Hvornår kan man begære en virksomhed konku~
Fra : Kenneth

Dato : 28-06-02 09:29

Ville man kunn begære en virksomhed konkurs for manglende udbetaling
af feriepenge til 2 fratrådte medarbejdere ?

Mvh
Kenneth

Fra : Peter G C

Dato : 28-06-02 09:35

Kenneth <kenneth10@e-mail.dk> skrev:

> Ville man kunn begære en virksomhed konkurs for manglende udbetaling
> af feriepenge til 2 fratrådte medarbejdere ?

Det afhænger af, om virksomheden er insolvent. Betingelserne fremgår af
konkurslovens § 17:

§ 17. Er en skyldner insolvent, skal hans bo tages under konkursbehandling,
når det begæres af skyldneren eller en fordringshaver.
Stk 2. En skyldner er insolvent, hvis han ikke kan opfylde sine
forpligtelser, efterhånden som de forfalder, medmindre betalingsudygtigheden
må antages blot at være forbigående.

- Hvis du ikke kan få dine feriepenge, bør du kontakte din fagforening.
Dette gælder også, hvis du overvejer konkurs.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : \"Poul Erik Rise /SI~

Dato : 28-06-02 11:51

pgc@fjerndettenospam.dk writes:

>Det afhænger af, om virksomheden er insolvent. Betingelserne fremgår af
>konkurslovens § 17:

Og det er vigtig at virksomheden er insolvent, og ikke bare ikke vil
betale.

§ 28. Har en fordringshaver begæret konkurs, uden at betingelserne for
konkurs var opfyldt, og kunne dette være undgået ved fornøden
agtpågivenhed, skal han betale skyldneren erstatning for tab og
godtgørelse for tort uden hensyn til, om konkurs er indtrådt.
Stk. 2. Viser det sig, at fordringen ikke bestod, indtræder ansvar efter
stk. 1, selv om intet kan bebrejdes den, der begærede konkurs.
Stk. 3. Under særlige omstændigheder kan skifteretten bestemme, at en
fordringshavers begæring om konkurs kun kan tages til følge, hvis der
stilles en af skifteretten fastsat sikkerhed for eventuelt
erstatningsansvar efter stk. 1 og 2.

>- Hvis du ikke kan få dine feriepenge, bør du kontakte din fagforening.
>Dette gælder også, hvis du overvejer konkurs.

Endnu et godt råd fra Peter

Hilsen
Poul Erik Rise, der lige har måttet skrive til LG i dag

Fra : Peter G C

Dato : 28-06-02 19:21

Poul Erik Rise /SID <"Poul Erik Rise /SID"@net.dialog.dk> skrev:

[klip]

> Endnu et godt råd fra Peter

Tak - særligt vedr. omkostningsspørgsmålet er fagforeningen et godt
supplement i stedet for selv at gå direkte til advokat.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Niels

Dato : 29-06-02 01:23

Jeg var i 2001 ansat i en virksomhed. Der blev ikke betalt a-skat.
Skattevæsenet trækker pengene fra min løn nu. Jeg ved at den pågældende
virksomhed ikke har nogle penge. Kan denne begæres konkurs? Hvordan gøres
dette evt.?

--
Niels
- e-mail is like a box of chocolate. You'll never know what you gonna get...

Fra : Ivar Madsen

Dato : 29-06-02 06:49

On Sat, 29 Jun 2002 02:23:29 +0200, "Niels" <niels@nowwaybiggs.dk>
wrote:

> Der blev ikke betalt a-skat.

Blev du trukket a-skat, eller undlod de bare at træke dig i lønnen?

--
news.milli.dk fører pga. HD problem på min arbejdsmaskine
kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.