Hoppygyngen - om at skifte en slange for b~
Fra : Frank J. Andersen

Dato : 27-06-02 15:31

Hejsa,

lige en oplevelse som måske kan hjælpe andre....

Pludselig på vej fra arbejde - manglende 100m hjem, forsvandt luften i
baghjulet... Ingen tid til værkstedsbesøg - men nåede lige præcis at
få fat i en slange, fælgbånd og 2 dækjern inden lukketid op til
week-enden - man kan jo altid prøve selv, og det er jo let nok på
cyklerne (dem uden motor altså).

Startede med at mærke dækket ud for ventilen, så afbalanceringen ikke
skulle gå helt i vasken.
Men hold da k.... hvor sidder sådan et dæk fast... Det tog godtnok
noget tid at få det af - fuld vægt på jernene - og konstatering af at
der er god grund til at der ellers er 3 dækjern i et sæt (selvom de 2
jeg købte er gode og lange).
Det l.ykkedes til sidst, men lidt bekymrende var det at stålbåndet i
kanten var noget (permanent) bøjet... hmmm

(hvordan kan man undgå det ?? Der skal jo noget pres på for at få
båndet over fælgkanten.)

Nå men her følger så en længere pause hvor fælgen blev renset
indvendigt for gravrust, og malet med noget zink-spray - og så på den
igen.

Heldigvis er det ret meget lettere at få dækket på end det var at få
det af - faktisk helt problemfrit. Fedt!
Og så luft i og klar til at køre igen mandag morgen.... (det var ret
sent søndag aften at jeg var færdig - efter skt.hans bål og meget
mere)

Og så var det tur med hoppegyngen! Det tog vel 30 sekunder at
konstatere at der var noget anderledes bagi.....
FANDENS OGSÅ - nu har jeg sikkert ødelagt dækket - eller bøjet fælgen
- eller....... Jeg turde ikke kigge - og den kunne jo køre, så det
blev først igår jeg fik tid (tog mig sammen) til at diagnosticere lidt
på sagen.

Og det var beroligende hurtigt konstateret at fælgen ikke varierede
med mere end ½ - 1 mm, mens dækket til gengæld havde et 'dyk' på ½cm.
- så der var god grund til hopperiet!

Nærmere eftersyn viste at 'kanten' ikke var lige synlig hele vejen
rundt - sikkert fordi jeg havde 'bøjet' dækket !?!?
Inden man nu sender det hele på værksted, så kunne man jo lige
prøve.....

Så - ud med luften og fat i dækjernet (med hjulet på mc'en
selvfølgelig) - og jo - man kan godt rette lidt på det...
Efter første forsøg var der nu istedet en 'top' ved ventilen - så på
den igen - ud med luften, løsne ventilen, og så mosle dækket frit af
fælgkanten hele vejen rundt igen - dernæst ca ½ luft i - og en lille
køretur..
- og så var det klaret! Pumpet op til nortmalt tryuk - og ikke mere
hoppegynge. Pyh....

Så moralen er at fælgen kan holde til mere end man lige tror, og så
skal man se efter at dækket sidder ordentligt lige på fælgen efter
operationen - så kan det godt lade sig gøre (med gode dækjern, og
rigeligt med kræfter)

....iøvrigt var kilden til problemet tilsyneladende at fælgens skarpe
rust havde fåget gnavet hul i slangen på undersiden - Øv - men nu er
der renset og filet pænt hele vejen rundt

Frank J. Andersen, DMCN#485
Suzuki T250R fra 1972

Fra : Søren Lindholt

Dato : 27-06-02 22:21

Ha, ja første gang kan være noget grimmer noget, her er lige et par tips:

"Frank J. Andersen" <frank.j.a@nameplanet.com> skrev i en meddelelse

> (hvordan kan man undgå det ?? Der skal jo noget pres på for at få
> båndet over fælgkanten.)

Dækket skal trykkes ind i midten af fælgen resten af vejen rundt, så går det
let
> [...]
> skal man se efter at dækket sidder ordentligt lige på fælgen efter
> operationen - så kan det godt lade sig gøre (med gode dækjern, og

Det er nemlig en god ide af smøre, bare med brun sæbe eller opvaskemiddel,
så kan dækket fordele sig på fælgen, og lettere smutte ud på plads. Det kan
også være nødvendigt at give den et tryk på 60-70 stykker for at få det til
at poppe ud, særlig når fælgen netop er rusten som du skriver.

Det er også en trøst at første gang er den værste! Jeg var tre stive timer
om mit første offroad-bagdæk... bedste tid siden da er 9 minutter.... incl
hjul af...

mvh Søren

Fra : Pein

Dato : 28-06-02 18:13

Et par tilføjelser til disse udemærkede tips...

"Søren Lindholt" skrev ...

> Dækket skal trykkes ind i midten af fælgen resten af vejen rundt,
> så går det let

Og så er det jo lettest at lægge hjulet ned og jokke på dækkanten. Men er
man en stor og tung gut, skal man lige huske, at sådan en ting som en
bremseskive, faktisk godt kan bøje.

> Det er nemlig en god ide af smøre, bare med brun sæbe eller
> opvaskemiddel, så kan dækket fordele sig på fælgen, og lettere
> smutte ud på plads.

Men smør ikke med hvad som helst, og kør heller ikke ud og giv den fuld
skrue umiddelbart efter operationen. Dækket skulle jo nødigt glide på fælgen
under accelleration.
Opvaskemiddel mister s.v.j.v. sin smørende effekt rimeligt hurtigt, så man
er klar til at køre kort efter. Og man _kan_ jo lige køre pænt et stykke
tid, inden man begynder at flå den på baghjulet mm.

> Det er også en trøst at første gang er den værste! Jeg var tre stive
> timer om mit første offroad-bagdæk... bedste tid siden da er 9
> minutter.... incl hjul af...

Det er s*u da hurtigt! Damn.
Men der er jo også lige det, at de her Mitas/Barum offroad-ting er dejligt
bløde og nemme i forhold til de fleste (tror jeg) gadedæk. Mine Metzeler
Enduro3 Sahara til TransAlp'en er i hvert fald væsentligt stivere. Dem gider
jeg ikke skifte selv igen.

/Pein
Honda TransAlp (på Metzeler dæk)
Yamaha DT125R (på Mitas/Barum bløddele)

Fra : Claus Rittig

Dato : 29-06-02 15:58

"Pein" <niels@pein.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse

> Men smør ikke med hvad som helst
> Opvaskemiddel mister s.v.j.v. sin smørende effekt rimeligt hurtigt, så man
> er klar til at køre kort efter.

Ja, og vær lige opmærksom på at opvaskemiddel består af bl.a. salt, så over
længere tid ødelægger man sin fælg.

Brug dækfedt (montagepasta til dæk), det er udviklet til formålet, og kan
købes hos det lokale dækcenter.

Rittig

Fra : Pein

Dato : 30-06-02 21:12

"Claus Rittig" skrev ...

> Ja, og vær lige opmærksom på at opvaskemiddel består af bl.a.
> salt, så over længere tid ødelægger man sin fælg.

Det tænkte jeg ikke lige over. Måske skulle man have noget dækfedt engang.
Men jeg hørte om en der ville bruge WD40. Hjælper sikkert fint til selve
dækskiftet, men det er nok klogt at give dækstrammeren en ekstra tand før
man kører med WD40 på dækkanten

/Pein
(11 timer til nyt hus med eget spor i baghaven) )))