Spidskål!!!
Fra : zcully

Dato : 26-06-02 20:05

Nogle gode forslag til noget nemt, godt, billigt og spændende med spidskål??

/Zcully

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 26-06-02 21:28

[zcully | Wed, 26 Jun 2002 21:04:47 +0200]

>Nogle gode forslag til noget nemt, godt, billigt og spændende med spidskål??

En opskrift jeg engang fik af Nikolaj Kirk:

Del kålen i 4 stykker, kom den i en gryde i varmt smør og steg den brun
på alle skæreflader, tilsæt 2 spsk. honning og saften fra ½ citron,
reducér og tilsæt 2 dl. grøntsagsfond og kog forsigtigt nogle minutter.

Fjern låget, tag kålen op og kog fonden kraftigt ind, tilsæt smør, salt,
peber og ½ finthakket skalotteløg; anret over kålen og giv den et godt
drys dild.

Serveres med stegte kantareller og balsamicosmør.

René
www.rene.hjorth.com

Fra : Jan Hald

Dato : 26-06-02 21:54

Yes, frikadeller og stuvet spidskål.

--
Med venlig hilsen/kindly regards
Jan Hald

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 27-06-02 04:05

"zcully" <zcully@hotmail.com> skrev blot...

> Nogle gode forslag til noget nemt, godt, billigt og spændende med
> spidskål??

Her er et herligt forslag..

Spidskål i flødesauce:
4-6 pers.

1 spidkål (ca. 750 g)
75 g stribet flæsk
2 løg
25 g smør/margarine
salt, peber
st. kommen
1¼ dl hvidvin

Sauce:
2½ dl fløde
1 spsk mel

Rens kålen og del den i kvarte. Skær den tykke stok væk og snit kålen i
1 cm brede strimler.
Skær flæsket i terninger.
Pil og hak løgene.
Svits flæsket i en gryde ca. 3 minutter. Kom smørret i og svits løgene
heri ca. 3 minutter.
Tilsæt kål, krydderier og hvidvin. Læg låg på gryden og damp kålen ca.
8-10 minutter.
Rør fløden sammen med melet.
Hæld det i kålen. Lad den koge igennem ca. 5 minutter.
Smag kålen til og anret den i en skål.
Spidskål i flødesauce passer til frikadeller, pølser eller medisterpølse
og meget mere..

Velbekommen!

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Beauvais 'Gourmet Bearnaise Sauce'.. mest vand og margarine..
I dette såkaldte 'gourmet' produkt er hovedingrediensen vand, dernæst 22
pct. margarine. Mens produktet ikke har set skyggen af en æggeblomme.
Ifølge EU's regler er det lovligt at kalde en bearnaise sauce for
bearnaise sauce, også selvom den ikke indeholder hverken smør eller æg.
www.fi.dk/presse/pressenskriver/20020625/1693036/

Fra : Torben Abilgaard

Dato : 27-06-02 18:51

Aggemam!
vh/Torben

Fra : Mona F. Holm

Dato : 27-06-02 16:48

zcully <zcully@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d1a1018$0$697$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> Nogle gode forslag til noget nemt, godt, billigt og spændende med
spidskål??

> /Zcully

Jeps, i disse grill-tider, så del den i halve eller kvarte på langs, drys
snitfladen med dine yndlingskrydderurter, salt og et par smørklatter.
Pak stykkerne i folie og smid dem på grillen (20 min, tror jeg)....

Mvh Mona

-beklager at jeg kom til at svare privat først, min musefinger ramte den
forkerte knap

Fra : zcully

Dato : 27-06-02 23:44

He he det er iorden *S*