Bestilling af Dæk
Fra : PHK

Dato : 28-06-02 07:45

Jeg har bestilt nogle Heidenau dæk i Tyskland på internettet. I stedet for
at modtage dækkene, får jeg et brev, hvor der står at jeg skal bestille
dækkene hos den officielle importør af dette dækmærke.

"Frie varer over frie grænser" ... ikke i dette tilfælde.

Er ovenstående lovligt?

--
_
|_|

Fra : Henning Makholm

Dato : 28-06-02 10:10

Scripsit "PHK" <phk_STOPSPAM@esenet.dk>

> [...]
> at modtage dækkene, får jeg et brev, hvor der står at jeg skal bestille
> dækkene hos den officielle importør af dette dækmærke.

Ja, fabrikanten må selv om hvem han vil handle med.

--
Henning Makholm "... det kan ikke blive fortalt
med hans egne ord, for efter den 11.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 28-06-02 10:55

Henning Makholm wrote:
> Scripsit "PHK" <phk_STOPSPAM@esenet.dk>

> Ja, fabrikanten må selv om hvem han vil handle med.

Også når der på den pågældende webside er mulighed for at købe?
Så udbydes dækkene jo til salg for dem der besøger websiden.
Hvis man accepterer den angivne pris og vælger at bestille, så er der
vel tale om en handel ?

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-06-02 16:28

Søren C. Fischer skrev:

>Også når der på den pågældende webside er mulighed for at købe?

Hvilket sprog er siden skrevet på? Er der angivet specifikt noget
der tyder på at den er rettet mod danskere?

--
Bertel

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 28-06-02 22:39

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvilket sprog er siden skrevet på? Er der angivet specifikt noget
> der tyder på at den er rettet mod danskere?

Engelsk - og nej der er ikke nævnt (svjh) nogen lande/sprog.
Men det er jo indenfor EU... Har det ikke en betydning ?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 29-06-02 15:03

In article <b20phuguphfis70f75besg9ckh17cca9mi@news.telia.dk>,
Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> wrote:

> Hvilket sprog er siden skrevet på? Er der angivet specifikt noget
> der tyder på at den er rettet mod danskere?

Men der vel gjort tilbud. Og dette er vel gælende EU ?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-06-02 18:51

Povl H. Pedersen skrev:

>Men der vel gjort tilbud. Og dette er vel gælende EU ?

Jeg er før blevet korrigeret når jeg har fremsat det postulat at
man som forbruger har samme forhold ved nethandel (med 'nære'
handelspartnere) som man har ved almindelig, rent dansk handel.
Bl.a. er det blevet fremført at der skal være tale om reklame
eller tilbud rettet mod danskere.

Nu har jeg genlæst mine noter. Jeg har en kopi af en artikel af
fuldmægtig ph.d. Ketilbjørn Hertz, Justitsministeriet, trykt i
UfR i 1999. Der afviser han kategorisk dette krav.

Ketilbjørn Hertz skriver om Bruxelleskonventionens artikel 13,
stk 1, nr. 3 og retsplejelovens §246, stk 1, 2. pkt. at der er to
krav der skal være opfyldt: der skal være fremsat særligt tilbud
eller reklamering i Danmark, og forbrugeren skal have foretaget
de nødvendige dispositioner (handlet) i Danmark. Han skriver
derefter at der ikke er væsentlig forskel på særligt tilbud og
reklame. Senere skriver han ordret:

   Derimod er det et væsentligt fortolkningsspørgsmål med
   hensyn til reklamering (og med hensyn til særligt tilbud
   i den vide fortolkning), om der stilles noget krav om, at
   reklamering eller tilbudet skal være særligt rettet mod
   forbrugerens land. Min konklusion er at dette må afvises.

Han fortsætter med at redegøre for at dette krav stammer fra en
forklarende rapport til Rom-konventionen
(Giuliano/Lagarde-rapporten) og senere:

   ... og kravet har ingen støtte i konventionens tekst.

Det er klare ord.

Han redegør også for at reklamering i dag i princippet er
verdensomspændende, i hvert fald hvad internetreklame angår:

   ... Reklamering på internettet vil som udgangspunkt
   kunne nå alle lande i verden.

Jeg kan altså konkludere at en engelsksproget hjemmeside i
Tyskland utvivlsomt er henvendt også til danskere.

Men der er to andre væsentlige forhold:

Er der tale om et tilbud, eller blot en opfordring til at gøre et
tilbud? Mit udgangspunkt er at der er tale om en opfordring
(internetreklame svarer til en annonce i en avis), og at firmaet
altså kan afslå et fremsat tilbud. Jeg ved ikke hvordan man er
stillet hvis et eller andet firma kategorisk siger nej tak til en
forbrugers fremsatte tilbud som følger deres opfordring.
Hvad siger juristerne om det?

Er det et engros-firma?

--
Bertel