afbrændt tændspole igen
Fra : Jørgen Klindt Anders~

Dato : 27-06-02 07:17

Hej gruppe

Min kammerat har et problem med sin gl 1000 fra 1975 (Goldwing)
Den brænder hele tiden spolen (læs den ene spole af).
Først og fremmest kunne jeg godt tænke mig at vide hvad der kan forårsage
dette. de nye spoler ca. 1 måned gamle var ikke placeret på deres plads men
sad "stripset" oppe i "snyde" tanken.
Det er sket under overfarten med Stena hvor cyklen stod med tænding på.

Skal de være på monteret på plads ??
Bruger tændespoler monterings skruerne som stel ??
Hvad kan overlade en spole så den brænder af ??

De gamle Tændespoler lavede det samme nummer med at smelte ´2 kuler ud ved
den ene bolt.
Der var monteret på plads i stellet. Vi ved desværre ikke om det er samme
side.

på forhånd tak

Klindt

May the summer be with us!!

Fra : Femkanten G1

Dato : 27-06-02 07:15

> Det er sket under overfarten med Stena hvor cyklen stod med tænding på.

Her var fejlen... Kan ikke lige give dig en præcis forklaring, men har hørt
at man ikke må lade cyklen stå i længere tid, med tændring (uden motoren
køre )

Noget med at tændspolen ikke kan komme af med sin energi....

Jeg har smadret en tændspole ved at køre med et defekt tændrør (tændrør døde
på en dårlig tankfuld benzin i skotland, og GSXR250 tændrør er ikke nemme at
finde i skotland!)

Mvh Tommy Fer

Fra : Armand

Dato : 27-06-02 14:15

Femkanten G1 <femkanten@hotmail.com> skrev i en

> [...]
motoren
> køre )
> Noget med at tændspolen ikke kan komme af med sin energi....

Jup!
Længe leve den elektroniske tænding, hvor platinerne ikke kan risikere
at stå lukkede, og derved kortslutte strøm til tændspolen, som dels er
beregnet til strøm i impulser og dels til at køles af fartvinden under
kørsel!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 28-06-02 23:27

On Thu, 27 Jun 2002 15:14:48 +0200, "Armand"
<armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:
Ha.

> [...]
>at stå lukkede, og derved kortslutte strøm til tændspolen, som dels er
>beregnet til strøm i impulser og dels til at køles af fartvinden under

Den minder mig om en af elektronikkens klasikkere:
Hvad kendetegner en jævnstrømstransformer ?
Lugten

Der kan være to årsager til fejlen.

Den nævnte, hvor cyklen har stået stille med tænding på, og hvor enten
en knikser er lukket, eller elektronikken holder strømmen gående i
spolen.
Begge dele fører til "nedsmeltning".

En anden årsag kan, afhængigt af spolens konstruktion, være at den
ikke er monteret reglementeret men med en plasticstrip.
Hvis spolen har stel til kernematerialet (jernet) vil den, hvis den er
isoleret ophængt, være i farezonen for internt overslag.
Eller endnu værre - kunne myrde elektronikken (tændboksen).

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Ukendt

Dato : 27-06-02 20:34

> Skal de være på monteret på plads ??
> Bruger tændespoler monterings skruerne som stel ??
> Hvad kan overlade en spole så den brænder af ??

Sørg for at de får stel!!!
Hvis du vil være HELT sikker - så træk et godt tykt kobberkabel al'a alm.
installationskobber til huse fra tændspolen til minuspolen på dit batteri...
Det hjalp mig...

Mvh
Allan Rasmussen

Fra : Armand

Dato : 27-06-02 21:06

Allan Rasmussen <jawa350 at HOTMAIL . COM> skrev i en

> [...]
alm.
> installationskobber til huse fra tændspolen til minuspolen på dit

Det kommer an på om spolen er med én tynd ledning (=> behov for stel!),
eller to tynde ledninger (=> den ene udgør stel!) som tilgang !

--
Armand.

Fra : Jørgen Klindt Anders~

Dato : 27-06-02 21:41

> [...]
>
> Det kommer an på om spolen er med én tynd ledning (=> behov for stel!),
> eller to tynde ledninger (=> den ene udgør stel!) som tilgang !

der er en ledning fra batteri + og en fra tændings pladen!

må man kigge forbi klubben armand

en mulig medlem

klindt

Fra : Armand

Dato : 28-06-02 18:29

Jørgen Klindt Andersen <jka@cool.dk> skrev i en

> der er en ledning fra batteri + og en fra tændings pladen!
> må man kigge forbi klubben armand
> en mulig medlem

Hellere end gerne!

Jeg er ikke sikker på hvornår der vil kunne mødes flest derude her i
(især) ferieperioden; men lad os da lige finde sammen så du kan bese
lokaliteterne ved lejlighed!

Jeg er (som du måske har læst dig til) uden egne hjul, men påtænker at
benytte "Armand metoden" (tm by: Morten Dahl) overfor Erik Dons og hans
VFR på søndag hvor der er kaffemøde ved Karoline-cafeteriet. Måske dét
var lejligheden?
Også for gruppens lokale (= Jydsk/fynske) brugere, samt
ikke-bæltskrækkeren Dennis Hellan!?

--
Armand.

Fra : Jørgen Klindt Anders~

Dato : 28-06-02 22:23

skal til træf på fyn i weekenden men ender nok ved caroline søndag så må jeg
se om jeg kan hitte jer

klindt

Fra : Jes Vestervang

Dato : 29-06-02 17:23

Armand wrote:

> [...]
> var lejligheden?
> Også for gruppens lokale (= Jydsk/fynske) brugere, samt

Det kunne da egentlig godt være at man skulle kigge forbi
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk