Kan en betjent udskrive en fartbøde? ...
Fra : Thomas Hjort

Dato : 27-06-02 06:31

Hvis han køre bagved dig og registrere at du køre for hurtigt på sit
speedometer?
Eller skal man 'måles' på anden vis (evt. video-optages)?

Kan han gøre det hvis han har en anden betjent med som vidne?

Gælder det samme, hvis man på anden hvis overtræder færselsloven? (f.eks
køre i busbane eller trækker op ved siden af en bil i hans spor osv.)

Mvh Thomas
*som får paranoia af hvide MC'er og hvide biler i bakspejlet :))*

Fra : Søren Lindholt

Dato : 27-06-02 08:40

Thomas Hjort <dsl54291@vip.cybercityFJERN.dk> wrote in article
<afe7uj$rnl$1@news.cybercity.dk>...

> [...]
>

> Mvh Thomas
> *som får paranoia af hvide MC'er og hvide biler i bakspejlet :))*

Haha, du kan da bare køre ordentligt...

Jeg mener nok mcbetjentene har udvidet prokura til at stikke bøder ud. I
forhold til hastighedsovertrædelse har de jo Police Piloten der måler tid
og strækning, dvs det er ikke han speedometer der bruges, men et instrument
der (skal) kalibreres osv.

--
Søren
http://motortosse.dk

Fra : Thomas Hjort

Dato : 27-06-02 08:54

"Søren Lindholt" <lindholt@FJERNperson.dk> skrev i en meddelelse

> Thomas Hjort <dsl54291@vip.cybercityFJERN.dk> wrote in article
> <afe7uj$rnl$1@news.cybercity.dk>...

> Haha, du kan da bare køre ordentligt...

Det prøver jeg skam også på, men det kan jo smutte !

> [...]
> forhold til hastighedsovertrædelse har de jo Police Piloten der måler tid
> og strækning, dvs det er ikke han speedometer der bruges, men et

Jeg kender én (og nej det var ikke mig ;)) som blev taget i
limfjordstunnelen med ca. 170 km/t i en Peugout 206. Politimanden var
naturligvis rasende og stak hans kørekort i inderlommen og skældte ham fra
hæder og ære. Da han blev spurgt om han vidste hvor hurtigt han måtte køre i
tunnelen svarede han forkert to gange (!) og betjenten spurgte ham om han
troede det var en gætte konkurence :).
Men han slap med skrækken og fik sit kort igen.
Men jeg vil da mene at hvis han havde haft muligheden, ville han da have
givet ham en bøde, men det er måske ikke alle politibiler der har Police
Pilot?

Mvh Thomas
SV650S

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 27-06-02 09:32

Så vidt jeg ved skal der måles over en minimumsstrækning. Jeg ved dog ikke
hvor langt. Jeg blev i sin tid målt over en strækning på godt 2 km. Og fik
en bøde på gennemsnitshastigheden, ikke tophastigheden......

Men han var nu ikke rasende, og det mener jeg heller ikke der er grund til.
Han har vel bare været lidt misundelig.....

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail

Fra : Robert

Dato : 27-06-02 08:58

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercityFJERN.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Mvh Thomas
> *som får paranoia af hvide MC'er og hvide biler i bakspejlet :))*

Thomas..... Hvad tror du selv ??
- hvis nu feks. du kører over for rødt, med en betjent bagved, hvad
tror du så der sker ? Han kommer op på siden af dig, og giver dig
en medalje ?? haha

Hvorfor får du paranoia? Kører du konsekvent på den forkerte
side af lovgivningen ?? - er din maskine i en sådan tilstand, at
den opfordrer til kontrol ?

