Hmm, Diversion køreegenskaber, ændring?
Fra : Jimmi

Dato : 27-06-02 00:34

Efter et par ture på min nyindkøbte Yamaha XJ600S Diversion (fra 1999) er
jeg begyndt at undre mig lidt over dens køreegenskaber.
Jeg tog kortet på en XJ600N, og jeg syntes den lå mere "fast" på vejen.

Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal beskrive det, men min Diversion er uanset
hastighed meget modtagelig for små styr udslag, men der skal alligevel en
del vægtforskydning til før den ligger sig ned i sving, og gennem svinget
føles den en smule nervøs. Det føles måske lidt som kører jeg på en knivs
æg, og at cyklen helst vil køre ligeud.
Da jeg lavede "60kmt-slip styret-motorbrems" testen gik den forholdsvist
hurtigt i selvsving så jeg måtte gribe fat igen. (Der er ikke slør i
kronrørs lejer eller samlinger)

Det er vist den bedste beskrivelse jeg kan give.

Jeg er stadig rookie, så jeg har meget svært ved at bedømme hvad der
foråsager disse køreegenskaber, men de er meget forskellige fra de XJ600
jeg har prøvet, og faktisk lidt ubehagelige.

Det skal lige siges at den i tre år har kørt med de samme dæk, disse skal
jeg have skiftet i næste uge, men ka' det virkelig ændre køreegenskaberne så
drastisk? (Der er stadig massere slidbane)

Håber der er en i gruppen der kan hjælpe.

/Jimmi
(XJ600S, med mystisk tendenser)

Fra : Søren Jim

Dato : 27-06-02 01:36

"Jimmi" <jimmi@klud.dk> wrote in message
> [...]
> Det er vist den bedste beskrivelse jeg kan give.
> SNIP !
> Håber der er en i gruppen der kan hjælpe.

Hejsa det kunne godt tænkes at det hjælper med nye Dæk, det hjælper
ihvertifælde med afbalancering, check iøvrigt at dine endemuffer i styret er
som de skal være det var problemet på min, de sku meget gerne dæmpe
vibrationer.....

MVH Søren CBR1000F

Fra : RuneR \(TDM850\)

Dato : 27-06-02 08:38

> [...]
er
> som de skal være det var problemet på min, de sku meget gerne dæmpe

Jeg tror også det er et spørgsmål omkring dækkene, evt for højt dæktryk så
prøv først lige at checke det inden du udskriver et par nye sutter..

MVH Rune

Fra : Jimmi

Dato : 27-06-02 09:05

Dæktrykket er helt præcist, indstillet meget nøje efter bogen.
Jeg tænkte nemlig også at det kunne være det, men nej, ingen forskel

/jimmi

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 27-06-02 10:50

> Dæktrykket er helt præcist, indstillet meget nøje efter bogen.
> Jeg tænkte nemlig også at det kunne være det, men nej, ingen forskel

Kører du med et Wingrack og evt. transportkasse på den.

Og hvor hård er affjedringen bagtil?

Mvh,

Tony
Divvy 01

Fra : Jimmi

Dato : 27-06-02 11:05

> Kører du med et Wingrack og evt. transportkasse på den.
> Og hvor hård er affjedringen bagtil?

Jeg har en Giwi top box på, men har også kørt uden, samme resultat.
Affjedringen bagtil har jeg ikke stillet på, den er sat på midterste
indstilling.
Hvad giver det af udslag i køreegenskaber hvis jeg sætter den til det
hårdeste?

/Jimmi

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 27-06-02 11:33

> [...]
> indstilling.
> Hvad giver det af udslag i køreegenskaber hvis jeg sætter den til det

Jeg tror umiddelbart at den bliver lidt mere følsom for sidevind og
ujævnheder hvis du kører med en hård affjedring og ikke har nogen bagpå. Jeg
har også lidt rystelser i styret mellem 60 og 80 km/t og specielt hvis jeg
har topboksen på. Jeg kører med den næsthårdeste indstilling på affjedringen
bag på, da jeg tit også kører med kæresten på bagsædet.

Jeg tror du vil kunne mærke stor forskel når du får nye dæk på fordi de
nuværende sikkert er blevet slidt "flade". Man skal godt ned i svingene for
at få dem slidt optimalt - og hvis man primært kører i byen og på motorvejen
så slider man dem ikke jævnt.

