Problem med hunden - ang. apport
Fra : Martin_P

Dato : 27-06-02 08:13

Jeg har fået et lille problem - jeg er begyndt med at træne apport med
min F.T. Spaniel på 16 måneder(en han)

Jeg træner med:
Kaniner fra land
Duer fra land
Duer/ænder fra vand

Kaninen og vandapportering er fint fint(vi har trænet 3 gange)

Men - duer/ænder fra land duer sq ikke - han vil gerne hente det, men
han gnasker så meget i det at det rent faktisk er ved at blive til
fars.

Hvordan vænner man en hund af med at gnaske i vildtet?? Hvis jeg
bliver ved lige nu, tror jeg det ender med at han gnasker både kanin
og ænder.

Det er lidt trælst!!

Martin_P

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-06-02 08:34

"Martin_P" <mp@XXXalkaline-batteries.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvordan vænner man en hund af med at gnaske i vildtet?? Hvis jeg
> bliver ved lige nu, tror jeg det ender med at han gnasker både kanin

Min holdning efter 2 års træning af min flatcoated retriever under DRK er at
apportering skal være stort set perfekt med dummies inden man begynder med
vildt.

Jeg vil mene at du skal tilbage til dummytræning.

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Fra : Martin_P

Dato : 28-06-02 06:32

> [...]
>vildt.
>
>Jeg vil mene at du skal tilbage til dummytræning.
Hej Christian,

Tak for rådet. JEg fik fat i en hundeinstruktør(hedder det det???) i
aftes på lerdue banen, og foreladge problemet for ham. Han sagde:
"Allerførst - det skal være 130% på plads med perfekt apportering af
dummy INDEN man går over til vildt. Det er meget vigtigt. Desuden -
hvis han har en masse pivedyr - så smid dem væk - det er noget fanden
har skabt - og så kan man ikek se tv når hunden leger med dem"

Tror den sidste sætning var ment som sjov - men når man kender ham -
så ved man det ikke...

Men jeg begynder på dummyen igen i aften...

Martin_P

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-06-02 07:35

> [...]
> hvis han har en masse pivedyr - så smid dem væk - det er noget fanden
> har skabt - og så kan man ikek se tv når hunden leger med dem"

Det lyder godt, held og lykke.

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Fra : Ingrid Johannsen

Dato : 27-06-02 10:55

hej Martin. ta en due og fyld noget eddike i, med en sprøjte det skal nok
hjælpe. god fornøjelse.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-06-02 11:40

"Ingrid Johannsen" <campister@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> hej Martin. ta en due og fyld noget eddike i, med en sprøjte det skal nok
> hjælpe. god fornøjelse.

Undskyld mig lige, men det er da et "knap så smart" råd du der giver.
Det vil da resultere i at hunden vil få afsky for vildt fremover.

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Fra : Martin Nielsen

Dato : 28-06-02 17:51

Glem alt om eddike, pigtråd omkring viltet og hvad man ellers finder på.

Først som nævnt tilbage til dummytræning, når det så er perfekt start på
vildtet. Brug evt. noget vildt som er mere fast i fjerene end duer (burde
ikke betyde noget, men jeg har set hunde som ikke er vinde med dem i
starten). At din hund gnasker i vildtet skyldes som regel stress,
ophidselse, spænding, altså at den er tændt på træningen. Snak med hunden
inden træningen og få kontakten helt i orden så den derved falder lidt ned.
Løb/cykel evt. et par km. med den så den får bruset lidt af. Der er ikke
mange hunde som gnasker i vildtet fordi de synes det er sjovt, min erfaring
siger at pivedyrene heller ikke er skyld i det, det er 2 vidt forskellige
ting som hunden normalt sagtens kan skelne imellem. Men jeg vil give ham du
har talt med ret i at du skal fjerne dem alligevel, der er jo ingen grund
til at den skal have dem. De kan jo risikere at ødelægge mere end de gavner.
Det synes jeg er generelt med legetøj til (jagt)hunde. Giv den en knogle at
gnave i istedet, så hjælper det endda lidt på tandstene .

Held og lykke med træningen
/Martin

"Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country> skrev i en
meddelelse news:3d1aebca$0$1504$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-07-02 08:35

"Martin Nielsen" <m-n@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> siger at pivedyrene heller ikke er skyld i det, det er 2 vidt forskellige
> ting som hunden normalt sagtens kan skelne imellem.

