Privat andel af telefon?
Fra : Knud Berggreen

Dato : 26-06-02 22:06

Jeg har forgæves søgt efter hvro stor en andel man skal bogføre som
privat hvis man benytter sin erhvervstelefon til privat også.

Er der en der kan hjælpe med satsen?

På forhånd tak.

/Knud

--
Berggreen Shareware Registration Service
Denmark - Norway - Sweden - Finland - Germany - Austria

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 26-06-02 22:15

"Knud Berggreen" <knud@berggreen.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg har forgæves søgt efter hvro stor en andel man skal bogføre som
> privat hvis man benytter sin erhvervstelefon til privat også.
>
> Er der en der kan hjælpe med satsen?

Jeg ved ikke om der er en sats; men jeg opgiver 4.000,- kr for fastnet samt
960,- kr for min mobilos.

Dette godkendes af T&S.

Hr. Bjørn

Fra : Knud Berggreen

Dato : 26-06-02 22:31

On Wed, 26 Jun 2002 23:15:06 +0200, "Bjørn Jørvad"
<ursusmajor@pFJERNDETTEost3.tele.dk> wrote:

>Jeg ved ikke om der er en sats; men jeg opgiver 4.000,- kr for fastnet samt
>960,- kr for min mobilos.

Jeg mener at der er en sats, og jeg tror at den ligger på omkring 2500
men jeg har ikke kunnet finde den.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 26-06-02 22:35

"Knud Berggreen" <knud@berggreen.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg mener at der er en sats, og jeg tror at den ligger på omkring 2500
> men jeg har ikke kunnet finde den.

Som tidligere nævnt, kender jeg ikke satsen på fastnet (incl. internet); men
finder den rimelig under hensyntagen til hjemmeboende barn/børn.

Med firmamobilos var/er sagen helt klar....du skal selv betale abonnementet
(kilde T&S).

Hr. Bjørn

Fra : Knud Berggreen

Dato : 26-06-02 22:46

On Wed, 26 Jun 2002 23:34:56 +0200, "Bjørn Jørvad"

>Som tidligere nævnt, kender jeg ikke satsen på fastnet (incl. internet); men
>finder den rimelig under hensyntagen til hjemmeboende barn/børn.

Det er fastnet der er tale om - inkl. Internet som er hovedgrundlaget
for min virksomhed.

>Med firmamobilos var/er sagen helt klar....du skal selv betale abonnementet
>(kilde T&S).

Jeg har kun en privatmobilos så den er helt klart en privat udgift.

Fra : Karsten Jensen

Dato : 26-06-02 23:18

> [...]
>

> --
> Berggreen Shareware Registration Service
> Denmark - Norway - Sweden - Finland - Germany - Austria

Så vidt jeg (lige) har hørt, er der noget om, at man visse steder akcepterer
abonnement og samtaler for mobilos som privat andel af firmatelefon uanset
evt. fastnet til privaten. Der er i hvert fald nye regler gældende fra 2001,
så det tidligere faste og akcepterede beløb på kr. 3000,-/år gælder vist
ikke helt mere. Dog skulle det nye arrangement ikke blive væsentligt dyrere,
måske noget i retning af 3400,-/år.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 27-06-02 01:03

"Knud Berggreen" <knud@berggreen.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er fastnet der er tale om - inkl. Internet som er hovedgrundlaget
> for min virksomhed.

OK - Nu ved jeg af naturlig årsager ikke hvor stort dit forbrug er.

På den anden side er telefoni een hovedgrundlagene for min(e)
virksomhed(er).

Mit totale forbrug ligger på ca. 24.500,- kr for fastnet og internet. Herfra
trækkes de 4.000,- kr.

> Jeg har kun en privatmobilos så den er helt klart en privat udgift.

Den kan jeg så til gengæld ikke undvære, da mine kunder skal kunne række mig
i hele arbejdstiden (den normale), efter normal arbejdstid og også gerne i
weekenderne.

Her er mit forbrug ca. 11.000,- kr. Herfra trækkes abonnetprisen.

Hr. Bjørn

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 28-06-02 17:10

"Bjørn Jørvad" wrote:

> [...]
> weekenderne.
>
> Her er mit forbrug ca. 11.000,- kr. Herfra trækkes abonnetprisen.

Vi har erfaring for, at et totalbeløb på kr 4.000 incl. moms og
mobilos abbo. accepteres, hvis der ikke er børn (specielt piger) på
besøg i USA.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 28-06-02 17:32

"Erik G. Christensen" <egc@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Vi har erfaring for, at et totalbeløb på kr 4.000 incl. moms og
> mobilos abbo. accepteres, hvis der ikke er børn (specielt piger) på
> besøg i USA.

Det indtryk har jeg også fået af T&S og således efterkommet deres ønske.

Jeg har ingen døtre ej heller drenge; men blot een dreng.

Han er ikke på besøg i USA ej heller har i kæreste der.

Som jeg tidligere skrev, jeg finder det af T&S ønskede beløb aldeles
rimeligt for *min* husstand.

Hr. Bjørn

Fra : IMB

Dato : 26-06-02 23:29

> [...]
>

> Jeg har forgæves søgt efter hvro stor en andel man skal bogføre som
> privat hvis man benytter sin erhvervstelefon til privat også.

