Mobiltelefon i USA (Østkysten)
Fra : Bjarni Mohr Mortense~

Dato : 27-06-02 18:53

Jeg skal en tur til USA i sommer, hvor jeg vil køre fra New York og ned til
Florida. I den forbindelse for jeg brug for en ny mobiltelefon, da min
nuværende ikke understøtter 1900-båndet.

Jeg har min bærbare med på turen, og vil meget gerne på nettet via
mobiltelefonen, så jeg kan hente information vedr. hoteller o.lign. mens jeg
kører.

Jeg havde forstillet mig at købe en Motorola T260, da det er den billigste
1900-telefon. Jeg vil så koble den sammen med den bærbare via den infrarøde
port.

Da T260 understøtter GPRS, ville det være smart, hvis jeg kunne anvende
dette i USA. Alternativt kan jeg bruge en almindelig GSM-dataopkobling til
nettet.

Mit spørgsmål er nu:

Hvilken operatør skal jeg vælge?

Jeg har idag besøgt Orange, Sonofon og TeleDanmarks butikker i Aalborg uden
at blive meget klogere.

Orange har ingen GPRS-roaming aftale i USA.

Sonofon har GPRS-roaming aftale med VoiceStream Wireless Corporation (PCS
One), men de vidste ikke hvor i USA dette virkede.

Teledanmark har ingen GPRS-roaming aftale i USA.

Hvis jeg skal benytte GSM-dataopkobling, hvad er da smartest?

Skal jeg ringe til en internetudbyder i Danmark for at komme på nettet,
eller findes der nogle lokale udbydere, som man kan komme ind hos?

Jeg har set at Opasia har noget de kalder Global Roaming
(http://internet.opasia.dk/roaming). Vil det være et brugbart alternativ?
(Jeg har IKKE Opasia i forvejen!)

Så vidt jeg har forstået, er det ikke muligt - som udlænding - at købe en
mobiltelefon i USA med de ønskede muligheder.

Er der andre muligheder?

/bjarni

Fra : JMo.

Dato : 27-06-02 19:28

On Thu, 27 Jun 2002 19:52:43 +0200, "Bjarni Mohr Mortensen"
<bjarni@valmuevej.dk> wrote:

>Sonofon har GPRS-roaming aftale med VoiceStream Wireless Corporation (PCS
>One), men de vidste ikke hvor i USA dette virkede.

Meget begrænset dækning: (lokalt selskab)
http://www.gsmworld.com/cgi/imap_gsminfo.pl5?cou=us&net=on&frame=middle

>Skal jeg ringe til en internetudbyder i Danmark for at komme på nettet,
>eller findes der nogle lokale udbydere, som man kan komme ind hos?

Det vil være billigst at ringe til en lokal udbyder, for så skal du
kun betale national takst - og ikke takst til Danmark.
Men: Hvis internetudbyderen opkræver abonnement og minutpris, skal du
jo huske at lægge denne til.

Mht. priser kan du kigge lidt på:
http://www.sonofon.dk/service_og_produkter/mobil/mobil_i_udlandet/USA.htm
http://mobilroaming.teledanmark.dk/servlets/ShowPage?country=us

Men først:
Tjek med
http://www.gsmworld.com/roaming/gsminfo/cou_us.shtml
om der overhovedet er dækning de steder du skal være - dækningen i USA
er nemlig *langt fra* hvad du er vant til fra Danmark

Fra : N/A

Dato : 27-06-02 21:10

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 27-06-02 21:10

"Bjarni Mohr Mortensen" <bjarni@valmuevej.dk> wrote in message
> [...]
> wireless data network.
>
> Hvis man følger linken til iStream:
> http://www.voicestream.com/products/services/istream/overview.asp
>
> kan man læse at de tilbyder iStream(GPRS) (available across the entire
> VoiceStream network).
>
> på siden: http://www.voicestream.com/products/coverage/local.asp kan man
se
> at de har en ret god dækning (efter USA forhold)
>
> Er det ikke er spørgsmål om, at Orange, Sonofon og TDK ikke ved at de kan
> tilbyde GPRS via VOICESTREAM eller er det den begrænset roaming-aftale,

Der er forskellige aspekter der skal "ordnes" før GPRS roaming er en
realitet; een ting er selve roamingaftalen, dernæst skal operatørerne have
skidtet til at virke teknisk og billingmæssigt, og det er ikke trivielt....

