Endnu en leje-opsigelse
Fra : Snedker

Dato : 28-06-02 12:40

Min kæreste og jeg bor til leje i et hus; vi har lejet hele huset.

Sidste, 12. december, modtog vi en opsigelse, hvor vi blev opsagt med
tre måneders varsel fra den 15. december. Vi skulle således have været
ude den 15. marts 2002 - hvilket så ikke er sket.

Vi har ikke fået nogen henvendelser i ovenstående perioder, ej heller
siden.

Allerede tidspunktet gør vel at den er ugyldig (skal ske fra den 1.
ik'?).

Jeg afviste dog i mit afslag med henvisning til §81, der har teksten
"§ 81. Er lejeaftalen ikke indgået for et bestemt tidsrum, eller kan
det ikke oplyses, hvilken lejetid parterne har aftalt, kan lejeren
opsige lejeaftalen."

, som jeg implicit forstår således, at vi ikke kan siges op, eftersom
nogen lejeperiode ikke er indgået. I dag modtager vi så endnu en
opsigelse med følgende tekst:

"I henhold til lejelovens §81 skal lejemålet opsiges med 1 års varsel.

Jeg skal derfor erindre Dem om ovenævnte opsigelse pr. 15. December
2001, således at lejemålet ophører den 15. December 2002."

Kan jeg ikke stadig ta' det roligt? (kan i øvrigt ikke finde noget om
1 år i §81).

Når jeg har kigget paragraffer har jeg benyttet
http://www.familieadvokaten.dk/Lovsamling/Lejeloven2.html#Kapitel%2013:
og antager at den er ok.

Med venlig hilsen

Morten Snedker

Fra : Nielsen

Dato : 28-06-02 14:41

Snedker wrote:

> [...]
> 2001, således at lejemålet ophører den 15. December 2002."
>
> Kan jeg ikke stadig ta' det roligt? (kan i øvrigt ikke finde noget om

Udlejer vil evt. kunne opsige jer iht. § 83, stk. 1, litra a, altså hvis
udlejer selv ønsker at benytte det lejede. Dvs. udlejeren ønsker selv at bo
i huset.
En sådan opsigelse skal ske med et års varsel til den første i en måned jf.
§ 86, stk. 2.

Ved opsigelse efter § 83, stk. 1, litra a, er der er dog en del hensyn, der
skal tages til lejeren - se herom i § 84. Disse hensyn vil der dog først
blive taget stilling til ved en evt. domstolsprøvelse, hvis udlejer
indbringer sagen for boligretten jf. ndf.

I øvrigt skal en opsigelse leve op til formkravene i § 87, stk. 1. Dvs.
bl.a. skal der stå, at I kan gøre indsigelse inden 6 uger. Herudover skal
opsigelsesgrunden være anført, altså f.eks. at opsigelsen sker, fordi
udlejer selv ønsker at benytte det lejede.
Er formkravene i § 87, stk. 1 ikke er opfyldt, så er opsigelsen ugyldig jf.
sidste punktum i bestemmelsen.

For en sikkerheds skyld bør i gøre indsigelse - skriftligt og gerne pr.
anbefalet brev, for da skal udlejer under alle omstændigheder indbringe
sagen for boligretten, hvis han ønsker at fastholde opsigelsen jf. § 87,
stk. 2. Sagen skal da være indbragt for retten senest 12 uger efter, at I
modtog opsigelsen.

I kan efter fristens udløb ringe til retten i den retskreds, hvor i bor, og
spørge om udlejer har indbragt sagen. Er den ikke indbragt, så er
opsigelsen bortfaldet, selvom den skulle være gyldig. Hvilket jo så nok er
tilfældet fsva. den første opsigelse i fik.

mvh. Kim