Hej Knud

Du skal ikke bogfører den, men når du har lavet dit årsregnskab:
resultat før renter, som er en note sidst i regnskabet, skal du tillægge
alle de private dele som er indgået i firmaet, så som 75% af
repræsentation (kun fradragsberettiget med 25%) privat andel af
autodrift og afskrivninger (en %del) og værdi af fri telefon kr. 3.000
og hvad der eller måtte være af privat, idet man tager alle udgifter med
100% og i årsregnskabet(skatteregnskabet) korrigeres der så for dette.

Overskud af selvstændig virksomhed kr. 250.000

Ej fradragsberettiget repræsentation 3.200

Privat andel af autodrift (75%) 37.500
Privat andel af afskrivn. auto (75%) 46.875
Værdi af fri telefon 3.000

Overskud 340.575

som overføres i rubrik 111 på selvangivelsen
og renterne overføres lige så særskilt.

Alle udgifter private som erhversmæssige bogføres 100% i det
regnskabsmæssige regnskab og reguleres så i
det skattemæssige regnskab, som TOLD og Skat er interesseret i.

Håber ikke jeg har forvirret dig og mange andre.
Godnat
Inge

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 27-06-02 00:33

"IMB" <imb@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Håber ikke jeg har forvirret dig og mange andre.

Det har du ikke Inge.

Jeg har fået en super service af T&S, netop med det du skitserer. Den
venlige mand, hjalp mig enddog med at udfylde selvangivelsen for min private
momsregistrering for 2001 samt fandt en fejlpostering i mit opgivne overskud
for 2000 på en pænt stykke over 100.000,- kr.

Jeg har kun ros og lovord tilovers for T&S (specielt Ole).

Hr. Bjørn

Fra : Ove Hansen

Dato : 27-06-02 07:55

Prøv at se i http://www.skattekartoteket.dk/ajour/satser/alle1.htm
Satsen for 2002 er 1.910,- ekskl. moms.
/Ove

Fra : Jørgen E. Madsen

Dato : 27-06-02 21:17

"Ove Hansen" <skrev:
> Prøv at se i >http://www.skattekartoteket.dk/ajour/satser/alle1.htm
> Satsen for 2002 er 1.910,- ekskl. moms.
> /Ove

Helt enig, men husk der skal tillægges abonnement, for de kr. 1.910 er kun andelen af samtalerne. Hvis abonnementet er kr. 225 pr kvatal bliver regnestykket:

1910
= 2810
moms 702
Ialt privat kr. 3.513

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE

Fra : Ove Hansen

Dato : 28-06-02 08:51

"Jørgen E. Madsen" <elsted@madsen.mail.dk> wrote in message

"Ove Hansen" <skrev:
> [...]
Helt enig, men husk der skal tillægges abonnement, for de kr. 1.910 er kun
andelen af samtalerne. Hvis abonnementet er kr. 225 pr kvatal bliver

Det forstår jeg ikke. Det vil sige, at jeg skal betale hele abonnementet
privat? I utrolig mange år har jeg trukket den fulde udgift fra, idet jeg
har reduceret den med satsen for det pågældende år.
/Ove

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 28-06-02 17:11

"Jørgen E. Madsen" wrote:

> Ialt privat kr. 3.513

Plus evt. abbo. på mobilos

Fra : Knud Berggreen

Dato : 27-06-02 22:39

On Thu, 27 Jun 2002 08:55:06 +0200, "Ove Hansen"
<prominent@prominentdata.dk> wrote:

>Prøv at se i http://www.skattekartoteket.dk/ajour/satser/alle1.htm
>Satsen for 2002 er 1.910,- ekskl. moms.

Det var lige det jeg skulle bruge.
Tak for hjælpen

/Knud

Fra : Bo Slot Larsen

Dato : 27-06-02 21:06

Gør det "omvendt" - Giv dig selv FRI TELEFON så hedder det +3000 kr. brutto
årligt.
Bemærk - Man kan KUN blive beskattet af EEN fri telefon, så hvis du har
flere er beskatningen stadig kun 3000,00.

Med venlig hilsen

Bo Slot Larsen

Fra : Knud Berggreen

Dato : 27-06-02 21:54

On Thu, 27 Jun 2002 22:05:40 +0200, "Bo Slot Larsen"
<REMOVE_THISBo@edb112.dk> wrote:

> [...]
>Bemærk - Man kan KUN blive beskattet af EEN fri telefon, så hvis du har
>flere er beskatningen stadig kun 3000,00.

Man kan vel ikke give sig selv fri telefon med personlig drevet
virksomhed udenfor virksomhedsordningen?

/Knud

Fra : IMB

Dato : 27-06-02 23:44

brutto

> Man kan vel ikke give sig selv fri telefon med personlig drevet
> virksomhed udenfor virksomhedsordningen?
>
> /Knud

Jo, det er jo netop det man kan.
Værdi af fri telefon kr. 3000,- som blot tillægges resultatet, se
tidligere svar.
Mvh
Inge

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 28-06-02 05:54

IMB wrote:

> Jo, det er jo netop det man kan.
> Værdi af fri telefon kr. 3000,- som blot tillægges resultatet, se
> tidligere svar.

Nej, desværre

Du skal se efter cirkulære om ansættelse af selvstændiges
skønsposter, fra ca dec 2001.

Der er helt forskellige regler for ansatte og selvstændige.

Som hovedregel skal alle faste abb (både fast og mobil)
beskattes som privat, samt kr 1.910 i samtale, mindst.

Lønmodtagere har samtaler for 1.445 ex moms.

Alle beløb ex moms, der naturligvis også skal afregnes
over bogføring.