Ophavsretslovens §37 stk 2. punkt 3.
Fra : Kasper Dupont

Dato : 28-06-02 12:29

Jeg forstår ikke stk 2. punkt 3 i denne paragraf, hvad vil det sige,
at to programmer i deres udtryksform svarer til hinanden? Hvis jeg
står med et program til en platform, må jeg så udvikle et program, der
kan det samme på en anden platform, hvis jeg i øvrigt selv skriver alt
min kode fra grunden?

§ 37. Eksemplarfremstilling af et edb-programs kode og oversættelse af
kodens form er tilladt, når dette er en forudsætning for at skaffe de
oplysninger, der er nødvendige for at tilvejebringe interoperabilitet
mellem et selvstændigt udviklet edb-program og andre edb-programmer,
såfremt

1) handlingerne udføres af licenshaveren eller af en anden
person, der har ret til at benytte et eksemplar af et
edb-program, eller på disses vegne af en person, der har
tilladelse hertil,

2) de oplysninger, der er nødvendige for at tilvejebringe
interoperabilitet, ikke tidligere har været let og hurtigt
tilgængelige for de i nr. 1 nævnte personer, og

3) handlingerne er begrænset til de dele af det oprindelige
edb-program, der er nødvendige for at opnå interoperabilitet.

Stk. 2. De oplysninger, der er indhentet i forbindelse med anvendelsen
af stk. 1, må ikke

1) benyttes til andre formål end at gøre det selvstændigt
udviklede edb-program interoperabelt,

2) videregives til tredjemand, undtagen når dette er nødvendigt
for at gøre det selvstændigt udviklede edb-program
interoperabelt, eller

3) benyttes til udvikling, fremstilling eller markedsføring af
et edb-program, der i sin udtryksform i vid udstrækning
svarer til det oprindelige, eller til nogen anden handling,
som krænker ophavsretten.

Stk. 3. Bestemmelserne i stk. 1 og 2 kan ikke fraviges ved aftale.

For sending spam use mailto:razor-report@daimi.au.dk

Fra : Kasper Dupont

Dato : 19-08-02 06:44

Kasper Dupont wrote:

> 3) benyttes til udvikling, fremstilling eller markedsføring af
> et edb-program, der i sin udtryksform i vid udstrækning
> svarer til det oprindelige, eller til nogen anden handling,
> som krænker ophavsretten.

Nu er det snart to måneder siden jeg stilte spørgsmålet, og jeg
har endnu intet svar fået. Er der virklig ingen, der ved, hvad
det betyder, at et program i sin udtryksform i vid udstrækning
svarer til et andet program?

or mailto:mcxumhvenwblvtl@skrammel.yaboo.dk

Fra : Padre

Dato : 19-08-02 07:15

> [...]
> har endnu intet svar fået. Er der virklig ingen, der ved, hvad
> det betyder, at et program i sin udtryksform i vid udstrækning

At det ligner det oprindelige program for meget.

Der er i Karnovs noter ingen konkrete eksempler, og det er ikke et emne, jeg
arbejder med selv, så det er den bedste hjælp, jeg kan give.

padre

Fra : padre

Dato : 19-08-02 14:32

Så først dit oprindelige spørgsmål nu.

Så vidt jeg ud fra en vurdering af bestemmelsens ordlyd kan vurdere,
forbyder den at man laver en kopi af det oprindelige program, forstået
på den måde, at man ikke må lave et program, som fx. i gui ligner det
oprindelige program

Jeg ville gå ud fra, at forbuddet også udstrækker sig til programmets
bagvedliggende arkitektur.

På den baggrund er der næppe noget til hinder for at lave et program,
som *kan* det samme som det oprindelige, men sådan som jeg læser
bestemmelsen må man ikke kopiere koden, hverken ved cut & paste eller
ved afskrivning.

padre