Konvertering?
Fra : Willy B. Stellander

Dato : 28-06-02 06:55

da jeg er fastboende på Filippinerne og min kone og børn er katolikker,
ville jeg gerne konvertere. Hvordan gør man? Kan nogen hjælpe mig her?
jeg har tidligere sendt en mail til en katolsk præst, men aldrig fået svar.
MVH
Willy
tabinay@hotmail.com

Fra : igor.vovchanchyn

Dato : 27-06-02 23:53

"Willy B. Stellander" <tabinay@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ville jeg gerne konvertere. Hvordan gør man? Kan nogen hjælpe mig her?
> jeg har tidligere sendt en mail til en katolsk præst, men aldrig fået

Hey Willy!

Tag kontakt til den lokale engelsk talenende præst (katolsk - that is) og
tal med ham om det. - han vil sikkert gerne hjælpe!

Guds fred!

/igor

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 27-06-02 23:56

> [...]
> ville jeg gerne konvertere. Hvordan gør man? Kan nogen hjælpe mig her?
> jeg har tidligere sendt en mail til en katolsk præst, men aldrig fået

Hi-Hi, den er god, omringet af kartolikker på Filippinerne og så spørger han
Lutheranerne i Danmark om hvordan man konvetere. Man kan kun smile )

Men det er elles ikke så svært, du forbander det Luther har gjort imod Paven
og begynder at tilbede Maria og alle helgene.

Erik L

for visdommen er et pust af Guds kraft,
en ren og klar udstrømning af den Almægtiges herlighed,
derfor kan intet urent bane sig vej til hende.

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 28-06-02 04:28

Kære Willy.
Prøv at henvende dig til http://www.katolsk.dk/om_kirken/spoerg/index.html.
Der sidder en præst, som helt sikkert kan hjælpe dig. Det sker nemlig slet
ikke så sjældent, at lutheranere konverterer til den katolske kirke...... og
forresten er det en god ide.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Willy B. Stellander

Dato : 28-06-02 16:14

Kære alle.
Tak for jeres svar, også dit Erik E. Larsen, men med det svar du gav
understreger det blot vigtigheden af, at det er på tide at konvertere. Du er
da en af de giftigste skribenter jeg har læst her i gruppen. Husk venligst,
at vi har ALLE Jesus til herre.
MVH
Willy

Fra : Niels

Dato : 28-06-02 14:26

> [...]
er
> da en af de giftigste skribenter jeg har læst her i gruppen. Husk

Til det sidste må svaret nok være nej.. vi har ikke alle her i gruppen
Kristus som Herre.

Der er kun EN mellemmand mellem os og Gud, og det er Kristus..

Pavens titel fortæller at han mener noget andet end skriften.

At bede helgener om at gå i forbøn for sig hos Kristus er ikke det Jesus har
lært os.

Sådan som jeg læser dine breve, virker det som om du ønsker at tækkes dine
omgivelser på Filipinerne og ikke Kristus.

Jeg læste egentlig ikke Eriks svar i denne tråd eller Jørgens svar i tråden
"HJÆLP" som giftige.. er du altid i forsvarsposition når du møder relevante
modspil?

Og er din respons altid at folk er giftige når de svarer på dine breve?

Niels

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 29-06-02 20:47

"Niels" <ikke.til@raadighed> wrote:

> Sådan som jeg læser dine breve, virker det som om du ønsker at tækkes dine
> omgivelser på Filipinerne og ikke Kristus.

Det virker som om at han ønsker at blive »social« katolik, og kunne
følges med sin kone og børn i kirke.

Men det samme sker jo da også med de gamle danske migranter til
Argentina. Der er forlængst gået i gang med at blive katolikker.

Der er ikke det fjerneste gale ved at blive katolik, når man bor i et
katolsk land.
--
Cand.scient. Per Erik Rønne [, MSc]
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 28-06-02 15:35

> [...]
er
> da en af de giftigste skribenter jeg har læst her i gruppen. Husk

Jeg takker, om det er kritisk ment eller ros?, med den tilføjelse at jeg er
hverken katolik eller Lutheraner jeg tilhøre Jesus og det gør jeg i kraft
af, at jeg tror på Jesus og ikke på Luther eller det Pavedømme han var
afhopper fra.

Til sidst er det min mening at folk der hopper fra den ene trosretning til
den næste, som der var tale om at skifte mellem bilmodeller, ikke er søgende
efter sandheden, men kun leder efter det mest bekvæmte samvær.

Fra : igor.vovchanchyn

Dato : 28-06-02 18:03

"Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
søgende
> efter sandheden, men kun leder efter det mest bekvæmte samvær.

