Hvidløg
Fra : Jørn Ibsen

Dato : 26-06-02 11:43

Er der nogen, som har erfaring med at dyrke hvidløg ?

Kræves der drivhus ? Plopper man bare nogle løse fed i jorden ? Hvornår
skal de lægges / høstes ? Er jeg dum ?

Fra : Jeannette

Dato : 26-06-02 11:54

"Jørn Ibsen" skrev

> Er der nogen, som har erfaring med at dyrke hvidløg ?

Nej, men jeg har i år forsøgt. Og har søgt lidt oplysninger hos venner og
bekendte.

> Kræves der drivhus ? Plopper man bare nogle løse fed i jorden ? Hvornår
> skal de lægges / høstes ? Er jeg dum ?

Ja, fedene skal bare i jorden. Jeg brugte nogle der spirede og lagde dem i
for en måned siden. Jeg forventer, at de er store og flotte næste sensommer.
Hvis jeg tager dem allerede til efteråret, er de meget meget små, har jeg
ladet mig fortælle

Nette

Fra : HSC

Dato : 26-06-02 15:07

Jeg smed nogle spriede fed i jorden i maj, nu er der kommet nogle fine små
løg "stængler" op.
Gad vide hvordan planten ser ud ? Kommer løgene under jorden som alm. løg ?

Fra : Jakob Bock

Dato : 26-06-02 17:06

> Kræves der drivhus ? Plopper man bare nogle løse fed i jorden ? Hvornår
> skal de lægges / høstes ? Er jeg dum ?

Det bedste er at sætte løgene i det sene efterår (september, oktober eller
november). Så når de at danne nogle gode rødder inden frosten sætter ind, og
vil begynde at danne top, så snart foråret nærmer sig.

Du sætter eet fed for hver plante. Vi sætter vores med ca. 10 cm afstand i
rækken, og en anelse mere mellem rækkerne -- måske 15 cm. Andre anbefaler
større afstande. Fedene skal dækkes med et par cm jord, og den flade ende
(der hvor de sad fast på løget), skal vende ned af.

Det er desuden min erfaring, at fed fra hvidløg dyrket her i landet klarer
sig bedre, end dem der kommer fra de mere sydlige egne. Så prøv og se, om du
kan skaffe nogle danskproducerede hvidløg, når det er tid til at sætte dem.
Når du først har dyrket hvidløg een gang, kan du bare bruge fed fra dine
egne planter.

Selve løget dannes under jorden, og man høster dem, inden toppen har lagt
sig helt ned. Det sker normalt fra engang midt i juli. Venter man for længe,
begynder "skallen" rundt om de enkelte fed at løsne sig, og løgene får en
dårligere holdbarhed.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Jeannette

Dato : 26-06-02 17:52

"Jakob Bock" skrev
> [...]
længe,
> begynder "skallen" rundt om de enkelte fed at løsne sig, og løgene får en

DET var rart at vide. Så tror jeg, at jeg snupper dem til den tid i stedet
for først til sidst i august

Grunden til at jeg plantede mine nu her, var fordi jeg netop havde nogle
til overs der var begyndt på spiring og jeg derfor ville prøve det. Jeg
kunne ikke vente med dem til efteråret.

Jeannette

Fra : Peter Norris

Dato : 26-06-02 19:14

Der kræves jo ikke drivhus, men når man rydder huset i oktober/november kan
man lige så godt "ploppe" nogle fed i jorden (fx der hvor agurkerne skal stå
næste år) - og så har man nogle fine hvidløg sidst i maj.
hilsen Peter

Fra : Vibeke Hansen

Dato : 26-06-02 19:29

> [...]
stå
> næste år) - og så har man nogle fine hvidløg sidst i maj.

Sæt endelig rigeligt, de er rigtig gode som salatløg hele foråret, meget
pikante.

Vibeke

Fra : helle

Dato : 27-06-02 07:17

har læst mig til, at hvidløg KRÆVER en frostperiode for at dele sig. Det
lader til at være korrekt, da jeg satte mine sidste efterår, og de står nu
og har skafter, som er over 1-2 cm. tykke, og ser fine og saftige ud. Min
fars derimod (som først blev sat i foråret) er ikke nær så store og fine.

mvh Helle

Fra : H. Olesen

Dato : 27-06-02 13:04

On Thu, 27 Jun 2002 08:16:53 +0200, "helle" <helle@tele.dk> wrote:

>har læst mig til, at hvidløg KRÆVER en frostperiode for at dele sig.

Det er ikke korrekt. Du kan sagtens sætte dem i april/begyndelsen af
maj og få fine løg til efteråret alligevel. Og ja, jeg har selv
afprøvet det.

--
Mange havehilsener Helle
http://www.havesiden.dk

Fra : Jeannette

Dato : 27-06-02 16:08

"H. Olesen" skrev
>Du kan sagtens sætte dem i april/begyndelsen af
> maj og få fine løg til efteråret alligevel. Og ja, jeg har selv
> afprøvet det.

Men de er vel meget små så, er de ikke? Jeg så nogle på torvet for et par
uger siden, der var lige så stor forskel på dem som der er på forårsløg og
alm. hvide løg.

Jeannette

Fra : Jakob Bock

Dato : 27-06-02 16:20

> Men de er vel meget små så, er de ikke?

Hvidlæg kræver en lang sæson, hvis de skal udvikle sig optimalt, og derved
også blive størt muligt. Derfor vil hvidløg sat i efteråret kunne nå at
blive større, end dem sat i foråret. Jeg har sat hvidløg med nogle ugers
mellemrum løbet af efteråret, og det er selv på dette tidspunkt tydeligt at
se, hvilke hold der blev sat først. Dem jeg har sat i år, er der ikke så
meget ved.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Jeannette

Dato : 28-06-02 00:25

"Jakob Bock"skrev
> [...]
at
> se, hvilke hold der blev sat først. Dem jeg har sat i år, er der ikke så

Nej, men derfor kan jeg vel også roligt vente med at høste dem til næste
sommer????

Jeannette

Fra : Jakob Bock

Dato : 28-06-02 09:15

> Nej, men derfor kan jeg vel også roligt vente med at høste dem til næste
> sommer????

Jeg ikke om det er en god ide -- jeg tror det ikke. Hvornår var det lige du
havde sat dem?

Men du kan jo altid prøve at lade nogle stå, og så sætte et nyt hold i
oktober. Den metode virker i hvertfald.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Jeannette

Dato : 28-06-02 10:14

"Jakob Bock" skrev

> Jeg ikke om det er en god ide -- jeg tror det ikke. Hvornår var det lige
du
> havde sat dem?

Jeg satte dem i starten af juni. Som en rest jeg havde, der alligevel skulle
smides ud. Jeg fik at vide, at hvis jeg ventede med at tage dem til
efteråret 2003, ville jeg få store flotte løg.

> Men du kan jo altid prøve at lade nogle stå, og så sætte et nyt hold i
> oktober. Den metode virker i hvertfald.

Det vil jeg prøve, og hvis begge hold virker, kan jeg vel være sikker på at
jeg ikke får uventet besøg af div. familiemedlemmer fra Transylvenien

Mange tak

Jeannette