[HASTER] To hurtige...
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-06-02 15:03

Hejsa,

1. Jeg har tit set snak om, at det yderste af harddisken skulle være
hurtigere end det inderste. Er der noget hold i det? Hvis ja, er det så
de første partitioner man opretter i Disk Setup, som er de hurtigste?

2. Hvor meget plads skal en OS X installation have, hvis den skal have
plads til at "ånde" (swap), men ellers ikke skal vokse i størrelse. Jeg
kan ikke finde noget om det på Apple's sider.

Tak på forhånd...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jesper

Dato : 27-06-02 15:24

René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> 2. Hvor meget plads skal en OS X installation have, hvis den skal have
> plads til at "ånde" (swap), men ellers ikke skal vokse i størrelse. Jeg
> kan ikke finde noget om det på Apple's sider.

Det kommer an på hvor meget virtuel hukommelse du bruger, OS X opretter
swapfiler á 80 MB i det omfang den har brug for det. Iøvrigt kan du
flytte swap partition/disk med SwapCop, så vil din OS X installation
ikke vokse med mere end det din Users og Applications mappe vokser og
for din hjemmemappes vedkommende kan den også flyttes, enten via
NetInfo Manager eller ved et Symbolic Link. Applications kan ikke
flyttes, fordi flere installere helt ignorer Symlinks, sletter linket og
opretter en ny mappe.
--
Jesper.
EmaiI -> p i n e b o x {a} m y r e a l b o x <.> c o m

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-06-02 15:39

In article <1feg2jx.1vd82j3jaspdqN%spam@supressor.invalid>,
spam@supressor.invalid (Jesper) wrote:

> [...]
> NetInfo Manager eller ved et Symbolic Link. Applications kan ikke
> flyttes, fordi flere installere helt ignorer Symlinks, sletter linket og

Jeg er meget tæt på en reformatering og derfor vil jeg gerne gøre det
helt rigtiigt. Det har hele tiden været planen at flytte /Users til en
anden partition samt at installere alle 3. parts programmer på denne
partion. Jeg vil lade Apple's software ligge på standardpartitionen,
netop pga. de problemer folk har oplevet.

Du skriver, at man kan flytte home-mappen via Netinfo Manager, og det
ser jo nemt ud, men er der nogen ulempe ved den metode? Hvilken metode
er mest "fremtidssikret"?

Jeg tror ikke rigtigt, at der er nogen ide I at flytte swap til en anden
partition, og slet ikke af pladshensyn. Jeg har tænkt mig at give OS X
god plads, så evt. nyere OS X versioner der fylder mere også kan være
der. Spørgsmålet er bare, hvor megen plads den kræver? 4 GB?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 27-06-02 22:11

In article <rfn-8864C7.16383527062002@news.tele.dk>,
René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Du skriver, at man kan flytte home-mappen via Netinfo Manager, og det
> ser jo nemt ud, men er der nogen ulempe ved den metode? Hvilken metode
> er mest "fremtidssikret"?

Fungerer fint. Bare husk at partionen ligger på /Volumes/<Partitionnavn>
og at logge ud og ind efter at du har gemt ændringerne i Netinfo
Manager. Bagefter kan du slette brugerens mappe fra /Users. Gør sikkert
livet lidt lettere når OS X skal geninstalleres - hvilket jeg ikke har
gjort endnu, men så kan man jo ligeså godt vente på 10.2

Thomas Tvegaard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 29-06-02 01:58

In article <tvegaard-E47A45.23110527062002@sunsite.dk>,
Thomas Tvegaard <tvegaard@mac.com> wrote:

> [...]
> livet lidt lettere når OS X skal geninstalleres - hvilket jeg ikke har
> gjort endnu, men så kan man jo ligeså godt vente på 10.2

Jeg nu valgt at mounte en partition med navnet Users under /Users og det
virker tilsyneladende OK. Jeg dummede mig i første omgang, så jeg måtte
igennem en ekstra installation.

Jeg er stødt på et par problemer herefter, men det vender jeg lige
tilbage til.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : David Blangstrup

Dato : 27-06-02 15:41

On 27.6.2002 16:03, in article rfn-66B9FE.16031927062002@news.tele.dk, "René
> [...]

> plads til at "ånde" (swap), men ellers ikke skal vokse i størrelse. Jeg
> kan ikke finde noget om det på Apple's sider.

Jeg synes, at jeg kan mærke det, når jeg kommer under 1 GB fri plads. Det er
mere en fornemmelse end noget andet, men det plejer at vise sig at være
rigtigt. Føles det langsomt, er jeg kommet under 1 GB.

--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-06-02 16:09

In article <B940F0AE.1F799%david@blangstrup.dk>,
David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> Jeg synes, at jeg kan mærke det, når jeg kommer under 1 GB fri plads. Det er
> mere en fornemmelse end noget andet, men det plejer at vise sig at være
> rigtigt. Føles det langsomt, er jeg kommet under 1 GB.

Hvis det har noget på sig, så skal OS X altså have mindst 1 GB "ånderum"?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : David Blangstrup

Dato : 27-06-02 17:23

On 27.6.2002 17:08, in article rfn-9941F2.17083127062002@news.tele.dk, "René
Frej Nielsen" <rfn@mac.com> wrote:

> Hvis det har noget på sig, så skal OS X altså have mindst 1 GB "ånderum"?

Ja, det synes jeg. Og jeg _har_ også hørt andre tale om det [Og jeg har
<hulk!> kun 4 GB at gøre godt med!]

--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-06-02 19:42

In article <B9410889.1F7C1%david@blangstrup.dk>,

> Ja, det synes jeg. Og jeg _har_ også hørt andre tale om det [Og jeg har
> <hulk!> kun 4 GB at gøre godt med!]

Jeg har heldigvis 60 GB i Cube, så OS X får 4 GB at lege med...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : David Blangstrup

Dato : 27-06-02 17:25

On 27.6.2002 17:08, in article rfn-9941F2.17083127062002@news.tele.dk, "René
Frej Nielsen" <rfn@mac.com> wrote:

> Hvis det har noget på sig, så skal OS X altså have mindst 1 GB "ånderum"?

(fortsat): Š men du må jo altså også lige regne med, at jeg er på en 233
rev. A iMac ‹ det kan være det kun gælder for den

--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark