Honda CB 500 Twin?
Fra : uffe.j

Dato : 26-06-02 19:22

Som ejer af en Honda CB 350 Twin fra 73 har jeg indtil nu troet at der ikke
findes en større to-cylindret CB, men nu er der en der påstår, at der også
findes en CB 500 Twin.
Er der nogen der kan be- eller afkræfte det?

Fra : Allan Bojesen

Dato : 26-06-02 19:51

"uffe.j" <uffe.j@private.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> findes en CB 500 Twin.
> Er der nogen der kan be- eller afkræfte det?

Det er korrekt. Programmet dengang indeholdt både en 450 og en 500 twin. Jeg
kender ikke den nøjagtige tidsperiode.

Allan Bojesen

Fra : Trosborg

Dato : 26-06-02 21:55

> [...]
> findes en CB 500 Twin.
> Er der nogen der kan be- eller afkræfte det?

Den er god nok.
Der er både en 450 og en 500 ccm maskine.

Egentlig er der tale om to meget forskellige maskiner, som repræsenterer
hver sin gren af modelrækker.

Specielt er 500 ccm maskinens ventilfjederarrangement af en sjælden type,
hvor ventilfjedrene er af typen "hårnål".

Årgange kan jeg ikke rigtig huske, men sen tredser op til midten af 70'erne
er vist ikke helt ved siden af.

Poul T

Fra : N/A

Dato : 26-06-02 22:14

Fra : Armand

Dato : 26-06-02 22:14

Edvard Korsbæk <info@bb-soft.dk> skrev i en
> CB 450/CB 500
>
> CB 450 var den første store motorcykel fra Japan. Den kom i 1965, og
havde
> dengang 43 heste, hvilket var rigeligt til at give en engelsk 650
masser at
> se til. Den havde dobbelte overliggende knastaksler, og iøvrigt nogle
meget
> specielle hårnålefjedre som ventilfjedre.
> CB 500 var en let opboret version, der blev solgt som en touring
cykel.

500 T'eren havde også sit særegne topstykke: Torsionsfjedre til
ventilerne!
Så en simpel opboring kan det ikke have været!?

--
Armand.

Fra : Orla Pedersen

Dato : 27-06-02 08:33

Armand skrev i meddelelsen ...

>Edvard Korsbæk <info@bb-soft.dk> skrev i en

>500 T'eren havde også sit særegne topstykke: Torsionsfjedre til
>ventilerne!
>Så en simpel opboring kan det ikke have været!?

CB450 havde skam også torsionsfjedre til ventilerne, det fulgte alle DOHC
modeller, en kammerat havde en CB450, skæg maskine på alle måder.

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 27-06-02 14:38

Orla Pedersen <o.pedersen.torsted@post.tele.dk> skrev i en

> CB450 havde skam også torsionsfjedre til ventilerne, det fulgte alle
> DOHC modeller, en kammerat havde en CB450, skæg maskine på alle måder.

Jamen !?

Jeg kan bekræfte også at have set et topstykke med de nævnte
"hårnåle-fjedre" (der snarere ligner de fjedre der er i en alm.
tøjklemme!) - Hvilket topstykke er det så der har dém??

--
Armand.

Fra : Orla Pedersen

Dato : 27-06-02 15:49

Armand skrev i meddelelsen ...

>Orla Pedersen <o.pedersen.torsted@post.tele.dk> skrev i en

>Jamen !?

Hmm, hvor gammel ? Den her var fra allerførst i halvfjerdserne, altså
efterfølgeren til første version (Black Bomber) Hvor pokker får de plads til
"hårnåle" i den konstruktion ? Der er da slet ingen plads under
knastakslerne og følgerne på den Er Du sikker på at det ikke er på en
senere SOHC version Du har set hårnålefjedre ?

>Jeg kan bekræfte også at have set et topstykke med de nævnte
>"hårnåle-fjedre" (der snarere ligner de fjedre der er i en alm.
>tøjklemme!) - Hvilket topstykke er det så der har dém??

