var til syn med min BSA med gittergaffel. Jeg kunne ikke nå
at dreje nye bøsninger i vippeledene. Den blev strammet sammen så den gik stramt. En
lille historie om, at nye bøsninger lige skulle slides til hjalp. Så var der lidt
hyggearbejde til den kommende vinter.

> Kunden skal ikke sendes væk med et "hovskisnovski" svar.

I det tilfælde spørger jeg om jeg ikke lige kan få kopi af "problemmet". Det vil jeg
da godt lige læse lidt. Det plejer at hjlæpe.

> [...]
> købet ligger en skrivelse fra færdselsstyrelsen der preciserer
> hvorledes tingene skal opfattes, har sørme ikke fortjent at blive

I det tilfælde skal synsstedet bare se at fatte knoglen. Og ringe til nogen der ved
besked.

> Som du nok har anet har jeg det meget svært med autoiteter, og det
> bliver ikke bedre af at noget tiltager sig en autoritet de ikke har
> noget at have i.
> Den slags kan få mig til at se rødt ,-)

Civilt slinger og magtmisbrug når det er værst. Enig.

> [...]
> have talt ned til mig i et kvarter, tog min bil ud på en prøvetur.
> Her knaldede han bremserne i så alt hvad der lå i bagagerummet fik et

Prøv at se her:
https://www.bilsyn.dk/aut/public/syn/syn-pages/om_synet/for_synet/Niveau3/_forberedelse.htm

> [...]

> Da jeg viste ham hvad han havde forårsaget var der blot en
> skuldertrækning og et hånligt smil til overs for det.

Hvis han havde set ned i bagagerummet som han bør, så havde der slet ikke været noget
problem!.

> Kan det undre at jeg har en noget ensidig opfattelse af den ka'l ?

Hvor gammel var han. Sikkert en ung knægt der lige havde fået sit gummistempel.

> Jeg skal forresten snart ned til dem igen med min NSU Super FOX anno
> 1958.
> Jeg glæder mig

Fint hvornår. Lad os høre nærmere.

Ib Jakobsen

Fra : Claus Rittig

Dato : 29-06-02 15:54

<Steen Gruby> skrev i en meddelelse

> D'herrers faglige kunnen har jeg ikke angrebet.

Det kunne man ellers roligt gøre, nogle af dme er direkte idioter.
En af dem udbasunerer sin tåbelighed online på ... Bilmagasinet tror jeg det
var. Der er en "brevkasse" hvor han bliver spurgt hvor mange der må sidde i
en bil. Hna svarer at der ikke er nogen grænse - og det tror jeg ikke
passer, jeg tror det fremgår af typegodkendelsen ligesom for motorcykler,
men okay, jeg ved det ikke med sikkerhed, jeg er jo ikke bilinspektør... Han
fortsætter med at fortælle at hvis der sidder flere på bagsædet end der er
seler til, så skal de der ikke er seler til, ikke have sele på, de er nemlig
ikke beregnet til at dækket to personer, og derfor vil man i en
ulykkes-situation kunne risikere at den "nederste" person i selen trykker
den "øverste" ihjel.
Jeg tror man skal være idiot for ikke at kunne regne ud at denne "øverste"
person ikke er i mindre livsfare uden sele på, og så er der lige personen
med sele på på forsædet... Hvorfor kun slå een ihjel, når man kan dræbe to
for samme pris?

Jeg har mødt _EN_ normalt begavet bilinspektør i Aalborg området, og ca. 10
med svære mentale handicap. En kasserede min motorcykel fordi den stod for
skråt når den stod på sidestøtteben.

Rittig
(som har fordomme)

Fra : Lasse Leegaard

Dato : 29-06-02 16:26

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
> [...]
> ikke beregnet til at dækket to personer, og derfor vil man i en
> ulykkes-situation kunne risikere at den "nederste" person i selen trykker

Det er nu også den historie jeg har hørt fra flere kørelærere og folk der
ellers burde vide hvad de snakker om på det område...
Det gør det ikke mindre stupidt - rent trafiksikkerhedsmæssigt.... Dog har
det sine fordele når man forsøger at stoppe 8 personer ind i en Opel Kadett
(som ikke er en stationcar....) :)

--
-Lasse-

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 29-06-02 17:36

Claus Rittig wrote:

> Jeg har mødt _EN_ normalt begavet bilinspektør i Aalborg området, og ca. 10
> med svære mentale handicap.

Lad os lige et par ting fast. En bilinspektør er en der har en
ingeniøruddannelse, og derefter er skolet til bilinspektør. Og som højt uddannet
måske kan få nykker.

Så er der bilprøveassistenter. Det er mekanikere, med en kort oplæring. Mest til
foretage periodesyn. Næste trin på stigen er bilassistenter. De har længere
uddannelse, og foretager de mere ikke rutineprægede syn. Ledende bilassistenter
har som navnet antyder en ledende funktion i synshallen. De højere trin i
hierakiet kan tillige være prøvesagkyndige.

> En kasserede min motorcykel fordi den stod for
> skråt når den stod på sidestøtteben.

Han må have drukket af natpotten. Eller var det harley'en med forlænget gaffel?.

> Rittig
> (som har fordomme)

Bare man har noget at have dem i gør det ikke noget.

Ib Jakobsen

Fra : Claus Rittig

Dato : 29-06-02 19:59

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Han må have drukket af natpotten. Eller var det harley'en med forlænget
gaffel?.

Nix, det var en ældre off-roader med slidt støtteben.

Rittig

Fra : Martin Sørensen

Dato : 29-06-02 17:47

> [...]
> men okay, jeg ved det ikke med sikkerhed, jeg er jo ikke bilinspektør...

Det er faktisk rigtigt nok. Der må blot ikke være så mange at det blokerer
udsynet. Sådan er loven, og det kan han jo ikke ændre på.

signing off.. Martin Sørensen