brunt vand fra vandhanen
Fra : Eivind Andreassen

Dato : 27-06-02 15:12

Jeg har fornyligt fået renoveret badeværelset og i den anledning har
jeg fået lagt mine vandrør ind i væggen i kobberrør. De forsyner en
håndvask på mit badeværelse og der er desuden udtag til en
vaskemaskine i underskabet. Efter det har jeg lagt mærke til at vandet
fra vandhanen har et brunligt skær de første 3-4 sekunder jeg tapper
vand. Man kan se det når man fylder vand i et hvidt glas. Derefter
forsvinder den brune farve og vandet er helt klart. Hvad kan det
skyldes?

Fra : Malmolin & Velschow

Dato : 27-06-02 17:03

Hej Eivind

> [...]
> vand. Man kan se det når man fylder vand i et hvidt glas. Derefter
> forsvinder den brune farve og vandet er helt klart. Hvad kan det

Det skyldes simpelthen al den rust, der findes i alle de go'e gamle
jern-vandrør! Vi havde forleden et punkteret vandrør, som en bliktud
skiftede - og det var meget "sjovt" at se, hvordan ca. 3/4 af tværsnittet i
røret var RUST!

Derfor sker der det, at når der afbrydes for vandet på hovedhanen, og igen
sættes tryk på, så river en masse af rusten sig løs i kommer med ud af
vandhanen opslemmet i vandet (større partikler havner i perlatoren,
filterpakninger, termostatbatterier osv, mens mindre partikler ser ud som
brun farve). Det forekommer i kortere eller længere tid efter, at der igen
er sat tryk på.

Hvis ikke man får tilstrækkeligt med jern gennem sin kost, kan man altid
drikke et glas vand eller tre! )

Venlig hilsen

Bo Velschow (3540 Lynge)
dr-bo@post2.tele.dk

Fra : -=Michael=-

Dato : 29-06-02 16:13

> Jeg har fornyligt fået renoveret badeværelset og i den anledning har
> jeg fået lagt mine vandrør ind i væggen i kobberrør.

nu er der forhåbentlig lavet et stykke pex (plastik) rør imellem jernerøret
og kobberøret ikke??
ellers kan du godt vinke farvel til díne jernerør inden for en overskuelig
årrække.

> [...]
> fra vandhanen har et brunligt skær de første 3-4 sekunder jeg tapper
> vand. Man kan se det når man fylder vand i et hvidt glas.

Det forsvinder efter et stykke tid .. gammel rust i jernrørne.

'vvs`eren

Fra : Bjerg & Olsen

Dato : 29-06-02 18:03

"-=Michael=-" <michael@vvs.dk-nospam> skrev i en meddelelse news:afkiq3$2u38$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> og kobberøret ikke??
> ellers kan du godt vinke farvel til díne jernerør inden for en overskuelig

Kommer an på rækkefølgen.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : -=Michael=-

Dato : 30-06-02 14:46

> Kommer an på rækkefølgen.

nope.. faktisk ikke ,ioner flytter sig også opad.. det har jeg tit skiftet
ud,den er især gal i samlingen lige inden kobber røret.