Se ovenfor, er der mon lavet ombygningskit til den ? Men i så fald, hvordan
i hede hule får man plads til "hårnåle" ?

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 27-06-02 21:17

> [...]
på en
> senere SOHC version Du har set hårnålefjedre ?

Jeg er ikke sikker på andet end at det er enten 450'eren eller 500'eren
af de gamle 70'er-modeller :-/
Er den sent (á sidst i 70'erne) solgte 500T mon en anden motor end den i
den oprindeligt solgte "black bomber"?? :-/

> er der mon lavet ombygningskit til den ?

Nix!
Det ér en Honda gimmick!

> Men i så fald, hvordan i hede hule får man plads til "hårnåle" ?

Som sagt snarere á tøjklemmefjedre, som blot spreder istedet for at
klemme, og de sidder med "viklingerne" imod midten af topstykket! :-|

--
Armand.
(der grubler; men satser på underbevidsthedens virke under nattesøvnen!)

Fra : Orla Pedersen

Dato : 27-06-02 22:11

Armand skrev i meddelelsen ...

>Orla Pedersen <o.pedersen.torsted@post.tele.dk> skrev i en

>Nix!
>Det ér en Honda gimmick!

Ja, eller AJS, eller Norton eller ... mange har brugt dem fordi de ikke er
plaget af resonans problemer i samme grad som skruefjedre, og så er selve
fjederen "langt" væk fra varmen.

>Som sagt snarere á tøjklemmefjedre, som blot spreder istedet for at
>klemme, og de sidder med "viklingerne" imod midten af topstykket! :-|

Det vil sige den enkeltsidede version af hårnålefjedre ? Normalt har man
fjedre symmetrisk om ventilen, (altså 2 for hver ventil), ellers skal
ventilstyret optage en del "sidekræfter". Men igen, jeg har kun set 450'eren
med torsionsfjederen, og den lille vippearm med gaffel, der griber om
ventilen. Den anden ende af fjederen sidder fast i det lille dæksel, som kan
ses ved siden af dækslet over knastaksel-enden.

Men ind mod midten af motoren skal der da nok have været plads til en
enkeltsidet hårnålefjeder, jeg havde bare hele tiden den "rigtige" dobbelte
"hårnål" i tankerne, og det er der ihvertfald ikke plads til.

mvh
Orla, der ved at der findes rester af en sådan motor i nabolaget, altså hvis
ikke snarere det er "fandtes" :-|

Fra : Asger Steffensen

Dato : 27-06-02 22:19

> [...]
> ventilerne!
> Så en simpel opboring kan det ikke have været!?

Der fandtes i hvert fald en CB450 i 1971 ifølge artiklen i Cycle.

Asger
ZX-10

--
In 2001, 89% of all statistics are made up on the spot. This is up by 45%
from 2000.

Fra : N/A

Dato : 26-06-02 22:38

Fra : Brian

Dato : 26-06-02 22:38

Hey... og sådan en 550´´er har jeg .. .:) FEDT!

Fra : Asger Steffensen

Dato : 27-06-02 22:09

"Brian" <Brian@haarh.net> skrev i en meddelelse
> Hey... og sådan en 550´´er har jeg .. .:) FEDT!

Mmmm... men testens vinder var GT550, så du må se dig slået af en MC med
trecylindret to-takts motor.

Det kunne nok ikke ske i dag - og da slet ikke i USA...

Asger
ZX-10

Fra : Henning

Dato : 26-06-02 22:44

Så kan jeg anbefale http://www.vjmc.org/Mailing%20List/maillist.htm

--
Who, what, where: http://move.to/henning

Fra : Søren Lindholt

Dato : 27-06-02 09:10

uffe.j <uffe.j@private.dk> wrote in article
> [...]
også
> findes en CB 500 Twin.
> Er der nogen der kan be- eller afkræfte det?

Jeg vil også med i tråden. Min bror Claus havde en i midtfirserne, ikke alt
for stabil med topstykket, men den kørte fedt nok og havde et dejligt
bundtræk, som jeg oplevede det, i hvert fald. Jeg lånte den i perioder...
--
Søren
http://motortosse.dk