Pudsning af mur
Fra : -Carina

Dato : 26-06-02 20:26

Hejsa

Ja, så er jeg optimistisk gået igang med at pudse en indvendig mur (den der
skal males)
Men jeg synes ikke det er helt nemt. Hvilken konsistens skal mørtlen have?

Jeg havde svært ved at få det til at hænge fast. Jeg gjorde muren våd først.
Kan den have været for våd?

Mørtlen drev ikke af, men faldt nærmest af i klumper. Allerede fra skeen.

Mit bud er at den er for tynd, og at muren måske var for våd.

Nogle der kan give nogle sammenligner på hvor våd muren skal være og
konsistensen på mørtlen.

pft.

Carina (Sømandskæreste der vil alt selv, når kæresten er ude)

Fra : Aksel

Dato : 26-06-02 21:03

"-Carina" <caina@FJERNtdcspace.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> konsistensen på mørtlen.
>
> pft.
>
> Carina (Sømandskæreste der vil alt selv, når kæresten er ude)

Muren skal være våd, men ikke så vandet driver ned ad den.

Mørtelen skal være så tør at hvis du trykker et mærke med spidsen af
murerskeen skal det trekantede mærke blive stående

Hilsen Aksel

Fra : -Carina

Dato : 27-06-02 17:40

"Aksel" <akselj@newmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Mørtelen skal være så tør at hvis du trykker et mærke med spidsen af
> murerskeen skal det trekantede mærke blive stående

Tak for det Det lyder som om muren har været for våd, og mørtlen for
tynd!
Jeg forsøger igen i weekenden

Carina

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 26-06-02 22:11

Mørtlen skal lige kunne formes i hænderne uden at falde fra hinanden! Husk
at kaste mørtlen på muren. Vægen skal jun lige være fugtet, ikke drive af
vand.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 26-06-02 23:16

Gitte & Thorleif <mejsen@post6.tele.dk> skrev i en
> Mørtlen skal lige kunne formes i hænderne uden at falde fra hinanden! Husk
> at kaste mørtlen på muren. Vægen skal jun lige være fugtet, ikke drive af
> vand.

Hvis det er en ensartet murstensvæg ville jeg tvære noget tyndt mørtel på i
en fart, fylde fugerne lidt ujævnt hvis der er nogen, hvorefter man straks
vasker det over med en kalkkost, evt. ved brug af lidt ekstra vand. Der må
gerne være lidt ujævnt fordelt mørtel, men overfladen skal tilsidst være
glat af hensyn til malearbejdet. En slags sjusket vandskuring. Efter min
mening en meget mere spændende mur end den perfekte glatte vi er vant til.

Hvis der skal pudses et glat lag på, skal de værste huller fyldes først, og
skævheder være groft afrettede. Når det har sat sig, evt. dagen efter - det
er det sikreste, starter man forneden og trækker det op med et stort bræt.
Man skal let kunne samle spildet op. Til at begynde med kan man blot læsse
trillebøren af langs væggen. Den bedste mørtel kommer fra en længere køretur
i en blander, så det virker som klæbrig flødeskum. Man ser ujævnheder bedst
ved at bruge kunstigt lys, der lyser langs muren. Eller mål med et langt
helt lige bræt og brug evt. vaterpas.

Man kan også lave en glat væg bulet med uensartet pudstykkelse. Her bruges
kosten også, det bliver også rigtigt fint. Hvis det er opstået under et
mislykket forsøg på at lave det jævnt, skal man bare sige at det var
meningen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : bysse

Dato : 28-06-02 21:29

Jeg kan ikke lade være med at ryste på hovedet af sådanne nogle inkompetente
svar i kommer med .. tsk.
Hvis i ikke har forstand på emnet så ...................
Hilsen Brian (murer)

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-06-02 22:11

On Fri, 28 Jun 2002 22:28:44 +0200, "bysse" <bysse@get2net.dk> wrote:

>Jeg kan ikke lade være med at ryste på hovedet af sådanne nogle inkompetente
>svar i kommer med .. tsk.
>Hvis i ikke har forstand på emnet så ...................

Du kunne jo så komme med de rigtige?

Og i øvrigt, du quoter som en brækket arm, så tag venligst et kig på
http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html (Og lær af det)

http://www.gartneriet.dk

Fra : -Carina

Dato : 28-06-02 22:52

> [...]
Øhm, der er vist et indlæg jeg ikke kan se?!?! Jeg har i hvert fald ikke
noget indlæg, hvor jeg kan læse ovenstående?!?!

Carina