Erik, det undrer mig at du skriver i den tone, når du er kristen... - ja, du
lyder af og til næsten misantropisk.
nu er jeg naturligvis ikke et sekund i tvivl om at du er fløjtende
ligeglad med hvad andre mennesker synes og tænker, jeg tænker tit at det
ville være dejlig hvis tonen her i NG var mere behagelig. - Og jeg vil
derfor opfordre alle - og specielt dig, Erik Engelbrecht Larsen, til at
tænke lidt over hvad og hvordan man skriver...

/igor

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 28-06-02 19:07

"igor.vovchanchyn" <NOSPAM@NOSPAM.COM> skrev i en meddelelse
> [...]

> derfor opfordre alle - og specielt dig, Erik Engelbrecht Larsen, til at
> tænke lidt over hvad og hvordan man skriver...

Ja, mor

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 29-06-02 10:01

> [...]
> derfor opfordre alle - og specielt dig, Erik Engelbrecht Larsen, til at
> tænke lidt over hvad og hvordan man skriver...

Jeg har tænkt på dette for mig mærkelige indslag;

Jeg har flere gange citeret Bibelen direkte (sort på hvidt) og fået at vide
jeg er fuld af vranglære og har en falsk forkyndelse, ( falsk forkyndelse er
vel Misantropisk, ikke ? ) selv når jeg har bragt forlekirkens indslag om
deres dåbsopfattelse har jeg fårt den besked at jeg var Katolsk i min
opfattelse og det sidste var at jeg forsøgte at hjælpe en mand i nød ved at
oplyse ham om hvad Moses og Paulus skriver om det emne, men blev overfaldet
derved.

2 Tim 4 v1 Jeg indskærper dig for Guds ansigt og for Kristus Jesus, der
skal dømme levende og døde, så sandt som han kommer synligt og opretter sit
rige: v2 Prædik ordet, stå frem i tide og utide, overbevis, irettesæt,
forman, tålmodigt og med stadig undervisning! v3 For der vil komme en tid,
da folk ikke vil finde sig i den sunde lære, men skaffe sig lærere i
massevis efter deres eget hoved, fordi det kildrer deres ører. v4 De vil
vende det døve øre til sandheden og slå sig på myter. v5 Men du, hold altid
hovedet koldt, bær dine lidelser, gør din gerning som evangelist og fuldfør
din tjeneste!

Spørgsmål til dig /igor?

Skal jeg ud fra dette skriftsted og min bibelske overbevisning fortie de
oplevelser og erfaringer Herren har givet mig i sin Nåde, ved at tale folk
efter munden og kun fortælle dem hvad der killer i deres øre. Jeg tror nej
og jeg prædiker da heller ikke en menighed eller kirke der har en løsning,
men kun ved at opnå del i Jesus Kristus død og opstandelse er der frelse
(Rom 6v4) Hvad Misantropisk er der i det??

Rom 6v4 Vi blev altså begravet sammen med ham ved dåben til døden, for at
også vi, sådan som Kristus blev oprejst fra de døde ved Faderens herlighed,
skal leve et nyt liv. v5 For er vi vokset sammen med ham ved en død, der
ligner hans, skal vi også være det ved en opstandelse, der ligner hans. v6
Vi ved, at vort gamle menneske er blevet korsfæstet sammen med ham, for at
det legeme, som ligger under for synden, skulle tilintetgøres, så vi ikke
mere er trælle for synden; v7 den, der er død, er jo frigjort fra synden.

Fra : Willy B. Stellander

Dato : 29-06-02 03:03

Kære alle. Man kan for min skyld putte mig i hvilken som helst bås. Det er
jeg sådan set ligeglad med. Grunden til at jeg vil konvertere er helt min
egen. Jeg bad blot om hjælp til hvordan man gør det. Det var ikke opkast til
diskusion. Lad mig til sidst understrege, at Gud og Jesus og helligånden er
en og samme. De som måtte mene noget andet bedes studere Biblen.
MVH
Willy

Fra : Willy B. Stellander

Dato : 29-06-02 03:43

En sidste bemærkning her da jeg har fået den hjælp jeg søgte er, at iøvrigt
er Jesus navn ikke Jesus, men oprindeligt Joshua fra Nazareth. Jesus er ikke
et jødisk navn men et romersk.
MVH
Willy

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 29-06-02 20:47

Willy B. Stellander <tabinay@hotmail.com> wrote:

> En sidste bemærkning her da jeg har fået den hjælp jeg søgte er, at iøvrigt
> er Jesus navn ikke Jesus, men oprindeligt Joshua fra Nazareth.

