Mærkevare
Fra : Palle Svendsen \(Web~

Dato : 27-06-02 19:52

Hej,

Vi har lige en lille snak i webhotel gruppen om varemærke.

Hvis man siger at et webhotel er moms reg. med navnet "webhotelX". Vil
navnet webhotelX så være et varemærke eller er det først et varemærke, når
det gennem de rigtige steder er godkendt som et varemærke?

Mvh.
Palle Svendsen

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 27-06-02 20:00

"Palle Svendsen \(Web-Sale.dk\)" <ps@web-sale.dk> skrev:

> [...]
> Vil navnet webhotelX så være et varemærke eller er det først et
> varemærke, når det gennem de rigtige steder er godkendt som et

Og for lige at uddybe så er det Varemærkelovens §3 om ibrugtagning det
handler om:

§ 3. Varemærkeret kan stiftes enten
2) ved ibrugtagning af et varemærke her i landet for de varer eller
tjenesteydelser, for hvilke varemærket er taget i brug, og for hvilke
det vedvarende anvendes.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : N/A

Dato : 27-06-02 20:14

Fra : Palle Svendsen \(Web~

Dato : 27-06-02 20:14

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev

> Det er altså et varemærke så snart man beslutter sig for at bruge det
> til at betegne sin vare/tjenesteydelse. Navnet på en virksomhed er
> ikke nødvendigvis et varemærke.
>
> Et varemærke er *beskyttet* mod andres konkurrerende brug af samme
> mærke når det enten er registreret hos Patent- og Varemærkestyrelsen
> eller taget i brug i praksis (dvs faktisk anvendt til markedsføring).

Dette webhotel har så kaldt sig WebhotelX og sælger vare via det navn.

De har dog ikke beskyttet navnet, men så tager en konkurrent velhotelX - Er
det ulovligt igf. loven?

Mvh.
Palle Svendsen

Fra : N/A

Dato : 27-06-02 20:47

Fra : Allan Olesen

Dato : 27-06-02 20:47

Henning Makholm <henning@makholm.net> wrote:

>Det kan dog betvivles om navnet WebhotelX faktisk er taget i brug.
>Hverken domænet webhotelx.dk, webhotel-x.dk, webhotelx.com,
>webhotel-x.com ... eller webhotel-x.biz findes. Og et webhotel der
>ikke har sit eget domæne lyder ikke helt som en seriøs forretning.

Der er tale om wannafind.dk/vannafind.dk.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : N/A

Dato : 27-06-02 21:06

Fra : Palle Svendsen \(Web~

Dato : 27-06-02 21:06

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev

> Hm, vannafind.dk ser ud til at være et klassisk tilfælde af
> typosquatting (viderestiller til webhosting.dk), som det ikke bør være
> vanskeligt at få klagenævnet for domænenavne til at levere til den
> rette indehaver.

Hva så med web-sale.dk og websale.dk ?

> Er det wannafind.dk eller webhosting.dk der anvender navnet WebhotelX
> til deres produkter? Jeg kan ikke finde det på nogen af siderne.

WebhotelX og velhotelX var bare opdigtet navne til denne forespørgsel.

Mvh.
Palle Svendsen

Fra : Henning Makholm

Dato : 27-06-02 21:21

Scripsit "Palle Svendsen \(Web-Sale.dk\)" <ps@web-sale.dk>
> "Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev

> Hva så med web-sale.dk og websale.dk ?

Tilsyneladende samme historie? Eller er der noget om de navne man bør
vide i forvejen? Vi er kloge her i gruppen, men ikke alvidende.

> WebhotelX og velhotelX var bare opdigtet navne til denne forespørgsel.

Det er umuligt at få troværdige råd i konkrete varemærkesager på
baggrund af opdigtede navne.

--
Henning Makholm "Vi skal nok ikke begynde at undervise hinanden i
den store regnekunst her, men jeg vil foreslå, at vi fra

Fra : Palle Svendsen \(Web~

Dato : 27-06-02 21:36

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev

> Tilsyneladende samme historie? Eller er der noget om de navne man bør
> vide i forvejen? Vi er kloge her i gruppen, men ikke alvidende.

Domænet websale.dk blev engang for længe siden reg. af en "domainpirat" som
krævet over 10k for domænet, det ville vi så ikke give. Men det ser ud til
at Erik fra webhosting var villig til at betale.

websale.dk blev dog reg. før web-sale.dk, men hvis der findes et moms reg.
firma med navnet websale, burde de så ikke havde retten om det er sket før
eller efter domænet er reg.?

> Det er umuligt at få troværdige råd i konkrete varemærkesager på
> baggrund af opdigtede navne.

Regnet med at et spm. om varemærke ville være ens om vi brugte det ene eller
andet navn.

Men så blev jeg da så klog

Mvh.
Palle Svendsen

Fra : Henning Makholm

Dato : 28-06-02 10:52

> [...]

> firma med navnet websale, burde de så ikke havde retten om det er sket før

Varemærkeret er i princippet uafhængig af momsregisteringer. I det
højeste vil en momsregistrering kunne bruges til at underbygge en
påstand om at navnet på det-og-det tidspunkt blev brugt i handel med
varer eller tjenesteydelser.

Det er den første brug/registrering der har forrang ved tvist om hvem
der har ret til navnet.

--
Henning Makholm "Monsieur, vous êtes fou."

Fra : Allan Olesen

Dato : 27-06-02 22:14

Henning Makholm <henning@makholm.net> wrote:

>Er det wannafind.dk eller webhosting.dk der anvender navnet WebhotelX
>til deres produkter? Jeg kan ikke finde det på nogen af siderne.

WebhotelX var et opdigtet eksempel, sådan som jeg læste det.

Jeg tror, at vi måske kan spare lidt forvirring ved at ridse
baggrunden op:

Personen bag webhosting.dk laver en side, hvor man kan bestille
en test af, om andres webservere er "muligvis usikre".

I virkeligheden er der tale om en simpel versionnummerkontrol af
apache-webservere, og den er ikke så meget værd, fordi mange har
sikret deres servere ved at putte en sikkerhedspatch på en
tidligere version.

Disse mennesker bryder sig naturligvis ikke om at ryge på en
liste over "muligvis usikre servere", så der opstår hurtigt en
meget hed debat.

På et tidspunkt har alle saglige og relevante argumenter været
vendt adskillige gange, og lige nu er man så nået til at
diskutere webhosting-mandens tidligere bedrifter, som blandt
andet indbefatter en registrering af vannafind.dk.

Derfor er man nu gået på fisketur her i gruppen efter juridisk
skyts til diskussionen af, om webhosting-manden må det.

--
Allan Olesen, Lunderskov.