Men en ting er sikkert.. Der er i dag IKKE etableret GPRS roaming mellem de
danske mobilnet og Voicestream.. Voicestream lukker ikke op for roamere uden
ovennævnte ting er på plads og gennemtestet....

Jeg vil anbefale dig at købe et prepaid kort i USA ved Voicestream; så har
du fuld funktionalitet... og din familie/venner kan få lov til at betale for
at ringe til dig ..

Eneste problem kan være at Voicestream ikke supporterer GPRS for prepaid
kunder...

En helt anden måde at løse dit kommunikationsbehov på kunne være at anvende
WLAN (trådløst LAN).. Det bliver mere og mere udbredt; blot skal man kunne
finde de "hotspots" WLAN udbyderen opsætter, men det er et spørgsmål om at
luske lidt rundt på nettet og finde guldkornene.... såvidt jeg ved, har
Voicestream også dette produkt. Og der anvender man overhovedet ikke SIM/GSM
teknologi endnu... Og så kræver det selvfølgelig et WLAN kort til din pc.
Til gengæld får du en hastighed der er sammenlignelig med alm. lokalnet... i
Mbit-enden af hastighedsspektret...

Mvh Keld

Fra : Bjarni

Dato : 28-06-02 08:28

"Keld Rosenberg" <keld_rosenberg@hodmail.com> skrev i en meddelelse
[snip]
> [...]
> du fuld funktionalitet... og din familie/venner kan få lov til at betale

[snip]

Hvad er et prepaid kort? Er det noget jeg kan "putte" i min egen telefon,
eller er det en telefon, som jeg "låner"?
Hvor køber man et prepaid kort?

[snip]
> [...]
> Til gengæld får du en hastighed der er sammenlignelig med alm. lokalnet...

De her "hotspots" - er det noget med en rækkevide på 200 m fra en
intenetcafe?

Har du nogle links til de omtalte guldkorn?

Skal man have nogle specielle login-rettigheder for at koble på et
"hotspot"?

/bjarni

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 23-07-02 11:56

> [snip]
>
> Hvad er et prepaid kort? Er det noget jeg kan "putte" i min egen telefon,
> eller er det en telefon, som jeg "låner"?
> Hvor køber man et prepaid kort?

Check VoiceStream's hjemmesider..... jeg tror ikke helt på at prepaid
kortene har dårligere dækning end almindelige SIM-kort...

> [...]
lokalnet...

> [snip]
> De her "hotspots" - er det noget med en rækkevide på 200 m fra en

Ja....

> Har du nogle links til de omtalte guldkorn?

Prøv VoiceStream... og prøv at søg på WLAN og hotspots...

> Skal man have nogle specielle login-rettigheder for at koble på et
> "hotspot"?

Du kan nok købe et "skrabekort" lokalt eller også betale online m.
kreditkort....

Fra : Peter Rongsted

Dato : 28-06-02 09:28

"Keld Rosenberg" <keld_rosenberg@hodmail.com> wrote:

[snip]
> [...]
>du fuld funktionalitet... og din familie/venner kan få lov til at betale for
[snip]

I USA virker pre-paid kort (taletid) normalt kun i et meget bergænset
område - selv indenfor samme selskab. Da Bjarni skal køre langs det
meste af østkysten, skal han se sig godt for.

Peter

Fra : Morten H B

Dato : 28-06-02 15:40

> [...]
>
> Jeg har min bærbare med på turen, og vil meget gerne på nettet via
> mobiltelefonen, så jeg kan hente information vedr. hoteller o.lign. mens

Jeg tvivler stærkt på at du vil kunne opnå dækning så snart du er uden for
de store byer. GSM er ikke særlig udbredt i USA. Hvis det eneste formål med
at købe ny telefon er at kunne bruge den på din tur til USA, så synes jeg at
du skal undersøge godt og grundigt hvilke selskaber der har GSM-dækning på
de strækninger du har tænkt dig at køre på. Det ville være spild af penge
hvis du kun har dækning på 5% af din tur.

/Morten

Fra : Bjarni Mohr Mortense~

Dato : 28-06-02 17:31

Så vidt jeg kan forstå, kan jeg godt skyde en hvid pil efter GPRS og må
istedet satse på GSM data på 9600 bps.

Hvordan får jeg da den bedste pris/ydelse mens jeg er i USA?

Skal jeg bruge et dansk GSM-kort og ringe til en dansk ISP? Eller kan jeg
købe et "prepaid" GSM-kort samt et internetaboboment hos en lokal udbyder? I
såfald hvor?

/bjarni