Jeg har endnu ikke stiftet bekendtskab med æggeskallerne fra
andre sider, end dem de er ansat til at varetage. Har sågar
præsteret at holde ved siden af en politibil ( for rødt ) , gasse
helt vildt op, trække fra med en sort stribe .... ned til næste
kryds, holde for rødt, blive indhentet, den ene gut stikker hovedet
ud af vinduet og råber "den er fgm hurtigt" med et smil

Mvh
Robert

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 27-06-02 09:19

> [...]
> kryds, holde for rødt, blive indhentet, den ene gut stikker hovedet
> ud af vinduet og råber "den er fgm hurtigt" med et smil

Yeah right...

Kenneth

Fra : Thomas Hjort

Dato : 27-06-02 12:15

"Robert" <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> - hvis nu feks. du kører over for rødt, med en betjent bagved, hvad
> tror du så der sker ? Han kommer op på siden af dig, og giver dig

Nej, men det som undre mig er, at hans vidneudsagn om at jeg kørte over for
rødt er godt nok til at give mig en bøde, imens (hvis det er tilfældet) hans
vidne udsagn om at jeg kørte for hurtigt IKKE er godt nok.

> Hvorfor får du paranoia? Kører du konsekvent på den forkerte
> side af lovgivningen ?? - er din maskine i en sådan tilstand, at
> den opfordrer til kontrol ?

I byerne køre jeg tit op langs bilkøerne og holder ved siden af foreste for
rødt og smutter så foran ham.
På landevej/motorvej kan det ske at jeg køre en smule over det tilladte.

Men det ved jeg bestemt at jeg ikke er den eneste MC'ist der gør. Men jeg
indrømmer det gerne imens andre måske ikke gør.

Mht til tilstand af bike, så har min netop været til 12.000 km check. Ingen
problemer ud over skift af bagdæk.

> [...]
> kryds, holde for rødt, blive indhentet, den ene gut stikker hovedet
> ud af vinduet og råber "den er fgm hurtigt" med et smil

Nå, er du sikker på at det ikke var hjemmeværnet ;)

Mvh Thomas

Fra : Armand

Dato : 27-06-02 14:11

> [...]
tilfældet) hans
> vidne udsagn om at jeg kørte for hurtigt IKKE er godt nok.

Fremkørsel for rødt lys er "enten eller" lige som bøden, hvorimod
fartbøder er gradueret efter overskridelsens størrelse, og det er
dokumentationen på hastighedens størrelse der gør forskellen!!

--
Armand.

Fra : james

Dato : 27-06-02 11:10

> Hvis han køre bagved dig og registrere at du køre for hurtigt på sit
> speedometer?

Han kan gøre det, men den vil så blive afvist hvis du møder i retten tror
jeg. Medmindre han har papir på kalibrering før og efter hændelsen.

> [...]
>
> Gælder det samme, hvis man på anden hvis overtræder færselsloven? (f.eks
> køre i busbane eller trækker op ved siden af en bil i hans spor osv.)

Er han i civilbil (spiller det en rolle?) Det kunne også være interessant i
en rets sal. Jeg har tænkt mig at dersom jeg fik en bøde af en civilbil,
som selv havde overtrådt op til flere paragrafer i Færdselsloven, ville jeg
bestemt tage det op med en uvildig...nemlig dommeren.

-james

Fra : Thomas Hjort

Dato : 27-06-02 12:18

"james" <airthy@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
jeg
> bestemt tage det op med en uvildig...nemlig dommeren.

OK lad det gå rettens gang ligegyldigt hvad, medmindre han har den der
kalibrering.

Mvh Thomas

Fra : Armand

Dato : 27-06-02 14:09

> OK lad det gå rettens gang ligegyldigt hvad, medmindre han har den der
> kalibrering.

En bøde, er også kun(!) et kompromis imellem dig og sheriffen: Hvis man
kan erkende at have begået brøden, kan man klare det med et girokort,
hvorimod man altid har ret til at få sagen forelagt byretten, hvilket
ikke koster en noget (med henblik på advokatomkostninger og des lige!)

--
Armand.

Fra : Per

Dato : 27-06-02 15:22

Hej Thomas!

