Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Erfaringer med refleksskærm
Fra : Jan Madsen

Dato : 26-06-02 13:09

Hi

Jeg overvejer at købe et sæt reflexskærme som jeg især. vil bruge til
udendørs portrætfotos.

Men jeg kan se at der findes flere størrelser (diametre), lige fra 30cm
til 110cm.

Hvilken størrelse skal jeg nu vælge??

Selv synes jeg at en størrelse på ca 70 cm er et fornuftigt valg når de
nu også skal transporteres (sammenklappet).

Hva syns I der har sån nogle??

Venlig hilsen

Jan

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-06-02 13:38

Jan Madsen wrote:

> Hi
>
> Jeg overvejer at købe et sæt reflexskærme som jeg især. vil bruge til
> udendørs portrætfotos.

Det er en rigtig god løsning, hvis man har nogen til at hjælpe med at
holde skærmene, de bløder op på en meget lækker måde.

Jeg så her for nylig, at man i Jysk Sengetøjslager kunne købe nogle
billige polyethylen liggeunderlag med alufolie på den ene side, de vil
være særdeles velegnet som reflexskærme, man kan jo nemt skære/klippe
dem i passende størrelse, de vejer næsten ingenting, og de kan rulles
sammen under transport.

Fra : Jan Madsen

Dato : 26-06-02 14:48

Hi

Niels Ebbesen wrote:

> Det er en rigtig god løsning, hvis man har nogen til at hjælpe med at
> holde skærmene, de bløder op på en meget lækker måde.

God ide, men de skal helst være selvstående

Dem jeg har kigget på er der et tilhørende stativ (Mod ublu merbetaling),
men desværre nok nødvendigt.

Venlig hilsen

Jan

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-06-02 15:59

Jan Madsen wrote:

> God ide, men de skal helst være selvstående
>
> Dem jeg har kigget på er der et tilhørende stativ (Mod ublu
> merbetaling), men desværre nok nødvendigt.

Problemet er faktisk, at det er svært at bedømme effekten fra
reflektorens standpunkt, så et stativ er en nødløsning, det optimale er
en erfaren assistent man kan diregere med, raffinimentet er, at alt
efter hvilken vej man svagt bukker reflektoren, så kan den koncentrere
eller sprede lyset.

Fra : Jan Madsen

Dato : 27-06-02 06:04

Niels Ebbesen wrote:

> [...]
> en erfaren assistent man kan diregere med, raffinimentet er, at alt
> efter hvilken vej man svagt bukker reflektoren, så kan den koncentrere

Det er korrekt, så jeg kommer til at rende en del fra skærm til kamera og
retur.
Men motion er sundt (Har jeg hørt)

Jan

Fra : 2rb1

Dato : 28-06-02 14:56

"Jan Madsen" <Jan@NOSPAMTOMEattlemadsen.dk> skrev i en meddelelse

> Det er korrekt, så jeg kommer til at rende en del fra skærm til kamera og
> retur.
> Men motion er sundt (Har jeg hørt)
>
> Jan

Du kommer til at "rende" 1 gang. Det er intet problem at sætte en skærm op
korrekt, heller ikke for en nybegynder :) bare du ved hvad det er du vil med
den.

Mvh. 2rb1

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-06-02 16:35

2rb1 wrote:

> Du kommer til at "rende" 1 gang. Det er intet problem at sætte en
> skærm op korrekt, heller ikke for en nybegynder :) bare du ved
> hvad det er du vil med den.

Det er nu meget rart at kunne vælge og vrage, og når man bruger stativ,
så er det godt nok lidt omstændigt at afprøve en stribe forskellige
indfaldsvinkler på refleksskærmens lys, men et stativ er bedre end slet
ingen ting...:)

Fra : 2rb1

Dato : 28-06-02 14:51

> [...]
>
> God ide, men de skal helst være selvstående
>
> Dem jeg har kigget på er der et tilhørende stativ (Mod ublu merbetaling),

hvad er ublu betaling for en selvstående reflektor?

2rb1

Fra : \(4690\) Claus Smith

Dato : 26-06-02 13:44

Jeg har kun gode erfaringer med disse reflektorer.

Bruger selv en stor firkantet fra Lastolite...mener den er 120 x 180.

Samt et par af de små på 30 cm også fra Lastolite.

Udover dette så har jeg også en stor firkantet softskærm fra Lastolite.

Ganske udemærket mærke som er pengene værd.

Claus Smith

Fra : Jan Madsen

Dato : 28-06-02 07:41

HI

Jamen hvilken størrelse ville du anbefale mig at købe. En 120x180 er nok
lidt for stor, men er dem på ca. 100cm eller mindre ok.

Kan de bruges til noget??

Jan

Fra : john

Dato : 26-06-02 14:35

"Jan Madsen" <Jan@NOSPAMTOMEattlemadsen.dk> wrote in message >
> Hvilken størrelse skal jeg nu vælge??
>
> Selv synes jeg at en størrelse på ca 70 cm er et fornuftigt valg når de
> nu også skal transporteres (sammenklappet).
>
> Hva syns I der har sån nogle??

Hvad bruger man egentligt disse skærme til, som jeg har også set i
forbindelse med filmoptagelser ?

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-06-02 15:49

john wrote:

> Hvad bruger man egentligt disse skærme til, som jeg har også set i
> forbindelse med filmoptagelser ?

Til at reflektere sollys med, og det kan gi' noget rigtig flot lys fordi
man får opblødt skyggen.

Fra : Jacob W. Jensen

Dato : 26-06-02 16:59

> Til at reflektere sollys med, og det kan gi' noget rigtig flot lys fordi
> man får opblødt skyggen.

Flamingoplader fungerer for øvrigt også upåklageligt. Bare lidt bøvlet
hvis det blæser.

--
Jacob W. Jensen
http://jacobwaage.dk

Fra : Emil

Dato : 28-06-02 15:42

On Wed, 26 Jun 2002, Jan Madsen wrote:

>Jeg overvejer at købe et sæt reflexskærme som jeg især. vil bruge til
>udendørs portrætfotos.

En anden mulighed er lærred til diasfremvisning. Perlelærred kan
styres så man kan få den softning af lyset man ønsker.

Ulemperne er, at det kun kan stå lodret og som regel ikke er højt
nok.

Just my €- cent

m.v.h. Emil