Da jeg har en flatcoated ret., som jo er en race som er nem at stresse op,
har jeg fundet ud af at et frit søg med svære dummier giver en meget god ro
på hende.

Dernæst kan man træne med vildt (hvis dummy træningen er perfekt).

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Fra : Martin_P

Dato : 01-07-02 22:32

> [...]
>på hende.
>
>Dernæst kan man træne med vildt (hvis dummy træningen er perfekt).

Tak for jeres kommentarer/forslag. Jeg har nu gået og tænkt lidt over
det, og jeg har kigget på hunden også - når den leger derhjemme(med
pivedyrene endnu)

Han har en helt specielt måde at lege med disse infame tv-stjælende
hyledyr, som jeg 100% kan genkende når vi træner med vildt.

Han går rundt samtidig med at han tygger i dem.(Det er den korte
version)

Min teori er nu som følger:
Hans pivedyr derhjemme siger piv piv når han bider i dem - det
forventer han på et eller andet plan også at duerne gør(de har ca.
samme størrelse som pivedyrene) og derfor bider han i dem på nøjagtig
samme måde som han bider i dyrene(Han har en helt spiciel måde at gøre
det på - kan ikke forklares) - så jeg tror at meget af forklaringen
rent faktisk _kan_ være der....

Men de ryger ihvertfald ud i aften!

Martin_P

Fra : Birger Jensen

Dato : 02-07-02 17:23

Hej Martin, ja der er ikke andet at gøre end du må tilbage til dommyen og
starte forfra med aport, det er jo træls men det er det bedste og så skal du
være over den heletiden når den vil gnaske i dommy så giver du et ordentlig
brøl så den forstår at det er galt, kender du et pibedyr det kan også bruges
så hver gang det piber brøler du, jeg tror at du har brugt vildt for meget
når du apoterer, og en anden ting du skal kun komsentrere dig om at få den
til at hente det, det er ligemeget hvordan den afleverer det, det kan du
altid lære den, for det kan jo også være fordi at den er nervøs, tag det
afslappet lad være med at blive anspendt for det kan hunden mærke og så går
det som reglen galt, men lad nu være med at træne for længe af gangen, det
er bedre med et kvarter hver dag som 1 time hver anden.
Mvh. en der har arbejdet med F T i 7 år.
Birger Jensen

Fra : Martin_P

Dato : 04-07-02 06:56

On Tue, 2 Jul 2002 18:22:31 +0200, "Birger Jensen" <oz7u@stofanet.dk>
wrote:

> [...]
>er bedre med et kvarter hver dag som 1 time hver anden.
>Mvh. en der har arbejdet med F T i 7 år.

Hej Birger,

Tak for dine kommetarer.

Jeg er nu gået tilbage til dummyen, og den har jeg allerede lidt
problemer. Han gider den ikke - det er et spørgsmål om at jeg bliver
ved, for når han kan samle en due op, kan han også samle en dummy op -
det ved jeg.

Jeg har kun trænet med vildt 3 gange(men det er åbenbart for meget).

Lige nu skal han bare komme med det - behøver ikke at komme "På Plads"
eller noget - bare komme hen til mig. Men det er lige som om når han
kommer, så vil han gerne vise mig at han har vildtet(eller dummyen i
dette tilfælde) men når jeg vil tage den, så vender han hovedet bort,
og jege må ikke tage det fra ham. Jeg har gjort, at når jeg siger
"Tak. Los" så ved han, at hvis han ikek slipper - så gør det ondt i
ørerne(Jeg niver ham hvis han ikke slipper" - det har medført, at når
jeg giver kommandoen "Los" så kan man se på ham, at :"Åhh nej - nu
kommer det til at gøre ondt" og han lægger sig sommetider ned på
ryggen - med det apporterede emne i munden. Men når jeg HAR hånden på
vildtet(dummy), og siger los, så giver han slip uden problemer.....

Jeg er LIGE ved at købe en anden race(Jeg er selv vant til ruhår fra
min barndom) og overlade denne hund til min kæreste og sige, at nu er
det hendes - gør med ham hvad hun vil - bare ikke aflive ham!! ))))

Martin_P