Snarere Joshua ben Yusuf.

> Jesus er ikke et jødisk navn men et romersk.

En latinicering af en grækicering af et jødisk navn ...

Fra : Cyril Malka

Dato : 30-06-02 16:26

> En sidste bemærkning her da jeg har fået den hjælp jeg søgte er, at
> iøvrigt er Jesus navn ikke Jesus, men oprindeligt Joshua fra Nazareth.
> Jesus er ikke et jødisk navn men et romersk.

Nej. Jesu navn siges på hebraisk: "jo shu"

Hvilket ikke er det samme som Joshua.

--
Venligst

Cyril Malka

et-sect-era nr. 16 - Tema: Sektmodstandere

http://www.etsectera.com - Aktualitetsbladet om sekternes verden

http://www.malka.dk -=- http://www.malka.info

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 03-07-02 15:17

On Fri, 28 Jun 2002 19:43:06 -0700, "Willy B. Stellander"
<tabinay@hotmail.com> wrote:

>En sidste bemærkning her da jeg har fået den hjælp jeg søgte er, at iøvrigt
>er Jesus navn ikke Jesus, men oprindeligt Joshua fra Nazareth. Jesus er ikke
>et jødisk navn men et romersk.

Yehoshua ben Yussuf er det jeg har hørt...
Men det kan vel være ligegyldigt?

--
Mvh. Stefan
Website: http://www.3x7.dk/ | http://ghashul.dk/

Fra : Live4Him

Dato : 28-06-02 12:57

> [...]
> ikke så sjældent, at lutheranere konverterer til den katolske kirke......

Man bliver vel ikke frelst ved en konvertering. Kristenlivet er jo ikke en
organisation men melder sig ind i, men et liv man modtager i hjertet. Unden
dette liv er enhvert tilhørsforhold til en kirke tom og meningsløs.

jørgen.
--
http://www.sermonaudio.com/

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 28-06-02 14:06

Live4Him <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en news:afhj03$7ok$1@sunsite.dk

> Man bliver vel ikke frelst ved en konvertering.

Det er der jo heller ikke nogen, der siger, vel?
Men derfor mener jeg alligevel, hvad jeg sagde. Den katolske kirke er et
godt sted at være.... men man skal selvfølgelig helst konvertere som et
'tilvalg' og ikke kun som et 'fravalg' på grund af de ting, man ikke bryder
sig om i den kirke, man kommer i.

Dikte

Fra : Cyril Malka

Dato : 29-06-02 14:41

> [...]

> ville jeg gerne konvertere. Hvordan gør man? Kan nogen hjælpe mig her?
> jeg har tidligere sendt en mail til en katolsk præst, men aldrig fået

Du skal nok gøre mere end at sende en mail til en katolsk præst for at
kunne konvertere.

Du skal henvende dig til præsten i den menighed du tilhører, eller i den
nærmest katolske Kirke.

Dér vil du få flere oplysninger.

Det kan svinge lidt, hvordan man gør men i det hele taget skal du til præst
jævnligt (som regel en gang om ugen) og blive oplært, de er katekismus.
Ligeledes forventes du at komme til messe ofte og studere de læsninger man
har til pågældende uge.

Efter nogle måneder bliver du optaget. Der er tradition for, at dette sker
ved messen påskenat, men det er ingen tvang.

Oplysninger om katolicismen, messen, katolske traditioner:
http://www.katolsk.net

--
Venligst

Cyril Malka

et-sect-era nr. 15 - Adventist par dømt for mord - Er Jehovas Vidner
uligevægtige? - Scientologi bankerot?

Fra : Live4Him

Dato : 29-06-02 14:56

"Cyril Malka" <cyril@fjerndette.malka.dk> wrote in message

> et-sect-era nr. 15 - Adventist par dømt for mord - Er Jehovas Vidner
> uligevægtige? - Scientologi bankerot?

Den religiøse verdens svar på Ekstrabladet ? Sladder, udhængning og
bagvaskelse.

jørgen.

Fra : Cyril Malka

Dato : 29-06-02 17:38

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i news:afkecd$hn6$1
@sunsite.dk:

> Den religiøse verdens svar på Ekstrabladet ? Sladder, udhængning og
> bagvaskelse.

Har du læst det, siden du udtaler dig om det?

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 29-06-02 15:21

Cyril Malka <cyril@fjerndette.malka.dk> skrev i en

> Du skal nok gøre mere end at sende en mail til en katolsk præst for at
> kunne konvertere.