En betjent kan sagtens skrive dig for at køre for stærkt efter sit
speedometer.

Det skal selvfølgelig være over en længere strækning - han kan gøre det at
han kører bag dig og holder en konstant afstand på en strækning af f.eks.
300 - 500 meter.

Lad os sige at han på sit speedometer "måler" dig til 150 km/t på motorvej
og at du stadigvæk trækker fra ham, vil han, (hvis han gider) standse dig og
sigte dig for overtrædelse af hastighedsbestmmelserne.

Efterfølgende bliver politibilen sendt til Statens Bilinspektion og kommer
på et rullefelt, for at konstatere, hvad den reelle hastighed er ved
speedometerets 150 km.
Herefter ved nedrunding af hastigheden på ca. 3 km/t er det du vil blive
skrevet for.

Og ja det foregår i praksis.

Håber du forstår ovennævnte.

Mvh. Per!

Fra : Thomas Hjort

Dato : 27-06-02 15:57

> [...]
og
> sigte dig for overtrædelse af hastighedsbestmmelserne.

Dvs. også hvis han er civil?

> [...]
> speedometerets 150 km.
> Herefter ved nedrunding af hastigheden på ca. 3 km/t er det du vil blive

Jamen det gør jeg da :)

Og det var egentligt også det jeg regnede med. Jeg havde bare hørt at det
skulle "speciel-måles" på en eller anden facon, jvf historien fra
Limfjordstunnelen.

Mvh Thomas

Fra : Christian Stidsen

Dato : 27-06-02 14:01

> [...]
>
> Gælder det samme, hvis man på anden hvis overtræder færselsloven? (f.eks
> køre i busbane eller trækker op ved siden af en bil i hans spor osv.)

En betjent er pr. definition et troværdigt vidne i samme sæk som
fiskeriinspektører og lignende officielle personer. Det betyder, at ser han
dig køre over for rødt kan han uden problemer give dig en bøde. Benægter du
alt og lader det gå rettens gang, hvor det så er dit ord mod hans, vil det
højst sandsynlig være dig der taber...
Det samme gælder jo så kørsel i busbaner o.s.v.
Fartoverskridelser falder nok lidt ved siden af idet det jo er en
overtrædelse der bedømmes efter hvor meget du har kørt for stærkt. Det
kræver at han har målt din hastighed, og jeg kan ikke på nogen måde
forestille mig, at et blik på speedometeret i politibilen er nok til at
udskrive bøden. Jeg tror heller ikke det hjælper om de er nok så mange
betjente i bilen.

Er der ikke længere nogen i d.f.m. der kører hvidt med blåt i arbejdstiden ?

M.v.h.

Christian

--
FZS600

Fra : Kenneth Bang

Dato : 28-06-02 14:38

Det kan sagtens lade sig gøre at skrive bøder efter en speedometer, men det
er lidt omstændigt.

Med hensyn til at vidne i retten, så er politimænd meget troværdige som
vidner, og hvilket er en nødvendighed da f.eks. færdselsfolk næsten altid
kører alene. Det ville jo ikke være så godt, hvis retten begyndte at
underkende politimanden, så ville grundlaget for arbejdet falde til jorden.
Det er en stor magt som følger med jobbet, og nogle vil sikkert sige, at det
kan misbruges, og ja det kan det, men det er nu engang det ansvar som den
enkelte politimand er betroet af staten.

Og ja jeg kører hvidt og blåt til dagligt, men det betyder ikke at jeg kan
( og vil ) svare på alt i denne gruppe, og slet ikke på min mailadresse. Jeg
læser med og komme med et indlæg i ny og næ.

mvh. Kenneth

Fra : Christian Stidsen

Dato : 28-06-02 23:10

"Kenneth Bang" <kennethbang@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Jeg
> læser med og komme med et indlæg i ny og næ.

