Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billede til kritik uge 7
Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 12-02-01 19:07

Hej

Erland Pillegaard har stukket halsen frem igen med et bilede som han
kalder "Golden Hat"

Det findes på: http://fotokritik.jirty.dk/index_text.asp

Nu til billedet og vad min subjektive mening er om det.

Farverne er fine men jeg syntes Erland har väret lidt for begejstret
for Photoshops manipuleringsmuligheder.

Rammen udenom billedet kunne jag f.eks. godt väre foruden

Jeg tror også en hel del af baggrunden er fremstilet i en computer,
men det ved jeg naturligvis ikke.

Derimod syntes jeg damen med tilhörende hat, som jo efter titlen er
hovedmotivet, er placeret med for meget luft over.

Lidt mere dame og meget mindre psykedelisk sommerfugl ovenover efter
min mening.

Som sagt indledningsvis syntes jeg farverne i hovedmotivet er flotte,
jeg syntes også om måden damen er fotograferet på, har Erland muligvis
ladet sig inspirera af den svenske fotograf Ulf Sjöstedt? Det er det
uden om jeg ikke er så helt ovenud begejstret for.

mvh Hans Peter Larsson
Visby, Sverige

Fra : Sim

Dato : 12-02-01 19:46

Det ser ud som teknikken er i orden. Der jongleres muligvis med photoshop
eller lignende digitale velsignelser.
Men hvad kan man bruge billedet til? Hvad er meningen med billedet? Hvad kan
en hat sige?? Er der et menneske under hatten som kunne vække den
medmenneskelige nysgerrighed? Jeg forstår ikke billedet. Er der nogen der
kan forklare hvad de ser i det. Jeg ser ikke meget andet end farvefyrværkeri
uden mål eller idé...
mvh, sim.

Fra : Jan Boegh

Dato : 13-02-01 09:34

"Sim" <simon@oxygene.dk> wrote in message

> [...]
> medmenneskelige nysgerrighed? Jeg forstår ikke billedet. Er der nogen der
> kan forklare hvad de ser i det. Jeg ser ikke meget andet end

Estetik!
Og diskussionen om budskab kontra estetik vil vel aldrig kunne afsluttes.
Akkurat ligesom en skelnen mellem en montage og et foto er en uafklaret
størrelse.
Og så er der vel egentligt ikke så meget andet end den subjektive forholden
sig til billedet tilbage.
Personligt ser jeg dette billede lidt ligesom mange reklamefotos: forrygende
flotte, fint håndværk - og glemt sekunder efter. Sådan lidt i famillie med
den brølende kronhjort i skovbrynet, der jo normalt også er umiddelbart
smuk, når den hænger der over sofaen

mvh
Jan

Fra : Jensen

Dato : 13-02-01 17:35

Rammen er da flot lavet. Biledet siger mig ikke noget, det er hurtigt glemt,
men det har sikkert taget tid at lave.

Jensen

Fra : Henrik Egedorf

Dato : 14-02-01 21:29

Billedet skaber en illusion om en ramme på en væg
med det billede i vi ser. Men rammen er
computerskabt. Således sætter kompositionen
spørgsmåltegn ved selve dét: Hvad ER et billede?

Lad mig henvise til dette link:

http://scitech.mtroyal.ab.ca/modernart/works/46010.
htm [Magritte's pibe]

Teksten betyder "Dette er ikke en pibe"

Og det kan man jo så spekulere over... for er det
det? Eller er det ikke? Og når titlen nu er
"Billedernes bedrag" - er det så piben der er
bedraget? Eller er det påstanden om at det ikke er
en pibe...?

Jeg synes kompoisitionen er flot. Men som foto er
den vel ikke at regne...

Henrik Egedorf

Fra : Karsten Olesen

Dato : 14-02-01 22:28

"Henrik Egedorf" <Henrik.NoVonEgedorf@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bedraget? Eller er det påstanden om at det ikke er
> en pibe...?
>
> Jeg synes kompoisitionen er flot. Men som foto er

Vandvittigt...korrekt det ikke er en pibe.det er pixels....

MVH