Blommetræ fyldt med lus
Fra : Kenth Jensen

Dato : 27-06-02 18:46

Vores blommetræ er overfyldt med lus.

Træet er rimelig stort så det er helt umuligt at sprøjte hvert enkelt blad
med et eller andet "anti luse spray"

Hvad skal det sprøjtes med og hvordan gøres dette.

På forhånd tak
Hilsen
Kenth Jensen

Fra : Preben Mikkelsen

Dato : 27-06-02 19:56

Prøv at sprøjte med vand vha haveslangen med en strålespids på, det er vist
det eneste du kan gøre...

mvh

Preben

Fra : Aa. Worm

Dato : 27-06-02 20:53

> Træet er rimelig stort så det er helt umuligt at sprøjte hvert enkelt blad
> med et eller andet "anti luse spray"
>
> Hvad skal det sprøjtes med og hvordan gøres dette.

Når træet er rimeligt stort tager det ikke skade af bladlus, selv om det kan
se voldsomt ud.
Fugle, mariehøns og kraftige regnbyger vil mindske angrebet.

Forskellige bladlus foretrækker forskellige planter. Det betyder, at de
bladlus, som du har i blommetræet foretrækker blommetræer og derfor
(sandsynligvis) ikke "smitter" andre planter, fx roser. Jeg siger ikke, at
det ALDRIG sker, men risikoen er ikke særlig stor.

Hvis du absolut vil sprøjte, vil jeg anbefale phyretrum, som skulle være
ugiftigt for fugle og mennesker. Følg anvisningen på emballagen.

Hilsen
Aase

Fra : Inger Pedersen

Dato : 27-06-02 21:58

> [...]
> med et eller andet "anti luse spray"
>
> Hvad skal det sprøjtes med og hvordan gøres dette.

For mange år siden læste jeg et godt råd: Koldt vand:

- til at vande med, så planterne har det optimalt
- til at skylle lus og andet kryb af planterne med
- og til at slå i blodet, når det andet ikke virker!

Så vidt jeg husker, var det mens Søren Ryge var redaktør af HAVEN.
Jeg har fulgt det - og det virker. Både på haven og blodtrykket, når man
føler trang til at lege Vorherre.

Venlig hilsen
Inger Pedersen