Jajaja, Cyril, men et eller andet sted skal han jo starte, ikke. Og det er
jo ofte lettere i første omgang at sende en mail som sådan en forsigtig
føler, end det er direkte at marchere hen og se præsten ind i ansigtet og
sige: Øeh... jeg vil gerne optages.

Sådan var det i hvert fald for mig.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Cyril Malka

Dato : 29-06-02 17:39

"Benedikte Brisson" <dikte@paradis.dk> skrev i

> [...]
> forsigtig føler, end det er direkte at marchere hen og se præsten ind i
> ansigtet og sige: Øeh... jeg vil gerne optages.

Muligt, men det skal nok være, at der skal mere end en mail til det
alligevel.

Og det er vel rimelig rimeligt, er det ikke?

Fra : N/A

Dato : 29-06-02 19:43

Fra : Allan Riise

Dato : 29-06-02 19:43

Willy B. Stellander <tabinay@hotmail.com> scribbled:
> Det var dog utroligt hvad jeg fik sat igang her. Selv efter at jeg
> takkede af da jeg følte jeg havde fået de svar jeg havde brug for,
> fortsætter i gud hjælpe mig med at mundhugges over hvorvidt det jeg
> gør er rigtigt eller ej, I mean, get a life.
> I øvrigt havde jeg regnet med en langt større accept og forståelse
> især her blandt Kristne. På baggrund af hvad jeg har oplevet her vil
> jeg hverken være medlem af folkekirken eller nogen anden kristen
> trosretning, men blot være troende på og tilhænger af Jesus.
> [...]

Hvor jeg dog forstår dig Willy. Men du kan være helt rolig. Enhver der
besidder troen på Jesus i sit hjerte, vil komme op og sidde ved guds side !

Venligst ...
--
-- Allan Riise -- ICQ 55853098
-- www.AriSoft.dk --

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 29-06-02 19:55

> [...]
være
> medlem af folkekirken eller nogen anden kristen trosretning, men blot være

Tillykke, det er Jesus der er frelseren!

Erik L

Luk 2v14 Ære være Gud i det højeste og på jorden! Fred til mennesker med
Guds velbehag!

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 30-06-02 13:07

Willy B. Stellander med emailen tabinay@hotmail.com skrev således:

> [...]
> fortsætter i gud hjælpe mig med at mundhugges over hvorvidt det jeg
> gør er rigtigt eller ej, I mean, get a life.

Hvad der postes af svar er ikke nødvendigvis henvendt til Willy B.
alene. Andre interesserede i nogenlunde samme situation skal også
kunne have glæde af svarene. Det er en af de fornemste egenskaber ved
denne måde at kommunikere på.

I øvrigt har alle som svarer hver deres egne dagsordner med
besvarelserne. For nogle er det vigtigt at understrege hvor forkert
det i det hele taget er at indtræde i den katolske kirke (det er en
protestantisk mærkesag, hvis du ikke skulle være klar over det). For
andre er der tale om at dele ud af egne erfaringer, og da der som
bekendt er mange veje til Rom så bliver der også mange meninger om
hvordan man gør dét.

Endeligt handlede de refererede indlæg slet ikke om hvorvidt det var
forkert at konvertere, men mere om vor meget man kan vente sig af en
uopfordret forespørgsel i e-mail form. Der er i vide kredse en
besynderlig ambivalent holdning til e-mail som "useriøs" kontaktform,
og derfor synes mange at det er mere i orden at ignorere en e-mail end
et "rigtigt" brev, en telefonopringning eller et personligt fremmøde.
For så vidt at jeg er i stand til at forstå Cyril-pointer, så tror jeg
det var hvad der mentes.

> [...]
> vil jeg hverken være medlem af folkekirken eller nogen anden
> kristen trosretning, men blot være troende på og tilhænger af Jesus.

Højst uklogt - man hverken kan eller skal være kristen løsrevet fra et
kristent fællesskab. Det kan efter undertegnedes lalle-økumenske
mening være fløjtende ligegylidg hvilken kirke du kommer i, men slet
ikke at ville være i en menighed er i alle tilfælde ikke sund
kristendom.

Fra : Niels

Dato : 30-06-02 13:12

"Lars Erik Bryld" <lars-erik@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mening være fløjtende ligegylidg hvilken kirke du kommer i, men slet
> ikke at ville være i en menighed er i alle tilfælde ikke sund

Og så lige en bemærkning, Bibelens defination på en menighed er vel egentlig
Kristi Legeme!

bare for at være lidt lalle-økumenisk

Niels