Hilsner,

Tony

Fra : Jimmi

Dato : 27-06-02 11:38

Det lyder som en meget fornuftig forklaring, den forrige ejer har vist kørt
meget ligeud, der er efter 3 år stadig de små dutter på siden af dækket.
Nu er jeg meget optimistisk omkring dækskiftet.

Og så skader det jo ikke at se hvad der sker hvis jeg stiller lidt på
bagfjedderen.

Mange tak for hjælpen

/Jimmi

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 27-06-02 17:45

> [...]
> meget ligeud, der er efter 3 år stadig de små dutter på siden af dækket.
> Nu er jeg meget optimistisk omkring dækskiftet.

Du må gerne - når du har fået skiftet dæk - smide en besked her i tråden
eller på mail med lidt indtryk af hvordan de ny dæk "performer". Jeg kører
selv med de originale Macadam dæk men vil meget gerne høre lidt erfaringer
om andre typer. Var det ikke Bridgestone du skulle have på?

Hilsner,

Tony

Fra : Jimmi

Dato : 27-06-02 18:19

> [...]
> selv med de originale Macadam dæk men vil meget gerne høre lidt erfaringer
> om andre typer. Var det ikke Bridgestone du skulle have på?

Det skal jeg gøre, de kommer på tirsdag.
Jep, det var Bridgestone, jeg ved ikke hvilken model, men det finder jeg vel
ud af.
Håber virkelig det løser problemerne.

/Jimmi

Fra : Jimmi

Dato : 27-06-02 10:21

> [...]
er
> som de skal være det var problemet på min, de sku meget gerne dæmpe

De er hele og i god stand, men jeg har naturligvis ikke haft mulighed for at
veje dem
Vildt at det kan foråsage det.

/Jimmi

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 27-06-02 09:37

"gik den forholdsvist hurtigt i selvsving så jeg måtte gribe fat igen"

Kan skyldes "hæl/tå" fænomen på dit forhjul kommer på næsten alle fordæk der
har kørt nogle km. Prøv at nærkigge dit fordæk og se efter om der skiftevis
er en lille bule og en lille fordybning, så ca. ved hver rille i dækket.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail

Fra : Jimmi

Dato : 27-06-02 11:11

> [...]
skiftevis
> er en lille bule og en lille fordybning, så ca. ved hver rille i dækket.

Det virker ikke sådan, men nu ryger den til dækskift på tirsdag, så får vi
se hvad den siger til et par nye Bridgestone.

Ved du hvad der gør at dæk kommer til at få disse fordybninger, skidte
dæk/bestemt type kørsel?

/Jimmi

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 27-06-02 12:19

Uden at jeg er ekspert, så siges det at det kommer af at man "bremser ind" i
sving.

Om der findes dæk der ikke gør ved jeg ikke. Men jeg har set på en lang
række dæk, både dyre og billige.

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 27-06-02 18:07

"Jimmi" <jimmi@klud.dk> skrev i en meddelelse
> der
> skiftevis
>
> Det virker ikke sådan, men nu ryger den til dækskift på tirsdag, så får vi
> se hvad den siger til et par nye Bridgestone.

Fornuftigt nok , men pas nu på !!, for nye dæk er glatte som en i h****** !!
du må godt lige give en tilbage melding, hvis dit dækskifte, er noget der
hjælper på dine rystelser i styret

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Jimmi

Dato : 27-06-02 18:20

> [...]
!!
> du må godt lige give en tilbage melding, hvis dit dækskifte, er noget der

Tak for advarslen, det var jeg slet ikke klar over.
Så havde jeg ligget der og undret mig over at de skred værre end de gamle

Jeg melder kraftigt tilbage når der er nye sutter på.

/Jimmi

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 28-06-02 12:32

Du skal nok ikke kaste den vildt rundt i svingene de første 50-100 km. Pas
på.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 29-06-02 17:30

Dennis Hellan Pedersen wrote:

> Fornuftigt nok , men pas nu på !!, for nye dæk er glatte som en i h******

Arhh, ikke nødvendigvis, for da jeg fik nye pilot sport på var wheelies og
stoppies nemlig ikke noget problem
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk