ligusta og buksbummelum
Fra : MM

Dato : 26-06-02 12:32

Hej I dejlige hjælpsomme mennesker... Jeg har lige et par spørgsmål om vores
ligustahæk og en buksbum:
Vi satte hækken forrige år, og en del af planterne er blevet meget store og
høje, mens de øvrige er knapt så høje. Kan/skal vi klippe de høje ned, og
isåfald kan vi så gøre det nu, eller skal vi vente til hvornår??
Ang. buskbummen (jaja jeg ved ikke hvordan det staves, men ingen er vel i
tvivl om hvad jeg mener??) Vi har fået sådan en vældig fin rund en i
bryllupsgave, men der er nogle tjavser som ser lidt fjollede ud. Kan vi
klippe dem af nu, eller er der en bedre årstid for det?
Venlig hislen Mia

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-06-02 14:37

On Wed, 26 Jun 2002 13:32:01 +0200, "MM" <mivse@sol.dkxxx> wrote:

> [...]
>høje, mens de øvrige er knapt så høje. Kan/skal vi klippe de høje ned, og
>isåfald kan vi så gøre det nu, eller skal vi vente til hvornår??

Den eneste grund til at klippe dem ned er hvis i er trætte af at se på
det... ellers vent med at klippe toppen til den har den ønskede højde.
Men sørg for at klippe hækken i siden, også selv om den endnu ikke har
den ønskede bredde.

> [...]
>bryllupsgave, men der er nogle tjavser som ser lidt fjollede ud. Kan vi
>klippe dem af nu, eller er der en bedre årstid for det?

Det staves 'buksbom' men jeg er i hvert fald ikke i tvivl om hvad du
mener Du kan sagtens klippe tjavserne af nu. Buksbom kan klippes
hele året. Kun hvis det er en klipning med hæksaks, så foretrækker jeg
at få det gjort tidligt forår, for så vil der lynhurtigt komme nye skud
ud og dække. Buksbom bliver lidt trist og kedelig når den klipppes med
hæksaks, fordi så mange blade bliver klippet over og derfor bliver lidt
visne i kanten.

http://www.gartneriet.dk

Fra : MM

Dato : 27-06-02 23:07

> On Wed, 26 Jun 2002 13:32:01 +0200, "MM" <mivse@sol.dkxxx> wrote:
> Den eneste grund til at klippe dem ned er hvis i er trætte af at se på
> det... ellers vent med at klippe toppen til den har den ønskede højde.

Men bliver den ikke lang og ranglet hvis ikke man klipper den inden?? Jeg
mener, vi vil jo gerne have en høj hæk (1½-2 meter høj), og hvis den
fortsætter med at vokse så forskelligt, så risikerer vi måske at nogle af
planterne er meget høje om to-tre år og andre ikke er.... Eller hvad?

> Men sørg for at klippe hækken i siden, også selv om den endnu ikke har
> den ønskede bredde.
Hvordan mener du at jeg skal klippe den i siden? Altså grenene eller
bladene, og hvor meget? Lige nu er der jo kun tre-fire grene på hver plante,
så der er jo ikke så meget i siderne...

> Det staves 'buksbom' men jeg er i hvert fald ikke i tvivl om hvad du
> mener

Det er utroligt hvad man kan lære på disse sider

> [...]
> ud og dække. Buksbom bliver lidt trist og kedelig når den klipppes med
> hæksaks, fordi så mange blade bliver klippet over og derfor bliver lidt
Og så blev jeg så klog...Tusind tak for det

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-06-02 08:17

On Fri, 28 Jun 2002 00:07:07 +0200, "MM" <mivse@sol.dkxxx> wrote:

> [...]
>fortsætter med at vokse så forskelligt, så risikerer vi måske at nogle af
>planterne er meget høje om to-tre år og andre ikke er.... Eller hvad?

Så snart de første planter når den højde som hækken skal have, så
klipper i dem. De planter som endnu ikke er nået den ønskede højde på
det tidspunkt, dem venter i selvfølgelig bare med at klippe.

>Hvordan mener du at jeg skal klippe den i siden? Altså grenene eller
>bladene, og hvor meget? Lige nu er der jo kun tre-fire grene på hver plante,
>så der er jo ikke så meget i siderne...

Den skal klippes som man normalt klipper en hæk, altså hæksaksen på og
så få klippet spidserne af grenene i siden. Og især hvis der kun er så
få grene som du siger. Hver gang en gren klippes over, så skyder den 2-4
nye skud ud. På den måde får man hækkken tæt.

>Det er utroligt hvad man kan lære på disse sider

Ja, ikke

http://www.gartneriet.dk

Fra : Pia J

Dato : 28-06-02 08:28

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message
> [...]
> få grene som du siger. Hver gang en gren klippes over, så skyder den 2-4
> nye skud ud. På den måde får man hækkken tæt.

Ok, så forholder det sig som jeg troede, og så har jeg et spørgsmål, som jeg
har funderet på længe. Hvis nu de enkelte planter ikke helt "når sammen"
endnu, kan man så gøre hækken tykkere i længderetningen ved også at studse
let imellem, altså hele vejen rundt om hver plante? Jeg har en lidt fiset
spireahæk. (tror den er et par år gammel)

Jeg har ladet mig fortælle, at ønsker man ikke mere vækst dette år (fx på en
færdig hæk), så klipper man nu, ellers i marts, er det korrekt?

:Pia

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-06-02 09:09

On Fri, 28 Jun 2002 09:28:20 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

> [...]
>let imellem, altså hele vejen rundt om hver plante? Jeg har en lidt fiset
>spireahæk. (tror den er et par år gammel)

Jeg tror det ikke... tror bare det vil komme til at se dumt ud. Du
skulle nok hellere give hækken lidt gødning.

>Jeg har ladet mig fortælle, at ønsker man ikke mere vækst dette år (fx på en
>færdig hæk), så klipper man nu, ellers i marts, er det korrekt?

Ikke helt. Men næsten alt hækkens nye vækst, det kommer om sommeren, her
omkring sankthans stopper det - næsten. Hvis man klipper nu vil den gro
en smule men ikek meget.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Pia J

Dato : 28-06-02 09:15

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message > Jeg tror det
ikke... tror bare det vil komme til at se dumt ud. Du
> skulle nok hellere give hækken lidt gødning.

Det kan vel ikke betale sig, når vækstsæsonen er ovre? For jeg har ikke
adgang til min nye have førend 1/8... Men hvornår vil det være godt at give
den til næste år? Syrenerne ved siden af (de har lavet hver sin ende af
haven med forskellig hæk) vokser tilsyneladende lystigt, i hvert fald i den
måned der var gået mellem 2 af vores besøg.

:Pia

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-06-02 10:27

On Fri, 28 Jun 2002 10:14:32 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

> [...]
>haven med forskellig hæk) vokser tilsyneladende lystigt, i hvert fald i den
>måned der var gået mellem 2 af vores besøg.

Lige nu kunne den godt få gødning, i starten af august er det lidt sent.
Til næste år så kan du give den gødning i løbet af april måned.

http://www.gartneriet.dk