HJÆLP - Vedr. Balance for 2001
Fra : Aikon

Dato : 28-06-02 09:12

Hej

Jeg har underskud i mit firma det første år. Min blance stemmer derfor ikke
Aktiver/Passiver imellem, men jeg har fået at vide at man ikke behøver at få
balancen til at stemme når den afleveres til Told & Skat.

Er det korrekt ???

Hvis balancen alligevel skal stemme i aktiver og passiver hvordan bogfører
jeg så helt nøjagtigt mit underskud? Det underskud jeg har er nemlig
differencen mellem aktiver og passiver. Hvilken konto skal krediteres og
hvilken konto skal debiteres for at balance giver samme resultat i Aktiver
og Passiver ?

Hilsen

Jan

Fra : Peter G C

Dato : 28-06-02 09:20

Aikon <aikon@3point.dk> skrev:

> [...]
> ikke Aktiver/Passiver imellem, men jeg har fået at vide at man ikke
> behøver at få balancen til at stemme når den afleveres til Told & Skat.

En balance stemmer altid. Altid.

> [...]
> hvilken konto skal debiteres for at balance giver samme resultat i Aktiver

Din kontoplan må have noget med overført resultat under egenkapitalen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Aikon

Dato : 28-06-02 09:38

JA jeg har en konto der hedder Årets resultat.

Skal jeg debiterer mit underskud der ?

Dvs. DEBET 7140 kr. men hvor skal jeg så krediterer beløbet henne ????

Hilsen Jan

Fra : Peter G C

Dato : 28-06-02 10:33

Aikon <aikon@3point.dk> skrev:

> JA jeg har en konto der hedder Årets resultat.
>
> Skal jeg debiterer mit underskud der ?

På resultatopgørelsen har du også en konto vedrørende resultatet. Du skal
bare lede lidt

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Aikon

Dato : 28-06-02 11:14

Hej Peter

Jeg kan ikke finde en egnet konto på min resultatopgørelse.

Men hvis jeg nu selv opretter en hvordan skal jeg så boggøre et underskud på
fx. 7000 kr.

Kan du give et hurtigt eksempel ?

På forhånd mange tak for din hjælp.

Fra : Ove Hansen

Dato : 28-06-02 13:35

"Aikon" <aikon@3point.dk> wrote in message
> JA jeg har en konto der hedder Årets resultat.
>
> Skal jeg debiterer mit underskud der ?
>
> Dvs. DEBET 7140 kr. men hvor skal jeg så krediterer beløbet henne ????
>
> Hilsen Jan

[...klip]

Du skal kreditere 7140,- kr. på driftskontoen Årets resultat. Modposteringen
skal ske i debet på statuskontoen Egenkapital.
/Ove

Fra : Aikon

Dato : 28-06-02 14:18

Hej Ove.

Jeg er stadig i tvivl.

Jeg har en STATUS konto Kaldet EGENKAPITAL men ingen DRIFTS konto kaldet
Årets Resultat kun en STATUS konto kaldet årets resultat.

Den driftskonto du mener jeg skal have som heder Årets resultat er altså en
STAUS konto ved mig. Hvordan kommer jeg videre ? Hvor skal jeg oprette den
driftskonto(årets resultat) henne - lige før periodens resultat på en
resultatopgørelse/kontoplan eller hvad ?

Hilsen

Jan

Fra : Henrik Hansen

Dato : 28-06-02 20:18

Aikon <aikon@3point.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d1c621c$0$177$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> driftskonto(årets resultat) henne - lige før periodens resultat på en
> resultatopgørelse/kontoplan eller hvad ?

Hejsa allesammen!

Jeg er meget i tvivl om, du skal bogføre dit underskud. De fleste
bogføringsprogrammer indeholder et tælleværk som automatisk indsætter årets
resultat i Status under egenkapitalen.
For mig lyder det nonsens at bogføre årets resultat.

Og ja, kendetegnet ved en balance er at den STEMMER, altid.

MVH

Henrik

Fra : Aikon

Dato : 28-06-02 22:00

HEj Henrik.

Ja du har har - jeg fandt ud af at programmet Stones Summasumarum afslutter
regnskabet korrekt og overfører årsresultat korrekt uden at jeg selv skal
bogføre det.

Det har bare været mig som er nybegynder

Men jeg har fundet ud af det nu.

TAk for hjælpen alle sammen.

Hilsen

Jan

Fra : Ove Hansen

Dato : 01-07-02 10:06

"Henrik Hansen" <Hansehen@mail.tele.dk> wrote in message

[...klip]
> For mig lyder det nonsens at bogføre årets resultat.
[klip...]

Umiddelbart vil jeg give dig ret, men det er en måde at vise årets resultat
og den korrigerede egenkapital i indeværende regnskabsår.
/Ove