password i opstarten
Fra : Morten

Dato : 27-06-02 18:18

Kan jeg ikke sætte et password op inden windows starter?
Noget bios eller lignende?
ml

Fra : Peter Mogensen

Dato : 27-06-02 18:30

Morten wrote:
> Kan jeg ikke sætte et password op inden windows starter?
> Noget bios eller lignende?

Jo. Din BIOS burde have mulighed for passwd beskyttelse.
Nogle boot-managere kan også lave et passwd-prompt. LILO kan ihvertfald.
(ja, LILO kan også bruges som chain-loader og boote windows.)

.... men der er begrænset sikkerhed i det. Man kan jo altid boote fra en
floppy, eller pille harddisken ud og sætte den i en anden maskine.

Peter

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 27-06-02 20:38

"Peter Mogensen" <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> skrev i en meddelelse

> Jo. Din BIOS burde have mulighed for passwd beskyttelse.

Og sikkerheden i det er normalt også begrænset - hvis man kan tage coveret
af pc'en kan man bare resette bios med en jumper eller tage batteriet ud...
men det stopper de de fleste nysgerrige gæster

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk (Ja, erstat selv...du kan godt)

Fra : Kasper Dupont

Dato : 27-06-02 21:05

Stig Meyer Jensen wrote:

> [...]
> af pc'en kan man bare resette bios med en jumper eller tage batteriet ud...
> men det stopper de de fleste nysgerrige gæster

Ja, det giver ikke meget sikkerhed. Men man kan dog opnå, at det
kun kan brydes ved at åbne maskinen. I mange tilfælde er dette
tilstrækkeligt. Har man brug for mere sikkerhed f.eks. for at
beskytte data i tilfælde af tyveri kan man bruge kryptering. Jeg
har til tider overvejet en mellemting, hvor man krypterer
partitionstabeler og filsystemets metadata, men ikke de egentlige
data sektorer. (Det er naturligvis ikke så sikkert som en total
diskkryptering, men det er tilgengæld langt hurtigere og stadig
mere sikkert end BIOS og bootloader passwords.)

For sending spam use mailto:razor-report@daimi.au.dk