Forstår godt du ikke ønsker at være 'professor' som det forventes kan svare
på alt, det er blot rart at vide om der er nogen indenfor jeres erhverv,
idet der jo fra tid til anden kommer indlæg af denne art, hvor en 'fagmands'
kommentar kan hjælpe meget på vej!
Har selv sejlet fiskeriinspektion, så jeg kender det med ansvar,
troværdighed o.s.v.!

M.v.h. - og tak for fagligt korrekt svar!

Christian

--
FZS600

Fra : N/A

Dato : 30-06-02 17:33

Fra : Claus Rittig

Dato : 30-06-02 17:33

"SØREN F. NIELSEN " <sfnielsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Spørge efter optagelse af det !! har han ikke det skal du blive sur og
> benægte alt !!

Det er lidt som at pisse op og ned af en mand der bare gør sit arbejde, er
det ikke?
Hvis det var mig der var betjent, ville jeg derefter gå motorcyklen igennem
for ALT hvad der kan være af fejl: Bagskærm, larmepotte, dæk, lys... Alt
hvad jeg kunne finde på, måske suppleret med en indkladelse til syn, hvis
der kunne findes en grund.

Rittig
(Ikke særligt retskaffen, men mand nok til at stå ved mine handlinger)

Fra : Anders Christensen

Dato : 01-07-02 18:07

Hvis du overtræder loven ved at overhale bilen, så jo, så er det som sådan
helt i orden at få en bøde....
Det er ihvertfald den lov man skal overholde, at der så ikke er mange der
gør det er sagen uvedkommende, det bliver heller ikke lovligt at køre over
for rødt fordi mange gør det.

Og begynder man at svine en mand til der bare gør sit job, ja, så er man
selv ude om det hvis han går ALT efter i sømmene.

Mvh Anders Christensen

Fra : Thomas Hjort

Dato : 01-07-02 19:58

"Anders Christensen" <anders@vildmarksliv.net> skrev i en meddelelse

> Og begynder man at svine en mand til der bare gør sit job, ja, så er man
> selv ude om det hvis han går ALT efter i sømmene.

Jamen vagterne i Kz-lejrene gjorde da også bare deres job ! :)

Nej spøg til side. Selvfølgelig skal man ikke svine nogen til. Og specielt
ikke en betjent der har fat i den lange ende.

To gange har jeg haft den ære.

En gang på motorvejen. Blev stoppet på grund af at jeg kørte med langt lys
på. Jeg var flink og forklarede ham hvorfor, og han forklarede mig hvorfor
ikke og jeg sagde nååh ja... :)
Han kunne have knaldet mig for:
Ulovligt råbejern (troede faktisk det var derfor han stoppede mig).
Ulovlig bagskærm (eller mangel på samme).
Og slidrillen på midten af bagdækket.

En anden gang hvor jeg havde parkeret ca. midt på rådhus pladsen fordi jeg
skulle ind og have en pølse (efter jeg har fået MC'en hænder det tit jeg
lige skal ud og have en pølse eller en is :))
Det måtte man ikke fik jeg at vide og jeg sagde selvfølgelig at jeg nok
skulle flytte den når jeg havde spist min pølse.
Det er i grunden underligt at man ikke må parkere sin MC på et torv, når man
gerne må parkere den på et forTORV ?!?

Mvh Thomas

Fra : Claus Rittig

Dato : 03-07-02 20:01

> Det er i grunden underligt at man ikke må parkere sin MC på et torv, når
man
> gerne må parkere den på et forTORV ?!?

ForTOV, ikke fortorv.
Og jeg er sikker på at hvis du en dag får lyst til at parkere geden på et
eller andet andet TOV, så må du gerne det.

Rittig

Fra : Thomas Hjort

Dato : 04-07-02 09:19

> [...]
> Og jeg er sikker på at hvis du en dag får lyst til at parkere geden på et
> eller andet andet TOV, så må du gerne det.

SATANS så var det godt at jeg ikke fremturede med det argument overfor
betjentene :)

Mvh Thomas